[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:42

@ Romeorowan - gek genoeg heb ik nog nooit een röntgenfoto van een hoefzweer kunnen vinden hoewel ik inmiddels wel ongeveer heel het internet heb afgespeurd.. wel gewone foto's maar die lijken in de verste verte niet op het beeld van Pauli's hoeven en zool. Ik zal later op de dag de twee meest recente r-foto's plaatsen - wie iets ziet mag het zeggen...

Prinses op de erwt .. ja wel een beetje. Maar gek genoeg heeft ze soms ook de neiging om helemaal niks te tonen en zeker als je haar niet goed kent bemerk je niks. Ik was in m'n verhaaltje van gisteren nog vergeten te vertellen dat de DA vóór het verdoven, nog eens flink met de visiteertang in beide hoeven heeft geknepen en geklopt. Géén reactie rechts, géén reactie links, behalve dat ik zag dat ze even haar ogen dichtkneep, een seconde. En waarom nu wel links, die voet geeft- dachten we allemaal - het minste last..???

@ Isabella - gisteravond nog even met Hans Arendse gesproken om nog eens voor mijn zekerheid te vragen of hij zich echt niet vergist zou kunnen hebben met zijn oordeel dat er geen sprake is van bevangenheid, maar een hoefzweer. Hij is toch vrij zeker dat ze niet bevangen is.Dat had volgens hem absoluut zichtbaar moeten zijn op de thermo's.
En inderdaad, al die andere verschijnselen die Pauli toont zijn in grote lijn allemaal 'gevolg van..' - maar ook dat kan schade opleveren als het allemaal te lang duurt. Na de verdoving kon je echter meteen zien dat alles weer goed werkte, ook dat rare lopen van de achterhand was op slag weg.

Voorlopig bezit ik m'n ziel maar in lijdzaamheid en wacht op reactie van Rob van Nassau... ;(

zobras

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:56

Wat ik me dan afvraag, wat is op een theromgrafie het verschil tussen hoefbevangenheid en een hoefzweer?

Wat vind je ervan om gewoon te stoppen met de supplement die je geeft en even alleen richt op bv duivelsklauw en een algemeen vitamine?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:19

Jannepauli schreef:
DA vóór het verdoven, nog eens flink met de visiteertang in beide hoeven heeft geknepen en geklopt. Géén reactie rechts, géén reactie links, behalve dat ik zag dat ze even haar ogen dichtkneep, een seconde. En waarom nu wel links, die voet geeft- dachten we allemaal - het minste last..???

Ehm niet om je ongerust te maken hoor....maar Es gaf en bij de hoefzweer vorig jaar (waar mee de ellende toen in september begon) en later in oktober/november toen ze HB was geen enkele reactie op de visiteertang en ook niet op kloppen......zelf niet toen ze zowat geen pas meer kon lopen. Later bleek uit de foto's dat het hoefbeen al echt gekanteld en licht verzakt was en zelfs toen gaf ze geen krimp. Dus geen idee waarom ze daar dan geen reactie op gaf, maar feit is wel dat ze er geen reactie op gaf.

Bovendien was het beeld ook heel raar bij Es, het begon met alle ellende linksachter :? De hoefzweer, het kreupelen, niks zat er toen voor dat kwam later pas in beeld.

En Timber heeft ook wel eens een hoefzweer gehad, een flinke...geen reactie op de tang, pas na een week zoeken en zoeken waarom ze nou zo kreupel was een hele lichte reactie, eigenlijk volgens de DA te licht voor zulke kreupelheid. Toch maar opengesneden en daar zat de boosdoener.

Dus geen reactie op de visiteertang zegt mij eigenlijk nog steeds niks....

