Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TiaraBungy

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:55

Goed nieuws van mijn kant! :D
Band is hersteld. Gaat nu tot februari het land op en vakantie vieren!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:24

AL: Ik lees af en toe nog oppervlakking mee en zag nu je bericht over Zhuf.
Heel veel sterkte, het mag een troost zijn dat ze hopelijk nog vele jaren pijnvrij kan rondlopen.
Je hebt er alles aan gedaan, het houdt 'n keer op. Hopen dat ze een goede moeder is, dan heb je er op die manier nog vele jaren plezier van!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:00

Auke-Lizzy: Ooooooh wat kl0te.. Hoe is het geconstateerd? Liep ze toch weer te kreupelen? Heel veel sterkte meis, en vind het echt goed van je dat je dit nog voor haar doet!! :(:)

TiaraBungy: Joepieeeee! Fijn zeg! :D

Jeetje.. Had het gister even helemaal gehad.. Ik las hier het verhaal van Auke-Lizzy en werd toen toch wel heel erg verdrietig.. Ik weet niet hoe de toekomst er voor mij en Wolin uit komt te zien.. We hebben zo ontzettend veel pech gehad en natuurlijk komen er nog wel tegenslagen hierna en ondertussen heb ik écht een heerlijk paard.. Maar vandeweek was Wolin zo gek gaan springen, dat ze bijna uitgleed met de achterbenen en hierna stond ze ook direct stil met de oren naar achter met een blik van `Auw..´ dus ik dacht.. het zal toch niet zo zijn dat ze haar achterbeen of wat dan ook verrekt heeft.. Ik had het even gehad. Zeker omdat ze vanmorgen niet vrolijk keek en ook niet wilde rollen, terwijl ze wel aanstalte maakte, maar hierna kwam niks.. Terwijl ze echt elke dag wel even rolt en dan 4 of 5 keer om zelfs..! Ik doe zo mijn best, maar wat als dat niet genoeg is? Ben nu al bang voor het zomerseizoen volgend jaar.. ;( Heb even een flink potje zitten janken bij mijn moeder.
Gelukkig was Wo vanavond een stuk opgewekter en rolde ze gewoon, zoals ze altijd doet en stond ze met een hoop bombarie en gedartel weer op, zoals ze altijd doet ;) .
En vanmorgen hebben m´n moeder en ik weer staan genieten van onze koper met zilvergekleurde dame.. Het valt gewoon niet mee om met zo´n paard te revalideren. Maarja... ik moet wel positief blijven, zolang Bart dat is, ben ik dat ook :) . Wil gewoon erg graag genieten van haar, lekker met haar weekendjes weg naar het bos en de heide. Zij hoeft niet meer de sport in; gewoon boterhammen van de ontbijttafel pikken zoals onze tinkermerrie ook deed vroeger op vakantie in Drenthe ;) .
Vanavond mijn merrie even een dikke knuffel gegeven en ingefluisterd dat ze zich echt moet gaan gedragen.

Ik vind het overigens wel gek dat veel mensen het hebben over een andere plaats van de blessure?! Bedoel.. boven de kogel dat denk ik aan een ringband blessure.
Collaterale bandjes zijn namelijk echt de bandjes die langs het hoefgewricht lopen.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:20

Sterkte ... :(:)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:51

TiaraBungy schreef:
Goed nieuws van mijn kant! :D
Band is hersteld. Gaat nu tot februari het land op en vakantie vieren!

Gefeliciteerd!!! Wat een goed nieuws!

Voor de rest: sterkte, ik duim mee voor jullie. Wolin: mijn paard heeft inderdaad een ringbandblessure maar ik lees mee met alle 'bandentopics';)

Am_vanes: is je paard 100 kilo afgevallen op de wei? Die van mij is er alleen maar forser op geworden :j De VA vond hem er heel goed uitzien dus gelukkig geen extra belasting.

Fijn dat je een paard hebt maar je mee verder kan AL. Bij deze gooi ik die pechwolk boven je hoofd even weg ok? :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:32

Gulpje schreef:
Fijn dat je een paard hebt maar je mee verder kan AL. Bij deze gooi ik die pechwolk boven je hoofd even weg ok? :)

Als je dat zou willen doen...heel graag.. _/-\o_ . Mij schijnt het op de een of andere manier zelf niet te lukken.. }> . Maar we zetten de schouders er maar weer onder en gaan gewoon verder. :j . Morgen voor het eerst naar les met mijn jonkie. Ben wel benieuwd hoe hij het oppakt.

