[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:16

lucyknol schreef:
Nu ik toch bezig ben, nog even een ander vraagje...
Toen Luus,op vermoedelijk het 'hoogtepunt'van haar bevangenheid op stal is gegaan (wilde liefsts alleen liggen in het land) is er
2x een incident in de stal gebeurt waar ik niet bij ben geweest.
Wat ik gehoord heb is dat ze een soort van "paniekaanval"heeft gehad waarbij ze achterover is geklapt
in de stal. De dierenarts is er toen bij geweest, dacht misschien aan een hooiprop in haar keel (van gras op hooi gegaan toen)
maar wist het ook niet echt te verklaren.
Kan het nou zo wezen dat ze zoveel pijn heeft gehad/beroerd heet gevoeld dat dit misschien de oorzaak is geweest? (snap dat het gissen is hoor, en dat ik er waarschijnlijk nooit achter ga komen wat het precies geweest is...)

Hmm, was het niet zo, dat stress de insuline waarden omhoog dreef, en dat hoge insulinewaarden HB tot gevolg kunnen hebben. Als het niet zo is mag iemand me nu over de vingers slaan! :o?
Even anders geredeneerd, ik denk dat stress nooit goed is..... de overgang van wei naar box leidt normaal gesproken ook al tot stress, daarbij dan ook nog pijn en verandering van voedsel........ Kan volgens mij best meegeholpen hebben dus, maar zoals je zelf al zegt, je komt er nooit precies achter....

Karin

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:18

@gretoes

hoe is het nu met je paard ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 22:19

Er wordt niet op vingers getikt want het is waar - stress ( positieve stress én negatieve stress) heeft wel degelijk invloed. Niet alleen op de insulinewaarden maar ook op het immuunsysteem.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:20

geerke schreef:
even over lijnzaad....ik geef het al een paar jaar ,dagelijks.
Twee ons weken een middag,en dan een half uurtje koken,tot er schuim op staat.
Dit is wel de hoeveelheid voor twee paarden en een pony.
(ze hebben het bij la perigourdine,15 kilo,graines de lin)

Schijnt erg goed te zijn voor de stofwisseling,ik ben het gaan gebruiken om pablo op gewicht te houden in de winter....zitten veel calorieen in.

Oh, dat is goed om te weten! Weet niet zeker of twee van de drie paarden hier die extra calorieen wel nodig hebben, maar één in elk geval wel!
Ik zal eens gaan kijken! Bedankt voor de info!

Karin

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:21

Jannepauli schreef:
Er wordt niet op vingers getikt want het is waar - stress ( positieve stress én negatieve stress) heeft wel degelijk invloed. Niet alleen op de insulinewaarden maar ook op het immuunsysteem.

Oh, fijn, kan ik morgen toch nog gewoon aan het werk! Als fysiotherapeut heb ik eigenlijk m'n vingers nodig! ;)

Karin

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:21

@Cato47, ik smeer er niks op, ze staat nu wel een paar keer per dag in het natte zand...

@lolclub;ik snap je helemaal hoor, is mijn idee ook, maar zoals ik je in mn pb had geschreven heb ik ook nog te maken met een eigenaar.Gelukkig heb ik in onze smit wel veel vertrouwen,ik weet zeker dat hij er niet aan gaat lopen rommelen als hij niet zeker van zijn zaak is. (op stal al meegemaakt dat hij een paard niet wilde beslaan omdat hij dat niet zag zitten en er niet achter kon staan om er een ijzer onder te gooien)

:wave: ga douchen anders kom ik nog te laat op mn werk zo

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:00

Een dag weg hier, kan eigenlijk niet met dit topic, loop meteen weer página's achter ;-)! Snel even bijgelezen. De links moet ik nog bekijken, had al gehoord dat er in het voorjaarsgras erg veel meer fructaan (75% meer!) zat dan vorig jaar; ik ga 'm lezen. Het hooi voor komende winter komt uiteindelijk (deels) van dat gras.

