[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lauret

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:33

Dizzy; het was zeker niet de bedoeling dat ze mocht rennen, maar uit enthousiasme gebeurde het. Ze staat juist op een klein stukje zodat ze 3 passen kan lopen maar toch buiten kan staan. Maar bedankt voor de tip, het maakt je extra alert.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 02:19

cissi schreef:
Ik lees graag mee, ik heb sinds kort een nieuwe pony die helaas in het verleden bevangen geweest blijkt te zijn. Dit is vastgesteld dmv foto's. Zij is momenteel ook nog flink te zwaar. Pony's staan thuis en momenteel alleen op de paddock. Weiland is zo kaalgevreten en nu met de regen in aantocht durf ik haar niet te laten grazen. Ze krijgen samen 2 keer per dag arm voordroog uit een slowfeeder en 1x per dag Vitalbix Daily Complete, Vitalbix pure lucerne (halve voerschep voor de vezels), een scheutje lijnzaadolie en een schepje Gluco Balance. Uiteraard zijn we ook bezig met haar gewicht.
Ik weet alleen niet zo goed wat ik nu qua weidegang kan doen. Weitje is niet groot, al jaren niet bemest en momenteel kaalgevreten. Ik wil ze het liefst wel wat laten grazen als straks het gras weer wat is gegroeid maar wanneer is dat weer enigszins veilig, bij welke lengte? Ik heb geen ervaring met bevangen pony's, uiteraard wel ervaring met paarden en de nodige kennis maar nog nooit een HBer gehad. Iemand advies?

als het weiland niet zo groot dan zou je het eerst kunnen maaien. De manege eigenaar waar ik heb gereden maait altijd het gras in het voor jaar. Zodat de erge eiwit/suikers er af is. Eerder mochten de paarden niet de wei op.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:02

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:39

Dizzy schreef:
Hier even een update van mijn HB pony waarvan de dierenarts meende rond kerst hem in te laten slapen vanwege de pijn.

IJzers zijn er af en iedere 4 weken komt een hoefverzorger/smid en past zijn hoeven aan.
Zijn zool is in de afgelopen maand dikker geworden (hoefbeen was bijna door de zool).

Voer aangepast en rust.

Hij mag nu iedere 2-3 uur in de kleine paddock voor zijn stal met zijn easyboot cloud en in de stal een dikke laag houtkrullen.

Sinds een week van de bute af. Soms nog wat pulsatie links, maar van inslapen is momenteel geen sprake GELUKKIG. Hebben nog een lange weg te gaan, maar ik geniet iedere dag dat ik hem heb.
Maandag is ook bloed afgenomen om te kijken of hij EMS heeft.

Dit verhaal geeft mij enigzins hoop...
Precies mijn verhaal... inslapen of ijzers eraf en schoenen en kijken of het goed komt.
Liep jouw paard meteen goed op de schoenen? Of heeft hij erg moeten wennen en hoe lang?

Heel fijn dat de schoenen bij jouw paard zo goed bevallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:16

Verdorie! -O-
Afbeelding

Krijg net deze foto van mn moeder doorgestuurd.. Hij loopt ook heel erg stijf zegt ze..

Ik twijfel wat te doen..
Hij krijgt al extra pijnstillers.

Hij krijgt nu 1 voerschep seniores priores zodat hij niet verder afvalt. Op papier lijkt het veilig voer.

Is geschikt bij;
Hoefbevangenheid
Koliek
Spierbevangenheid
Spierstijfheid
Gebitsproblemen

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... ores-subli

Ik twijfel nu vooral over hoefschoentjes of van die schuimblokken? Mn smid kan die schuimblokken maken bij hem eventueel.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:57

Wat vervelend Shanna.
Geen ervaring met schuimblokken maar wel met hoefschoentjes. Je merkt echt duidelijk dat het verlicht, eigenlijk direct al.
Kan het niet zijn dat de ondergrond nu, doordat het zo hard is, enorm veel pijn doet? Dus hem op een zachte ondergrond houden ipv steen.

Hoeveel pijnstillers geef je nu?

Ik heb vanmorgen de Equine magnetix hoefbandjes besteld. Hopelijk heb ik ze morgen binnen. Ben ontzettend benieuwd of dat dat nog wat doet.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:01

@Shanna, ik zou gaan voor hoefschoentjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:08

Hij krijgt nu previcox, daar is een suspensie van gemaakt en de dosering wat hij nu krijgt staat gelijk aan 2xd 1/2 zakje bute.

De ondergrond is inderdaad killing, maar zoals op de foto staat hij gewoon op betonplaten. Wel hard maar ook gewoon egaal.

Ik ga inderdaad maar kijken naar hoefschoentjes, en tot ik die gevonden heb ga ik zn hoefjes maar goed inpakken/ intapen.

