[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:58

Hier ook hoor jongens! Mijn pony is drie jaar op rij bevangen geraakt ;( . Ze heeft er echt héél erg slecht bijgestaan: continu wisselen van gewicht op de voorbenen (wat een rotgezicht ;( ), veel liggen, er doods/depressief bij staan, aan 4 hoeven bevangen, door een slechte bekapping hoefbevangen geworden nadat ze nét aan het opkrabbelen was van de vorige HB... En het hartzeer dat als ze zich dan wat beter voelde ze zo graag bij de kudde wilde ;( .

Vorig jaar (na de HB die over de vorige HB kwam) dacht ik uiteindelijk dat het misschien maar beter was dat ze het niet zou redden. Ik kon haar blijkbaar niet goed houden en dit vond ik gewoon geen leven voor haar ;( .

Maar gelukkig is ze weer helemaal opgeknapt, ze loopt weer als een zonnetje en ze is nu eindelijk ruim een jaar niet meer HB geweest. Het blijft puzzelen om haar gezond te houden (de eeuwige precaire balans tussen op het gras bij de kudde en in de paddock apart) maar ze loopt op alle ondergronden helemaal goed en loopt en rent dat het een lieve lust is. Haar hoeven zien er ook weer mooi uit: de HB is er helemaal uitgegroeid en de hoefwand sluit eindelijk weer helemaal mooi aan op het hoefbeen en de zool.

Dus ja: het kan echt weer helemaal beter worden :j . Ook als je nu midden in de ellende zit met je paard (brr :(:) ) mag je moed houden op beterschap. Natuurlijk loopt het niet bij ieder paard goed af, maar weet dat het niet per definitie einde verhaal is.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:04

GDG schreef:
Hier ook hoor jongens! Mijn pony is drie jaar op rij bevangen geraakt ;( . Ze heeft er echt héél erg slecht bijgestaan: continu wisselen van gewicht op de voorbenen (wat een rotgezicht ;( ), veel liggen, er doods/depressief bij staan, aan 4 hoeven bevangen, door een slechte bekapping hoefbevangen geworden nadat ze nét aan het opkrabbelen was van de vorige HB... En het hartzeer dat als ze zich dan wat beter voelde ze zo graag bij de kudde wilde ;( .

Vorig jaar (na de HB die over de vorige HB kwam) dacht ik uiteindelijk dat het misschien maar beter was dat ze het niet zou redden. Ik kon haar blijkbaar niet goed houden en dit vond ik gewoon geen leven voor haar ;( .

Maar gelukkig is ze weer helemaal opgeknapt, ze loopt weer als een zonnetje en ze is nu eindelijk ruim een jaar niet meer HB geweest. Het blijft puzzelen om haar gezond te houden (de eeuwige precaire balans tussen op het gras bij de kudde en in de paddock apart) maar ze loopt op alle ondergronden helemaal goed en loopt en rent dat het een lieve lust is. Haar hoeven zien er ook weer mooi uit: de HB is er helemaal uitgegroeid en de hoefwand sluit eindelijk weer helemaal mooi aan op het hoefbeen en de zool.

Wat fijn nog zo'n positief bericht! Wij zitten net in week 2 van de diagnose, op tijd erbij zij de dierenarts maar wat doet het me zeer te zien hoe hij strompelt, linksvoor echt zoo gevoelig en zie zo op tegen de foto's maken en uitslag.. soms denk ik beter niet laten maken gewoon kijken hoe hij loopt. Hij is vooral voor bevangen en ontlast vooral zijn lv been. Vandaag ga ik pijnstilling bij vragen, 5 dagen was echt tekort volgens mij. Krijgt nu nog bloedverdunners en ik heb een kruidenmengsel van Steffi vd Laarse. Verder 2 x pd een handje fibre force en een appel om de poeders in te proppen en veel gedorst hooi uit hooinetten. Ik weet verder niet wat ik kan doen dan afwachten en tijd geven.

