[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:30

Jannepauli schreef:
lolclub schreef:
ik had dit stukje trouwens opgeslagen staan op mijn pc, kan de bron niet meer achterhalen:

[i]Edema is when the cells become filled with fluids. In the case of a cresty neck, it is sort of like an allergic reaction. When the horse eats too many carbohydrates (specifically sugars and starches from lush grasses and grain) it develops inflammation in the cells of the neck and in certain other parts of the body that follow the track of the lymph system... * knip*

Precies, vandaar mijn eerdere 'aanname'.. :) Die 'crest' van Pauli is geen vet - het is echt oedeem en als ik haar van het gras afhou, is het in een paar dagen bijna geheel weg en zacht. In haar geval zou ik dus niet spreken van vet dat ontsteking veroorzaakt, maar wel van een ontstekingsreactie op de allergie voor suikers en koolhydraten .. als je me nog volgt :D

ik denk dat je met oedeem niet echt blij moet zijn....dat is er iets mis met de waterhuishouding(schildklier)
Ach,het is allemaal hormonaal,en dat maakt het er niet simpeler op.
Nou ja....geen gras misschien?

Laten we het vooral gezellig houden :j

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:53

Wuswa, jouw paardje is zeker nog niet zoals mijn Aletta Skeletta. Die is nog net acceptabel mager. Ribben zie je bij haar licht, net een laagje vet op de bovenlijn. Zou haar zeker niet meer gaan voeren wat KV aangaat.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:26

even offtopic:

Hittie haar jongste zusje :) , 4 dagen oud:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:31

owww <3
Ik ben gesmolten...wat een rank beestje!
Het lijkt wel een hertje <3
(ik denk dat ik Paap maar laat hemelen en haar koop ;) leuk voor Geerke :D )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:35

Ben jij nou helemaal betoeterd, dat mag je zelfs niet als grapje schrijven hoor! En drie is toch niet teveel???????

Prachtig veul L.C. inderdaad, net een hertje, mooi op gewicht, ha,ha.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:44

nee hoor....mijn Paap is mijn schatje <3
Ik hou nog vol...we zijn al uit zoveel dalen geklommen ;) Maar ja,hij wordt ouder...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:48

Oh wow.. LC wat een schatje!! Wie zijn mamma en pappa?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:54

Wat een leuke spring in het veld LC <3

Hieronder een foto van Isabella van gister.
De 'vetpockets' waar Maarten mij op wees, zijn hier goed te zien.
Ze zitten bij Isa op haar achterwerk (voor staartaanzet) en boven de voorbenen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QUYGSM8C.jpg

Ook nog een foto gemaakt van de lengte van Isa's wei, met mijn hand erbij om de lengte beter aan te geven:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D8NQ4VQE.jpg

Op dit 'gras' staat ze 24 uur per dag.
Het gras op de eerste foto is iets langer en daar mag ze 2x een kwartier per dag op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 11:26

Wat fijn om te lezen dat het met Isabella zo goed vooruit gaat! Die laatste vetbobbels gaan ook wel weg met een wat intensievere beweging, denk je ook niet?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:13

Ja ik denk het wel. Daarbij is ze wat spieren betreft erg ingevallen, en heb ik het idee dat je daarmee de vetbulten wat meer ziet. Maartens 'advies' van nog wat minder voeren, ga ik dan ook niet toepassen.
Ze krijgt nu ongeveer 2 tot 2,5 kg hooi per dag, hooguit alles bij elkaar 0,5 kg aan 'krachtvoer' bestaande uit lucernemix/grasbrok en pavokoek, en ze staat dus op het eerder genoemde gras, maar daar gaat ze geen kilogrammen vanaf halen. Volgens eerdere berekening hier van 2% per kg lichaamsgewicht aan droge stof, zou ze 4 kg droge stof mogen binnenkrijgen (ervan uitgaande dat ze 200 kg weegt); dat haalt ze zo dus niet naar mijn idee, dus nog minder hooi gaat het echt niet worden. Daarbij heb ik op dit moment hooi uit 2009, daar zit ook al veel minder in aan voedingswaarden.
Vet moet dus maar 'oplossen' door inderdaad meer beweging.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:18

Je weekt je hooi niet he? Vergeet niet dat er in oud hooi nog best wat suikers kunnen zitten, de vitamines lopen wel terug. Of was dit dat hooi waar na weken nauwelijks het water van verkleurde?

