[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

norton84

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:53

die van mij heeft jaren op break over beslag gestaan (in zovere dacht dat ze het zo noemen.) gewoon een ijzer die ronder is zodat ze makkelijker kunnen afrollen. en dan het liefst een ijzer zonder lippen zodat je het hoefmechanisme zo min mogelijk afsluit. (dit doe je met elk ijzer.) die van mij kan met dit ijzer goed uit de voeten en wij hebben nog geen ander soort speciaal beslag of zooltjes nodig gehad. hij staat zelfs sinds jaar weer zonder beslag en dit gaat ondanks dipje door verkeerd bekappen van 6 weken terug prima.

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:06

Helaas mag ik me sinds afgelopen vrijdag ook aansluiten. Ik heb een shetlandruin van 15 jaar oud die tot begin dit jaar nog volledig voor de koets liep in het tweespan.

Van de winter heeft hij is hij uitgegleden in de bevroren wei en sinds die tijd was hij af en aan kreupel aan zijn rechterachterbeen. In de eerste instantie hebben we hem op rust gezet, maar na 3 maanden was er helaas nog geen verbetering.
4 weken terug zijn we naar de kliniek geweest om hem te laten bekijken, daar kwamen ze tot de conclusie dat hij veel vocht had bij zijn rechterknie. We hebben ontstekingsremmers en pijnstillers meegekregen met het advies om hem nogmaals 2 weken rust te geven en daarna weer contact op te nemen.

Na 2 weken was er geen verbetering dus we mochten weer terug naar de kliniek voor foto's. Helaas waren deze niet goed. Hij heeft ernstige artrose aan zijn rechterachterknie. De dierenarts heeft hem afgeschreven als menpony, maar nog erger, ook als weidepony had de dierenarts als prognose "matig". Het hele gezin wilde er niet aan om hem direct op te geven, dus voorlopig krijgt hij nu een 2x daags een half zakje buut en voedingssupplementen. En nu is het maar afwachten en in de gaten houden hoe hij zich voelt.

En juist dat punt is vreselijk moeilijk. Hij laat niks merken. De dierenarts was uiterst verbaasd dat hij tot vorig jaar nog in marathons meeliep. Hij denkt dan ook dat de artrose extra versterkt is toen hij is uitgegleden in de wei.
We willen hem niet zonder meer opgeven, maar wanneer weet je of het genoeg is geweest als je zo'n bikkel van een paard hebt?

Vandaag moet ik de dierenarts nog bellen om te overleggen over hoe nu verder. Na een halve week op 2x daags een half zakje buut zie ik nog geen verbetering. Anderzijds gedraagt hij zich ook niet anders dan hij altijd al deed.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:09

littlemous, probeer een product op basis van glucosamine etc ! vervelende is alleen dat die producten vaak pas na een week of 6 gaan werken. Producten met ook hyaluonzuur erin willen nog wel eens veel sneller werken maar zijn ook een stuk duurder.

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:19

We gebruiken voor een van de andere paarden Dr. Horse aangezien hij ook lichte atrose heeft. Sinds begin deze week zijn we dit ook aan de shetlander gaan geven.

Ik kan me herinneren dat het bij het andere paard ook behoorlijk lang duurde voordat je vooruitgang zag. Wat dat betreft moeten we nog even geduld hebben ben ik bang.

Ik begreep alleen van de dierenarts dat buut (schijf je dat zo?) al heel snel verlichting zou moeten geven. Dus vandaar dat we vandaag ook al moesten bellen om te overleggen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:54

Littlemouse, je zou bv ook eens devil relief kunnen proberen.
Evt idd in combi met gluco. Ik heb iertje helemaal van de gluco afgehaald en geef alleen devils en het gaat super.
Maar dat is effe bekijken wat het beste bij je paardje past.

Ik heb by the way nooit aangepaste ijzers gehad.
Sterker nog, Paar jaar geleden achter al van de ijzers afgehaald en vorig jaar september van de voorijzers en geen klachten.
Gaat toppie *D

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:13

eventueel in laten spuiten met hyaluronzuur???
zijn de gewrichten gesmeerd kijken wat dat doet.
hoezo is hij dan afgeschreven als weide pony. omdat hij volgens dap veel pijn heeft???
euh je hebt van phytonics iets joint comp geloof ik hierin zit iets voor de artrose en er zit pijnstilling in mischien helpt het.

