Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:37

Mist schreef:
Ja, na gedegen opleiding in anatomische kennis, en dat bereik je niet in 1 dag, (en al zeker niet bij mensen die zelf dat al niet bezitten)...mogen ze jarenlang 8 uur of meer per dag stage lopen, komt iets meer bij kijken dan dat we het hier over hebben !

Klopt helemaal. En daarom zou je ook niet na een dagcursus aan je paard moeten beginnen.

Fijn dat we het daar allemaal over eens zijn Lachen

edit: ik moet ineens denken aan 1 van de eerste biologie lessen waarin we iets met praktijk deden.. daarin gingen we in een koeienoog snijden... Misselijk . Gewoon om eens te kijken wat er nou allemaal nog meer is aan de binnenkant...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:41

Tjonge wat een discussie! Ik dan ook nog even;

Angela, dat jij, en met jou meerdere in dit topic, alles wel in persectief ziet dat geloof ik wel. Maar zie je dan niet dat duo A&A vaak hele andere dingen suggereren? Alleen al de openingspost van dit topic... Komt ze binnenvallen in het topic over hoefbevangenheid over dat je meteen en alleen een nb'er moet inschakelen, anders redt je paard het niet. Schrijft drs. Evert Overeins een stukje in Bit; Arabesk quote een heel klein stukje waardoor ze het hele antwoord van Offereins uit z'n verband trekt. Nota bene met een titel van Offereins is ook weer eens bezig (of zoiets).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:44

Dat stuk herinner ik me ook nog, Kymalin. Zonder gene wordt er even een vooraanstaand paardenarts door de stront getrokken...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:45

Ja, ik ben het met je eens dat A&A vaak in een topic komen binnen zetten met "NB is de oplossing". Soms zullen ze daar gelijk in hebben, en soms ook niet.

Wat ik begrepen heb (uit o.a. dit topic) is dat ze het zelf zien als het (uitdrukkelijk) wijzen op een bepaalde oplossing, en dat het aan de TS zelf is om te kijken waar ze voor willen gaan. Prima, hun goed recht.

Niet mijn manier van advies geven, maar ja, ik kan ze niet gaan vertellen hoe ze wel en niet mogen reageren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:56

suleilitha schreef:
Dat stuk herinner ik me ook nog, Kymalin. Zonder gene wordt er even een vooraanstaand paardenarts door de stront getrokken...

Tja, jammer dat ze niet beseffen dat ze zichzelf door dat betweterige gedrag alleen maar ongeloofwaardiger maken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:59

Angela schreef:
Ja, ik ben het met je eens dat A&A vaak in een topic komen binnen zetten met "NB is de oplossing". Soms zullen ze daar gelijk in hebben, en soms ook niet.

Wat ik begrepen heb (uit o.a. dit topic) is dat ze het zelf zien als het (uitdrukkelijk) wijzen op een bepaalde oplossing, en dat het aan de TS zelf is om te kijken waar ze voor willen gaan. Prima, hun goed recht.

Niet mijn manier van advies geven, maar ja, ik kan ze niet gaan vertellen hoe ze wel en niet mogen reageren.

Maar juist door die manier van hun visie opdringen geeft het nb gebeuren die naam....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:00

Precies. Want wie zou er nu gelijk hebben, iemand met een gedegen opleiding en een ervaring om U tegen te zeggen, of een paar mensen die middels wat ze noemen "zelfstudie" hebben gepoogd wat kennis te vergaren en daarbij vergaten om het hoofdstuk "zelfoverschatting te lezen......

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:02

Je eigen graf graven noem ik dat...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:08

Kymalin schreef:
Maar juist door die manier van hun visie opdringen geeft het nb gebeuren die naam....

En dat is heel jammer... en tevens de reden dat ik in dit soort topics blijf komen. Er zijn een hoop NB-ers die wel verder kijken als alleen NB, en ik vind het belangrijk dat andere bokkers dat ook gaan inzien. De "die-hards" vallen toch wel op, en daar valt iedereen ook over. Het geeft idd een bepaald beeld, een beeld dat ik erg jammer vind. Vandaar dat ik graag laat zien dat er ook mensen zijn zie wel aan NB doen, maar het niet proberen op te dringen, of het als de enige waarheid zien.