Dus ja: het kan echt weer helemaal beter worden :j . Ook als je nu midden in de ellende zit met je paard (brr :(:) ) mag je moed houden op beterschap. Natuurlijk loopt het niet bij ieder paard goed af, maar weet dat het niet per definitie einde verhaal is.

Wat fijn nog zo'n positief bericht! Wij zitten net in week 2 van de diagnose, op tijd erbij zei de dierenarts maar wat doet het me zeer te zien hoe hij strompelt, linksvoor echt zoo gevoelig en zie zo op tegen de foto's maken en uitslag.. soms denk ik beter niet laten maken gewoon kijken hoe hij loopt. Hij is vooral voor bevangen en ontlast vooral zijn lv been. Vandaag ga ik pijnstilling bij vragen, 5 dagen was echt tekort volgens mij. Krijgt nu nog bloedverdunners en ik heb een kruidenmengsel van Steffi vd Laarse. Verder 2 x pd een handje fibre force en een appel om de poeders in te proppen en veel gedorst hooi uit hooinetten. Ik weet verder niet wat ik kan doen dan afwachten en tijd geven. We hebben ze gelukkig aan huis dus had al mooie paddock, kleine weide die kunnen we tzt wel ombouwen tot iets creatiefs ipv wei, grote waterbak erin ofzo..

Kinke

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:22

je kunt ook nog de pijn proberen te verminderen met hoefschoenen. Deed mijn ruin destijds heel veel goed.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:24

Wat een fijne positieve berichten. Na onze eerste bevangenheid en daarop volgende hoefproblemen werd ik er elke maand ook niet goed van. Maar na een half jaar was hij ook weer fit. Dat geeft mij iets meer vertrouwen dat het nu ook goed kan komen, maar dat het wel lang kan duren en dat het ook echt eerst erger kan worden ipv beter.

@querido: ik herken je gevoel volledig. Ik kreeg dr dagen ervoor ook geen hap door mn keel, was misselijk en eenmaal bij de da op uitslag wachten met enorme zweethanden en billen knijpen.
Toch kan ik je wel aanbevelen om het te doen. Het is persoonlijk, maar ik zou anders continu in mn achterhoofd houden: wat als er toch kanteling is? Vooral omdat mijn ervaring is dat het eerst slechter wordt, hoe weet ik dan of het niet een kanteling is? Want in mijn geval kwamen er dus hoefzweren en daarop een gat in de zool en hoefwand die losliet..

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:21

Kinke schreef:
je kunt ook nog de pijn proberen te verminderen met hoefschoenen. Deed mijn ruin destijds heel veel goed.

Dat zal ik eens proberen, heb ze hier staan, moet dan even iets van siliconenzolen erin stoppen misschien.. iets dat zacht is en dempt want ze zijn wel van hard rubber.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:13

Pff, nou hier ben ik nog steeds niet zeker of Trick nou weer bevangen is of niet.
Kleine situatie schets:
Dinsdag 2 weken terug bekapt
Vrijdag duidelijk gevoelig & warme voeten, direct metacam gegeven
Zaterdag koliekerig dus geen metacam om dat in de gaten te houden
Zondag weer over, maar dikke koker
Woensdag liep hij gewoon goed in het zand maar op de asfalt met steentjes straat heel gevoelig, geen warme voeten. -> conclusie: te kort bekapt?
Wo-Za Wel gevoelig, maar niet bijzonder warme voeten.
Zondag Erg gevoelig en alle vier de voeten warm bij de kroonrand. Daarnaast gewoon niet happy, dus weer metacam.

Vandaag is hij wel een stukje blijer, dus de metacam werkt wel gelukkig.

Vanochtend heb ik maar een afspraak met de dierenarts gemaakt om te laten testen op cushing en zodat hij ff mee kan kijken of hij het bevangen vind of te kort bekapt.

Verder weet ik niet zo goed wat m'n opties nog zijn mocht hij wel bevangen zijn. Ik ben al uiterst voorzichtig en hij staat erg schraal met voldoende vitamines. Enkel het gras met graasmasker zou ik mee kunnen stoppen, dat heb ik nu ook uiteraard gedaan. Maar dan staat hij met een draadje gescheiden van de kudde. En dat vind ik persoonlijk niet een oplossing voor de komende 10 jaar.