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:08

De dierenarts denkt inderdaad dat hij als weidepony pijn zal hebben.

We zijn ook heel duidelijk geweest. Hij mag de rest van zijn leven lekker als weidepony rond blijven lopen, zolang hij geen pijn heeft.
Voor nu heb ik niet het idee dat hij ongelukkig is. Hij eet goed, hobbelt nog vrolijk rond (in stap is niet te zien dat hij slecht loopt, in draf daarentegen is hij heel erg mank) en als hij naar de grote wei mag (bij ons staan in een 24/7 in een paddock met open stallen en daarnaast lenen we een weiland waar ze mogen grazen) komt hij er meteen aanrennen...maar ik blijf het moeilijk in te schatten vinden wanneer het dan niet eerlijk meer zou zijn voor hem.

Net de dierenarts gesproken. We moeten de medicatie ophogen naar 2 zakjes buut per dag en de aankomende week/10 dagen moet hij in een afgezet deel van de paddock staan zodat het gewricht meer rust krijgt. Hopen dat dat enigzins gaat helpen. Wanneer dat niet het geval is wil de dierenarts het gewricht gaan inspuiten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:56

Misschien heeft de shet nu last van artritis. Dat zorgt voor pijn , artrose meer voor stijfheid. Maar dan zou idd de buut wel wat moeten gaan doen tegen de ontsteking.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:59

Klopt, daarom mag hij ook maar beperkt bewegen nu, terwijl als er geen ontsteking is juist zo veel mogelijk beweging goed is. Eerst die ontsteking maar eens weg zien te krijgen. Heb hetzelfde geval met mijn paard, vandaag begonnen met Devil's relief, ben benieuwd.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:58

littlemouse: ik heb exact hetzelfde gehad met mijn merrie. Ook terug van de DA met buut en "zie maar hoe ver je komt". Ze heeft 2 1/2 maand op 2 zakjes per dag gestaan en heeft geen stap goed gezet... Ze had van mij mogen blijven tot ze omviel, maar helaas heb ik dat voor haar moeten regelen. Ik gaf haar ook DrHorse (maar geen devill's relief, want ik gaf immers al buut). Inspuiten van het gewricht heb ik niet laten doen, daarvoor vond ik het beeld al te slecht.

Ik hoop dat jouw shetje het beter doet, maar bereid je voor op het ergste... als je 'matig' meekrijgt met het idee om er een weidepony van te maken, is het echt niet best. Good luck!

Maris, atrose in de knie kan heeeel pijnlijk zijn. Zeker als er sprake is van losse botfragmentjes...

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:38

Ook hier weer slecht nieuws. Sinds vorige week weer last van artrose rv. Sta nu voor de keuze of ik ga inspuiten of niet. Ik vind het erg lastig, want zekerheid heb je niet en wanneer stop je met dokteren...

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:40

uit mijn ervaring wetrt inspuiten super heb hem in 2007 inlaten spuiten en is even afkloppen daarna niet meer nodig geweest. volgens dap ook nog niet nodig zolang hij geen klachten vertoont.

anderzijds er stond er bij ons 1 op stal die moest het eigenlijk elk half jaar doen en dan duurde het al te lang. die hebben besloten te stoppen met dokteren.

ik zou het proberen mits je financiele situatie het toe laat.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:52

En waar was jouw paard mee ingespoten dan? Ging het om smering of remmen van een ontsteking?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:27

Ben ik ook benieuwd naar.