want eerlijk is eerlijk: Mijn paarden doen het prima op NB, en ik wil dit voorlopig dan ook blijven doen. Als mijn paard echter tegen een hoefprobleem zou oplopen dat niet, of pas na hele lange tijd met NB op te lossen zou zijn, dan zou ik, als dat in het belang van mijn paard zou zijn, ook zo kiezen voor hoefijzers/kunststof. Nu ik zwanger ben, en straks de hoeven van mijn paard niet meer kan bijhouden, dan laat ik ze ook gewoon door een goede plaatselijke hoefsmid bijhouden (mijn eigen hoefsmid die me normaal helpt bij het onderhoud is een beetje niet te betalen voor gewoon onderhoud als hij vaak moet komen door de reiskosten...)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:35

Ja mijn pony doet het ook prima op haar NB hoeven, maar dat kan niet voorkomen dat ze vorig jaar bevangen raakte. En van dat soort opmerkingen ga ik "steigeren" als ik die lees. Net zo goed als die van die slachthoeven dat de eigenaar kennelijk te weinig geduld had. Dat slaat nergens op en getuigt ook nog eens van weinig mensenkennis, maar dat ter zijde.

Helaas staan er tal van dat soort uitspraken op die bewuste site die door alle fanatieke aanhangers keer op keer worden herhaald, liefst in ieder topic dat over hoefproblemen gaat. NB is dé oplossing.
Het is in mijn ogen een vrij agressieve verkooptechniek en ze hebben er kennelijk geen erg in dat het dan juist eerder averechts werkt op de 'kopers'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:42

Juist. En van ons wordt verwacht dat we op alles ja en amen zegt en ze gelijk geeft, terwijl als iemand het woord hoefijzer in de mond neemt, gelijk één van de tien geboden wordt aangegrepen. Hoefijzer zeggen is het zelfde als vloeken in de kerk.

Ik citeer nog even iets anders ahum:

Citaat:
"Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. 2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u wedergemeten worden. 3 En wat ziet gij de splinter, die in het oog van uw broeder is, maar de balk, die in uw oog is, merkt gij niet? 4 Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik de splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog? 5 Gij geveinsde! werp eerst de balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om de splinter uit het oog van uw broeder uit te doen" (Matt 7:1-5).

Voor wie de (hoef)schoen past....

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:53

Angela schreef:
en jij wilt blijkbaar niet horen dat er ook genoeg NB-ers zijn die een gewone TB opleiding hebben gedaan, en ook lang dat hebben uitgeoefend. Ze blijven cursussen volgen, en zijn dus net zo up-to-date als een gewone hoefsmid. Of professioneel bekappen kun je niet oordelen aan de hand van een opleiding, dat is echt het werk wat de smid levert zelf.....

Ik heb niet de indruk dat er ook maar 1 iemand in dit topic valt over de NB'ers die jij in bovenstaand stukje beschrijft.
Het is de 1 dagscursus die als een soort van halleluja opgedrongen wordt ten behoeve van onze viervoeters.
Als je op zo'n dag alleen maar leert hoe een renetmesje en een vijl te hanteren en de rest eigenlijk moet leren van een ervaren bekapper die geregeld langs moet komen in het begin dan kan je net zo goed gelijk je bekapper vragen of hij/zij je wil leren je eigen paard bij te houden.
Dan heb je ook gelijk je eigen paard onder handen en niet eerst een dode ondervoet die je zoals de bokhoef bijv. gelijk drastisch moet vijlen maar thuis geleidelijker aan zou moeten doen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:54

Ik ben het met je eens, Henny. De NBers die jij noemt hebben een gedegen opleiding gehad en weten wat ze doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:59

Arno en Arabesk, ik heb nog een goede boekentip en dat is deze:
Paardenbenen van Evert Offereins.
De inhoud van het boek in vogelvlucht:
" Een boek over beenproblemen bij paarden door dierenarts Evert Offereins-
Dit boek is dé handleiding ter voorkoming, herkenning en behandeling van beenproblemen bij paarden. De aandoeningen van het beenwerk worden heel systematisch behandeld; vanaf de hoef tot en met het schouder- en heupgewricht. Alle Latijnse benamingen zijn consequent in het Nederlands vertaald en de tekst wordt geïllustreerd met ruim 270 praktische en duidelijke afbeeldingen. Bovendien zijn deze in een overzichtelijk register opgenomen, waardoor u een afbeelding van een bepaalde aandoening eenvoudig kunt opzoeken.
"

Je hoeft alleen maar deze beknopte samenvatting te lezen om er achter te komen dat niet alles van uit de hoef komt en door NB te behandelen is, een paardenbeen bestaat uit meer dan een hoef alleen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:03

Angela schreef:
en nee, iemand met zo'n cursus mag niet aan mij komen, en iemand met alleen een cursusje komt ook niet aan de hoeven van mijn paard.

