[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:09

Dyonne schreef:
Die van mij werd ook intraveneus gespoten en daarna op Metacam.
Pff, Pauli, wat verschrikkelijk. Zij kijkt net zo uit haar ogen als de pony die ik gister zag (met zware koliek), vermoeid.

Vesceron, een halve baal voor een paard vind ik niet veel. Ik voer mijn pony's gemiddeld per pony al meer dan een halve baal.
Een hooibaaltje weegt vaak nog geen 20kilo als die goed droog is, is mijn ervaring.

Tja, zoals ik al zei, ik zou eens moeten wegen... wil ik vanavond even doen als het lukt.
Ik dacht dat 10 kilo of meer niet weinig was voor haar, maar anders voeren we het gewoon nog een beetje op, bedankt!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:13

Op zich is het niet weinig hoor, maar als je buikvulling wilt is dat wel mijn eerste gedachte om het hooi iets op te voeren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:25

Vanmorgen trof ik Pauli opnieuw liggend aan. Hoe lang ze gelegen en gerold heeft weet ik niet - ik zag wel aan de plekken in het zand dat ze mogelijk toch een paar keer geprobeerd heeft weer in de benen te komen.
Toen ik wat hooi in de bakken gedaan had kwam ze overeind, wel iets beter dan gisteren en kwam ze met stijve beentjes naar haar voerbak gelopen. Sinds gisteren weigert ze haar voerpapje met medicijnen. na diverse verleidingstrucjes ( appelmoes, lekkere brokjes) , lukte het me uiteindelijk gisteravond om de buut erin te krijgn met een banaan: ik maakte er een sandwich van, gaf eerst een buutloos stukje, toen snel het stuk met buut en er meteen achteraan weer een gewoon stukje. Natuurlijk mag ze geen van deze dingen hebben, te veel suiker, maar je moet toch iets. Oplossen van de medicijnen en in de mond spuiten laat ze niet toe: ze gaat helemaal op tilt van de spuit ( ze is ook 'lastig' met ontwormen)..

Ik heb veel aan jullie steun, hier en via de pb, maar ben nu toch de weg wel een beetje kwijt.
Ik kan het filmpje wel aan Visdonk sturen of aan Rob, maar ik mag haar niet vervoeren gezien de kans op grotere schade in de voet. De smid van Kootwijk zal zeker niet komen. Mijn eigen smid heeft niks van zich laten horen - hij zou proberen Equicast ( een soort hoefbandage) te krijgen maar belt niet terug. Volgens zowel JW als de andere artsen die hier vorige week waren, mag ik haar niet laten beslaan. Hoefschoenen laten komen kost 10 dagen - haar maat is niet op voorraad.

Tot nu toe hou ik me vast aan het 'lichtje' in haar ogen. Ze geeft zelf nog niet op. Maar wat is het moeilijk.

De stukjes film van gisteren zijn even aan elkaar geplakt - dat is iets makkelijker bekijken mochten jullie het nog eens willen zien. http://www.youtube.com/watch?v=Nm8ZbHpW ... e=youtu.be

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:26

Om nog even op de situatie van Pauli terug te komen.
Toen haf bevangen was (2 benen) lijkt de situatie ook hopeloos. Uiteindelijk moest hij naar de kliniek en hij stond er zo rot bij. Kon niet naar hem kijken zonder tranen in mijn ogen. Wonder bover wonder ging hij na een week in de kliniek weer levendiger worden en begon hij weer iets meer te lopen.
Dus geen de hoop nog niet op.

Ik dacht ook met haf dat het het einde was. En hij is nu alweer 1,5 jaar gezond.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:01

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 12:07

Dat klopt Ash - de verpakking is onlangs ( begin februari) gewijzigd. De inhoud is dezelfde gebleven.
De nieuwe verpakkingen arriveren pas in maart in NL

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:08

Ow oke vandaar, voerhandel is nu aan het kijken of ze het kunnen bestellen en anders bestel ik het bij Rene Wielens.
Prijs valt me reuze mee.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:12

@JP
wat verschrikkelijk rot !!!

wij hebben met Har toen uit nood hoefverbanden aangelegd met hele dikke pakken goede kwaliteit watten, drijfnat en dat om de hoeven tapen met flexiwrap. Toen hebben we vier keer per dag met een gieter de watten nat gegoten zodat dat zorgde voor tegendruk en verkoeling, hij was er heel dankbaar voor toen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:55

Hoe haar koppie is, is inderdaad erg belangrijk.
Voor mij is het hier het allerbelangrijkste.

Vanochtend liep Isa ook erg belabberd, of beter eigenlijk niet.
Ik vraag me dan nog altijd af, hoe lang ik het nog vol moet houden en kan houden ... maar vanmiddag liet ze zelf weer even zien dat wat haar betreft de kous nog lang niet op is met haar ondeugende streken ...
Met haar koppie is niets mis, maar dat lijfke :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:10

Isa, 's morgens gaat altijd beroerder, in de loop van de dag knapt het dan meestal op, maar dat weet je zelf ook. En als ze bijv. net gelegen hebben, opstartproblemen, en na 30m lopen gaat het dan heel aardig. Blijft een afschuwelijke en rare aandoening.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:11

Wat een ellende allemaal hier. Pauli die echt heel zielig is. Isa die happerd.