Nou kon Es ook niet meer wild rennen zoals je van Pauli beschrijft dus er zal echt wel wat anders aan de hand zijn bij Pauli. Ik hoop dat je snel vindt wat er aan de hand is :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:22

@ Eleonoor: Als ik het goed begrepen heb zou je bij HB op de thermografie vooral een oplopend warmtebeeld (donkerrood) in de toon en onderzijde van de hoef moeten zien. Bij Pauli is dat niet het geval, je ziet alleen maar verhoging van temperatuur langs de kroonrand, uitwaaierend naar de hoefballen en een klein kanaaltje naar beneden. Daar waar het + staat is de temperatuur het hoogst.
Het lichtere rood wat je ziet is de normale doorbloeding.
Zo dus:
Afbeelding

Voor wat het waard is: ik geef idd even geen supplement voor de hoef meer - ze krijgt nu alleen pijnstiller, max 2 zakjes pd op dit moment.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:30

Jannepauli schreef:
@ Romeorowan - gek genoeg heb ik nog nooit een röntgenfoto van een hoefzweer kunnen vinden hoewel ik inmiddels wel ongeveer heel het internet heb afgespeurd.. wel gewone foto's maar die lijken in de verste verte niet op het beeld van Pauli's hoeven en zool. Ik zal later op de dag de twee meest recente r-foto's plaatsen - wie iets ziet mag het zeggen...

Prinses op de erwt .. ja wel een beetje. Maar gek genoeg heeft ze soms ook de neiging om helemaal niks te tonen en zeker als je haar niet goed kent bemerk je niks. Ik was in m'n verhaaltje van gisteren nog vergeten te vertellen dat de DA vóór het verdoven, nog eens flink met de visiteertang in beide hoeven heeft geknepen en geklopt. Géén reactie rechts, géén reactie links, behalve dat ik zag dat ze even haar ogen dichtkneep, een seconde. En waarom nu wel links, die voet geeft- dachten we allemaal - het minste last..???

@ Isabella - gisteravond nog even met Hans Arendse gesproken om nog eens voor mijn zekerheid te vragen of hij zich echt niet vergist zou kunnen hebben met zijn oordeel dat er geen sprake is van bevangenheid, maar een hoefzweer. Hij is toch vrij zeker dat ze niet bevangen is.Dat had volgens hem absoluut zichtbaar moeten zijn op de thermo's.
En inderdaad, al die andere verschijnselen die Pauli toont zijn in grote lijn allemaal 'gevolg van..' - maar ook dat kan schade opleveren als het allemaal te lang duurt. Na de verdoving kon je echter meteen zien dat alles weer goed werkte, ook dat rare lopen van de achterhand was op slag weg.

Voorlopig bezit ik m'n ziel maar in lijdzaamheid en wacht op reactie van Rob van Nassau... ;(

die hoefzweer is vermoedelijk het gevolg van hoefbevangenheid toch?
Dus op het moment van de thermografie is ze niet bevangen maar kampt wel met de gevolgen van bevangenheid...namelijk hoefzweren.

En daar heeft ze dus last van...anders zou ze met verdoving niet zo goed lopen.
De vraag is wel waarom is ze ooit bevangen geworden en heeft ze regelmatig teugvallen?

Ik denk dan weer aan een hormonale disbalans...maar wie ben ik?

Hoefzweren kunnen heel lang duren,ik denk dat je het de tijd moet geven...
Alleen wat ik niet hoop is dat het een aaneenschakeling is van 'kleine' hoefbevangenheden die steeds weer zorgen voor necrotisch weefsel in de hoef....zo kom je er dus nooit vanaf ,van die hoefzweren...

Daarom misschien toch een endorinoloog er op los laten?

Van Naussau doet natuurlijk prima werk....hij lost het 'mechanische' probleem op....en dat werkt natuurlijk...
maar dat helpt niet als de hoefbevangenheid een andere oorsprong heeft...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:55

Helemaal mee eens Geerke... vandaar dat ik ook al schreef: eerst nu de hoeven pijnvrij als dat nog kan, en dan verder.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:46

Hierbij de meest recente r-foto's -- ik kan ze niet verkleinen, sorry!
Foto 1 is de voorhoef links, foto 2 is de voorhoef rechts.
Welnu... roep maar..

