Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:11

Sorry, dacht dat je cytek bedoelde Knipoog

krassekraats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:16

Nee dat heeft mijn paard juist Knipoog

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:49

Hallo,

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen en raad kunnen geven want ik weet het niet meer. Ik zal bij het begin vertellen.

Zo´n 2 en een half maand geleden is mijn paardje kreupel geworden, is na een buitenrit gebeurd. Heb haar toen 2 weken rust gegeven maar dat hielp niet. Heb toen de dierenarts er bij laten komen en die constateerde een spierscheuring in haar schouder. Ze heeft toen metacam gehad 2 weken en stond op rust.
Ondertussen in terug gaan denken en daar kwam uit dat ze het afgelopen jaar steeds kreupel was, dan 2 of 3 goed en dan weer kreupel.Heb toen een andere da laten komen en die dacht dat het in haar onder voet zat dus ze moest op de foto, ben naar rosendaal geweest, visdonk, en daar hebben ze toen eerst een buigproef gedaan.
Nou zeer slecht, toen haar ondervoet verdoofd en ze liep daarna voor 95 pocent beter. Foto´s gemaakt en daarop kon hij zien dat ze een ontsteking aan het katrolgewricht had. Hij kon het nog geen hoefkatrol noemen maar ze zat zeg maar op een 0,5.
Al goed ze heeft daar nieuwe ijzers gekregen, balkijzers met het advies laat haar veel onbelast bewegen. Als ze goed loopt na 4 weken mag je rustig beginnen. Nou kon ze de eerste 3 weken niet constant de wei op. Ze staat nu wel sinds 3 weken op de wei dag en nacht. Ik geef haar sinds een week of anderhalf gucosamine complex van de groene os erbij in de hoop dat dat wat helpt.
Maar tot op heden geen verschil, ze loopt nog steeds kreupel en ik weet niet wat ik er mee aan moet. Het is een paardje van 11 jaar, nooit echt zwaar mee getraind of wat dan ook. Ik had het al uit mijn hoofd gezet dat k ooit weer een reiningwedstrijd met haar zou kunnen rijden maar ik zou zou graag zien dat ze weer goed loopt.
Ik ben nu twee en een halve maand verder en 750 euro lichter en het heeft nog niks geholpen. Ik betaald het allemaal zelf maar ik heb nog 2 paardjes en ik zie het nou niet meer zitten.
Dus als jullie tips hebben of wat dan ook!

sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

groetjes lisette

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:25

Hoi Lisette,

ik ken jou situatie zo goed en weet heel goed wat je allemaal doormaakt op dit moment. Dat je naar Visdonk geweest ben kan ik je alleen maar een compliment voor geven. Super kliniek kan niet anders zeggen. Ik heb zelf zo'n paardje staan en die bleek dus wel erge HKO te hebben. Aangezien de techniek "vandaag de dag" steeds verder gaat en hij voor mij heel veel betekend ( ookal heb ik er zelf ook 4 lopen) Ben ik een aantal weken geleden toch overstag gegaan en ben ook naar Roosendaal gegaan om te laten onderzoeken of mijn mannetje in aanmerking kwam voor een zenuwesnede. Nu weet ik dat dit waarschijnlijk bij jou paardje helemaal nog niet aan de orde is. Alhoewel je zelf wel aan aangaf dat je al een aantal jaren met Ups en Downs aan het rijden bent. En de HKO wil niet zeggen dat je paardje eerst een duidelijke gradatie moet tonen om slecht te lopen. Je geeft zelf al aan dat het onstoken is dus dit moet gewoon zeer doen, dat kan niet anders. Het ene paard loopt jaren goed zonder eigenlijk aan te geven dat ze iets mankeren en de ander loopt bij een 2 al erg slecht. Nu denk ik dat je het zeker nog wel even de tijd moetgeven en haar even een periode lekker zelfstandig laten bewegen. Want als ik jou verhaal goed begrijp staat ze nu sinds 3 weken echt buiten? Nu zullen er gelijk genoeg zijn die vinden dat ze niet op ijzers moet en bladiebladiebla........ Gun haar gewoon nog een maand extra en kijk er zelf niet teveel naar Lachen ik ken dat namelijk. ik kreeg echt van die arends ogen en zag iedere keer wel weer iets.

Succes met je paardje en hou ons op de hoogte:-)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 01:05

Zit een beetje in hetzelfde schuitje denk ik, als jij. Ik reed mijn paard in nov. 2007 plots kreupel tijdens mijn wekenlijkse lesje. (verder bosritjes, geen zwaar werk en paard is 14jr)Tijdje rust, geen verbetering. naar Utrecht. Daar bleek ontsteking in straalbeentje, klasse 2. Niet heel zwaar en zeker geen hoefkatrolontsteking volgens de arts. Kosten 900 euro. Trainings Progamma mee en ontsteking is ingespoten. Helaas na 9 weken geen verbetering. Elke 4 weken weer kreupel voor 2/3 dagen, dan weer goed. Na opnieuw contact met arts, melde deze ons; alle onderzoeken opnieuw en opnieuw inspuiten. Dus weer 900 euro en geen garantie. Max. inspuiten is 3x, dan is het over Huilen .