Die van mij gaan prima. Whitney echt conditieloos en dik (=drachtige buik, zeker geen vet). Dennis stuiterd de pan uit in z'n blote billen, hij is echt grappig stout. Caya loopt de boel lekker te teroriseren, nog een paar maanden dan mag ze aan het werk.
En Roosje gaat zo lekker dat ik zit te twijfelen om districts kampioenschappen mee te staan starten (in het ZZ). Vandaag gruwelijk hengstig, dus hield wat vast in haar rug/achterhand, maar voor het idee: [AR-ITP] Roosje weer aan het werk

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:38

ik lees hier af en toe nog wat mee...
naar allemaal, vooral pauli zeg...
heel veel sterkte voor iedereen die het nodig heeft... :(:)

mijn merrie doet het gelukkig nog steeds goed, ze begint eindelijk stukje bij beetje weer wat sterker en wat voller te worden...
we zijn nu heerlijk met haar een paar daagjes in 't bos op vakantie, en de zachte grond onder haar voetjes vindt ze heerlijk!
http://www.youtube.com/watch?v=ABSyAZllqfI

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 08:59

Nog even een vraag van mij.
Aangezien haf nu is afgebouwd naar 8kg hooi hoelang is de max dat hij zonder hooi kan/mag staan?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:47

Ash, heeft die mogelijkheid tot iets anders knabbelen? Zelf heb ik wat stro in een fijnmazig net zitten.
Die van mij staan best wel perioden zonder hooi. Ik voer 2x per dag in hooinetten. Verder hebben ze stro en momenteel ook regelmatig een wilgentak.

Mysa, waarom in de ochtend het meest beroerd? Of praten we dan over stalpony's? Die van mij lopen dag en nacht buiten en is niet altijd in de ochtend het meest stijf.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 11:15

In het verleden heb ik vast wel uitspraken gedaan over de periodes tussen het voeren. Ach, toen was ik nog eigenwijs :D

Het is ontegenzeggelijk waar dat een paard bijna constant eet, telkens kleine hapjes - het zn. trickle-feeder systeem.
Zo wandelen ze door de natuur, een hapje hier, een hapje daar en dat meerdere uren per dag. Hun spijsverteringsysteem is daar op ingericht.
Maar als je paard niet "in de natuur" loopt, en zoals met onze HB|IR|Cushing paarden beperkt moeten worden inde hoeveelheid van hun voedselopname, dan moeten we kijken naar wat wél mogelijk is.
Niet iedereen heeft het paard aan huis staan waarbij je - bij wijze van spreken - ieder uur een pondje hooi kunt gaan brengen. Mijn antwoord op de vraag "hoe lang" zou ik beantwoorden met "zo kort als mogelijk" met de nadruk op mogelijk.

Het is verstandig om het hooi in netten te voeren zodat ze er langer over doen, en gedwongen worden om telkens maar kleine hapjes binnen te krijgen.
Het fijnste is als je de dagelijkse hooiportie ( 2-2,5% van het lichaamsgewicht van een gezond paard of zoveel minder als nodig is als je paard te dik is) in tenminste drie of vier porties kunt verdelen. Ik doe het zelf zo: 's ochtends, 's middags,, 's avonds en kort voor de nacht. Makkelijk praten natuurlijk want mijn paarden staan in de achtertuin. Maar als dat niet kan, dan maar in twee keer splitsen en er geen schuldgevoel over krijgen - je doet wat mogelijk is voor je.

Het belangrijkste om te onthouden is, is dat als het paard zijn hooinet leeg heeft, dat niet betekent dat zijn maag kort daarna ook leeg is! Het duurt circa 4 uur (!!) voordat het hooi van de maag naar de darmen vertrokken is, dus voor wat betreft de angst dat het paard een overdosis gal|maagzuur in een compleet lege maag krijgt en dat daardoor het gevaar van maagzweren op de loer ligt.. valt wel een klein beetje mee.

Om, bijvoorbeeld tijdens de nacht, aan de knabbelbehoefte van het paard te voldoen is wat stro in een net ( zacht stro zoals bv tarwestro) een idee. Dat levert weinig calorieën op en haalt niet de voedingsbehoefte uit balans. Wilgen en Berken - bv een stammetje - kun je ook in de paddock leggen. De bast afknagen doen paarden graag.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:52

Mooi verwoord JP. Flavio krijgt 2x per dag hooi, maar staat gelukkig in een strostal. In de ochtend hooi, dan een paar uur in de paddock, er ligt daarna altijd nog wel hooi, dus dan kan hij daar mee verder en dan 's avonds weer hooi. Het is niet anders. In het verleden bij een andere stal altijd 4x per dag hooi, maar helaas. Je hebt niet altijd alles voor het kiezen. Flavio lijkt er weinig moeite mee te hebben.

