Megasus horse runners... jouw mening?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: Megasus horse runners... jouw mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 09:59

tnx Delphi. Dit is interessante info.

Ik lees naar mijn smaak nog wel wat issues, waar ik mogelijk ook mee te maken ga krijgen. Mijn merrie staat ook 24/7 buiten en op ruig terrein incl moerasje met zuigende modder.

En aftrappen van hoefschoenen (en ijzers overigens) is ook mijn grootste probleem, maar ik hoopte juist dat met dit product het minder zou uitsteken en dus minder dat probleem zou hebben...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:07

Dat is ook mijn idee gezien hij ook 24/7 buiten loopt.
Nou heb ik liever een miskoop voor 75€ als voor 169€
Ben benieuwd hoe iedereen het gaat ervaren.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:09

Monique1963 schreef:
tnx Delphi. Dit is interessante info.

Ik lees naar mijn smaak nog wel wat issues, waar ik mogelijk ook mee te maken ga krijgen. Mijn merrie staat ook 24/7 buiten en op ruig terrein incl moerasje met zuigende modder.

En aftrappen van hoefschoenen (en ijzers overigens) is ook mijn grootste probleem, maar ik hoopte juist dat met dit product het minder zou uitsteken en dus minder dat probleem zou hebben...

In de blubber enzo gaat prima. Schoen en klitteband blijven beiden goed zitten, wel wat losgelaten hoekjes.

Voordeel is dat je de schoen iets naar achter kan leggen waardoor je paard aan de voorzijde sneller weg is en je kan de achterkant behoorlijk ver inkorten. Maar mijn ervaring is dat paarden die hun ijzers aftikken vaak alles er wel afkrijgen, enige optie is met springschoen rijden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:19

Springschoenen gaan nog sneller aan gort, dat is mijn probleem. Ik kan heel lang met mijn spullen doen, zowel ijzers als hoefschoenen als de beschermende springschoenen, zolang ze maar niet gekt doet of keet. Dan ligt alles er geheid af. Van de week weer een keet-race-dwarskop-actie twee easyboots kapot. Weer afgetrapt waardoor de stof van het rubber scheurt.

Dus ik hoop idd dat met het terugnemen en inkorten voor de voorhoeven de achterkant en de achterhoeven de voorkant van de megasussen het goed gaat werken.

Ik lees ook uit jouw bericht dat ik/we bij het aanbrengen dus goed moeten letten op juist de hoekjes van de plakkers.

Maar ik begreep ook te lezen dat er een beschermkapje voor het klittenband al heel snel af lag. Dat zou waardeloos zijn. Zijn die ook fel gekleurd? Lastig zoeken anders op 7 hectare natuurlijk terrein met bos en moeras hier...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:21

Monique1963 schreef:
Springschoenen gaan nog sneller aan gort, dat is mijn probleem. Ik kan heel lang met mijn spullen doen, zowel ijzers als hoefschoenen als de beschermende springschoenen, zolang ze maar niet gekt doet of keet. Dan ligt alles er geheid af. Van de week weer een keet-race-dwarskop-actie twee easyboots kapot. Weer afgetrapt waardoor de stof van het rubber scheurt.

Dus ik hoop idd dat met het terugnemen en inkorten voor de voorhoeven de achterkant en de achterhoeven de voorkant van de megasussen het goed gaat werken.

Ik lees ook uit jouw bericht dat ik/we bij het aanbrengen dus goed moeten letten op juist de hoekjes van de plakkers.

Maar ik begreep ook te lezen dat er een beschermkapje voor het klittenband al heel snel af lag. Dat zou waardeloos zijn. Zijn die ook fel gekleurd? Lastig zoeken anders op 7 hectare natuurlijk terrein met bos en moeras hier...

Knalblauw. zijn de beschermkappen, ze steken gewoon veel te veel uit, ondingen dus.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:24

O, dat is niet zo handig dat ze zo ver uitsteken. wel fijn dat ze blauw zijn net als de rest. We gaan het beleven. Eerst moet ik ze nog maar eens zien te ontvangen. Vooralsnog geen enkel idee wanneer ze gaan arriveren.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:51

Ik zie dat de onderdelen ook al los verkrijgbaar zijn en omdat ik eigenlijk heel tevreden ben over de Hippo Blue Glue On, maar eens kijken of ik de niet om kan bouwen.. }>

Werkt dat niet, dan toch maar een setje aanschaffen.

