[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pollewops

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:30

Balen is dat toch he..Heb daar ook wel eens over nagedacht. Als ik haar nou op een landje zet wat niet al te duur is en dan nog een andere pony erbij koop. Maar dat is financieel gewoon niet te doen. Had dat wel mogelijk geweest had ik het niet eens overwogen om een ander baasje voor haar te zoeken!

En met een bijrijdster heb ik eerlijk gezegd wel een goede ervaring, maar hoor ook van anderen dat ik echt mazzel gehad heb. Maar niet geschoten altijd mis. Je kan altijd een oproepje plaatsen. Succes met je zoektocht.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:44

Thanx! Jij ook succes met je zoektocht!

Overigens stond een tijdje terug op marktplaats een advertentie waar ze merrie's zochten voor een begrazingsproject. Dat soort dingen zullen denk ik niet zo duur zijn. Maar helaas ook zeldzaam. Mocht ik nog een keer zo iets zien, dan laat ik het je weten. En misschien ook andersom? Haha!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:48

Uiteraard hou ik mijn ogen en oren open voor ons allebei Ja .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:43

Raimaer krijgt Primeval Atrosegelatinaat en verder niets bijzonders. Leuk om te zien dat dit topic zo levend blijft.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:39

Ik kreeg vandaag weer een herinnering van de veearts dat Twister weer zijn Adequan injectie moet krijgen. Adequan verbetert de gewrichtvloeistof in het hele lichaam en dus ook in het spronggewricht. Net als glucosamine doet, maar Adequan is een echt medicijn. Hij moet deze injectie elk half jaar (in zijn hals) hebben. Geen van jullie paarden krijgt deze injectie toch? Eigenlijk wel appart... Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:49

Nee, ik heb wel eens Adequan gebruikt maar dat was in het gewricht en voor het herstel na de blessure van dit voorjaar.

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:28

Hallo

Bijna op de helft met dit topic te lezen, maar toch ook even eigen verhaal kwijt willen.

Mijn bijna 19-jarige pony Annemiek stond afgelopen week opeens met een flink dik spronggewricht links achter. Paar dagen aangekeken, en toch maar een da laten komen. Hij begon gelijk over spat, en we hebben een buigproef gedaan. Flink slecht op links. Verder in normale beweging loopt ze niet slecht, totaal geen verandering t.o.v. haar normale lopen. Wat ik er wel bij moet vertellen is dat Annemiek nooit kreupel gaat lopen, vroeger ook niet met zware peesblessures.

Afgelopen vrijdag zijn er foto's gemaakt, waarvan ik vandaag de uitslag heb gekregen. Het enige wat vandaag tot mij doordrong was dat het mee viel, wat toch even een opluchting was. Ze is behandeld met hyaluronzuur in het gewricht.

Morgen heb ik een afspraak op de kliniek om de foto's duidelijker te bekijken. Ik heb door dit topic wat meer inzicht gekregen in het begrip 'spat', snap nu ook wat meer hoe&wat. Aantal vragen voor mezelf opgeschreven, die ik zeker wil vragen aan mij da.

Ik las dat er een aantal mensen hier in dit topic zijn die met hun 'spat-paarden' erg goede resultaten behalen in de wedstrijdsport. Wat super, moet toch een onwijs goed gevoel zijn om nog zo intensief bezig te zijn met een paard waarvan je ws. eerder dacht weinig meer te kunnen. Ook alle mensen die recreatief of op andere manier nog zo van hun paardje genieten, mooi om te lezen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:46

@Greens: Wat balen dat je pony spat heeft... Heeft ze de botwoeker of botverval variant? Mijn pony heeft ook hyaluronzuurinjecties gehad. Hij heeft botwoekering. Is het gewricht van Annemiek dik door de ontsteking die er zit? Hopelijk neemt de zwelling snel af. Hou je ons op de hoogte? Sterkte!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 07:57

Eigenlijk dezelfde vragen als Jenny, ik ben wel erg benieuwd.

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:13

Ik ga vanmiddag even proberen te antwoorden, dan ben ik bij de DA geweest. Weet ik ook iets meer!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:51

Greens, handig he zo'n topic. Heb ik ook heel veel aan gehad en nog steeds. Ook om gewoon eens je verhaal kwijt te kunnen. Succes bij de DA vanmiddag.

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:22

Hay Doei!
Ik heb ook een groot deel van dit topic mee gelezen, nog niet precies alles maar een groot gedeelte.
Mijn pony heeft ook spat..
2 jaar geleden is de diagnose gesteld mijn pony was toen 6 jaar.
Ik dacht dat de wereld voor mn neus instorte (had ik toch geen verstand van spat.'
De veearts adviseerde mij toen om alles rustig aan te doen met haar, wel bewegen maar vooral rechttoe recht aan.) Verdrietig
Zo gezegd zo gedaan, veel buiten gestapt over het harde af en toe een drafje waar ze eigenlijk heel slecht in werdt. Ondertussen stonden ze op de wei en pakte ik haar steeds minder omdat ik wilde afwachten wat meer rust met haar deed.
Na drie maanden wei en buiten stappen ben ik haar weer rustig op gaan pakken en het ging eigenlijk steeds beter! Ben toen na een half jaar onderling met haar gestart en het ging super ze liep fantastisch en kon echt weer met haar rijden zoals ik wilde.
Tot oktober vorig jaar.
Toen werdt ze ineens weer kreupel in de bak, ze had moeite met de draf op de rechterhand (spat zit rechtsachter) en een paar dagen later ging zelfs linksom niet meer.
Weer een wereldje die instortte omdat ik in januari dit jaar met haar wilde gaan starten want het ging erg goed onderling (l1 met 4 proeven gereden 4 wpt en 2x eerste.)
Goed ik alleen nog maar met haifa stappen buiten en in de bak als ik niet naar buiten kon.
Later buiten de draf opgepakt, ging eerst met vlagen de ene dag was het goed de andere dag was het slecht.
Uiteindelijk ging het allemaal buiten super kon zelfs lekker met dr een galopje doen en omdat het in de bak nogsteeds bagger was ging ik buiten met haar aan het werk wat ze heel fijn oppakte.
Vorige week was bij ons de buitenbak weer wat aan de droge kant en ben ik lekker met haar buiten gaan stappen en heb rustig een drafje geprobeerd.
Op het begin wat stijf rechts achter maar dat was ze normaliter ook, later ging ze steeds beter lopen.
Heb ze nu na vorige week 3 keer in de bak gereden, voor de rest buiten, maar tot nu toe loopt ze goed en vindt zowel ik als haifa het weer heerlijk om lekker aan het werk te gaan. Go jij! Go jij!

