Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:21

Ik wil ook de cusres doen... maar er is nog zoveel ik wil doen... dus het moet even wachten...

tjah, paarden zijn duur.

Iedere keer als ik Mara's hoeven zie word ik helemaal blij van mijn eigen werk.

Allees door de droogte zit er nu een heel oppervlakkig scheurtje in haar hoeven. Zou je er zo kunnen fijlen.

Ze hebben nu weer een modderpoel voor de drinkbak :) Dan gaat het wel weer over.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:47

ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben voor mij.
Tijdens het droge weer had mijn paard een nageltred waarvoor hij in het verband stond. Hij mocht dus geen natte voeten krijgen en heeft in die tijd in een zeer schone stal gestaan, en alleen op de straatstenen gelopen. Het is ook heel erg warm geweest dus nadat het verband er af ging waren zijn hoeven vrij dramatisch door de droogte.
Ik spuit ze nu iedere dag af met water en laat hem door de plassen lopen. Verder masseer ik de randen van de hoeven regelmatig, dit kreeg ik ook nog als tip. Hij is ook al op leeftijd (20) dus de hoefgroei is al niet zo goed en daar komt nog bij dat hij jaren op ijzers heeft gestaan (ruim 10 jaar) voordat ik hem kreeg, waardoor de stralen helemaal ingetrokken zijn, dat zorgt ook niet echt voor een betere hoefgroei...

Ik heb al het advies gekregen om er weer ijzers onder te slaan, maar ben juist zo blij dat hij zonder ijzers kan. Hij is ook verder niet gevoelig ofzo, maar de randen van de hoeven beginnen helemaal te brokkelen e.d. Ik vrees overigens dat ijzers totaal niet blijven zitten, doordat die hoeven zo droog en brokkelig zijn.

Modderpoeltjes krijg ik niet geregeld, hij staat op een pensionstal en de wei ligt te ongunstig om daar waterpoeltjes te maken. Als ik zoiets in de stal zou kunnen regelen, zou ik het graag doen...
Vandaar zijn tips welkom!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:20

Je kan hoefschoenen proberen met een zool om de straal te stimuleren. Die bestaan met een hoger gedeelte om de straal toch te laten dragen. Je hebt ook soakers. Dan kan je de hoefen hydrateren zonder dat je ze in de modder oid hoeft te zitten. Dat houd de hoef verder ook schoon en als je wil steriel.

waarom ijzers onder slaan als het verder gewoon goed gaat... dan zou ik er niet aan beginnen.

Zoek eens op hoefschoenen. dan vind je veel info. Je hebt namenlijk ook schoenen die hij gewoon aan kan houden...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:37

hmm, die soakers klinkt interessant, alhoewel ik dan wel weer bang ben voor rotstraal, of is dat onterecht? Hij heeft namelijk in de hoef die in het verband heeft gestaan al behoorlijk rotstraal gehad, omdat die constant warm en vochtig was door de zalven en betadine die er op gesmeerd waren...

Van het slechte groeien heb ik normaal niet zoveel last, alleen nu die hoeven zo droog zijn. Anders had ik de hoefsmid ze gewoon flink af laten veilen, zodat ze weer mooi waren en van daaruit flink hydrateren, maar als ze nu korter gemaakt worden dan is hij te gevoelig.

Die soakers kan ik heel weinig informatie over vinden overigens... Is er een informatieve site over? Zoeken op google met soakers kom ik bij supersoakers uit, als ik er horses bij zet bij wasmachines...

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:39

mag je hier ook foto's plaatsen van beslagen paardenhoeven die door een smid gedaan zijn?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:42

Ja hoor, ik heb de voeten van mijn paard ook al eens laten zien en zij wordt beslagen door een smid. Zelf kan ik dat niet, dus heb ik er een vakman voor nodig :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:43

oke, dan ga ik ze even oploaden..het zijn er maar een paar, want me camera was leeg.. :o

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:53

het is misschien niet zoals jullie het zouden willen zien, maar dit is het verhaal doe erachter schuilt:
Marius werd hiervoor beslagen door een hoefsmid, die de ijzers en scheef onder zette, en waardoor marius zijn voeten dus langzamerhand naar binnen gingen draaien en hij dus begon met kreupel lopen. Ik had een naar voorgevoel dat het door de ijzers kwam, ik de smid opgebeld en die zei dat het niet van de ijzers kon komen en dat ie de volgende week wel een keer zou komen. Ik vertrouwde dat niet en belde mijn ( nu huidige) smid op. Hij schrok heel erg van hoe de ijzers eronder zaten en hij is er nu al heel lang mee bezig zijn stand weer goed te krijgen. Na de 1e keer van het beslaan van hem liep hij weer goed. Dit zijn foto's van een paar keer terug, inmiddels staat hij weer helemaal correct , en ik zal als hij weer komt gelijk foto's maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:58

ik zie nogstteds een scheef onderzitten ijzer...