@ Ash_ Wat is je Haf z'n voerschema nu?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:30

O: 125 gr safe and sound
T: 2,5 kg hooi (rond 10 uur/half 11)

Eind middag: 3 kg hooi
A: 125 gr safe and sound
N: 3 kg hooi
Hooi uit hij uit fijnmazige netten.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:19

ik vrees dat ik hier met een hoefbevangen Haflinger zit ;(
We dachten eerst aan gekneusde zolen van de bevroren grond en mijn vriend heeft er ijzers vooraan opgezet.
Ze blijft heel pijnlijke stapjes zetten, deze ochtend wou ze zelfs haar stal niet uit.

Enkele weken geleden waren we zonder voordroog gevallen en hebben ze een nieuwe lading gebracht, daar kan het dus ook van komen.
Straks komt de veearts en dan gaan we verder afspreken om foto's te nemen.
De witte lijn was niet veranderd, ik weet het echt niet meer.
Ik denk dat haar zolen heel gevoelig zijn, en dat de kneusing uitgedraaid is naar hoefbevangen.
Iemand ervaring mee?
Ze staat niet echt in de bekende stand van hoefbevangen maar ze weeft van haar ene voetje naar het andere om de druk te ontlasten.
Als ze stapt zie ik ook duidelijk dat ze achteraan pijn heeft.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:08

@iana
:(:) helaas welkom in het topic. Wat zei de veearts? Zijn er foto's gemaakt van de hoeven?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:45

Vreselijk die filmpjes van pauli (ik houd het ook niet droog, zie het hele verhaal van hier terug voorbijkomen ...)
Mijn Haf ging ook liggen in het begin, soms lag ze zelfs plat op de grond ... Ze kwam zelfs niet meer tot bij de kuip om te drinken :( (ze kreeg de eerste dagen ook haar med IV)
Ik dacht toen ook dat de situatie hopeloos was maar mijn da gaf aan om door te zetten en heel veel geduld te hebben, med, en heel veel koelen.
Pas na enkele weken kwam het eerste teken van verbetering en ook daarna is het met vallen en opstaan (terugvallen...) heel langzaam beter gegaan.
Ik duim voor jullie dat het snel beter gaat !!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:01

JP@....hoe is het nu met Pauli?
Zie je al een verbetering? :(:)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:33

@janouk
thanks ;) de VA komt deze middag heeft hij beloofd; Gisteravond had ik hem om half 10 gebeld...hij haalde het niet meer, zo'n drukte (al veel kalvingen denk ik)
Ik weet dus nog niks, wat een leed waar je naar moet kijken...ik vind het vreselijk om haar zo te zien...de schrik van de groep die nu levenloos in haar stal staat |(

Heb er al veel tranen voor gelaten, zo jong...tot straks x

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:55

jannepauli
heb je filmpje bekeken...mijn Jana loopt net hetzelfde...ik ben hier zo pesimistisch over, het zal nooit meer hetzelfde zijn als vroeger.
Ik dacht een robuuste tank van een pony te hebben, hoe kwetsbaar ze kunnen zijn.
Ze krijgt nu in maart bijna 1 jaar grasbrok en natural base van Equifit 2x 200 grammetjes en nog gebeurt dit...ik ben echt radeloos nu |(

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:10

@Asch, welke voeding krijgt jouw Haf?
Gelukkig is het weer goed gekomen, bij Jana heb ik de indruk dat ze aan alle vier bevangen is.
Ik ben nog op de VA aan't wachten (duurt lang)
Ben zo kwaad op mezelf als ik bedenk dat ik ze begin deze maand zag "weven" onder het schuthok! Nooit aan pijn gedacht! Ze stond daar haar hoeven te ontlasten en ik dacht dat ze zich verveelde...het is dus al weken bezig, toen stapte ze nog redelijk goed maar doordat de grond bevroren was viel het mij niet op. Ze liepen toen allemaal heel voorzichtig.
Van zaterdag krijg ik haar dus niet meer buiten en weigert ze uit haar stal te komen, we dachte aan gekneusde zolen maar als ik het filmpje zie, denk ik bijna zeker dat ze hoefbevangen is.
@frisco
hoe gaat het met jouw paardje?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:21

@iana
Of het nu gevoelige zolen zijn of hoefbevangenheid; je kan het het beste behandelen als hoefbevangenheid. Dus geen brokken meer, geen snoepjes meer, alleen nog maar droog hooi en water.
Je kan in de box nat zand leggen, zodat de zool tegen druk heeft en het natte zand koelt de hoeven.

De veearts zal je pijnstillers en aspirine geven voor de bloedverdunning als hij/zij tot dezelfde diagnose komt. En je vriend/hoefsmid moet proberen de zolen helemaal vrij te leggen van druk en de teen ruimte geven. Maar dat zal hij zelf wel weten.

Beterschap :(:)