Mocht iemand nog ideeën hebben dan hoor ik ze graag!

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:20

wat een ellende toch Femek, zeker als je twijfelt.. in t najaar kun je gratis laten testen op cushing zei mijn dierenarts.

Kay vandaag voor zijn hoefschoenen aan gedaan en liep daarop minder gevoelig, gister liep hij zo beroerd dus vandaag metacam bij gehaald, leek hij vanmorgen weer iets beter te lopen maar toch maar paar dagen metacam omdat er ook ontstekingsremmer in zit. 1 dag volle dosis dan meteen afbouwen. Blijft een lastige, ook heel lastig is welk hooi nou te voeren, had net mijn hooihok vol laten storten met hooi van dit jaar maar toch maar nieuw groot pak graszaadhooi laten komen ipv dat groene. Hoewel ik nu weer lees dat daar de meningen ook verdeeld over zijn.
Ga mijn groene hooi denk ik laten testen op hoeveelheid energie en suikers en eiwit, kan bij pavo voor 20 euro zag ik. Wat voor hooi voeren jullie je paardjes? Hier eten ze wel veel hooi uit netten de hele dag sliertjes plukken

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:39

@femke: super vervelend. Snap dat je je paard niet voor altijd gescheiden wil houden. Denk ook niet dat die daar gelukkig van wordt. Voor mij destijds een reden om te zoeken naar een stal waar ze op paddock paradise staan.
En dat is goed zoeken en uiteindelijk ben ik per toeval nu op de perfecte plek gekomen.

@querido: Hiervoor kreeg hij een soort graszaadhooi, daar haalde mijn paard niet voldoende uit qua eiwitten.
Op de huidige stal is t hooi heel groen, terwijl de paarden er alles behalve dik bij staan, er werd zelfs bijgevoerd. Maar dit blijkt heel kruidig hooi te zijn. Het is wel eerste snede, maar echt paardenhooi (oa timothee). Mijn paard eet het nu 1,5 week en gaat er erg goed op. Hij was wat schraal, maar dat blijft hij ook. Geen gejeuk, geen harde manenkam oid.
De spieren is hij ook kwijt geraakt doordat hij vanaf januari tm juli allerlei problemen kreeg waaronder hoefbevangen. Hij is ir, werd normaliter dik van lucht, maar daar merk ik sinds januari niets meer van.

Afbeelding

Afbeelding

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:57

Ik kan helaas ook weer mee praten. Mijn paard is sinds afgelopen woensdag voor de 2e keer na 4 jaar weer bevangen :( . Dacht dat ik het onder controle had qua beweging en voeding e.d., maar helaas dit jaar niet.
Hij krijgt nu Bute en Ascal voor een week en de 1e dagen Tranquigel en staat op de paddock die ik meerdere keren per dag nat maak (valt niet mee met deze temperaturen) en krijgt alleen hooi. De medicatie er in krijgen is alleen een drama, omdat het een ontzettende kieskeurige eter is en het gelijk niet meer hoeft als hij wat vreemds proeft.
Appelmoes lust hij niet en over gewoon voer hoeft hij het ook niet en zelfs door een beetje slobber trapt hij er niet in, dus als jullie nog goede tips hebben? (met een spuit in de mond houd meneer z'n kaken stijf op elkaar bij voorkeur en anders zorgt hij er wel voor dat het er uit loopt als het gelukt is het in zijn mond te krijgen :o ) Hij geeft de voorkeur aan injecties geloof ik, maar om nu de dierenarts iedere dag te laten komen :=

Iedereen sterkte met de verzorging van jullie HB paarden, altijd weer een hele zorg om het ze zo comfortabel mogelijk te maken en vreselijk om te zien als ze pijn hebben. :(:)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:01