Ook zn mest controleren op zand, want daar kunnen ze ook zo van gaan lopen schijnt het.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:39

Ik heb Sky ook een deken op gedaan om daar geen energie aan te verspillen. Vooral met dat koude weer merkte ik dat haar temperatuur 's morgens te laag was. Misschien nog een idee zodat hij zijn energie niet daaraan hoeft te verspillen en daar geen vetjes aan verliest.

Ook denk ik inderdaad dat de ondergrond op dit moment te hard voor hem is. Gelukkig gaat het weer dooien!

Ik heb voor Sky de back in track bandjes en heb zeker het idee dat ze daardoor minder stijf loopt.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:40

Dekentje heb ik wel, ik heb hem eigenlijk nog niet getemperatuurt. Met deze temperaturen heb ik de stal wel als potstal dus dat geeft ook wel wat warmte ‘s nachts. Overdags staat hij buiten, maar kan daar ook droog en uit de wind staan.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:49

Sky kan ook de hele dag droog staan als ze dat wil. Maar toch was haar temperatuur 's morgens 36,6/36,7 terwijl die normaal rond de 37,4/37,5 ligt. Nu met deken is haar temperatuur wel weer stabiel.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:04

Oh temps heb ik niet gedaan nog. Vannacht blijft ze weer buiten omdat de temperatuur oploopt. In stal is dan ook echt te warm. Maandag even overleggen of haar postzegel groter mag (fingers crossed dat zonder pijnstillers goed gaat), dan kan ze okk bij het afdak.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:05

Angs1989 schreef:
Sky kan ook de hele dag droog staan als ze dat wil. Maar toch was haar temperatuur 's morgens 36,6/36,7 terwijl die normaal rond de 37,4/37,5 ligt. Nu met deken is haar temperatuur wel weer stabiel.

Idd wat fris. Fijn dat het met een dekentje wat beter is!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:47

Tancreda4 schreef:
Oh temps heb ik niet gedaan nog. Vannacht blijft ze weer buiten omdat de temperatuur oploopt. In stal is dan ook echt te warm. Maandag even overleggen of haar postzegel groter mag (fingers crossed dat zonder pijnstillers goed gaat), dan kan ze okk bij het afdak.

Wij duimen mee! Dat zou wel fijn zijn als ze ook weer bij haar afdak kan met het weer van de komende tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:18

-O- Wattenslofjes was geen succes.. Hij liep met een laag watten onder zn hoefjes slechter dan zonder.

Begin van het filmpje is met wattenslofjes zonder pijnstiller. 2e helft is zonder wattenslofjes zonder pijnstiller, laatste 3 secondes is met pijnstillers toen hij dacht dat ik niet keek..

Temperatuur was 37,9.

Ik ben nu aan het wachten op de hoefsmid, en ga maandag de kliniek bellen voor nieuwe foto’s.

De moed zakt me nu echt in de schoenen en ik heb al behoorlijk wat traantjes gelaten om hoe hij vandaag loopt en toont.. ;(

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:33

Ah. Wat vervelend. Snap heel goed dat je wat traantjes om hem hebt gelaten. Is het geen optie om hem op zachtere ondergrond te houden? Van mijn dierenarts mag Sky namelijk absoluut niet op het harde. Zaagsel in haar stal, rubber tegels onder het afdak en in het zand.

Ook mag ze veel minder bewegen als sed nu doet. Hoe verleidelijk het ook is. Geen stukje 'dwingen ' om te lopen om te kijken hoe ze loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:36

Sed staat nu inderdaad weer op stal, rubberen matten en een lekkere laag vlas.
Qua beweging vind ik net zo lastig als qua eten, de ene hoefsmid zegt dat hij MOET bewegen, aan het werk zelfs, de andere zegt niet meer laten bewegen dan wat hij zelf wilt, en weer een ander zegt boxrust tot hij weer een beetje toonbaar is.
Ik doe wat dat betreft vooral wat goed voelt. Ik heb liever dat hij buiten in beweging kan zijn bij of naast de rest, maar in dit geval heb ik hem liever in zn eentje op stal.., als ik er bij ben mag hij lekker rondscharrelen tussen de stallen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:45

Ja dat is ook het stuk wat ik het lastigste vind. Er zijn zoveel verschillende manieren en welke is nou het beste. Je wil zo graag dat ze opknappen en je gevoel volgen is inderdaad het beste wat je kan doen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:10

geef je hem kuilgras? zo ja geef hem dat niet meer.
ik heb iets gelezen dat kuilgras 1 van de oorzaken van HB geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:21

Is dat op mij?
Sed krijgt enkel hooi, staat niet meer op het gras, ook in de zomer niet, en krijgt marstall force voor de vitamines. Nu dus ook seniores priores omdat hij wel erg mager werd..
Zijn bevangenheid is echt door de cushing, iets anders kan ik niet bedenken bij hem.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:27

heeft hij misschien hoefkanker? Mijn vriendin dr paard liep ook slecht en daar dachten ze ook dat Zij hoefbevangen was, Het paard is een koud bloed.
En bleek later dat zij hoef kanker had,

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:26

@Pompadour mag aannemen dat een hoefsmid, meerdere geloof ik zelfs, tot wel het verschil kunnen zien tussen HB en hoefkanker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:26

Pfff shanna, ik kan mij je verdriet goed voorstellen......