Was hier niet tevreden over en heb me verdiept in het rechtrichten. Paard hiervoor laten trainen en gaat voorals nog goed(was in mei/juni dit jaar). Het principe hierbij is, dat het paard zich teveel op de voorhand beweegt en meer de achterbenen moet gaan gebruiken.

Het is een compleet andere manier van met je paard omgaan. Doe nu veel handwerk en veel bak/dressuurwerk. Terwijl ik van het recreatieve type ben Knipoog Paard is nogmaals 2x kreupel geweest, maar bleek "waarschijnlijk" zoolkneuzing. Ik schrijf waarschijnlijk omdat ik zelf denk dat het de ontsteking weer was, maar de arts zegt dat het zoolkneuzing is. Daar het ook weer met 2/3 dagen over was, heb ik er mijn bedenkingen over.

Ben nu........Bijna een jaar verder en zeker...........2000 euro armer en het resultaat is nog niet hoera...

Maar ik rijd wel en paard is niet meer kreupel.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 00:33

Helaas tess weer stok kreupel vandaag. Heb in dit forum even opgezocht, wanneer de laatste keer was en dat was dus 13-9 Huilen . maandje terug dus helaas. Woensdag is het weer over, weet ik, kan ik verder trainen. Schiet lekker op zo Boos!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:00

Ik wil je niet ontmoedigen maar bij de methode rechtrichten volgens Antoine de Bodt, blijven paarden juist op de voorhand lopen. De methode van Marijke de Jong ben ik zelf niet kapot van eerlijk gezegd, maar dat is geheel persoonlijk.
Misschien moet je op zoek naar een instructeur die van alles een beetje weet en het toepast per paard.
Bij beide methodes wordt erg star gekeken en dan met name bij die van De Bodt. Een paard is of links- of rechtsgebogen. Les of training gebeurd geheel volgens het principe van de leermeesters en dan moet het goedkomen.
Volgens mij moet je iets genuanceerder kijken en op zoek gaan naar een instructeur die van alles combineert en vooral van het paard uitgaat.
Laat het praatje rechtrichten even aan je voorbijgaan en ga op zoek naar iemand die je paard voorop stelt.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 00:48

misschien heb je gelijk Knipoog , laat me er even over denken

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 00:12

Betterke; gevonden Haha! , misschien al voor zondag a.s. Knipoog

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:06

Wat doen jullie met de paarden die steeds wel goed, niet goed, wel goed, niet goed lopen.

Merrie is nu 6, steeds is ze weer n tijdje goed en dan weer net niet.
Kan je maar beter helemaal niet meer beginnen of zal er een kans zijn dat ze toch (langer) goed blijft?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:14

Ik ben nu per nov. precies een jaar bezig met wel goed, niet goed. Ben nog met rechtrichten bezig, waar ik in geloof. Helaas door uitblijven van proffesionele hulp, komt het niet echt van de grond Huilen

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:30

ik heb mijn paard toen een jaar op wei gezet, nadat eruit kwam dat het hoefkatrol is, ging ervan uit dat het niks meer zou worden maar na een jaar liep ze zo zuiver dat ik haar heb opgepakt en ze liep super, ook nu ze 19 is kan ik haar gewoon zadelen en gaan rijden loopt als een trein behalve als ze buiten flink uit haar plaat gaat en zich verstapt

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:16

Gisteren opnieuw met Toy naar de DA geweest.
Hij liep al drie weken kreupel maar leek hoger te zitten (dachten wij)
Maar na verdoving van de hoef liep hij helemaal zuiver.
Dus opnieuw op de foto en het blijkt dus een stuk erger te zijn dan vorige keer te zien was.
Vorige keer zijn de foto's vanaf een verkeerd standpunt genomen waardoor de helft niet te zien is.
(vorige was bij andere da)
Baal dus echt als een stekker. Hij heeft dus links een fikse 4 (dierenarts was zelf ook verbaasd) en rechts 3 a4 in plaats van 2 a 3...
Hij staat nu weer op hetzelfde beslag (mijn hoefsmid was er ook en die heeft ook naar foto's gekeken etc.
Maar nu heeft hij er achter extra silicone onder gedaan zodat het balkje nog hoger ligt..
Nu 3 weken alleen stappen. Daarna opbouwen en over 6 weken moet ik de DA bellen om te bespreken hoe het gaat...