DA had het over adequan, dit moest twee maal gebeuren met een week ertussen. Maar hoorde andere verhalen dat het eenmaal per half jaar moet. De kosten van dit verhaal zijn aanzienlijk kleiner dan wat mijn DA vertelde (€250 p. spuit). Ik trek mijn DA niet in twijfel (alhoewel het een aparte is), maar weet iemand of er verschillende soorten adequan zijn? DA had een kant en klare spuit, andere zat in een flesje.
Norton, ben een jaar bezig, heb vorige maand ook zijn knieën in laten spuiten ivm een botafwijking. Ben bang dat er hierna weer wat komt.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:09

heb even op de afrekening gekeken.maar staat geen naam bij kan het wel op vragen bij mn da als je het wil weten. norton heeft alleen voor smering gekregen. heeft nog nooit echt klachten gehad die wijzenop eventuele ontsteking in zn kogel. als hij eens keer moeilijk loopt is ht vaak door de smid/ of steentje in zijn hoef. over het product adequan kan ik je niets vertellen. heb even bij stal genoot na vraag gedaan waar de dap haar paard mee in spoot. zodra ik het weet laat ik het je weten. die was zowel smering als ontsteking remmend bezig op den duur.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:44

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het geven van Devil's relief tegen een ontsteking? Hoe snel ging dat werken?

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:44

ik volg dit ook even..
bij mijn 17 jarige merrie is afgelopen maandag veel artose geconstateers in het SI gewricht. ook lichte artrose in de kogels maar dat was volgens de da "normaal" voor haar leeftijd. het si gewricht is nu ingespoten ook heeft ze een tildren infuus gehad.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:02

Ik heb mijn merrie zo'n 4 of 5 jaar geleden ook 2x in de kogel in laten spuiten, 6 tot 8 weken rust met stappen en daarna weer opgebouwd, ben ook wel adequan blijven spuiten en ik zorg er voor dat ze veel buiten staat...

tot nu toe nooit echt meer last gekregen, soms wat stijf met opstarten en op hele korte wendingen op het harde rechtsom wel eens een kortere pas als je het weet, maar in het werk geen last, kogel is de laatste tijd ook weer altijd mooi dun...

ik geef verder wel een oliesupplement bij (omega mix) vit E en magnesium...

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:10

Vanmorgen voor de eerste maal in laten spuiten met adequan, in de spieren. Heb ik het goed dat het geven van een supplement hierdoor ook niet meer nodig is? En hoor wisselende verhalen over hoe vaak dit moet gebeuren, iemand ervaring?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:31

Hoe zo dan in de spieren? Het zit toch in de gewrichten?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:57

adequan wordt of in de bloedbaan of in de spieren gespoten. Het is glucosamine, geen hyaluron wat je volgens mij wel in de gewrichten spuit.

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:14

maaikiemike schreef:
adequan wordt of in de bloedbaan of in de spieren gespoten. Het is glucosamine, geen hyaluron wat je volgens mij wel in de gewrichten spuit.

toch wel hyaluronzuur wat je in de gewrichten spuit,
ik heb de gewrichten van mijn pony in laten spuiten met ontstekingsremmers en hyaluronzuur, hyaluronzuur zou voor de smering van gewricht zijn, dit is in principe eenmalig. ik ben hier wel tevreden over, kunnen nu weer bijna alles wat we eerst konden.

ik heb een vraagje, mijn pony krijgt nu bloedverdunners op aanraden van de dierenarts, maar ik wil haar deze zomer 2 maanden op het land zetten dus dan wil ik liever op iets anders, bijv een supplement, over gaan. ik ga nog advies aan de dierenarts vragen, maar die was eerst niet zo te spreken over supplementen, vandaar dat ik hier vraag of iemand nog tips heeft voor goede supplementen? in ieder geval met glucosamine erin, maar las ook nog over andere stofjes?
ze heeft trouwens artrose in haar kogel en hoefgewricht.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:17

Welsie: dat bedoel ik ook. Glucosamine spuit je niet in het gewricht, hyaluronzuur wel.
De adequan die ik hier boven schreef is een vervanger van supplementen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:56

jawel hoor, er bestaan ook cocktails van Glucosamine, hyarulon en chondroitine die rechtstreeks het gewricht in gaan. Zijn wel dure injecties overigens. Duurder dan alleen hyarulon en ontstekingsremmer.

Ik persoonlijk heb geen probleem met het inspuiten van gewrichten. Als je paard er beter van gaat lopen dan waarom niet.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:33

Rapido, heb ook geen probleem met inspuiten in gewricht. Heb hier niet voor gekozen omdat DA het afraad ivm mogelijke ontsteking (paard is 19). Weet jij ook de naam van deze cocktail?