Hij loopt echt heel pijnlijk.
Wanneer is hij in geworden? M.a.w hoe lang duurt dit al?
Ben benieuwd wat de foto's laten zien.
Sterkte!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:40

Een HB paard heeft over het algemeen het meeste baat bij een stabiele, licht indrukkende ondergrond cq. hoefbescherming.
Rubberen matten/bodem, hoefschoenen met stevige pads, tempex .. alles niet te hard maar zeker ook niet te slap.
Hoe goed bedoelt dan ook, maar een te zachte ondergrond/hoefbescherming kan juist net zo veel pijn en ongemak veroorzaken als lopen op een te harde ondergrond.

Praktijk voorbeeld : Noah schraapte telkens daar waar hij het liefste stond het stalstrooisel aan de kant zodat zijn aangedane voorvoeten op de rubberen vloer konden staan.
Over beton kon hij zonder bescherming absoluut niet lopen, met bescherming was het schuifelen .. maar zodra hij op gras/in de berm kon lopen was het 'goed' (naar omstandigheden dan)
Aan de bak heeft hij lang een hekel gehad, zelfs nog toen hij aan het opknappen was .. zand = niet stabiel ; sommige zandsoorten ( zoals die van ons : leemzand) zijn mooi 'vast' maar hebben als nadeel klompvorming in hoef .. uiteraard geen lekkere combi met gevoelige zolen.

Blijf bij gebruik van hoefschoenen dagelijks controleren op eventuele wondjes en te week worden door afsluitende werking.
Noodhoefschoenen sluiten sowieso te veel af om lang achtereen aan te kunnen hebben, zijn echt alleen voor nood en tijdelijk gebruik.

Voor wat (oa. ..) het bewegen betreft ook nu weer het advies dat velen inmiddels al zelf ontdekt hebben : gooi alle meningen en adviezen op 1 grote hoop .. kijk en luister, met alle info in je achterhoofd, naar je eigen dier & gevoel en probeer te ontdekken wat voor joúw dier .. wat voor júllie omstandigheden en situatie het beste zou kunnen werken.
Proberen & observeren & weer aanpassen indien nodig

Mijn ervaring ( na diverse adviezen uitgeprobeerd te hebben ) : bewegen indien mogelijk ( en dat is soms niet meer dan een enkel stapje), al was het alleen al om even de aandacht van het dier ergens anders op te kunnen laten richten ... maar nóóit over 'verplichten', soms kan een beetje triggeren ( naast voet bescherming !) om te stappen weleens helpen, maar dwing of jaag je dier niet op als duidelijk is dat het lopen te veel pijn veroorzaakt.
Om die reden is het ook beter om het dier, het liefst en best met (zicht)contact met andere dieren, op een niet te groot beschermde plek te zetten zodat het zieke niet niet opgejaagd kan worden maar wél (sociale) afleiding blijft houden.

Een lekkere dagelijkse poets/verzorgbeurt kan overigens ook voor een betere doorbloeding én de nodige afleiding zorgen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:41

Sed is vanaf 1 december weer hoefbevangen, duurt dus al 2 maand inmiddels..

Vanmiddag is de smid geweest en ik sta gelukkig weer iets meer met beide benen op de grond. Ze heeft hem schuim-sloffen gegeven wat er onder kan blijven zo lang als nodig.
De witte lijn viel wederom enorm mee qua breedte, en ook de smid vond zn hoefjes niet opvallend warm en kon ook geen duidelijke pulsatie ontdekken.

Hij eet de seniores priores goed, dus ik hoop dat hij ook snel wat meer zal aankomen, als ik hem nu zou scheren blijft er niks van over :=
Ook 3 zandtesten gedaan inmiddels, ik kan geen zand ontdekken in de handschoentjes dus dat lijkt me goed.
Nou eten ze overal uit netten en buiten staat een ruif, dus ik had ook geen zand verwacht.
Hoefkanker lijkt me ook niet, dat hadden de smeden wel herkent lijkt mij? Hij heeft verder ook gewone sterke hoefjes, is nooit wat mee. Wel snel en brokkelige (dubbele) zool en door de cushing groeien zn hoefjes (en haren en tanden) extra hard, dus ik vermoed dat de oorzaak echt in de cushing ligt en dat de bevroren ongelijke ondergrond hem genekt heeft.. Zekers als ik kijk naar de filmpjes van 6 dagen geleden, 4 dagen geleden en vandaag. Daar is echt hard een grote achteruitgang op te zien.. -O-

Dinsdag komt de tandarts, en ik hoop nog steeds van harte dat daar de oorzaak van het niet willen eten ligt, maar dat hij de seniores priores eet ben ik al heel blij om.

Afbeelding
Afbeelding