Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:43

Dan heb je nog nooit een goede traditionele smid aan het werk gezien.. Want die bekappen echt niet zo :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:47

No_No schreef:
Wat bedoel je precies mee koper?

Ik kan wel gaan gokken met wat je bedoeld maar dan weet ik het nog niet zeker..

De traditionele smeden die ik ken bekappen wel op deze manier.

Ik bedoel precies wat ik zeg: het zit er niet voor niks. En wij mensen weten het echt niet beter dan moeder natuur.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:51

Ik heb trouwens een paard dat van zichzelf erg hoog op de hielen staat.
Ik haal bijna niets van de teen af, enkel van de hiel maar het blijft gewoon een hoge hoef die ook niet zelf slijt (24/7 uitloop op harde boden en buitenritten op kiezel).
Ik ben echt niet van plan dat paard zo NB laag te zetten, ik ben er van overtuigt dat er ook gewoon zoiets is als natuurlijke variatie en aanleg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:59

Zitten we op één lijn Sizzle.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:06

Sizzle schreef:
Ik heb trouwens een paard dat van zichzelf erg hoog op de hielen staat.
Ik haal bijna niets van de teen af, enkel van de hiel maar het blijft gewoon een hoge hoef die ook niet zelf slijt (24/7 uitloop op harde boden en buitenritten op kiezel).
Ik ben echt niet van plan dat paard zo NB laag te zetten, ik ben er van overtuigt dat er ook gewoon zoiets is als natuurlijke variatie en aanleg.

jep, en bouw... :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:10

Yvank_ schreef:
Dan heb je nog nooit een goede traditionele smid aan het werk gezien.. Want die bekappen echt niet zo :n

nee precies...ik ook niet. En ik heb toch al heel wat traditionele aan het werk gezien.
Overigens de hoefsmid Totilas laatst een gesprek mee gehad. Dat een gezond paard prima zonder ijzer goed moet kunnen bewegen, alleen moet men (en ook in de opleiding) zich verdiepen in de stand, bouw e.d van paarden om dit goed te gaan zien.
Toen ze met Totilas in duitsland in 1 keer allemaal rare fratsen en ijzers onder hem gingen zetten, kreeg het paard problemen met bewegen.
Gewoon ijzertje en recht op zijn voeten is voor dat paard voldoende.
(en zonder ijzer zal het ook vermoedelijk prima gaan.)

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:06

Dat zijn hoeven er niet goed uitzien wist ik, vandaar ook mijn post. Het komt er dus op neer dat zijn steunselen en hoefwand nog te lang zijn? Zijn hielen te hoog (zag helaas op een foto van vorig jaar dat hij op dit moment ietsjes hogere hielen heeft dan toen)
Ik ben ook zeker van plan om de hoefsmid te bellen, was ook niet mijn bedoeling om mijn paard langer zo te laten lopen!
Nog even een vraag die niet op mijn paard slaat maar ik zou het wel willen weten, kan een paard kreupel lopen door te hoge hielen? En volle kogels krijgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:20

Ik ben wat aan het twijfelen, heb nu een paar keer een andere hoefsmid gehad(vorige is er mee gestopt) maar ik weet niet of ik deze wel zo goed vind.
heb dus wat fotos gemaakt en hopelijk snappen jullie wat ik bedoel..

Mijn pony is 24
gaat er om dat ik de achterhoeven een wat lange wand aan 1 kant vond hebben.
dit is mijn pony
Afbeelding

Achter, net gister bekapt

Afbeelding

Afbeelding
Achterhoef en je ziet wat ik bedoel

Afbeelding

Afbeelding

Onderkant, sorry niet heel duidelijk.
nou zei deze smid dat hij oudere dieren vaak "binnendoor" zet,dus buitenwand hoef ietsje langer, want dat zou beter zijn voor de beenstand

Maar goed, mijn pony is dus 16 jaar lang niet binnendoor gezet dus ik vraag me af of er dan juist niet extra belasting zo komt op de gewrichten???
en ik vind de straal te kort,maar daar had hij ook weer een mooi verhaal voor dat die niet hoeft te dragen.
maar dat moet toch wel??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:24

wat een onzin. als je paard idd al 16 jaar gewoon recht op de voeten staat, hoort hij dat gewoon zo te volgen. Sommige smeden zijn echt zulke prutsers. Helemaal als ze weten wat ze veroorzaken met binnendoor zetten als het NIET nodig is. Er komt daardoor meer druk op het bekken te staan en meer belasting op knieeen. Kvind je paard er niet goed opstaan zo.
Altijd zo lastig, een andere smid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:30

ja vind ik ook,denk dat ik de volgende keer toch maar een ander neem, deze smid was ook behoorlijk stellig in zijn antwoord,dus denk niet dat hij zo gaat bekappen zoals ik graag wil.