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:09

Pff.. Net terug uit Bodegraven. Mijn merrie liep sinds vorige week vrijdag (1,5 week geleden) onregelmatig op rechtsvoor. Ze had net 4,5 maand op het land gestaan en we mochten opbouwen na een slopende blessure aan beide collaterale banden aan binnenzijde van beide hoeven en twee geïrriteerde bandjes in beide voorknieën. De dierenarts dacht in eerste instantie aan pijn in de rechter ondervoet. Na uitverdoven ging ze slechter lopen ipv beter... Dus rechter voorknie gescand.. De aanhechting van het ligament aan de achterzijde van haar voorknie laat een duidelijke verandering zien. De band is verdikt, wat duidt op een ontstekingsreactie. Ook blijkt haar ijzer eenzijdig af te slijten, waarmee ze haar knie extra belast. Dus, ze is in Bodegraven gebleven. Ze gaan daar haar hoef corrigeren met een ander ijzer, waardoor ze deze recht neer gaat zetten. Ze gaan haar knie manipuleren en inspuiten. Daarna doorgaan met opbouwen. Wat ze absoluut niet meer mag doen is wegspringen... Doet ze dat wel, dan zijn we weer terug bij af. Door het opbouwen en de belasting, zou haar band sterker moeten worden...
Het is heel dubbel. Haar collaterale banden zijn zo goed als hersteld, maar doordat ze mogelijk heeft staan vechten met haar buurvrouw (piephak) en aan de longe en aan de hand is weggesprongen, heeft ze waarschijnlijk haar knie overstrekt/verrekt. Omdat dat bandje al was geïrriteerd, kon die dit niet behappen...

Uiteraard heb ik de da flink uitgehoord over de blessure aan de collaterale banden. Het komt inderdaad vaak voor bij 6/7 jarige dressuurpaarden en springpaarden rond de 8 jaar. Waarom, omdat uit onderzoek is gebleken dat deze paarden een afwijkende hoefstand hebben. Het zogenaamde graasvoetje of een plat en steil hoefje. Door deze verschillende hoeven komt er meer druk/belasting op de banden en pezen in het hoefgewricht van het steile hoefje. De verzwakking van de banden openbaart zich als de training van het paard zwaarder wordt. Dan houden de banden het dus niet. De prognose is per paard verschillend. Kans op herstel is er eigenlijk altijd wel. Vooral als het beslag goed is en het paard zich rustig houdt. Maar gezien de stand van de hoeven en de natuurlijke onevenredige belasting, blijft het een zwakke plek.

Les die ik heb geleerd: zorg ervoor dat een veulen geen graasvoetje ontwikkelt en corrigeer de hoefjes door ze iedere 6 weken recht te laten zetten door een goede smid. En, koop nooit een paard met ongelijke hoeven dat zich nog niet heeft bewezen! Is het paard 8 of ouder en loopt het op minimaal M-niveau zonder problemen, dan is de kans klein dat ie een dergelijke blessure zal oplopen.

Voor nu ga ik weer vol hernieuwde moed door met revalideren (onder de man) en geef ik haar nog 3 maanden hersteltijd. Tegen die tijd heb ik vast een fijn buitenrijpaard.. Zo niet, dat zie ik dan wel weer..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:16

Jeetje Emy2009..
Pittig zeg. Ja, het valt niet mee om je paard rustig te houden. Probeer ze dit maar eens te vertellen.
Ik heb inderdaad dezelfde les geleerd die jij noemt ;) . Het enige is; ik heb mijn paard al gekocht met een steile en een platte voet, best balen en op de een of andere manier heb ik toen helaas geen smid getroffen die dit correct heeft kunnen corrigeren.. :( Ik duim voor je en houd de moed er in!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:49

Emy2009, Jeetje zeg. Probeer maar eens om ze rustig te houden, dat is zo lastig. Jammer dat ze het zelf echt niet begrijpen, dat zou het revalideren zoveel makkelijker maken! Wel fijn dat ze je paard in Bodegraven goed op de voeten gaan zetten, dan weet je iig dat dat goed gaat. Ik duim ook voor je!