Naar flappie :(
Lust hij apple? Ik heb wel eens met een appelboor een gat in de appel gemaakt, poeder erin en het gat opvullen met het stuk wat je eruit hebt gehaald. Qua suikers niet ideaal en mega plakkerig. Maar t werkte wel. Deed appel in vieren en kan dan in elk stuk 1 of 2 gaten boren. Daar pasten de zakjes dan mooi in.
Waarom krijgt je paard Ascal? Dat is toch een bloedverdunner?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:13

Jotoma schreef:
Naar flappie :(
Lust hij apple? Ik heb wel eens met een appelboor een gat in de appel gemaakt, poeder erin en het gat opvullen met het stuk wat je eruit hebt gehaald. Qua suikers niet ideaal en mega plakkerig. Maar t werkte wel. Deed appel in vieren en kan dan in elk stuk 1 of 2 gaten boren. Daar pasten de zakjes dan mooi in.
Waarom krijgt je paard Ascal? Dat is toch een bloedverdunner?

Je moet wat inderdaad om het er in te krijgen ondanks de suikers toch, ik kan het in ieder geval proberen, dank voor je tip!

Ascal is inderdaad een bloedverdunner en werkt pijnstillend en ontstekingsremmend. Vorige keer kreeg hij deze ook ( 3 zakjes per keer 2x per dag).

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:48

Ik blijf het moeilijk vinden om mee te lezen ... en te reageren.
Kom enorm vaak dezelfde vragen tegen, vragen waar ook al vele malen antwoord op is gegeven.
Telkens weer in herhaling vallen maakt het er niet duidelijker op ..

Misschien een tip om de OPENINGSPOST van dit topic goed door te lezen, daar staat enorm veel ( imo ) nuttige info in [BEH] [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Deze reactie is niet onaardig bedoelt, uit eigen ervaring weet ik nml. hoe moeilijk het is om álle berichten en reacties door te lezen op zoek naar wat er daadwerkelijk gezocht wordt .. maar continue in herhaling vallen maakt dat er niet beter op.

Wel nog even een snelle reactie op pijnstillende en tevens ontstekingsremmende medicatie : stop hier niet te snel mee!
Ook ik heb dat ( meerdere malen :( ) gedaan uit angst voor te veel 'zooi' in het lijf, tot ik merkte dat de terugvallen juist ook ná het afbouwen van de medicatie plaats vonden ... één van mijn vele leermomenten.

En toch nog maar even weer dé tip voor ontlasting van pijnlijke voeten : https://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE
Wij gebruikten piepschuim isolatie platen van zo'n 5-7 cm. dik ( bij elke bouwmarkt te koop, styrofoam kan wat moeilijker aan te komen zijn) ; vanwege afsluitend geheel lieten wij ze telkens max. 12 uur eronder zitten.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:53

Wanderers schreef:
Ik blijf het moeilijk vinden om mee te lezen ... en te reageren.
Kom enorm vaak dezelfde vragen tegen, vragen waar ook al vele malen antwoord op is gegeven.
Telkens weer in herhaling vallen maakt het er niet duidelijker op ..

Misschien een tip om de OPENINGSPOST van dit topic goed door te lezen, daar staat enorm veel ( imo ) nuttige info in [BEH] [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Deze reactie is niet onaardig bedoelt, uit eigen ervaring weet ik nml. hoe moeilijk het is om álle berichten en reacties door te lezen op zoek naar wat er daadwerkelijk gezocht wordt .. maar continue in herhaling vallen maakt dat er niet beter op.

Wel nog even een snelle reactie op pijnstillende en tevens ontstekingsremmende medicatie : stop hier niet te snel mee!
Ook ik heb dat ( meerdere malen :( ) gedaan uit angst voor te veel 'zooi' in het lijf, tot ik merkte dat de terugvallen juist ook ná het afbouwen van de medicatie plaats vonden ... één van mijn vele leermomenten.

