[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:33

Fijn om te lezen dat het de goede kant op gaat met Image.

Claubrink, geduld zal je zeker nodig hebben. En altijd op blijven letten voortaan. Succes Ach gut

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:48

janouk schreef:
Goed nieuws vandaag over Image
Ze is zaterdag geopereerd aan haar hoef en vandaag is het verband eraf gehaald. De wond is schoon en rustig en het belangrijkste; het meisje loopt.
Deze goede dag hebben wij alvast.

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Gelukkig! Soms verbaas ik me er over hoe snel een paard iets krijgt, maar het is nog ongelooflijker waar ze soms weer van herstellen!
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 09-11-07 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:52

dynamiek schreef:
Ja ze loopt goed erop, ik zit alleen al 1,5 week te tubben met dynamiek dan staat ze weer nat op stal dan weer droog dan weer nat, ik heb maandagavond de da erbij gehaalt en ze heeft parafine gehad en ik heb gelijk maar bloed laten trekken, uitslag ervan was goed, ik vind dat ze nog niet oke is, gistermiddag stond ze weer nat op stal, terwijl het koel is op stal, ik zit een beetje met mijn handen in het haar, wat het nu precies wel is Bloos

Het klinkt een beetje als een halfgebakken koliekaanval waar ze niet helemaal doorheen komt maar dat is ook maar gissen natuurlijk. Eet en mest ze wel goed? Enig idee waar het weg komt? Ander voer, bodembedekking, stress!? Het zou prettig zijn als je de oorzaak kunt achterhalen om het in de toekomst te voorkomen...
Ach gut sterkte ermee..

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:53

oeps.. 2x op verzenden gedrukt! Blond

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:24

Kymalin schreef:
dynamiek schreef:
Ja ze loopt goed erop, ik zit alleen al 1,5 week te tubben met dynamiek dan staat ze weer nat op stal dan weer droog dan weer nat, ik heb maandagavond de da erbij gehaalt en ze heeft parafine gehad en ik heb gelijk maar bloed laten trekken, uitslag ervan was goed, ik vind dat ze nog niet oke is, gistermiddag stond ze weer nat op stal, terwijl het koel is op stal, ik zit een beetje met mijn handen in het haar, wat het nu precies wel is Bloos

Het klinkt een beetje als een halfgebakken koliekaanval waar ze niet helemaal doorheen komt maar dat is ook maar gissen natuurlijk. Eet en mest ze wel goed? Enig idee waar het weg komt? Ander voer, bodembedekking, stress!? Het zou prettig zijn als je de oorzaak kunt achterhalen om het in de toekomst te voorkomen...
Ach gut sterkte ermee..

Idd daar lijkt het op, ze mest goed heeft geen koorts en verders heb ik heel geen veranderingen gedaan, nu eindelijk 1 dag gaat het goed!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:02

Goed om te horen! En zo lang ze nog goed loopt en het er aan de voorkant goed in gaat en aan de achterkant ook weer goed uit komt is er geen reden tot paniek. Alleen wel vervelend dat gekwakkel!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:15

Ik ben benieuwd hoe het met Image gaat, gaat het nog steeds de goede kant op Janouk?

En is Dynamiek weer wat opgeknapt?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:23

Ik wilde jullie ook nog graag wat foto's van Aurora laten zien, ik geef haar nu bijna 2 maanden magnesium bij (nu nog maar een heel klein beetje) en dat gaat super, ze is weer mooi dun en loopt weer super.

Draven in de wei
Afbeelding

En racen kan ze ook weer, nu zonder een week spierpijn na afloop OK dan!
Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 08:22

Update 13 nov
Ze is vorige week zaterdag geopereerd aan haar hoef. vandaag had ze weer verband wissel. De wond ziet er goed en rustig uit. Er is aan de voorkant een groot gat in haar hoef. Ze belast haar hoef geregeld. Ze heeft nog wel boxrust.
Er schijnt in de zool nog wel een ontsteking te zitten, maar die kan nu niet weggesneden worden, omdat het hoefbeen gekanteld is en rust op de zool. Alles op zijn tijd : eerst het hoefbeen laten genezen en de hoefwand / lamellen moeten weer aangroeien.
Ze zeggen bij zeker te weten dat Image al deze problemen heeft gekregen door een infectie aan het hoefbeen, waardoor de lamellen zijn aangetast en losgelaten.
Dat betekent dat ze niet hoefbevangen is en dat zou voor Image betekenen dat ze op de wei straks mag revalideren en dat is goed nieuws voor haar en haar vriendin de Haflinger: die toch wel heel erg graag de wei weer op willen.