Isapaardje schreef:
Maar voor de meeste schoenen geldt dat binnen in de schoen ook wat ruimte en dus speling is, en de hoef toch haar normale uitzetting kan krijgen en zo.
Oké, dat is natuurlijk zo, als er ruimte is, dan kan de hoef nog iets doorbewegen in de schoen.
geerke schreef:
Bedankt voor de link LC!
Ik heb net even foto's genomen van mijn 'weiland'
Zoek de verschillen met de foto in de link :D
Volgens mij is het er zelfs voor fructaan te heet :o

_O- sorry, maar ik vind je reactie wel erg grappig :+ Geerke
Jannepauli schreef:
Een thema wat meteen opviel was: als paarden onder 'normale' omstandigheden al onder dekens gezet worden, dan vallen ze minder snel af. Bedacht me toen ik dat las ook meteen dat ik dat al eens in deel 1 van het HB topic gemeld heb. De uitzondering is: langdurige regen en ziekte.
Én: een paard op gewicht, zoals Vash, die zeker niet verder moet afvallen!
capopjekop schreef:
Ik heb Grietje op een plaat karton gezet en de hoef met ballen overgetrokken. Dit uitgeknipt en op de verschillende maten gelegd.
Goeie tip!

lolclub schreef:
Wij hadden hier net mensen te kijken voor een paard, die zijn onverrichterzake maar weer naar huis gegaan,
je kon niet eens naar buiten kijken zo hard regent het (en er komt nog meer :( )
Da's wel erg vervelend. Hopelijk komen ze nog een keer terug, dat moet je in zo'n geval altijd maar weer afwachten. Bah, rotweer....

Goed nieuws Cato!!!! Hopelijk morgen geen terugslag, mijn duimen draaien. Moet echt even een heerlijk gezicht voor je zijn. Super.

Vash was met de nattigheid weer gevoelig geworden op RV (alleen op de stenen, níet op zand, dan zie je er helemaal niks aan). Nu, na 2 nachten binnen is hij weer rad op de stenen. Die nattigheid doet hem geen goed. Dat vind ik toch wel wat vreemd...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:21

paars schreef:
Vash was met de nattigheid weer gevoelig geworden op RV (alleen op de stenen, níet op zand, dan zie je er helemaal niks aan). Nu, na 2 nachten binnen is hij weer rad op de stenen. Die nattigheid doet hem geen goed. Dat vind ik toch wel wat vreemd...

Misschien heeft het wel met de zachtheid van de zolen te maken,
in de blubber verweken ze nu wat en op stal drogen ze weer uit

of

Misschien toch de kou van het staan in de nattigheid, dit bevorderd niet bepaald de doorbloeding in de ondervoet (vasoconstrictie)

Helemaal omdat Vash nu aan de schrale kant is heeft hij waarschijnlijk wat meer bescherming nodig als voorheen,
het is daarbij natuurlijk ook een doorgefokte KWPN-er en geen sober natuurras wat zich wél kan aanpassen aan deze bijzondere omstandigheden ;)

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:43

lolclub schreef:
Misschien heeft het wel met de zachtheid van de zolen te maken,
in de blubber verweken ze nu wat en op stal drogen ze weer uit
of
Misschien toch de kou van het staan in de nattigheid, dit bevorderd niet bepaald de doorbloeding in de ondervoet (vasoconstrictie)

Helemaal omdat Vash nu aan de schrale kant is heeft hij waarschijnlijk wat meer bescherming nodig als voorheen,
het is daarbij natuurlijk ook een doorgefokte KWPN-er en geen sober natuurras wat zich wél kan aanpassen aan deze bijzondere omstandigheden ;)