En toch nog maar even weer dé tip voor ontlasting van pijnlijke voeten : https://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE
Wij gebruikten piepschuim isolatie platen van zo'n 5-7 cm. dik ( bij elke bouwmarkt te koop, styrofoam kan wat moeilijker aan te komen zijn) ; vanwege afsluitend geheel lieten wij ze telkens max. 12 uur eronder zitten.

Mijn ervaring is als ik zoek dat ik van alles tegenkom behalve wat ik zoek, terwijl als ik een vraag post en er gericht antwoorden volgen ik meteen geholpen ben. Daarbij veranderd er ook veel zowel in behandeling als medicatie en voeraanbod dus mijn excuses als ik vragen stel die al 100 x gesteld zijn maar ik voel me bijzonder geholpen met de antwoorden die ik krijg en de tips zoals ook jou tip om niet te snel te stoppen met ontstekingremmers. Ik ben dankbaar voor fora als deze en de mogelijkheid om snel inzicht te krijgen, niet iedereen heeft ook uren tijd om alles door te lezen want daar komt het vaak wel op neer is mijn ervaring.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:04

@wanderes: ik heb meerdere keren de openingspost gelezen, maar het is veel en blijft lang niet allemaal hangen (neurologisch probleem). De korte stukjes die ik uit het topic nu haal zijn voor mij dus veel bruikbaarder.

Ik wil om dezelfde reden het liefste na 14 dagen met de bute stoppen. Op dag 18 komt de DA weer en nav jouw post zal ik hem toch nog vragen wat extra bute uit voorzorg mee te nemen.

Wanneer ben jij begonnen met ontgiften, ik denk na in jullie geval een half jaar?
Laatst bijgewerkt door Marvel op 29-08-17 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:07

Ik heb de buut en de ascal op een boterham gedaan (Allison brood van de AH is heel dicht, daar valt het niet doorheen) waar ik eerst appelstroop op heb gesmeerd en dan plakte ik er nog een boterham op, dan in vieren gesneden en zo in stukjes gevoerd

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:23

Op paardnatuurlijk geven ze de tip mee, om grasbrok te weken (2 handjes) en daar doorheen de magnesium te mengen, dit werkt bij mijn paard heel erg goed, volgens mij gaat dat ook met medicatie in poedervorm.
Mijn paard heeft 5 dagen buut gekregen, tot nu toe blijft alles stabiel.
De magnesium(chelaat) heeft in ons geval heel goed geholpen, zijn hals is veel zachter. Hij staat ondertussen ook weer in de weide. (wel in de gaten houden van de fructaanindex)
Ik houd mijn hart vast, maar tot nu gaat alles goed, hij is ook gewicht verloren. Hij stond op 24/7 op de weide met hooi en 1,5 kg equifyt pre-active en alfalfa, wat voor hem teveel was.

Nu staat hij op 2 handjes herbs en pre active, 25 gr magnesium en lepeltje kurkuma.
Ik ben voorzichtig aan het uitkijken naar St -Hippolyt voer Equiguard voor in de winter. Hij wordt licht bereden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:29

Eens met Wanderers over het niet te snel stoppen met de pijnstilling/ontstekingsremmer (ben het ook wel eens met haar dat dat benoemen voelt als in herhaling vallen - daarom ben ik er zelf maar niet weer over begonnen deze keer - maar ik begrijp ook wel dat het moeilijk is om zoiets uit dit topic te filteren).

Omdat ik lees dat mensen er wat aan hebben dan toch nog een keer mijn ervaring omtrent pijnstilling/ontstekingsremmer. Mijn pony heeft tweemaal een zeer flinke (en langdurige ;( ) terugval gehad door het stoppen hiermee. De eerste keer omdat ik te snel ging stoppen, de tweede keer omdat ik te snel afbouwde. Met beide ben ik daarna héél voorzichtig geworden, want de gevolgen waren echt heel naar.