Ik heb het idee dat Zhuf heel stilletjes aan weer wat aan het opkrabbelen is. Ze was een dag of 3/4 echt heel slecht en had een dikke en warme knie, wss een reactie op de shockwave. Maar nu zie ik dat ze weer wat beter begint te stappen dus daar ben ik wel erg blij mee. Ik ben nu iedere dag met haar 25 minuten op het harde aan het stappen maar dat is echt een hell, dat paard is gewoon niet verkeersmak te krijgen. Je zou toch denken dat ze na al die keren dat we op het harde opgebouwd hebben wel een keer mak zou worden. Nou mooi niet dus, ze is echt niet te hanteren, dus als recreatiepaard kan ik het wel schudden denk ik. Nouja eerst maar eens zien hoe ze over 2 weken loopt, dan moet ik weer terug naar Bodegraven. Ben erg benieuwd hoe de shockwave uitpakt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:51

AL wat een rotnieuws zeg... :(:) Ik schrik er echt van, jullie waren toch een beetje het voorbeeld dat het ook wel weer goed zou kunnen komen voor mij.. Hopelijk kun je (wil je dat zelf gaan doen?) een paar mooie veulentjes van haar fokken. Zal Zhuf wel weer het land op mogen?

Herkenbaar Emy, bij mijn paard gingen ook de banden goed maar ging het "mis" op het land door de aanhechting bij de knie. Wegspringen gebeurt met mijn paard regelmatig, even een sprongetje naar links of rechts, ik zou niet weten hoe ik dat kan voorkomen.. Helaas zitten al die bewegingen die niet goed voor haar zijn (slidingstops en dan 180 graden draaien, even flink opzij springen, etc) heel erg in haar natuur.
Verder past mijn paard niet helemaal in het "standaardplaatje" zoals je het beschrijft, op haar leeftijd na. Ze is fok en show merrie geweest en pas op haar 7e beleerd, heel rustig aan, alleen wat basiswerk en had in de maanden voor haar blessure vrijwel niks gedaan vanwege de vorst. Mijn paard heeft prima hoeven, haar linker voorvoetje staat heel iets frans en daarmee landt ze op de buitenkant, maar rechts heeft ze dat niet en dat is nu juist het geblesseerde been. Als je heeel goed kijkt lijkt rechts voor iets stijler, maar ik heb bijna de indruk dat dat ontstaan is in het afgelopen halfjaar. Echt een stijl en plat voetje heeft ze zeker niet. Ze hoefde van Bodegraven ook niet op (speciaal) beslag.

Wat mij overigens weer opviel in een onderzoek, was dat veel meer paarden die unilateraal een blessure aan hun collateraalbanden hadden rechts voor geblesseerd waren. De meeste paarden zijn linksgebogen en dragen dus het meeste gewicht op hun rechter voorbeen. Toeval? Voor Yade gaat dit ook op.

De rest ga ik dit weekend even bijlezen :)

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 02:00

Interessant dat ze dat hebben gezegd in de kliniek Emy2009, het klinkt wel logisch. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel... Mijn merrie was 17, had super hoeven met goede stand (geen graasvoetje o.i.d.) en werd op max L-niveau getraind (na 12 jaar manegewerk was ze niet meer een van de soepelste en duurde het al bijna een jaar om haar überhaupt op de juiste manier over de rug te laten lopen) en toch die blessure... Het blijft gewoon een rotblessure met vaak een langdurige herstelperiode en helaas ken ik naast mijn paard nog een paard met een soortgelijke blessure die het ook niet gered heeft (dat was trouwens wel een 6-jarige op M/Z-niveau) en ook het paard van bokker Richtje hier uit het topic heeft het niet gered. Sorry, sombere praat en in een kliniek weten ze het natuurlijk veel beter dan ik. Ik heb alleen net de pech het kleine percentage meegemaakt te hebben dat niet herstelde. Ik blijf voor de anderen hier met heel mijn macht duimen dat zij natuurlijk bij de succesverhalen horen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:09

Ireen_ schreef:
AL wat een rotnieuws zeg... :(:) Ik schrik er echt van, jullie waren toch een beetje het voorbeeld dat het ook wel weer goed zou kunnen komen voor mij.. Hopelijk kun je (wil je dat zelf gaan doen?) een paar mooie veulentjes van haar fokken. Zal Zhuf wel weer het land op mogen?