Denk hij idd last heeft van een combinatie van die 3 factoren ;-) . Hij staat overdag met een deken op. Dit vind ik weer zo'n lastige periode. Hoeveel extra hooi moet je geven om te compenseren voor de extra energie die ze kwijt raken om op temperatuur te blijven. Zelf ga ik dan een beetje mixen: geef de ene dag een plak graszaad extra en de andere dag een plak weidehooi extra. Ik kijk dan hoeveel er 's ochtends nog over is (en natuurlijk hoe hij eruit blijft zien en wat hij aan drollen produceert). Gelukkig is hij geen paard dat dooreet tot hij erbij neervalt; hij eet zijn dagelijkse DS% en genoeg is dan genoeg. Maar de mix is dus extra belangrijk. Hoe doen jullie dat?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:14

paars schreef:
Denk hij idd last heeft van een combinatie van die 3 factoren ;-) . Hij staat overdag met een deken op. Dit vind ik weer zo'n lastige periode. Hoeveel extra hooi moet je geven om te compenseren voor de extra energie die ze kwijt raken om op temperatuur te blijven. Zelf ga ik dan een beetje mixen: geef de ene dag een plak graszaad extra en de andere dag een plak weidehooi extra. Ik kijk dan hoeveel er 's ochtends nog over is (en natuurlijk hoe hij eruit blijft zien en wat hij aan drollen produceert). Gelukkig is hij geen paard dat dooreet tot hij erbij neervalt; hij eet zijn dagelijkse DS% en genoeg is dan genoeg. Maar de mix is dus extra belangrijk. Hoe doen jullie dat?

Met de temperatuurverschillen en regen heb ik momenteel minder rekening te houden als jij,
Hittie is een barbiepaard :+ , dus die staat met dit weer binnen.
Ze heeft vanmorgen wel haar uurtje weide en twee uurtjes paddock gehad, toen begon het te plensen en heb ik haar binnen gehaald.
Vanavond heb ik tussen twee buien door nog een half uur aan de hand gestapt (de molen was een aquatrainer geworden :o ).

Tja, mijn hooi gift laat ik eigenlijk afhangen van de arbeid die ze verricht heeft.
Gister bijvoorbeeld heeft ze onder het zadel gelopen en dan krijgt ze een kilo weidehooi meer.
Vandaag dus grotendeels op stal en dan krijgt ze dezelfde kilo in graszaadhooi.
De totaalgift blijft bij mij dus gelijk.

Ik denk dat een paard als Vash met dit weer best wat extra kan gebruiken in de vorm van energie,

ikzelf ga echter als basis uit van een aantal kilo's weidehooi en vul dit aan met graszaadhooi.
Ik zie de roodzwenk ook echt als buikvulling en niet als energie leverancier.
Jij hebt natuurlijk Engels raai, dat is iets krachtiger als roodzwenk, maar veel energie zal ook daar niet meer inzitten.

Wat je zou kunnen doen met dit weer is ongeveer dezelfde methode aanhouden als ik doe bij arbeid.
dus slecht weer.. een (aantal) kilo (s) graszaadhooi vervangen door dezelfde aantal kilo(s) weidehooi.
knapt het weer nog weer op, dan draai je deze mengelmoes weer om ten gunste van het graszaadhooi.
Zo blijf je hetzelfde geven aan DS maar geef je wel meer energie aan Vash.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:24

Ja, sorry, zo doe ik het eigenlijk ook (met het extra weidehooi), want het DS blijft idd hetzelfde. Geef ik teveel, dan blijft het liggen. De graszaadplak komt er wel als bonus bovenop, soms gaat 'ie op, soms niet. Overdag staat zijn paddockmaatje nu weer bij hem, dat maakt het nog weer uitdagender, omdat zij natuurlijk ook mee-eet. Voor haar ga ik ook uit van 2% en stop alles in hun net (staat behooorlijk strak na vullen ;-) ). Ik hou 'm goed in de gaten. In october komt de weegschaal weer, dan zie ik of we idd goed zitten ;-) .

