Er staan een aantal stellingen in waar ik het volkomen mee eens ben, maar het is niet heel erg vernieuwend.
Een ijzer is echt, maar dan ook echt geen optie volgens drs. Strasser. Ze geeft een aantal opties die in de praktijk helaas niet altijd blijken te werken, ook niet echt heel vernieuwend (maar daar was de hoefsmederij al even achter).
Het is zeker geen tijdverspilling om het boek eens te lezen, maar ga het vooral doen met een 'open mind', anders is de irritatiegrens redelijk snel bereikt.
Wat het eerste deel betreft ("Gezondheid en omgeving"):

Eigenlijk belachelijk van mezelf dat ik het boek niet eerder heb gelezen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bracy Clark (dierenarts en -activist) schreef begin jaren 1800 al vele stukken over hoe slecht hoefbeslag is. Dit ging veel verder. Hier een citaat uit "Gids voor de hoefsmid" (1830):
Citaat:"...hen die de kreupelen van de hoefsmeden berijden, verminkt, verwond, en gehandicapt, in dit land,- laat deze snoevers de vinger op de lippen leggen als deze feiten hun worden verteld, en als ze de wegen zien propvol met gehandicapte rossen door hun toedoen, zonder voeten, steeds struikelend, strompelend en duikelend, met ijzeren hefbomen in hun mond om ze van de pijn in hun voeten af te leiden door het toebrengen van ergere pijn, of de angst ervoor, het listige tegengif van de gareelmaker..."
"Het zal nauwelijks mogelijk zijn het nageslacht te laten geloven dat zulke stommiteiten ooit gepleegd worden door hoefsmeden, niet bij uitzondering, maar bijna algemeen, en alhoewel de gevolgen ervan aangetoond, verklaard en volledig bewezen zijn, bijna twintig jaar, en hoewel er zoiets als een diergeneeskundige faculteit bestaat - is er tot op heden nog geen opdracht gegeven of stap ondernomen om dit flagrant euvel te voorkomen of te verminderen...!"
IJzerloos is dus niets nieuws onder de zon, en alle hoefsmeden weten de nadelen van ijzeren hoefbeslag. In het boek 'Hoefproblemen' van R. van Nassau worden deze nadelen ook beschreven.
Toch worden nadelen en voordelen tegen elkaar opgewogen, en komt het voor dat eigenaren en hoefsmeden genoodzaakt zijn om een paard te beslaan. Dierenartsen zullen altijd doen en adviseren wat zij denken dat het beste is voor de gezondheid van het paard, en zullen handelen naar wat ethisch verantwoord is. Dierenartsen en hoefsmeden weten heel goed wat goed en slecht voor een paard is. Paarden worden heden ten dagen beslagen.
Zal ik altijd doen wat mij het beste voor het paard lijkt? Ja. Als ik het volkomen eens zou zijn met dr. Strasser of deze arts uit de jaren 1800, zou ik mijn werk niet meer kunnen doen omdat ik het ethisch onverantwoord vind en er niet meer achter kan staan.
Gelukkig wijst de praktijk anders uit!!