Grietje loopt op het harde nog niet zoals het moet. In de wei loopt ze gewoon super, lekker draven ook. Maar op het harde is ze toch een tikje gevoelig, kan er niet echt een vinger op leggen eigenlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:19

Ik heb die pockets eigenlijk nooit eerder gezien bij Isa. Ik vind eerlijk gezegd: 2% droge stof wel echt teveel voor sobere rassen. Als ik dat mijn Es ga voeren wordt ze kogelrond (nu ook al niet bepaald slank en ik voer haar 5kg hooi per dag, plus twee uur weidegang met graaskorf) Ze is tussen de 1.47 en 1.50 hoog en ik schat haar zo'n 400-430kg.
Wel handig als jullie vertellen wat je voert er het gewicht en stokmaat en ras bij zetten, zo kunnen we beter vergelijken. (even voor wie het niet weet, Es is niet de bevangengevoelige)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 13:26

Zou de duvel misschien in de Pavokoek zitten? Daar zitten nogal wat suikers in!
Onze Fries kreeg jaren geleden ook een pavokoek per dag maar daar werd ze moddervet op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 15:29

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:00

Over de koek, wat weegt zo'n ding, zo weinig dat het percentage suiker ook minimaal is. Met ruwvoer krijgen ze veel meer binnen.
Faser light geen ervaring mee, ik voor de vito en zie de toegevoegde waarde van faser niet.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:41

Poe, poe bijgelezen! Toch nog wat vragen...

@ Geerke: ik heb nooit bloedonderzoek laten doen. Zou je dat adviseren om te kijken of de HB een gevolg is van een mogelijke IR? Wat zou mij dat extra brengen aan informatie, dwz doe je anders als de HB het gevolg is van IR of als de HB het gevolg is van iets anders?

@ LC: wat bedoelt Geerke met iets op mijn foto tekenen??? Chique veulen trouwens, best achterbeen, dressuurgefokt?

@ LR ze krijgt qua krachtvoer alleen Vito (slechts 2x 250 gram per dag) en 1x per dag 4F4 voor 400 kg gemengd met handje zemelen en klein handje slobber van Havens (anders eet ze de 4F4 niet). Hoeveel ruwvoer ze krijgt weet ik niet daarvoor moet ik ff wachten op de weger van JannePauli ;) Weken doe ik inmiddels bijna niet meer.

@ Isapaardje: ik vind jouw 24/7 wei nog best lang :oo , dat zou ik hier nog niet aandurven.... Ik hoop met heel mijn hart dat het ooit zover gaat komen.

Voor iedereen die linkjes plaatst: aub blijven doen, blijven uitleggen en blijven discussieren! Dat brengt ons allemaal verder!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:00

je kunt bloed laten onderzoeken op glucose en insuline....aan de andere kant denk ik dat je elk paard wat hoefbevangen is geweest moet behandelen en voeren als zijnde insuline resistent.
Eenmaal hoefbevangen geweest hebben ze eigelijk allemaal een overgevoeligheid ontwikkelt voor fructanen.
Maar ja,dat is mijn mening.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:18

geerke schreef:
je kunt bloed laten onderzoeken op glucose en insuline....aan de andere kant denk ik dat je elk paard wat hoefbevangen is geweest moet behandelen en voeren als zijnde insuline resistent.
Eenmaal hoefbevangen geweest hebben ze eigelijk allemaal een overgevoeligheid ontwikkelt voor fructanen.
Maar ja,dat is mijn mening.

Dat denk ik eigenlijk ook, vandaar mijn vraag wat de toegevoegde waare van het testen is....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:51

Testen hoeft niet persé. Ik heb het wel gedaan omdat ik het zeker wilde weten en mijn da gaf me geen gluco balance zonder test. Daarnaast kun je als je test zien hoe de IR verloopt lijkt mij? Ik verwacht dat de uitslag bij Grietje nu wel anders is dan vorig jaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 18:03

Bij herhaling laten testen geeft in ieder geval inzicht of de IR zich verbetert ná dieet en toegepaste beweging. Het lijkt me dus wel zinvol om dat met enige regelmaat te doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:10

bij pablo wordt alleen het glucose getest,die is goed,maar dat zegt niets.
Kun je niet de urine testen op insuline?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:18

wuswa schreef:
Voor iedereen die linkjes plaatst: aub blijven doen, blijven uitleggen en blijven discussieren! Dat brengt ons allemaal verder!

Ja hoor, ik heb nu voor het eerst in mijn leven de foeiknop gebruikt. Ik zal gewoon informatie blijven geven.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:38

wuswa schreef:
Dat denk ik eigenlijk ook, vandaar mijn vraag wat de toegevoegde waare van het testen is....