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:27

Ik heb een vraag over graszaadhooi. Mijn merrie wordt door zadelproblemen niet gereden (longeren gaat niet ivm een hamstringblesure) Ze begint nu dus gevaarlijk dik te worden. Op de pensionstal krijgen ze voordroog (3 x per dag) en nu geeft hij haar al de helft van de voordroog die ze kreeg. Nu wil ik zelf (op eigen kosten) een maaltijd vervangen door graszaadhooi waardoor ze in iedergeval wat meer ruwvoer binnenkrijgt. Ze staat op een eigen stukje wei waar niet veel gras op staat maar wel genoeg om daar 8 uur per dag op bezig te zijn. Brokken krijgt ze niet meer, alleen ivm medicijnen een half schepje pavo slobber (ook vanwege de lijnzaad die daar in zit)
Kan de combinatie graszaadhooi met voordroog?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:45

lolclub schreef:
@gretoes

hoe is het nu met je paard ?

ik kom net bij de kliniek vandaan, het ziet er beter uit dan wat ik verwacht had,
kreupelheids onderzoek gehad, en daarna foto's van voor benen,

dit zag er goed uit, geen enkel teken van hoefbevangenheid, alleen de zool van beide voorbenen
is extreem dun, en hierdoor loopt hij ontzettend op eieren,
ook is er nog weer een keer een zweer in linksvoor gevonden, dus die is er eerst weer uitgesneden,
nu in nat verband en als die zweer helemaal genezen is, gaan de ijzers er zo snel mogelijk onder,
dit om nog meer slijtage van de zool te verkomen, waarsch orthopedisch beslag maar dat is nog niet helemaal zeker.

voor alsnog ziet het er voor mijn idee allemaal een stuk rooskleuriger uit, en kan ie in principe
gewoon de ring weer in!

goed nieuws vandaag dus!! ik heb mn goede moed weer terug gekregen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:47

@gretoes
dat is goed nieuws!!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:52

Schangah schreef:
Ik heb een vraag over graszaadhooi. Mijn merrie wordt door zadelproblemen niet gereden (longeren gaat niet ivm een hamstringblesure) Ze begint nu dus gevaarlijk dik te worden. Op de pensionstal krijgen ze voordroog (3 x per dag) en nu geeft hij haar al de helft van de voordroog die ze kreeg. Nu wil ik zelf (op eigen kosten) een maaltijd vervangen door graszaadhooi waardoor ze in iedergeval wat meer ruwvoer binnenkrijgt. Ze staat op een eigen stukje wei waar niet veel gras op staat maar wel genoeg om daar 8 uur per dag op bezig te zijn. Brokken krijgt ze niet meer, alleen ivm medicijnen een half schepje pavo slobber (ook vanwege de lijnzaad die daar in zit)
Kan de combinatie graszaadhooi met voordroog?

Ja hoor, dat kan ;)
Houd je er rekening mee dat juist Pavo slobber enorm veel mais bevat, het ziet er letterlijk geel van.
Mais is een enorme zetmeelbom en een echte dikmaker
De mijne kreeg de eerste duidelijke HB verschijnselen de dag na het eten van een portie Pavo slobber.
(en het was ook de eerste keer dat ze deze slobber kreeg)

Ik zal niet beweren dat dat de werkelijke trigger was bij mijn paard, maar neem het even mee in je gedachte ;).
Voor dikkertjes kun je beter naar voer uitkijken zonder granen er in

Daarnaast is 3 x voordroog naast 8 uur gras (hoe kort het ook is ) echt te veel qua DS voor wat je paard nodig heeft.
Ga er maar globaal vanuit dat ieder uur gras gelijk staat aan 1 plak hooi,
jouw paard zou met 8 uur gras dus al een equivalent van 8 plakken hooi opeten !
voer je dan ook nog 3x voordroog kun je zelf wel bedenken dat het echt te veel is en dat hij daar rap dikker van wordt.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 30-08-10 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:56

@Gretoes

Wat fijn joh, wat zul je gerustgesteld zijn

Nou maar hopen dat je paard straks zo weg loopt op haar nieuwe ijzers ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 17:12

Fijn nieuws Gretoes!