En dank voor je uitleg :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:08

ellepel schreef:
ja vind ik ook,denk dat ik de volgende keer toch maar een ander neem, deze smid was ook behoorlijk stellig in zijn antwoord,dus denk niet dat hij zo gaat bekappen zoals ik graag wil.

En dank voor je uitleg :)

Blijf je zelf erin vertrouwen, helemaal als je je paard al zo lang kent en weet hoe hij het beste beweegt. Jij kent je paard als geen ander....zelfs geen hoefsmid met een opleiding.
Als ze al zo beginnen en stellig blijven volhouden dat zij het alleen weten, meteen de deur wijzen :D
Zo zijn er hier al 3 het erf afgestuurd.
Met een hoefsmid moet je kunnen samenwerken, en hij moet vertrouwen op jou kennis van je paard.
(vooral als je hem al zo lang hebt.)
er zijn heeeeeeeeeeeeeeeeel veel egootjes aan hoefsmeden ;)
maar je hebt ze ook die gewoon volgen hoe jij het wilt.
Prima, daar kan je mee samenwerken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:43

Nou, ik kan me voorstellen dat een hoefsmid ook zoiets heeft als een trots in zijn vak. Als hij de hoeven naar zijn idee waardeloos bekapt, wordt hij daar door anderen op aangekeken. Leuk als een eigenaar het beter denkt te weten, maar als ik het daar als hoefsmid niet mee eens ben zou ik niet volgens de manier van de eigenaar gaan bekappen. Als ik zou denken dat het slecht is voor het dier (wat de eigenaar ook zegt) zou ik het als hoefsmid niet doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:49

Nou ja, hij loopt prima hoor,maar vond het gewoon vreemd die lange wand en pas toen ik ernaar vroeg vertelde hij waarom.
denk dat ik het prettiger vind als een smid van te voren zegt van hey...ik bekap ze liever zo omdat dat dan beter is , en dat er dan overlegt word in wat het beste zou zijn. :j
en dan vind ik het wel jammer als ik aan geef dat ik liever gewoon wil zoals hij altijd bekapt is dat ik dan eigenlijk nee krijg te horen....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:20

Sheran schreef:
Nou, ik kan me voorstellen dat een hoefsmid ook zoiets heeft als een trots in zijn vak. Als hij de hoeven naar zijn idee waardeloos bekapt, wordt hij daar door anderen op aangekeken. Leuk als een eigenaar het beter denkt te weten, maar als ik het daar als hoefsmid niet mee eens ben zou ik niet volgens de manier van de eigenaar gaan bekappen. Als ik zou denken dat het slecht is voor het dier (wat de eigenaar ook zegt) zou ik het als hoefsmid niet doen.

Das prima en het recht van een hoefsmid.
Maar het recht van een eigenaar en ruiter is toch wel, dat die er dagelijks mee rijd en werkt, en precies weet (helemaal na 16 jaar) hoe het paard , met welke stand, het fijnste beweegt. (en het is nu eenmaal het paard van de eigenaar/klant.
Sommige hoefsmeden denken dat te lange hielen slecht is voor het dier...tja, die hebben hier dan niets te zoeken (denk ik dan)
Ik had er 1 die 1 van de paarden achter buiten over had gezet! :( :o . Ik kon echt wel janken, dan paard kon niet meer bewegen. Liep wijdbeens...en deed dat echt nooit.
Dan blijf ik nog netjes, leg het uit, laat het zien (filmpjes van goede stand hoeven van dat paard, en beweging nu) laat hem terugkomen om te herstellen, betaal er zelfs nog voor ,en dan nog vasthouden aan eigen ideeen? Dan houd het voor mij op en zoek weer een ander.
Alleen goede , die willen en kunnen samenwerken zijn hier welkom.
Het zijn mijn paarden .

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:58

Tuurlijk, dat is je goed recht. Ik vind alleen niet dat men op hoefsmeden moet afgeven die ook maar doen wat hun het beste lijkt. Een eigenaar zal moeten zoeken naar een hoefsmid met ongeveer dezelfde ideeen als hijzelf en soms kan dat even zoeken zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:12

Sheran schreef:
Tuurlijk, dat is je goed recht. Ik vind alleen niet dat men op hoefsmeden moet afgeven die ook maar doen wat hun het beste lijkt. Een eigenaar zal moeten zoeken naar een hoefsmid met ongeveer dezelfde ideeen als hijzelf en soms kan dat even zoeken zijn.

