[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:18

ja hij heeft een regendeken op in stal, zo raar is dat toch niet? als hij naar buiten gaat hoeft hij dus geen andere deken op....

maar wat snap je niet? Zijn nek wordt elke keer nat, komt NIET van regen of zweet... en ik vraag me af wat ik daar mee moet want het lijkt me voor hem niet zo fijn..
en scheren lijkt me nog geen optie omdat hij verder nog niet in beweging is..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:26

Is de hele hals nat op alleen een bepaalde plek?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:25

is hij daar gechipt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:57

Ik heb een wollen onderdeken en een regendeken voor Isabella (gebruik ze nooit, maar dat even terzijde). Die hangen droog in de kast in het voerhok (er lekt daar niets).
Het onderste wollen deken bleek gister kletsnat, het regendeken kurkdroog. Nou rara hoe kan dat?
Ik denk condens, dat niet door het regendeken heen naar buiten kan.
Kan me voorstellen dat zoiets bij Marco ook aan de hand is. Het is erg warm geweest, dus een regendeken op in de stal lijkt me dan erg overbodig. Hij kan zijn vocht/warmte niet kwijt en dat gaat via de plek waar hij geen deken heeft ... nl. zijn hals.

Test is makkelijk; haal zijn deken eraf op stal en kijk of hij dan nog met natte hals komt te staan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:12

Jannepauli schreef:
dank jullie wel voor de hoefzweer r-foto's - nou.. dan is er dus op die van mij géén hoefzweer te ontdekken.. ik zie tenminste helemaal niks. De foto's zijn twee dagen vóór de thermografie gemaakt.. ik snap het dus even niet..

Ik heb even je foto eruit gelicht en een bepaald plekje (dat zowel links als rechts te zien is op de foto) met een rode cirkel gemarkeerd. Ik weet niet of het wat bijzonders is, maar er steekt daar wat uit en naar mijn idee hoort dat niet. Alsof het een punt is (ik zie het bij Isabella op de foto niet; bij haar zie je wel weer ruimte tussen de botten onderling en dat is ook niet goed).
Ook zijn de zolen bij Pauli vrij dun. Het hoefbeen staat niet 100% recht (je ziet de tak van de andere kant dichter bij de zool liggen). Zool hoort minimaal 1 cm te zijn, dat is bij Pauli denk ik niet. Ook is er ribbel / deuk in de hoef zichtbaar ongeveer op 3/4 van onder gezien. Maar dat is groeistoornis in de hoef.

Een hoefzweer is overigens niet altijd op de foto te zien volgens onze dierenarts. Ze was toen ook al verbaasd hem bij Isabella wel te zien, want dat betekende dat het een flinke was. Daarbij kan de zweer zodanig zitten dat hij, van opzij gezien, niet zichtbaar is voor de camera. Ook zitten ze bij Pauli verder naar boven, dus zoeken nabij kroonrand, niet onder in de hoef.

Foto van het 'verdachte' plekje bij Pauli:
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:19

Eerst dacht ik ; Hé, je hebt gelijk, maar ik zie het ook op de R-foto's van Image (Janouk), alleen zitten ze daar op beide botjes en bij Pauli alleen op één hoef (links) - war zou dit kunnen zijn? Niemand van de DA's heeft mij hier op gewezen en.. het was mij ook niet opgevallen moet ik toegeven. :o

Waar zit nou op zo'n foto de zool - ik weet niet goed waar ik naar moet kijken.. ( Kan jij nog 's zo'n foto bewerken een aangeven wat precies de zool is? Vind jij de zool dun? Wel opmerkelijk dat - toen de ellende begon - de hoefsmid juist een stukje zool had afgepeld en dat daarna Pauli meteen kreupel ging lopen ( 30 september, voorlaatste bekapbeurt)..

Dank Ingrid!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:48

Is volgens mij vertekening omdat de foto misschien niet 100% zijwaarts (gezien vanuit alle richtingen bedoel ik) is gemaakt. Op meerdere plekken zie je dat, maar niet zo duidelijk als in de rode cirkel.
Denk ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:55

Ik heb de foto's van Kinke er ook maar even bijgepakt. Hierop is hetzelfde "uitsteeksel' te zien. Toen Kinke in 2004 accuut bevangen was heeft Van Muiswinkel er niets over gezegd maar toen ze in 2006 weer bevangen was heb ik hem om extra info gevraagd en hij beschreef dit als "uitgebreide artrose van het hoefgewricht" . (foto is niet digitaal dus helaas niet zo superscherp, deze is dus niet van emmeloord)
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:58

straalbeen,hoefbeen en kroonbeen vormen samen het hoefgewricht (dit ff ter info)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:58

fancylover, ik zou de deken af doen, ik denk zeker dat het wel te maken heeft met de warmte.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:15

het is niet de punt van het hoefbeen dat ik heb omcirkeld, maar het botje erboven heeft een uitsteeksel. Rechts ook bij Pauli.
Ik heb de lijn van de rode cirkel helaas over dat puntje wat jij bij Kinke aanhaalt getekend.
Isabella heeft ook een puntje aan het hoefbeen zitten, maar niet aan het bot erboven. Ook had Isa in 2007 een braam aan het hoefbeen en in 2008 niet meer. Dat kon zijn afgebroken volgens de dierenarts en mogelijk de hoefzweer in de zool hebben veroorzaakt.