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:26

@Gretoes: Fijn dat je nu weet wat er aan de hand is!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:26

:)ddd O wat is het leven fijn als de zon schijnt :)ddd

Ik heb gelukkig vandaag de normale gang van zaken weer op kunnen pakken, de rijbaan was vanmiddag al weer helemaal opgedroogd

Hittie en Snaap zijn al gereden, nu alleen nog de 4 jarige huispuber

Bijkomstige narigheid van afvallen .... Hittie d'r zadel wordt te wijd :o

Paars,
komt er een paardenweegschaal bij jullie aan huis ?
wat moet ik me daarbij voorstellen ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:27

Goed nieuws Gretoes!

Dan is jullie bak goed gedraineerd denk ik lolclub. Hier is alles nog zeiknat.

Op bokt is ook iemand die voor een klein bedrag met de paardenweegschaal aan huis komt :j

Hier ook nog steeds goed nieuws te melden. Vanochtend liep Grietje gewoon rad, dus ze heeft niks overgehouden aan het wandelen gisteren. Vandaag moest ik nodig de stal en de stenen voor de stal schoonmaken, dus Amber en Grietje het graasmasker op en lekker naar een ander stuk wei. Kunnen ze gelijk even wat bewegen, hun kale wei daar zak je eerst 10 cm weg, niet echt fijn om in te lopen dus. Grietje is normaal liever lui dan moe, maar nu zat ze iedereen uit te dagen. Ze hebben flink gecrosst. Morgen maar eens kijken of ze er iets aan over gehouden heeft. De stal is iig lekker schoon en ze staat nu weer met haar schoentjes aan.

Amber is trouwens wel een smiecht. Met rollen worstelt ze de graaskorf af en dan blijft ze even liggen, hapje eten pakken, door rollen, weer eten. Want als ze opstaat weet ze dat ik de graaskorf weer omdoe. En dan kunnen ze bijna niet eten, want ze snappen er niet veel van. Ohja als jullie de filmpjes moe worden, niet kijken dan, maar ik ben zo blij dus ik film me rot :Y)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:26

Jee is dat Grietje die daar zo uit haar plaat gaat !!
Geweldig zeg, wat zul jij je blij gevoeld hebben :D
Hopelijk blijft ze zo lekker gaan en kun je snel wat meer met haar gaan doen. Amber is inderdaad komisch om te zien dat grazend liggen ... slimmerik.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:40

:D :D :D Kom maar op met die filmpjes! Heerlijk hè, om te zien dat ze zo lekker uit hun dak gaan! Da's overigens wel slim van Amber, om het graasmasker af te krijgen en al rollend te eten! Erg komisch!

Hier gaat alles ook nog goed, Keny stuiterde niet vandaag, dat is ook maar een zeldzaamheid bij haar, ook in haar gewone doen. Maar dat is ook niet erg. Ze liep volkomen op haar gemak, lekker ruim de wei in. Daar ben ik gewoon ook blij mee!

Karin

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:02

Ik zit me hier een breuk te lachen om Amber... wat een slimmerik, geweldig _O-

Is dat echt dezelfde Grietje ?
Meis, wat een heerlijk gezicht om haar zo te zien dollen
Laatst bijgewerkt door lolclub op 30-08-10 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:15

cato47 schreef:
Hier gaat alles ook nog goed, Keny stuiterde niet vandaag, dat is ook maar een zeldzaamheid bij haar, ook in haar gewone doen. Maar dat is ook niet erg. Ze liep volkomen op haar gemak, lekker ruim de wei in. Daar ben ik gewoon ook blij mee!

Karin

Ik ben zo ontzettend blij voor je dat het nu zo goed gaat,
ik was echt bezorgd vorige week :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:18

capopjecop... :D grietje gaat als een trein!....(een klein treintje)
Hoe kleiner,hoe slimmer ;)