daarnaast is het wel zo dat een tandartsassistente die ooit zelf tandarts wilt worden het ook in de praktijk leert.... onder toeziend oog van de deskundige... zo gaat het in alle beroepen waarbij praktijk speelt. Je leert door te doen, onder toeziend oog van een prof. Lachen (denk aan: huisarts, chirurg, tandarts, advocaat, hoefsmid, verpleegster enz...)

edit: voor dit verschijnsel hebben ze zelfs een naam: stage! (dikke van dale: sta·ge (dev; stages)
1 tijd gedurende welke een leerling of student een bepaald vak onder leiding in praktijk brengt, als onderdeel van de opleiding)

Het verhaal van de tandartsassistente klopt Knipoog
Als ex - tandartsassistente hebben ik onder begeleiding ook wel handelingen verricht die normaal een tandarts doet.
Echter ik deed het werk al een paar jaar en het ging onder toezicht van mijn baas.

En niet na 1 dagje oefenen met een tang, boor enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:04

Dus niet zoals Mr. Bean Clown

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:08

Kymalin schreef:

Yep, dat is wat bij zovelen weerstand geeft. Waardoor NB een negatievere naam krijgt dan nodig is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:11

suleilitha schreef:
Precies. Want wie zou er nu gelijk hebben, iemand met een gedegen opleiding en een ervaring om U tegen te zeggen, of een paar mensen die middels wat ze noemen "zelfstudie" hebben gepoogd wat kennis te vergaren en daarbij vergaten om het hoofdstuk "zelfoverschatting te lezen......

En die 'zelfstudie' levert aardig wat op.
Zo'n dagje cursus is niet goedkoop.
Euhmmmm inmiddels hebben al zo'n 1500 cursisten de cursus gevolgd x hoeveel euro ???

De 'vervolgopleiding' mag je eigen bekapper gaan doen. Waarschijnlijk voor nop.
Stel dat die er zoveel geld voor zou vragen dan kijkt menigeen raar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:13

De vervolgopleiding mag je eigen bekapper doen, de correcties uitvoeren ook na fanatiek bij je eerste klusbeurt dramatisch te zijn uitgeschoten ook neem ik aan. Ik heb nog nergens kunnen vinden dat nazorg ook in het vakkenpakket zit bij Arabesk en Arno. (lees: dienstenpakket)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:32

suleilitha schreef:
De vervolgopleiding mag je eigen bekapper doen, de correcties uitvoeren ook na fanatiek bij je eerste klusbeurt dramatisch te zijn uitgeschoten ook neem ik aan. Ik heb nog nergens kunnen vinden dat nazorg ook in het vakkenpakket zit bij Arabesk en Arno. (lees: dienstenpakket)

Zojuist toch 's even op PN gekeken wat daar over de cursus beschreven staat:
Het gaat over het verschil van de opleidng van een hoefsmid en de 1 dagscursus NB

"Er blijft dan alleen nog het bekappen van een gezonde hoef zonder beslag over, en dat is nog maar een heel klein gedeelte van wat de echte hoefsmid moet leren. En dan is het vervolgens nog eens zo dat het natuurlijk bekappen veel eenvoudiger is dan traditioneel bekappen omdat wij niet snijden in zool en straal. Op die manier is het toch mogelijk om in één praktijkdag te leren om de hoeven van je paard verantwoord te onderhouden.

Mocht blijken dat je aan één dag cursus niet genoeg hebt dan kun je voor een klein deel van het oorspronkelijke cursusbedrag nogmaals met de cursus meedoen en op die manier extra oefenen.
"

Ik kan me sterk vergissen maar volgens mij wordt hier toch de suggestie gewekt dat je zelf met 1 of event. nog 1 herhalingscursus de hoeven van je paard verantwoord kunt onderhouden.
Ik ben het er mee eens dat de NB methode minder werk is dan de TB methode en daardoor ook iets makkelijker aan te leren is.
Echter wat ik al vaker benoemd heb, er lopen maar weinig paarden rond die werkelijk 4 perfecte hoeven hebben, zonder problemen in de stand, zonder scheef afslijten enz. enz.
Om dat te kunnen onderkennen als leek heb je nmm. echt meer nodig dan een 1 dagscursus.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 07-07-08 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:37

Volgens mij vergis je je echt niet, HennyB. Ik was deze passage ook al tegengekomen....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:23

Je kunt net zo goed ook op een blok hout gaan oefenen als het alleen zou gaan om recht-vijlen.
Leuke uitdaging toch, om van een vierkant blokje een driehoek te maken Clown

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:39

En... als je nu uiteindelijk alles op een rijtje zet en dan vooral gebaseerd op de summiere uitleg van A&A... dan blijkt de curses niet veel meer dan gebakken lucht waar je best veel geld voor moet betalen. Immers... je leert niet meer dan hoeven bijvijlen. Volgens mij kan je eigen hoefsmid je dat ook binnen 10 tellen aanleren.