Men of je verwacht van een hoefsmid dat ze een gedegen opleiding hebben gehad. Daarbij zich ook hebben verdiept in de beweging van een dier, bouw, en dus niet alleen het voetje.
Vaak moet een beginnend smid gewoon geluk hebben bij wie ze stage lopen. En dan er ook nog gevoel voor hebben.
Maar ze moeten zeker niet vergeten te luisteren naar de eigenaar...die rijd erop..dus heeft er het meeste belang bij als het goed gaat.
Bovendien krijgt een hoefsmid er voor betaald, daar mag je als klant dus iets voor verwachten.
En dat is, dat ie het goed doet :D
Ik heb echt sinds 10 jaar enorme prutsers aan het werk gezien. Heel erg vind ik dat.
Dat houd dus in dat de opleidingen niet voldoende zijn om ze goed hoefsmid of bekapper te maken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:17

Sheran schreef:

Daar ben ik het zeker mee eens.
Ik ga er van uit dat iedere smid zijn best doet en goed werk wil afleveren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:18

Nombrado: wat mij betreft moet je een hoefsmid pas verwijten gaan maken als hij willens en wetens doet wat slecht is voor je paard. Maar natuurlijk kun je er wel voor kiezen de desbetreffende hoefsmid niet vaker te laten komen (zoals ik vaak heb gedaan :P). Maar goed, ik ben wel iemand die vertrouwt op algemene kennis van hoefsmeden. Ze weten wellicht niet alles, maar als ik het zelf zoveel beter zou weten was ik zelf wel hoefsmid geweest en had ik zelf mijn paard bekapt. Er lopen vast prutsers rond, maar ik hoor ook veel verhalen waarbij het vooral een verschil van mening tussen eigenaar en hoefsmid is. Hoefsmeden die op zich prima bekappen, maar ze bijvoorbeeld hoger op de hielen laten staan dan de eigenaar graag wenst. Of de straal meer bijsnijdt dan de eigenaar wil. Maar ik geloof echt dat het overgrote deel van de hoefsmeden (zo niet allemaal) graag goed werk afleveren en ook zeker achter hun eigen werk staan. Maar goed, dat kan bij je passen als eigenaar of niet :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:34

als je paard kreupel loopt na het bekappen, en daarvoor niet? heeft de smid het niet goed gedaan!
Zo is het.
Daar hebben ze een opleiding voor gehad.
Al mijn paarden horen gewoon recht op de voeten, niet binnendoor , buitenover, of lage hielen
gewoon recht...
Lijkt me voor een smid niet echt ingewikkeld toch?

Ik had er 1, die zei dat ik het paard maar na het hielen verlagen achter wat meer voorwaarts moest jagen met rijden (paard was altijd prima voorwaarts, maar hij kon gewoon niet met zijn lage hielen overweg)
Tot ik het paard van hem zag, die in een piaffe geperst werd, met een hoefstand achter, waarvan je denkt hoe moet ie daar in hemelsnaam mee zakken (hankenbiegung). Dat gaat niet!
En dan nog, probeer ik de discussie open te houden....maar helaas....
Met een smid moet het gewoon klikken, en overleggen
Ik heb er hier 4 staan, dus tijd zat voor overleg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:44

recht op de hoeven staan is inderdaad zo ongeveer het belangrijkste.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:59

Soms wil overleg niet en moet je afscheid nemen en het zelf gaan doen.

En dan gaat je pony al maar beter en krachtiger lopen.

Dan ben je heel blij, maar het is wel dubbel, waarom kon dat bij de smid niet?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:04

LBLGypsyCobs schreef:
Soms wil overleg niet en moet je afscheid nemen en het zelf gaan doen.

En dan gaat je pony al maar beter en krachtiger lopen.

Dan ben je heel blij, maar het is wel dubbel, waarom kon dat bij de smid niet?

ik heb geen idee.......
had dit vroeger nooit meegemaakt bij smeden.

Ik werk nu goed samen met een smid. We staan open voor elkaars meningen, en werken toe naar het beste resultaat!
Dat gaat super. (ze zijn er dus nog wel ) Ze heeft wel als voordeel dat ze ooit bij haar opleiding stage heeft gelopen bij een smid die veel andalusiers in zijn klanten bestand had...
Tja, dan klopt het geleerde hoekje graden van de hoef niet meer. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:46

Sheran schreef:

Nou ja, het kan ook per ongeluk goed gaan :+

Ellepel ik vind dat er veel te ver is gevijld.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:44

Wat vind je precies te ver gevijld?
mij ging het meer om die scheve hoefwand, en de wat korte straal,daar dat groeit wel weer bij :j

Lblgyspycobs, zelf bekappen begin ik niet aan, heb dat vroeger wel gedaan,maar wat een werk zeg
haha, ik laat dat liever aan een ander over ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:55

Het is soms best pittig inderdaad, ik heb 2 jonge Tinkermeiden, die het qua evenwicht soms wat lastig hebben.
Soms doe ik 2 hoefjes en dan kijk ik de volgende dag wel weer, er hoeft meestal ook niet zoveel aan gedaan te worden, omdat ik het goed bij hou.

Alleen afgelopen besloten beide meiden hun zolen op te ruimen, er kwam een laag van bijna een cm aan geplette zool en steunsel af, tikte het met de hoefkrabber zo los.
Maar dan heb je dus wel ineens hoge steunsels en hoefwand staan en moet je aan de bak :D