Zool dikte is wat moeilijk te zien, maar je ziet wel het hoefbeen duidelijk zitten (grond parallel) en ook de zool zie je daar. Die afstand is vrij klein (komt ook door hoefbeenkanteling). Eigenlijk moet hier een dikke duidelijke laag zichtbaar zijn en dat is niet zo.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:18

Je bedoelt het kroonbeen toch? Ik denk dat het er bij Kinke ongeveer zo uitziet. De kwaliteit van de foto is alleen te slecht.
Oh...ik zal de dvd van Emmeloord even opzoeken, daar kan ik het vast veel beter op zien.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:22

Ja klopt kroonbeen. Ik zag dat het bij Image ook te zien is.
Misschien is het dan bij Isabella niet normaal dat het niet te zien is :o ... ik weet nl. niet wat het is.
Ik zal mijn boek paardenbenen er eens bij gaan halen van Offereins. Daar staan ook r-foto's in van gezonde paardenhoeven. Dat vergelijkt wat makkelijker voor ons leken :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:29

grrrrr...kan de foto's niet vinden :(

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:36

Heet dat geen lage overhoef. Je hebt hoge en lage overhoef en dat is artrose van het hoefgewricht en het kroongewricht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:41

heb even op de site van Hoofcare gezocht, maar overhoef is een chronische ontsteking (kan door verschillende dingen veroorzaakt worden)
Hmmm...ik weet niet hoe het zit, nogal veel info te vinden :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:43

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:00

Ik word er niet veel wijzer van.. bij de foto's van hoge of lage onderhoef zie je ook duidelijk artrose-vorming. Dat scherpe haakje zie ik nergens..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:40

da's waar JP, misschien es aan een DA vragen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:10

Hmm... ik heb het wel even gehad met DA's.. ik wacht wel af tot Rob van Nassau belt (in de hoop dat dat niet al te lang duurt....)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:01

Boek Paardenbenen van Offereins erbij gehaald en daar staat (voor degene die dat boek ook hebben) op oa pagina 65 een röntgenfoto van een normale hoef.
Daar is dat haakje ook zichtbaar onder aan het kroonbeen. Dus het zal wel niets bijzonders zijn.

Lage overhoef staat ook een röntgenfoto van in (pagina 101), maar die laat veel meer 'rommel' zien aan de voorzijde van het kroonbeen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:11

Herhaling: overprojectie. De foto is tweedimensionaal. Je ziet structuren op een plat vlak die eigenlijk diepte horen te hebben.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:58

Kinke schreef:
fancylover, ik zou de deken af doen, ik denk zeker dat het wel te maken heeft met de warmte.

Ik denk dat het inderdaad door de condens kan komen maar ik vroeg me dan af of hij hier ziek van kan worden?
Het heeft niet met zijn deken te maken want onder zijn deken voelt hij zeker niet te warm, een gewone temperatuur.
Ik laat hem expres onder een deken omdat hij zichzelf moeilijk warm kan houden, dit kost hem teveel energie en we zijn weer terug bij af terwijl hij vandaag heel enthousiast met me over de weg liep, keek er vanop dat hij zo hard kon stappen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:03

ik denk niet dat hij van condens ziek wordt....maar heb je een ongevoerde regendeken op?
Die gebruik ik op het moment ook,maar om nu te zeggen dat ze daar warm onder blijven?
Ze blijven er met stortregen wel droog onder....

Kun je niet een fleece-deken opleggen?die ademen nog een beetje..

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:12

hij wordt 2x per dag buiten en binnen gezet door mijn oma, zij kan de dekens niet op en af doen vandaar dat hij echt zijn regendeken op moet hebben. Vandaar dat ik hem niet zonder deken wil laten staan omdat hij zichzelf niet warm kan houden als hij even in de regen staat.

vandaag was het gelukkig al wel minder nat. Dus we kijken het nog maar even aan maar ik was bang dat hij daar misschien ziek van zou worden ofzo!? vandaar mijn vraag

Bedankt voor jullie hulp!