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:00

nee hij moest gelijk van scheef een recht ijzer eronder zetten zodat hij in 1 keer helemaal gecorrigeerd werd, zoiets moet je toch opbouwen..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:02

http://www.easycareinc.com/our_boots/ea ... akers.aspx

hier de site voor info over de soaker... wel in het engels...

omdat je zegt dat hij weer goed staat... Dan verwacht ik een recht zittend ijzer. vandaar ;) maar dit is dus de laatste keer dat het ijzer zo ondergeslagen werd en nu word hij er recht ondergeslagen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:05

ik heb hem even opgeslagen in mijn favo's, ziet er interessant uit Peelie. Andere tips zijn natuurlijk ook nog welkom ;)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:05

dit was nog 1 van de andere keren, ik zal als hij weer komt foto's maken van hoe ze er dan onder zitten. hoe hij eerst werd gedaan was gewoon bizar, en dus moesten we rustig opbouwen, omdat mijn smid bang was dat als hij hem in 1 keer zou corrigeren, hij hem zou overbelasten en dat hij alleen maar kreupeler zou worden. Om hier te komen, is hij ongeveer 5 keer geweest, moet je nagaan hoe erg het was.

meer foto's komen dus nog, over ong 2 weken moet hij weer komen ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:11

Ik wacht op je foto's ik ben benieuwd.

Wat mij op valt is dat zijn straal heel lang is maar niet breed. Misschien (ik weet niet of de ijzers er ook weer onderuit gaan als hij goed staat?) kan je de straal wat laten staan. Verder zien de pootjes er best netjes uit :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:13

nee hij blijft wel onder ijzers staan, omdat ik best aardig buitenrijd. Ik zal aan hem vragen of hij de straal wat breder wilt laten de volgende keer, bedankt voor de tip ;)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:16

ik weet niet of je interesse hebt aan een foto van zijn ijzers van de vorige smid, en op de manier waarop hij slijt? dan maak ik daar vanavond even foto's van ( bewaar de ijzers altijd)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:18

ja, intresand!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:24

oke dan ga ik ze vanavond even opzoeken en foto's maken ;)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:25

Citaat:
Je hebt ook soakers. Dan kan je de hoefen hydrateren zonder dat je ze in de modder oid hoeft te zitten. Dat houd de hoef verder ook schoon en als je wil steriel.

soakers zijn medicinale hoefschoenen.
Die kun je gebruiken om de hoef nat te houden met of zonder medicijn er in.

Ik heb ze zelf ook en ze zijn echt ideaal.

Je kunt ze alleen gebruiken om bijvoorbeeld de hoeven een half uurtje in te laten weken. Dan nog zou ik dat niet buiten doen en ook niet zonder toezicht.

Als je ze wilt bestellen: bestel 2 maten groter, anders krijg je ze te moeilijk aan en uit.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:53

Ik heb mijn paard nu sinds december en toen ik hem kreeg stond hij niet al te best op zijn hoeven. Met name zn hoeven voor zijn vrij breed en plat. In de loop der tijd ging het beter regelmatig bekappen en voor ijzer er onder (heeft hij ook altijd gehad) tot de droge periode kwam. 1 groot drama afgelopen weken is van 1 voet 3 keer z’n ijzer gevallen en beide hoeven voor zijn gaan brokkelen.

Vandaag is de hoefsmid geweest en heeft mij geadviseerd om hem voorlopig van de ijzers af te halen zodat de rottigheid ect uit z’n hoeven kunnen groeien. Ze waren zo bagger dat hij de boel vandaag alleen kon bij vijlen.

Wel vervelend baal er van. Weet ook niet goed wat ik tegen die droge hoeven moet beginnen. Heeft iemand misschien tips? Een plas bij de waterbak is helaas niet te realiseren omdat het niet mijn grond betreft.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:15

Misschien even bovenstaande postst lezen ;)

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:20

darwin schreef:
Misschien even bovenstaande postst lezen ;)

Denk je dat ik dat al niet gedaan heb. Ben een stille meelezer :Y) . Moet even mijn verhaal kwijt na vandaag.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:20

tjah... ik heb net allenmaal info gegeven... Even lezen dus...

daar staat een oplossing.. dus de link ook even lezen ;)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:46

Hallo iedereen. Ik ben nieuw in dit topic.
Sinds enkele weken ben ik met mijn 6 paarden/pony's verhuisd van België naar Zuid-West Frankrijk. In tegenstelling tot België lopen de paarden nu op wat ruwer, rotsachtiger terrein ( een weide met bos en heuveltjes van zo'n 8 ha groot). Allemaal erg natuurlijk alsook hun hoeven.
Voordat ze naar hier kwamen heb ik nog allemaal hun hoeven laten verzorgen door de hoefsmid (zoals gewoonlijk). Wij hebben hier al vele lange wandelingen gemaakt door de bossen en vaak ook gerden op rotsachtige paadjes en weggetjes met steentjes en grint. In het begin liepen ze vrijwel allemaal erg voorzichtig maar nu 6 weken later gaat het al een stuk beter.
In 6 weken tijd zijn hun hoeven (enekel de onderkant) dan ook erg hard geworden en vrij hobbelig van structuur, je kan met moeite de straal onderscheiden van de rest van de hoef. Ze zien er niet meer "zo mooi" uit als voorheen maar het lijkt mij dat ze wel veel beter lopen op de steenachtige ondergrond. Voordien reden we eigelijk altijd op zand in de paddock.

Moet ik hun hoeven terug laten bijwerken? Of is het beter om voorlopig gewoon niets te doen totdat ik merk dat de stand van de hoef verandert omdat ze te lang worden. Voorlopig is bij hen allemaal de stand van de hoeven nog helemaal ok en zijn de hoeven naar mijn mening niet te lang.

Ik zal morgen foto's plaatsen om het te illustreren.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:52

tjah foto's zijn wel handig. Want wat bedoel je met hobbelig van structuur?

of bedoel je gewoon flaky matirial...?