Tot zover mijn verhaal.
Zou graag met jullie mee willen kletsen over het hebben van een spatpaard met zijn goede en slechte tijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:24

welkom. Heb je verder je pony nog behandeld, of alleen voor rust gekozen?

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:29

Oei het verhaal is iets langer dan ik bedoeld had Knipoog
Ik heb aan haifa niets laten behandelen omdat de DA die de onderzoeken en de foto´s gemaakt heeft mij vertelde dat operatie een mogelijkheid was maar dat dat in 70% van de gevallen maar werkte en dat ze dan ruim een half jaar boxrust moest hebben..
En dat leek me geen strak plan aangezien haifa een echt buitenpaard is.
Welke vorm van spat ze heeft is me ook niet verteld maar op de foto´s was te zien dat de spleet(en) al deels aan elkaar zaten. En dat het al behoorlijk vergevorderd was.

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:30

Vind het leerzaam om te lezen hoe het bij jullie gaat,
Kom toch wel overeenkomsten tegen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:32

Wij hebben bv gekozen voor een behandeling met Tildren en dan 3 maanden wei, wat super heeft geholpen, mijn paard crosst nu dus weer M. Zo te lezen zou het bij Haifa om de woekerende variant gaan, daar is - als ik het allemaal goed begrijp - minder aan te behandelen.

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:36

Denk ook dat het de woekerende variant is.
Echt fijn om te lezen dat er paarden zijn die weer volle bak meedraaien.
Hoop dat het met haifa nu ook weer de goede kant op blijft gaan.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:41

He xJessiex,

Idd allemaal erg herkenbaar. Vooral de momenten van teleurstelling als je denkt dat het net lekker gaat en ze weer begint te kreupelen. Mijn pony zit ook weer in een goede periode terwijl ze net een maand echt slecht heeft gelopen. Misschien moeten we er zo ook maar mee omgaan. Als het goed gaat lekker van genieten en zodra ze weer in een mindere periode zit rustig aan doen en lekker naar buiten gaan.

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:48

Ja dat vind ik het vervelende voor mezelf van het hele spat gebeuren,
De ene keer stap je erop en gaat het werkelijk fantastisch en krijg je weer een enorme hoop dat het goed blijft en de dag erna bij wijze van spreken is het weer tien keer niets. En krijg je weer zo'n klap Frusty .
Maar ik moet zeggen na de laatste periode dat het zo slecht ging heb ik mezelf voorgenomen om de dressuur en wedstrijden te vergeten en te genieten van de momenten dat het goed gaat.
Maar elke keer dat je dan in de bak bezig bent en het gaat lekker en ze loopt fijn en zelf vind haifa het ook heerlijk om aan het werk te zijn dan gaat het toch wel kriebelen, zo van wat als het nou wel goed blijft gaan.
We zullen het wel zien en ik moet me er maar bij neerleggen als het weer minder gaat, meer kan je op zo'n moment ook niet doen. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:51

Ik vind het wel triest om jullie verhalen te lezen. Als ik dan zie dat ik met Raimaer volop in training ben voor de cross, hebben we wel enorm geluk gehad.

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:55

Tsja zo gaat dat..
Ik vind het dan ook wel weer mooi om te lezen dat er paarden zijn die het wel nog super doen in de sport, en dat geeft om eerlijk te zijn voor mij ook wel weer hoop.
Ik bedoel haifa is ook nog maar 8 die heeft nog een heel leven voor zich waarin het misschien wel goed gaat.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:58

greens Ik ben ook benieuwd welke vorm vans pat jou paardje heeft, bij mij storte ook mijn wereld in toen ik het hoorde.
Maar als je meer gaat informeren en rond neuzen zie je dat het soms wel mee valt in sommige gevallen Knipoog

xjessie Welkom in dit topic Ja
De van mij heeft denk ik precies hetzelfde als die van jou als ik het zo allemaal goed lees.
Wel fijn dat het nu wat beter gaat met die van jou

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:05

@t Zamero,
Hoe gaat het met die van jou nu dan?
Heb net even in je profiel gegluurd, wat een leuke beestjes heb je lopen Knipoog

Nog even een vraagje, lopen die van jullie op harde bodem ook beter dan op een zachte bodem?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:09

Met die van mij gaat het goed is, op dit moment drachtig.
Dankje ik ben ook erg blij met ze Knipoog
Zo in de winter is ze wel veels tijfer dan in de zomer, maar dat is logisch.

Die van mij loopt veel beter op harde dan zachte bodem.
Ze loopt wel gewoon goed op zachte bodem, maar ik merk dat ze het wel zwaarder vind.

Maar in principe krijgt ze elke dag wel beweging want dan blijft ze lekker soepel.
En komt ze elke dag wel meerder uren buiten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:10

Nee, kan niet zeggen dat ik daar verschil in merk.