Ja ik wil dan zelf een paar veulens gaan fokken met haar. :j Ik heb altijd gezegd dat ik Zhuf nooit zou verkopen en dat als ze bij mij weg gaat het dood is. En dat vind ik nog steeds. :) Ben heel gek van haar en ik hoop dat ze het toch nog wel minimaal 20 jaar uithoudt. :D Ze mag dan ook weer de wei op ja. :j

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 11:14

Fijn dat ze gewoon bij jou kan blijven :j Dat is toch wel het voordeel van een merrie.. Yade is gelukkig ook een interessante merrie om weer terug de fokkerij in te gaan, maar ik heb zelf niet echt de ervaring en mogelijkheden om een veulentje van haar te fokken. Daarbij ligt de markt voor AV veulentje nogal op zijn gat geloof ik, door de crisis.. Het spookt wel regelmatig door mijn hoofd, wat als dit niet meer goed komt? Met mijn pony heb ik daar nooit een seconde over na hoeven denken, die heb ik tot haar dood gehouden ondanks niet meer te kunnen rijden (zo'n 5/6 jaar). De band met Yade is wel anders, ik heb haar nog niet zo lang. Ik heb nu bij elkaar al ruim 7 jaar lang "een eigen paard" waar ik niet op kan rijden :') Had het me toen ik Yade kocht wel iets anders voorgesteld..

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:18

Ireen, wat jij beschrijft over meer gewicht op rechtsvoor door linksgebogenheid klopt bij mijn (verzorg)paard helemaal. (Ze is niet van mij, maar ik heb me over haar ontfermd omdat ze zo lastig en lomp was.) Die scheefheid hebben we geprobeerd te corrigeren. Ze ging er wel beter door lopen, maar in Bodegraven bleek dat ze beide voeten had geblesseerd en beide voorknieën. Inmiddels denk ik dat het rechtsvoor is begonnen en dat we door het rechtrichten en het ontlasten van rechtsvoor juist linksvoor hebben overbelast... Ik ben daar dus wel wat voorzichtiger mee geworden. Omdat ze niet meer mag wegspringen, ga ik er maar gewoon bovenop zitten. Hopelijk blijft dat goed gaan. Ik geef haar nog 3 maanden, maar of ik een definitieve beslissing kan nemen weet ik niet. In Bodegraven hebben ze haar gemanipuleerd en ze vonden haar ook in de hals erg stijf. Komt dat bij jullie bekend voor? Ik wist in ieder geval wel dat ze haar lijf vasthoudt om haar benen ontlasten.

AL, ik heb zelf ook een 22 jarige merrie waarbij ik op 20 jarige leeftijd een veulen heb gefokt omdat ze niet goed liep. Vandaar mijn naam Emy 2009 *D . Beide blijven tot hun dood bij mij. Mijn oude merrie geniet nu van haar pensioen en wordt verzorgd en gereden, meer gehobbeld, door paardenmeisjes. Ze genieten daar beiden erg van. Ook is ze paddock en weide maatje en knuffelt erg graag met haar maatjes.

En wat betreft deze blessure, een afwijkende hoefstand vergroot de kans op de blessure. Uit onderzoek blijkt dat de paarden met deze blessure vaak een afwijkende stand hebben. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. De blessure kan ook optreden door een abrupte beweging als een sliding die gevolgd wordt door een draai. Of een verstuiking van de hoef. In ieder geval weten we allemaal dat het echt een hele nare blessure is en dat de kans op genezing voor een groot deel afhangt van het temperament van het paard.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:58

Klopt helemaal Emy2009, en zoals je wellicht al hebt gelezen in dit topic, zijn het (lijkt wel) nu net paarden met, laten we zeggen, " wat meer temperament" die deze blessure krijgen... %)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:04

@Emy, probleem in de hals in combi met de voeten is mij zeer bekend ja.... Dat had Poon ook.
Een hele moeilijke combi!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:12

maar het zijn over het algemeen wel jonge paarden nog toch? Flo is 5! verder heeft hij het ook rechtsvoor, maar is de stand van zijn hoeven wel naar binnen weggezakt. Ben heel erg benieuwd wat al die maanden speciaal hoefbeslag voor hem heeft betekend....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:14

Poon was ook nog relatief jong ja.... Die had geen afwijkende hoefstand, maar sprong wel altijd het land uit. Dus het vermoeden was dat hij 'gewoon' een keer gegleden heeft/gevallen is.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:20

maar hoe is de prognose in het algemeen dan? en hoelang is de hersteltijd dan? Ik heb nl het idee dat zoiets jaren kan duren als het al geneest.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:23

Bij Poon was de prognose 5 maanden boxrust en dan voorzichtig opbouwen. Dat is uiteindelijk 6 maanden boxrust geworden. Daarna hebben we nog 1,5 jaar behandeld en opgebouwd voordat we de keuze hebben gemaakt dat het genoeg was.... Totaal dus 2 jaar voordat we echt konden zeggen dat het niet meer goed zou komen.
Edit: Dat was wel een combinatie van voet en nek dan.... En een onmogelijk paard om te laten revalideren.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:28