Karin, benieuwd hoe je het op langere termijn vindt aangezien ook Silver 24/7 buiten staat.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:04

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de runners te testen. Het op maat maken kan ik toch niet helemaal alleen waardoor het er nog niet van gekomen is en waarschijnlijk nog even kan duren.

Nog iemand anders nieuws? :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:49

Ik had even de hoop dat ik een setje over kon nemen van iemand, maar dat ging niet door.

Had me er helemaal op verheugd, dus nu heb ik zelf een set besteld! *\o/*

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 00:11

Heeft iemand een idee hoe ik kan controleren of de clips wel of niet goed zijn?
Ik heb maat 140 en het eronder zetten lijkt mij nog niet zo eenvoudig :(

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 06:46

@Ywa wat bedoel je precies?
Er zijn filmpjes met uitleg hoe je ze er onder moet zetten. Het is inderdaad een uitdaging, best wat gereedschap nodig en je paard moet ook een beetje meewerken.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 00:00

Al meer ervaringen inmiddels?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 00:10

Ik heb na een maand nog altijd niets gehoord, dus neen... -:(- ;(

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:21

Ik heb eerrgister mailtje gekregen dat mijn setje opgestuurd is dus ben benieuwd!

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:20

Jackytje schreef:
Ik heb na een maand nog altijd niets gehoord, dus neen... -:(- ;(

Jeemig.. duurt echt lang zeg!! Hoop dat je ze snel krijgt!

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:25

Mn Meis heeft de ijzers weer af aangezien ze het weideseizoen niet nodig heeft. Nu brokkelen de hoeven helemaal waar de nagels hebben gezeten.. Hoop echt dat dit systeem werkt! Dan geen ijzers meer voor ons komende winter (ze staat ‘s winters verhard waardoor haar hoeven erg snel slijten..
Heb nu een andere hoefsmid die zegt dat ze met juiste manier van bekappen op blote voeten op de paddock kan, dat zou nog het mooiste zijn natuurlijk

Moneymaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:03

Aangezien het best een klus is, en ik het geduld van mijn haf niet teveel op de proef wil stellen, heb ik besloten het aanmeten in fases te doen. We hebben nu twee fases afgerond. Eerste fase het passen en aftekenen. Vervolgens hebben we thuis de Horserunners thuis op maat gezaagd. Gewoon met een ijzerzaagje. Decoupeerzaag gaat vast wel makkelijker, maar die hebben we niet. Maar zo lukt het ook.

Vandaag de derde en hopelijk laatste fase: het daadwerkelijk onder de hoeven plaatsten. Dit vergt ook weer best wat geduld van je paard. Mijn haf vindt het niet zo leuk om heel lang stil te staan, dus mogelijk moeten we dit ook nog in twee fases doen. Daarom beginnen we vanochtend. Dan kunnen we eventueel de andere hoef vanavond nog doen. Ik streef er wel naar om het vandaag af te hebben.

Dan wil ik hem de komende tijd er eerst continu op laten lopen. Zijn voetjes zijn een beetje gevoelig dus dan krijgen ze de gelegenheid om een beetje bij te trekken. Daarna wil ik ze alleen gebruiken voor op de weg.

De gebruiksaanwijzing van de Horserunners is best duidelijk, maar hier en daar mag het nog wel wat verduidelijkt worden. Bijvoorbeeld de toelichting waarom je 4 mm naast de afgemeten lijn moet zagen. Dat hebben we nu zelf uitgevogeld. Dat is dus omdat waar het afgezaagd is de cilps nog 4mm nodig hebben op het 'ijzer'.

Wordt vervolgd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:27

Hey goed dat je dit deelt! Tnx zijn wij weer beter voorbereid.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:09

Moneymaker schreef:
De gebruiksaanwijzing van de Horserunners is best duidelijk, maar hier en daar mag het nog wel wat verduidelijkt worden. Bijvoorbeeld de toelichting waarom je 4 mm naast de afgemeten lijn moet zagen. Dat hebben we nu zelf uitgevogeld. Dat is dus omdat waar het afgezaagd is de cilps nog 4mm nodig hebben op het 'ijzer'.