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:29

Mijn paard is ook kreupel.. Hij moest 2 week rust en daarna weer kijken. Anders was het misschien hoefkatrolontsteking.. Nu hebben we weer gekeken, en hij is nog kreupel maar het leek ons ook meer vanuit zn schouder en dus misschien slijtage ofzo. Maar nu ik dit lees dat jullie ook dachten dat het van boven kwam maar toch hoefkatrolontsteking was kan het goed zijn dat mn paard dat ook heeft.. Ik hoop dat er iets aan te doen is dan.. We hebben er eigenlijk niet zo veel vertrouwen in, maar met hoefkatrolontsteking is er nog een kleine kans dat ik ooit weer kan rijden. met slijtage helemaal niet denk ik..

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:32

Moorke HKO is een vorm van slijtage. Maar dan aan het hoefkatrolbeentje.
Zei je DA dat je 2 weken aan moest kijken? Vind het nogal vaag anders. Hoefkatrol is namelijk enkel vast te stellen met foto's en dan helpt twee weken stappen vooraf niet.
Met hoefkatrol kan je wel gewoon weer rijden maar overgaan doet het niet. Een "versleten" bot kan niet weer ineens heel worden...

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:49

Hij vond het beter om 2 weken af te wachten, hij heeft niet gezegd dat het hko was alleen dat wanneer hij kreupel bleef dat dat het kon zijn. Hij zei dat veel paarden nu kreupel zijn omdat ze zich verstappen in het natte land met ijzers. En om dan onnodig veel geld weg te gooien vond hij onnodig. Nu is hij nog wel kreupel en gaan we volgende week naar een kliniek..
We moeten maar afwachten. Of de kreupelheid van hko voor altijd over zal gaan met die nieuwe ijzers, vraag ik me af..

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:13

Nee dat is zeker van niet, de kreupelheid komt toch wel weer een keer terug...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:16

... omdat de oorzaak niet aangepakt wordt. De gevolgen zijn alleen minder zichtbaar door het gebruik van ijzers.

Beter is om de doorbloeding te stimuleren dmv beweging en geen ijzers, liefst 24/7 buiten met vriendjes. De ontsteking van HKO kan genezen.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:21

(ik weet niet of mijn paard dit heeft... maar ik wil er in elk geval wel meer over weten, heb me er hiervoor ook al wat in verdiept omdat de hoefsmid toen zei dat mn paard het misschien had als hij kreupel bleef)

Maar wat is de oorzaak? Jij zegt het opsluiten van de hoef, en weer anderen zeggen het rijden...
Hij staat nu elke dag buiten, ivm het weer moet hij snachts wel binnen anders hebben we alleen een modderbad. En altijd op ijzers.. ik moet over de weg rijden anders kan ik niet in de bak komen. Met natuurlijk bekappen kan ik nooit meteen 3 keer in de week over de weg lijkt me.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:24

hoefschoenen zijn een goede oplossing voor de overgangsperiode

Ik ga hier niet weer in discussie, wie geinteresseerd is kan alles nalezen op www.hoefkatrol.nl

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:28

Arabesk schreef:
hoefschoenen zijn een goede oplossing voor de overgangsperiode

Ik ga hier niet weer in discussie, wie geinteresseerd is kan alles nalezen op http://www.hoefkatrol.nl

Nog een vraag over dat natuurlijk bekappen.. Ik ken iemand die een cursus heeft gedaan. En dan moet je om de 2 week toch bekappen? Maar 1 keer in de zoveel maand zal er ook iemand bij moeten komen die er veel verstand van heeft, zijn die er wel in friesland? Anders heb je er ook nog niet zo veel aan lijkt me..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:39

Arabesk schreef:
Ik ga hier niet weer in discussie, wie geinteresseerd is kan alles nalezen op http://www.hoefkatrol.nl

Je komt hier iedere weer om commentaar te geven, maar als je het in een iets andere vorm giet, komt het misschien wat meer als een tip over.
Je zou mensen ook kunnen steunen in hun beslissing, want ieder paard reageert anders op een behandeling (al dan niet met ijzers...) en voor sommigen werkt het gewoon wel....

Jouw ultieme oplossing is zeker niet DE oplossing...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:03

hoi
kan een paard met hoefkatrolontsteking die altijd op speciaal beslag (ijzers met zooltjes en siliconen) heeft gelopen ook zonder beslag onder het zadel lopen?
het paard is namelijk van die ijzers af gehaald omdat ze toch haast niets meer doet.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:04

Als ze gewoon recht loopt kan ze dat onder het zadel ook.
Zou dr alleen niet te veel belasten. Langzaam oppakken

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:08

toen ze nog ijzers had liep ze alleen af en toe een buitenritje (ze zou niet in de bak mogen lopen?)