Het is mijn indruk, correct me if I'm wrong, dat er geen aandacht besteedt wordt aan het méér essentiële deel van hoefonderhoud, het beoordelen van het paard, het gangwerk, op welke wijze je problemen kunt oplossen..allemaal zaken die een traditioneel opgeleidde, goede hoefsmid wel geleerd heeft. Mochten er problemen zijn dan wordt je verwezen naar professionals en ja, dat zijn over het algemeen toch de mensen die er voor geleerd hebben. De aanbeveling om alleen aan 'gezonde'hoeven wat te doen biedt wat mij betreft ook al geen uitweg. Want ook met gezonde hoeven kun je zaken tegen komen die verbetering behoeven. Verbeteren van de afdruk, scheef lopen/slijten, nauw lopen.. om maar wat te noemen.

Ik heb het al eerder opgemerkt: de term "zelf-bekappen" én de theorieën eromheen, is in feite een misrepresentatie van wat het werkelijk is. Zo wordt de onschuldige burger dus gewoon bedot en geld uit de zak geklopt. Als je je paard blootvoets laat gaan, en je laat een pro komen om te bekappen, dan kun je vast wel bij hem of haar gratis leren vijlen. Het kost je dan niet meer dan een goede vijl aanschaffen en goed luisteren.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:55

Jannepauli schreef:
En... als je nu uiteindelijk alles op een rijtje zet en dan vooral gebaseerd op de summiere uitleg van A&A... dan blijkt de curses niet veel meer dan gebakken lucht waar je best veel geld voor moet betalen. Immers... je leert niet meer dan hoeven bijvijlen. Volgens mij kan je eigen hoefsmid je dat ook binnen 10 tellen aanleren.

Het is mijn indruk, correct me if I'm wrong, dat er geen aandacht besteedt wordt aan het méér essentiële deel van hoefonderhoud, het beoordelen van het paard, het gangwerk, op welke wijze je problemen kunt oplossen..allemaal zaken die een traditioneel opgeleidde, goede hoefsmid wel geleerd heeft. Mochten er problemen zijn dan wordt je verwezen naar professionals en ja, dat zijn over het algemeen toch de mensen die er voor geleerd hebben. De aanbeveling om alleen aan 'gezonde'hoeven wat te doen biedt wat mij betreft ook al geen uitweg. Want ook met gezonde hoeven kun je zaken tegen komen die verbetering behoeven. Verbeteren van de afdruk, scheef lopen/slijten, nauw lopen.. om maar wat te noemen.

Ik heb het al eerder opgemerkt: de term "zelf-bekappen" én de theorieën eromheen, is in feite een misrepresentatie van wat het werkelijk is. Zo wordt de onschuldige burger dus gewoon bedot en geld uit de zak geklopt. Als je je paard blootvoets laat gaan, en je laat een pro komen om te bekappen, dan kun je vast wel bij hem of haar gratis leren vijlen. Het kost je dan niet meer dan een goede vijl aanschaffen en goed luisteren.

AMEN Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:15

henny_w schreef:
Zo'n dagje cursus is niet goedkoop.
Euhmmmm inmiddels hebben al zo'n 1500 cursisten de cursus gevolgd x hoeveel euro ???

Staat op hoefnatuurlijk:
Deelname aan de cursus kost 149.95 Euro
Je krijgt hier dan wel het boek en de DVD bij, alsmede lunch en koffie.

Dat boek moet je voorafgaand aan je cursus hebben doorgenomen en je moet een online toets hebben gemaakt. De foutieve antwoorden worden op de cursus uitgebreid besproken.

Nog een citaat van die site op een veel gestelde vraag over de duur van de cursus:

Ja maar, een echte hoefsmid-opleiding duurt een paar jaar. Hoe kun je nou in één dag leren hoeven te bekappen?
De cursus duurt eigenlijk langer dan één dag: we gaan er van uit dat je vooraf het multimedia-pakket "Natuurlijk Bekappen" grondig bestudeert. Tegen de tijd dat je hier op de cursusdag verschijnt heb je er al heel wat uurtjes studie opzitten! In de meeste gevallen is dan één cursusdag voldoende om paarden te leren bekappen, maar voor een gering bedrag mag je terugkomen op onze herhalingscursus zodat je nog eens extra kunt oefenen.