Image is er nog niet, maar ze is wel een heel stuk op weg naar genezing.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:22

@Janouk; Fijn om te horen dat het toch langzaam maar zeker de goede kant op gaat en dat ze waarschijnlijk ook weten wat de oorzaak is geweest. Altijd prettiger als je paard gewoon onbeperkt het gras in kan!

@Gemske; leuke foto's, ziet er goed uit! Genotje om naar te kijken!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:49

janouk schreef:
Ze zeggen bij zeker te weten dat Image al deze problemen heeft gekregen door een infectie aan het hoefbeen, waardoor de lamellen zijn aangetast en losgelaten.

Maar weet je ook waarom ze een infectie aan het hoefbeen heeft gekregen?
Dat is toch niet iets wat "zomaar" ineens kan gebeuren lijkt mij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:52

Gissen, maar Image heeft 2 jaar geleden een forse langdurige verticale scheur in haar rechtervoorhoef gehad. De scheur is toen ruim weggesneden tot een gezond weefsel. Blijkbaar is er toch een bacterie (?) ongezien doorgewoekerd met dit als resultaat.
Het is namelijk precies deze hoef waar het probleem is opgetreden.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:47

Dat klinkt als een aannemelijke verklaring Janouk. Fijn dat ze de goede kant op gaat!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:54

janouk schreef:
Gissen, maar Image heeft 2 jaar geleden een forse langdurige verticale scheur in haar rechtervoorhoef gehad. De scheur is toen ruim weggesneden tot een gezond weefsel. Blijkbaar is er toch een bacterie (?) ongezien doorgewoekerd met dit als resultaat.
Het is namelijk precies deze hoef waar het probleem is opgetreden.

Ja dat zou best eens kunnen ... Hmm en dan 2 jaar later nog zo'n reactie Verdrietig
Isabella heeft na haar bevangenheid en hoefzweren ook vrij slechte voeten nu en ook op dit moment behoorlijke verticale scheuren die nu vol met modder zitten met dit weer. Velen zeggen wel dat het geen kwaad kan, maar dat vraag ik me nu ik dit zo lees van jou wel weer af.

Fijn voor Image (en voor jou) dat het de goede kant op gaat. Over een tijdje loopt ze vast weer door de wei te bokken ..

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:29

Isapaardje schreef:
Isabella heeft na haar bevangenheid en hoefzweren ook vrij slechte voeten nu en ook op dit moment behoorlijke verticale scheuren die nu vol met modder zitten met dit weer. Velen zeggen wel dat het geen kwaad kan, maar dat vraag ik me nu ik dit zo lees van jou wel weer af.

Kan me voorstellen dat je niet blij wordt van dit soort berichten maar ik denk wel dat het een uniek geval is. Als dat regelmatig ontstond door deze omstandigheden dan was het wel in het rijtje van oorzaken van hoefbevangheid opgenomen toch? (ik probeer je een beetje gerust te stellen). Aan de andere kant.... ben je weer wat wijzer en kun je het in ieder geval in de gaten houden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:32

Dank je voor de geruststelling, maar het gaat bij mijn pony ook niet om een normale scheur.
De toon zit los vanwege de eerdere kanteling van het hoefbeen. De teen is er een tijd geleden afgehaald tot de witte lijn om de druk weg te nemen, maar door het dun vijlen is hij gaan scheuren. Ik probeer er niet te veel op te letten omdat de pony goed loopt, maar hou de boel wel degelijk in de gaten daar van onderen Haha!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:17

@isapaardje
ik ben geen veearts en ook geen hoefsmid, dus over jouw paard durf ik echt niets zinnigs te zeggen. Doe ik dus ook niet.

Het lijkt alleen bij Image de verklaring voor het ontstoken hoefbeen. Als het zo is, dan is Image dus niet hoefbevangen, al is het resultaat wel gekanteld hoefbeen en ontstoken lamellen.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:34

Janouk ben blij om te lezen dat het nog steeds goed gaat met image.Eindelijk begint er een lichtpuntje aan de horizon te komen.
Toppie meid Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:47

Isapaardje schreef:
Ik probeer er niet te veel op te letten omdat de pony goed loopt, maar hou de boel wel degelijk in de gaten daar van onderen Haha!