Dus mijn advies: denk niet te snel na over stoppen. Ja, het is troep/kan maagklachten geven maar pfff, die HB is ook echt geen lieverdje. Tweede advies: áls je wil gaan stoppen bouw het dan tergend langzaam af! Denk aan max. een half zakje per 4-7 dagen (ik heb zelfs met 1/4 zakjes afgebouwd). Ondertussen héél goed in de gaten houden of je paard niet slechter gaat lopen/andere tekenen van meer pijn toont, als dat gebeurt dan direct weer omhoog met de dosering en dat minimaal een week zo houden.

Kort gezegd: KIJK naar je paard en handel daarnaar ipv je te laten leiden door angst voor bijwerkingen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:51

Oké, zal dan proberen vaker te reageren op zaken waar ikzelf ervaring mee heb ... maar dat blijven dan wel mijn persoonlijke ervaringen hé ?! Is niet gezegd dat wat hier 'werkt(e)' bij anderen ook (hetzelfde) effect heeft ..

Ontgiften is een enorm groot probleem bij HB paarden.
Er zijn DA'en / behandelaars die direct al beginnen met ontgiften om gifstoffen die mogelijk de HB veroorzaakt hebben en/of in stand houden kwijt te raken uit het paardenlichaam.
Maar, wederom, eigen ervaring heeft mij geleerd daar héél voorzichtig mee te zijn !!

Juist te snel en te 'heftig' willen ontgiften kan het dubbeltje de verkeerde kant op doen rollen.
Eigenlijk ook wel weer logisch : door het ontgiften wordt A. de werking van nuttige/benodigde stoffen ( zoals eventuele supplementen, voedingsstoffen maar ook medicijnen) beïnvloed en in ergste geval te niet gedaan, maar een nog veel ernstige 'bijwerking' van ontgiften is B. nóg meer belasting voor de toch al overbelaste/aangedane afvalverwerkende organen en dan vooral de lever !

Ikzelf heb dat ervaren met Traumeeldruppels : Noah werd zichtbaar slechter ipv. ( zoals ik bij Traumeel gewend was) beter.
Dat in combi met het, na druppels enige malen gegeven te hebben, halsstarrig lippen en kaken dichthouden voor de druppels heeft me aan het denken & opnieuw zoeken gezet en toen bleek dus dat ( snel, heftig ) ontgiften zeker niet ( altijd ?) de juiste keuze is .

Eigenlijk ook wel logisch als je bedenkt dat HB kan ontstaan door het vrij/loskomen van te veel afvalstoffen in een te korte tijd ... het lichaam kan dat al niet aan met alle gevolgen van dien en door het ontgiften komen er nóg meer afvalstoffen vrij en belasten we de organen/het lichaam juist nog meer.

In overleg met en ondersteund door een holistisch werkende behandelaar ben ik na zo'n 3 maanden begonnen met een lage, aangepaste, dosering van het ontgiftende supplement Immuno Equine ( Let op ! Lagere dosering, maar wel langer dan normale kuur gegeven ) en aanvullend supplement Balancer Equine .

Inmiddels krijgt hij kuurmatig ( kruiden altijd kuurmatig geven ivm. gewenning en dus nuttige werking ... na 6-8 weken verminderd die, dan pauze van maand of langer inlassen) een kruidenmix die goede doorbloeding en afvoer afvalstoffen stimuleert (Souplesse mix Paardendrogist), maar voor mij geen heftige(re) middelen meer zoals bv. een Drainage kuur !

NB. , ook hier inderdaad dezelfde ervaring als GDG met Buut/pijnstilling aanpassingen : heel langzaam met mini stapjes over langere termijn afbouwen ( 1/4 zakje meer of minder lijkt niets, maar kan écht het verschil maken !) en niet te lang wachten met het eventueel weer meer moeten geven .. ken je dier goed genoeg om te weten wat hij nodig heeft en geef hem dat ook, eventueel zouden er maagversterkers gegeven kunnen worden.
Noah kon het blijkbaar goed aan met Maagsupport van de Paardendrogist, maar ik weet ook dat er paarden zijn die zwaardere middelen nodig hebben om hun maag te beschermen ( zoals Gastrogard)
Doet me overigens denken aan eerdere opmerking hier ergens over een gapend paard ... dat kan dus ( oa. ..) op maagproblemen wijzen :(