Testen is wel belangrijk om oorzaken uit te kunnen sluiten, ik heb bijvoorbeeld een paard met PPID ( voorheen werd dat Cushing genoemd, maar Cushing is bij paarden eigenlijk een verkeerde term) Mijn paard is (nog) niet IR. Sommige paarden met PPID krijgen ook nooit IR maar de kans is wel groter. IR+HB wordt EMS genoemd, dan spreek je dus eigenlijk van een syndroom. Ik ben ook een paard verloren aan HB, ook dit paard was niet IR, de echte oorzaak is nooit achterhaald omdat het verloop van ziek zijn te snel verliep om nog meer dingen te kunnen testen, er was in ieder geval orgaanschade zoals leveruitval, pus een vreemde soort bloedarmoede. Ik ben het wel met iedereen eens dat een paard als ie eenmaal HB is gevoelig blijft, ik kies zelf ook ervoor om mijn paarden te voeren als IR paarden en dat kan eigenlijk nooit kwaad. Wat in ieder geval vreselijk belangrijk is dat is beweging ( mits mogelijk natuurlijk) Van beweging is aangetoond dat dit invloed heeft op het insulinegehalte en het omlaag brengt.

Bij wetenschappelijk onderzoek is het heel belangrijk ook te kijken naar de diersoort, een vrij simpel voorbeeld is dat PA s ( de giftige stofjes in Kruiskruid, hoefblad smeerwortel etc) die bij verschillende diersoorten ook anders worden omgezet, er zijn zelfs diersoorten die ze gewoon uitplassen zonder enige schade. In de vertering doen ze er gewoon niets mee. Een paard is er erg gevoelig voor, dan kun je denken oke een maag, maar ook een koe met meer magen is er gevoelig voor, maar schapen weer veel ongevoeliger en worden zelfs ingezet bij bestrijden van kruiskruid, schapen hebben weer een enzym in de pensflora dat in staat is PA s tot op zekere hoogte af te breken ( het kan zelfs per ras verschillend zijn en nog niet helemaal duidelijk is of ieder ras dat enzym heeft) Geef een hond flink chocola en de hond kan het loodje leggen, mensen kunnen weer kiloos op, ze worden er wel dik van. Teatrea olie is gevaarlijk voor katten, zij kunnen door het likken er aan dood gaan.
Daarom is het heel belangrijk om naar wetenschappelijk onderzoek bij paarden te kijken, wat voor de ene diersoort wel kan tellen kan voor een andere diersoort fataal zijn.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:42

dank jullie wel dames :) ,

Het is een dondersteen hoor, zo druk als ze was in mama's buik, zo druk is ze ook in de echte wereld.
Arme Joni moet met haar 20 jaar de hele dag achter haar spruit aan hollen.

Geerke,
Ik heb nog een tweejarige halfzus, daar kun je volgend jaar mee aan het werk, moet ik haar brengen ?
Kom ik gelijk een weekje relaxen...

JP
mams is een keur/prest merrie van El Corona en paps is de Oldenburger hengst Rosengold http://www.hengststation-ahlers.de/rosengold_de-56.html

IsaP
Isabella ziet er goed uit, wat een mega staart heeft ze :D
Ze is wel een stuk aangekomen met van de winter zeg, wordt ze niet een klein beetje te dik nu ?

wuswa schreef:
@ LC: wat bedoelt Geerke met iets op mijn foto tekenen??? Chique veulen trouwens, best achterbeen, dressuurgefokt?

Ik denk dat Geerke je wilde laten zien dat je paard ook vetophoping heeft op de manenkam, maar verbeter me maar als het niet zo is :)
Dank je voor het compliment omtrent veul, ze is idd dressuurgefokt en de volle zus van Roos (veulen van vorig jaar) en 3/4 zus van Hittie (Rosengold is Rohdiamant x Diamond Hit en Hittie is een rechtstreekse Diamond Hit)
Laatst bijgewerkt door lolclub op 04-07-11 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:50

mysa schreef:
*knip* Ze is tussen de 1.47 en 1.50 hoog en ik schat haar zo'n 400-430kg.
Wel handig als jullie vertellen wat je voert er het gewicht en stokmaat en ras bij zetten, zo kunnen we beter vergelijken. (even voor wie het niet weet, Es is niet de bevangengevoelige)

Leuk initiatief, ik zou het ook wel eens willen vergelijken met de anderen
Graag aanvulling en commentaar (te veel, te weinig en waarom denk je dat ?)

Hittie 9 jaar, 1.65 hoog, Oldenburger x KWPN, gewicht +/- 550 kilo

Arbeid wekelijks: 5 a 6 uur training op Z niveau, buitenrit of een enkele keer longeren,
dagelijks stapmolen 1/2 tot 1 uur, s'morgens 1 1/2 uur weidegang gevolgd door 3 uur vrij bewegen in zandbak.

Dieet dagelijks:
- Hooi 12 kilo bestaande uit 1 kilo vet weidehooi, 2 kilo graszaadhooi, 9 kilo schraal uitgebloeid beheersland hooi, dit alles verdeeld over 4 porties.
- 2x daags 400 gram Safe&Sound, mespuntje yeassac, pompje appelazijn en 1x daags grote hand geweekte kwikbeet, na arbeid 100 gram Safe&Sound en 400 gram ERS Pellets
- als tussendoortje en beloning : Formula4Feet en een paar plakjes wortel