Ik heb nogal wat gelezen hier en zou graag jullie mening weten. Ik heb een paard waarbij ze niet goed weten wat er aan de hand is. Hij loopt over het algemeen duidelijk op zachte grond slechter, komt RV er niet goed uit, vooral als hij meer voorwaarts gereden word, zowel linksom als rechtsom. Ze hebben wel KS geconstateerd, ingespoten, maar denken dat hij er toch niet zo'n last van heeft. Hij heeft lange tijd rust gehad, dit heeft wel iets maar te weinig verschil gemaakt. In grote lijnen loopt hij klinisch op het harde goed, hij haat buigproeven wel maar loopt niet kreupel, of niet zo veel, wisselt wel maar ze zeggen dat dat ook kan komen omdat hij zich dan eens verstapt heeft ofzo, gezien zijn karakter. Op de harde volte loopt hij meestal goed, soms klein beetje onregelmatig, niets schokkends. We zijn al zo'n driekwart jaar bezig zo. Het is wel een erg jolig paard dat niet voorzichtig is met zichzelf. Hij moet wel buiten anders word hij helemaal gek. Zelfs braaf longeren is moeizaam, echter dit probleem is er ook onder het zadel, een karakterpaard dus. Als hij gewoon lekker 6 dagen per week door kan werken, is alles prima, maar hij kan nu zijn energie niet kwijt.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:32

ja Poon,.... ik herrinder me je topic nog wel. :(:) was echt een prachtig paard!

Ikzelf denk niet dat ik in staat ben om 2 jaar te revalideren met dit paard, met geeneen paard denk ik. Klinkt echt heel hard maar dat is toch verschrikkelijk...
Wij zijn nu bijna een half jaar verder, en bij de laatste controle bleek dat het slecht geneest.... ik dacht dat de grond onder mijn voeten vandaan zou zakken toen ik dit hoorde! en het rare is dat hij klinisch nu wel goed is... bizar toch? Heb nog geen 2 weken van dit paard onder het zadel mogen genieten toen ik hem had gekocht..... heb er inmiddels wel een advocaat opgezet, want voel me toch wel flink belazerd.

Het hele nare hieraan is dat je toch een band met zon paard opbouwt, samen breng je vele uren door maar ik zou het hem zo gunnen als hij gewoon paard kan zijn, lekker in de wei staan, in de paddock lekker aan het werk.... Dit vind ik zon straf voor dat dier, boxrust en een paar keer per dag stappen ;(

IK hoor en lees echt veel verhalen met een slechte afloop, dus ben echt zo ongelooflijk bang dat het niet meer goedkomt....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:34

@rsstables, Hmmm dat klinkt niet direct als het beeld dat ik ken. Die van mij liet wel zo'n vage kreupelheid zien en was aardig goed op de buigproeven, maar liet verder toch een ander beeld zien.

Is er al wel eens één voor één uitverdoofd en tussendoor gereden?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:38

@am_vanes, als je mij van tevoren had gevraagd of ik zo'n traject in zou gaan met een paard dan had ik ook 'nee' gezegd. Ik heb mijn grenzen heel vaak verlegd door de maanden heen. Waarom? Omdat dit zo'n bijzonder paard was wat zelf zo gruwelijk graag wilde. De DA heeft het ook wel gezegd "Ik kan het niet hebben als ik dit paard niet goed kan krijgen". Tja dan blijf je samen met de VA met en voor het paard vechten. Want blijven vechten deed Poon zelf ook :j
Maar is het moeilijk? Ja het is vreselijk.....
Zou ik het nog eens doen? Ik zeg nu van niet, ik weet niet of ik het weer op zou kunnen brengen. Het vraagt emotioneel heel veel van je namelijk. Maar ik weet ook dat je die keuzes niet vooraf kunt maken. Dus zeg nooit, nooit.

Groot gelijk dat je er een advocaat op zet. En wat erg dat het niet op lijkt te knappen :(:)

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:42

Richtje: je verlegt wel je grenzen,dat is waar... Oké nog maar 6 weken erbij dan, en nog een keer en dan ben je weer 3 maanden verder idd.
waar leg je de grens? Ik heb dit paard voor 10.000 euro aangeschaft,en toen hij op stal kwam was hij kreupel :( dan is het zo verdomde moeilijk om gemotiveerd te blijven!
Maar 2 jaar stappen zou echt mijn nachtmerrie zijn....
Duimen maar dat de acp behandeling gewerkt heeft...