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:55

Ik deed de medicijnen altijd in wat pavo speedibeet. Gewoon 100 gram. Dan proefde hij echt niet dat er wat in zat.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:00

querido schreef:
Blijft een lastige, ook heel lastig is welk hooi nou te voeren, had net mijn hooihok vol laten storten met hooi van dit jaar maar toch maar nieuw groot pak graszaadhooi laten komen ipv dat groene. Hoewel ik nu weer lees dat daar de meningen ook verdeeld over zijn.
Ga mijn groene hooi denk ik laten testen op hoeveelheid energie en suikers en eiwit, kan bij pavo voor 20 euro zag ik. Wat voor hooi voeren jullie je paardjes? Hier eten ze wel veel hooi uit netten de hele dag sliertjes plukken

Ik voer nu prachtig fijn en groen hooi, 1e snede en geoogst begin mei. Wat dus laag in suiker is. Hoe het er uitziet zegt echt niks over de waardes. In graszaadhooi zit zelfs normaal gesproken meer suiker dan in grof hooi. Maar ook in fijn hooi kan weinig suiker zitten. Ik heb wel eens heel grof uitgeschoten hooi gehad wat boven de 200 gram suiker zat. Omdat het gras is uitgebloeid gaat het weer suiker opslaan. Graszaadhooi is niet per definitie laag in suiker. Ik heb nu diverse partijen laten testen en mijn ervaring is dat het uiterlijk helemaal niks zegt. Grof hooi kan vol met suiker zitten en fijn groen hooi juist weer heel laag. Het moment van maaien, het groeistadium en de weersomstandigheden en grassoort bepalen de hoeveelheid suiker wat er in zit.

Ik raad iedereen hier aan om hun hooi te laten testen. Kost je 2 tientjes maar je weet wel wat je voert.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:43

Jotoma schreef:
Ja, in mei foto's van de voorvoeten en afgelopen keer alle vier de voeten. Gelukkig nog geen kanteling.
Ik ben eigenlijk anti-ijzer en sinds mn jaime jackson smid gaan zn voeten zo goed.
Heb m 1x op gewone ijzers gehad en na t verwijderen van die ijzers zat hij ook tegen bevangen aan. Dus ik blijf er bij voorkeur ver vandaan.

Vanmorgen had hij nog geen bute gehad toen ik hem zag en toen stond hij er best goed bij. Geen trekkend lipje meer, wel iets vergrote neusgaten. Verder ok.

Wanneer er op de foto's geen tekenen te zien zijn van de HB, je al heel lang hem op een HB vriendelijke manier houdt en voert, en hij toch gevoelig is, pulsatie heeft en niet goed loopt op het harde.... zou mechanische bevangenheid best een optie kunnen zijn?

Ik zou heel graag mijn ruin ook zonder ijzers hebben. Voor het oog had hij ook erg mooie voeten, en NB bekapt zag het er keurig uit en ondanks mijn scherpe beleid liep hij toch vaak gevoelig en had pulsatie.

Ten einde raad heb ik foto's gestuurd naar van Nassau, en ben naar de kliniek gegaan omdat hij niet optimistisch was.
Er zijn foto's gemaakt. Zeer secuur. De kanteling die de 'aan huis kliniek' op de foto had vastgelegd, zat er helemaal niet ;-) Ofwel: keurig hoefbeen.
Paard ook niet zoveel mis mee, maar (op dit moment) niet geschikt om op blote voeten te lopen.
Hij staat nu op een breakover-ijzer, en binnen enkele dagen had ik een ander paard. Landt weer op de hele voet, rent weer vrolijk rond, geen pulsatie.

De kans is best reeel dat hij er weer eens af kan. Maar voor is dit fijn. Hij kan makkelijk afrollen, zijn zool hoeft geen constante druk te verduren.
De kwaliteit van zijn voeten liet gewoon even niet toe dat ze teveel belast werden, op deze manier help ik hem.... kan hij weer goed in zijn lijf komen, en wie weet gaan ze er weer eens af.
Ik ken natuurlijk ook de hele NB visie op dit verhaal, maar die visie staat mij wellicht aan... maar past mijn paard niet, althans: niet nu.