Wordt vervolgd.

Super dat je dit meldt! Ik vroeg het me al af na het zien van het filmpje 'hoe breng ik megasus aan'.

Moneymaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:14

Tilmar schreef:
Moneymaker schreef:

Wordt vervolgd.

Super dat je dit meldt! Ik vroeg het me al af na het zien van het filmpje 'hoe breng ik megasus aan'.

Ik raakte er best gefrustreerd door dat ik niet snapte waarom dat was. En onzeker omdat ik bang was dat ik iets verkeerd deed. Alleen daarom ben ik al blij dat ik het fases doe. Nu had ik de tijd om het filmpje nog eens goed te kijken en mijn Horserunners ernaast te leggen. En toen zag ik uiteindelijk hoe het zat (althans dat denk ik :)

Helaas regent het nu, dus zijn zijn hoeven nat en kunnen we niet verder. Maar ze staan nu wel helemaal startklaar voor de volgende fase. Alle clips zitten er al aan, het klittenband is bijgeknipt en de covers zijn ook al helemaal klaar. Dat kan je dus rustig allemaal thuis doen. Scheelt een hoop gedoe als je dat allemaal al klaar hebt.

Wordt vervolgd....

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:22

Thanks voor je duidelijke updates Moneymaker!
Ik zou het ook in fases doen idd, heb je alle tijd om het goed en rustig te bekijken.

Moneymaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:28

Update: ik heb de Horserunners er uiteindelijk toch zondag onder gedaan. Ze bleven goed zitten tijdens het werk. En daarom heb ik hem er daarna ook mee op de wei gezet. Toen hij s-avonds op stal terugkwam, zaten ze er nog stevig onder!

Omdat hij een klein beetje gevoelig loopt, heb ik besloten ze er tijdelijk onder te laten zitten. Helaas lag er eentje af toen ik hem de volgende dag uit de wei ging halen. Voordeel: ze vallen enorm op, dus ik had m snel weer gevonden.

Dus toch maar gekozen voor de beschermkapjes. Alleen de volgende dag was ik er al eentje kwijt. En gisteren waren er nog eens twee af. Waarvan eentje met klittenband van de hoef en al. Gelukkig beschadigen de hoeven hierdoor niet.

Het kan best zijn dat we de bevestiging niet helemaal goed gedaan hebben en ze daardoor loslieten (zowel de horesrunners zelf als de kapjes). Het vervelende is echter dat er geen reservekapjes in de set zitten, en nieuwe bestellen 6 weken! duurt!

Kortom: aangezien ik een van de 4 beschermkapjes mis, kan ik er nu niets meer mee.

Aangezien ik op korte termijn toch echt met de wagen de weg op wil, ga ik nu toch maar Renegades aanschaffen.

Jammer van de test. Ondanks dit blijf ik wel positief over het systeem. En als ik extra beschermkapjes had gehad, zou ik zeker nog verder proberen. Maar voor nu stopt de test even. Maar op een later moment pak ik het zeker weer op. Zodra Megasus de levertermijnen op orde heeft.

Tot zover mijn ervaringen.

Nog anderen die hier al ervaring mee opgedaan hebben? Ben wel nieuwsgierig.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:36

Kun je ze niet zonder beschermkapjes gebruiken? Gewoon klitteband goed schoonborstelen?
Ik heb mij nog niet gewaagd aan op maat maken.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:44

Ik was mijn beschermkapjes ook binnen een halve dag verloren. Mijn paard staat al twee weken zonder bescherming van de strips op de hoef, ik heb 2 strips op de hoef moeten vervangen omdat ze aan de binnenkant toch wel beschadigen op de weide door aantikken enzo.

Gisteren tijdens het rijden een megasus 2 keer verloren, waarschijnlijk is het klitteband toch niet helemaal schoon zonder beschermkap en hecht het niet meer goed. Ik ga nu maar proberen met bescherming en dan tape erover.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:47

Ik hoopte ook dat het zonder beschermkapjes lukt..

Renegades zijn erg fijn! Ik heb alleen wat problemen dat ze draaien. En ik zou ze niet hele dagen om doen.