Doe ik ook, ook al is er weinig te zien aan z'n hoeven, ik kijk ook iedere ochtend hoe hij z'n stal uit stapt. Is ook goed denk ik, zo zie je de geringste verandering.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:19

Ja de geringste verandering ... maar heb jij dan ook dat je je gelijk zorgen maakt als je een misstap ziet? Iets wat ze anders, als ze gezond geweest zouden zijn, ook heus wel eens zullen maken?
Ik dus wel, en daar baal ik wel eens van dat ik dat dit jaar niet los kan laten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:35

Ja dat heb ik ook, tenminste als de misstap vanuit de voorbenen is. Je kijkt natuurlijk naar het hele bewegingsapparaat, maar omdat hoefbevangenheid zich toch vaak (eerst) in de voorbenen manifesteert maak ik me daar wel meer zorgen over. Soms wordt ik ook wel eens moe van mezelf, dat ik maar perse aan de kogels wil voelen of de benen niet kloppen, dat ik mezelf iedere ochtend weer betrap dat ik toch kijk hoe hij de eerste stappen loopt als hij de stal uit komt. Maar ja, aan de andere kant.... heb ik een paar weken geleden toch weer een klein rampje kunnen voorkomen toen alle 4 z'n kogels weer begonnen te kloppen. En.. hij is nog steeds rad, en hij leeft nog steeds. Toen Kylian bevangen raakte had een kennis van mij op dat moment ook een paard dat accuut hoefbevangen was. Echte paardenmensen vindt men in deze omgeving maar dat dier heeft het niet overleefd, 3 zoolperforaties Huilen . Ik kan er mee leven, en zo lang m'n paard gezond is, en hij niet lijdt onder mijn bezorgdheid (in de zin van dat dat ten koste gaat van zijn welzijn en paard zijn) doe ik maar gewoon zo door.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:06

Ik denk dat we allemaal een beetje overbezorgd zijn.
Is heel normaal, gezien wat we hebben meegemaakt. Ik vind het alleen wel jammer dat het toch een deel van mijn paardeplezier wegneemt.
Ik zou het liefst zien dat Indiana als een debiel door de bak loopt te stuiteren, maar dat doet ze niet, dat zit gewoon niet in haar karakter. Maar als ze dan wat sloom is, dan ben ik direct bang dat er meer aan de hand is. Of als op een buitenritje zich net wat vaker verstapt als anders, dan raak ik toch lichtelijk in paniek.

En wat wij hebben met de voetjes, heeft iemand met bijv. een koliek paard helemaal niet, maar die zal weer in de stress schieten als het paard een paar keer naar zijn buik kijkt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:00

Klopt. Vriendin van me heeft een zomereczemer en in het voorjaar of late najaar is zij helemaal gefocust op iedere krabbel die het paard zichzelf geeft.

Vandaag heeft de mijne zich in ieder geval nogal lopen misdragen zo te zien aan de rensporen op de wei Haha!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:53

K*T ( sorry voor mijn taal gebruik) maar mijn paard is zins donderdag opnieuw bevangen, en dat terwijl hij nog niet genezen was van de vorige keer. Ik wilde hem uit zijn stal halen, en zach dat hij dikke benen had, dus uik denk we gaan even lopen. maar hij wilde helemaal niet met mij mee. uiteindelijk viel hij dus gewoon om!

ik ben mij rot geschrokken en heb gelijk de DA gebeld dat hij moets komen. hij heeft nu heel wat medicijnen en staat met zijn voeten in nat verband, en hij staat zwaar onder de pijnstillers. Nu 2 dagen later gaat het nog niet veel beter met hem, hij is moe ( heeft zelfs wallen onder zijn ogen) wordt helemaal gek als hij mij niet meer ziet, en er zit maar weinig leven in.

zou dit nou het einde van mijn paard zijn. hij is nog niet genezen van de ene hoevbevangeheid of hijk is alweer hoef bevangen. en waar het nou vandaan komt mag joost weten. hij heeft niks anders gekregen dan dat hij de afgelopen 3 maanden krijgt, dus hoe dit nou komt is voor mij echt een raadsel

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:26

@ Claubrink
Wat een ellende! Heel veel sterkte: ik leef met je mee! En duim dat ze zich snel weer iets beter voelt.