Tis een idee: soms moet je gewoon even rigoureus te werk gaan. Ergens pertinent op tegen zijn is bij een paard met pijn misschien geen goed idee. Alle pijnstillers zijn ook niet heilzaam.
Maak foto's, stuur de röntgenfoto's, en krijg een second opinion.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:51

De gevoelige voeten kwamen voorheen door verkeerd bekappen, sinds 1,5 jaar de jaime jackson wijze en alle hoefproblemen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Dat hij nu gevoelig loopt komt door de bevangenheid op vier benen, veroorzaakt door een nacht lang gras eten. Maar ik geloof dat elk paard gevoelig loopt op het harde.
In t zand gaat het dus helemaal goed en ik heb hoefschoenen met comfort pads voor het wandelen.
Dus vooralsnog zie ik geen aanleiding om naar ijzers te kijken. Ik ben er niet pertinent tegen, het heeft alleen niet mijn eerste voorkeur omdat hij er de vorige keer ook bevangen van werd toen hij weer bloot mocht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:57

Ter aanvulling: gewoon beslag zou overigens nu ook niet fijn zijn voor hem. Dit beslag laat de zool mooi vrij, rolt makkelijk af, en is met extra dunne nageltjes genageld.
Door eerst foto's te maken konden ze precies zien waar ze moesten/ konden nagelen.

Helaas voor mijn ruin had hij een holle wand. Dat komt niet vaak meer voor en wordt dus ook niet altijd direct herkend.
Met een goede 6 maanden tot een klein jaar is het er hopelijk uit.
Voorwaarts mars! Moraal van dit verhaal: ik heb een goede smid, zelf redelijk gezond verstand, maar soms moet je nog even een stap verder zoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:59

Jotoma schreef:
De gevoelige voeten kwamen voorheen door verkeerd bekappen, sinds 1,5 jaar de jaime jackson wijze en alle hoefproblemen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Dat hij nu gevoelig loopt komt door de bevangenheid op vier benen, veroorzaakt door een nacht lang gras eten. Maar ik geloof dat elk paard gevoelig loopt op het harde.
In t zand gaat het dus helemaal goed en ik heb hoefschoenen met comfort pads voor het wandelen.
Dus vooralsnog zie ik geen aanleiding om naar ijzers te kijken. Ik ben er niet pertinent tegen, het heeft alleen niet mijn eerste voorkeur omdat hij er de vorige keer ook bevangen van werd toen hij weer bloot mocht.

Hij werd dus 'bevangen' toen hij eraf gehaald werd?
Van de ijzers dus?

De recente bevangenheid kwam door het gras? En de keer daarvoor ook?
Hoelang heb je moeten revalideren tussen die 2 episoden heen?

Durfde hij tussen die 2 episoden wel weer voluit te bewegen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:10

Ja, excuus voor de verhalen door elkaar, ik heb een neurologisch probleem waardoor ik momenteel niet goed begrijpend kan lezen of schrijven.
Het chronologische verhaal:
- juli 2015: ivm continu gevoelig na bekappen op voorijzers gezet. Na 8 weken eraf en toen liep hij 2 weken bijna niet door bevangenheid. Toen ben ik overgestapt op een de nb'er. Sindsdien liep hij fantastisch.
- januari 2017: hoefbevangen ten gevolge van overdag op bevroren gras in de zon. Gevolgen: hoefzweren, loslaten hoefwand en gat in de zool. Juni 2017: behandeld door osteopaat en liep weer helemaal goed
- aug 2017: bevangen na een nacht op gras te hebben gestaan.

Na de eerste keer is hij weer helemaal genezen en heeft vollop in training gestaan. Na de tweede keer konden we drie weken weer echt beginnen dat hij helemaal ok liep en nu zijn we weer bij nul.