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:54

rechts iets meer gekanteld dan links...dit valt volgens mij wel mee...ik heb erger gezien en de paarden fuctioneren normaal zonder pijn...

edit...moeilijk links en recht uitelkaar houden...links iets meer dan rechts...het ontwijkt elkaar niet veel hoor

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:20

Zie jj iets wat op hoefzweer kan duiden?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:08

Was het niet bij Image van Janouk dat ze konden zien dat er een ontsteking zat?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:12

Ik moet nu weg, maar ik heb wel rontgenfoto's van Image haar hoeven, waar je duidelijk de hoefzweren ook kan zien zitten. Ik zal ze vandaag of morgen opsporen en plaatsen. Van Nassau heeft die eerst nog laten zitten, omdat anders de zool te dun werd en er moest aan de voorkant al zoveel weg. In een later stadium heeft hij de hoefzweren in de zool weggehaald.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:38

Oh daar ben ik wel heel benieuwd naar hoe dat er uit ziet!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:24

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

ik zit niet op mijn eigen pc. Maar op de site van Van Nassau staat 1 foto waar het ook al te zien is. Onder de punt van het hoefbeen is het gitzwart: dat is de zoolontsteking, waarschijnlijk door de druk van de punt. Ik heb nog foto's waar er later meer op staan, maar zal ik morgen op mijn pc even zoeken.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:57

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:17

Jannepauli schreef:
@ Romeorowan - gek genoeg heb ik nog nooit een röntgenfoto van een hoefzweer kunnen vinden hoewel ik inmiddels wel ongeveer heel het internet heb afgespeurd..

Hier heb je zo'n foto:
Afbeelding

Hij is van Isabella's rechtervoorhoef vorig jaar;
De zwarte vlek onder de punt van het hoefbeen, is een zweer, die al naar boven aan het gaan was (zwarte lijntje).
Kanteling hoefbeen is ook duidelijk te zien en de hele dunne zool nabij de hoefzweer/hoefbeenpunt.
Verder zie je aan de toon een rommelige witte lijn.

Edit:
Ze reageerde niet op de visiteertang. Zolen waren echter wel met de duim in te drukken.
Gekke was dat ze op dat moment niet eens zo enorm slecht liep; dat is later pas gekomen en toen heb ik geen foto's meer laten maken. De hoefzweren die Hans toen opmerkte zaten ook niet meer in de zool, maar nabij de kroonrand.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:52

janouk schreef:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

ik zit niet op mijn eigen pc. Maar op de site van Van Nassau staat 1 foto waar het ook al te zien is. Onder de punt van het hoefbeen is het gitzwart: dat is de zoolontsteking, waarschijnlijk door de druk van de punt. Ik heb nog foto's waar er later meer op staan, maar zal ik morgen op mijn pc even zoeken.

Och jeetje...
even nieuwschierig,
Begrijp uit het verhaal en de foto's waarbij de hoef open is gehaald van voren, dat de hoornwand weer netjes parallel aan het hoefbeen groeit toch?
Dan is het hoefbeen dus nog steeds iets gekanteld?
want ookal levert dit nu geen pijn meer op, dan is de zool toch nog steeds op een punt erg dun?

of denk ik nu raar.

Wel super hoe ze er weer boven op is gekomen +:)+ complimenten voor je uithoudingsvermogen

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:20

Goeie vraag (heb dezelfde namelijk :D ). Hoe komt het hoefbeen weer in zijn goede positie na de eerste fase? Hiervoor uitgaande van een goeie reactie op de behandeling? Pakt het nieuwe laminaweefsel het hoefbeen weer óp naar zijn oude positie?

Wat nog goed is bij de foto om je te realiseren dat dit tweedimensionaal is. Wáár de zweer zit (meer links links of meer naar rechts in de voet kan je niet aan zien. Daarvoor heb je dan weer een foto nodig die gemaakt is van voor naar achteren. Met die beide informatie kan je dan wat beter de plek bepalen. Wel mooi om te zien dat je ze zíet!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:29

Hoe het hoefbeen weer terugkantelt?

Ik ben geen hoefsmid, noch veearts. Ik vertrouw volledig op de kundige handen van Van Nassau en Van der Harst. Zij hebben Image er doorheen getrokken. Langzaam is de hoef weer dichtgegroeid van boven uit de kroonrand en heeft zich weer gehecht. Langzamerhand door de stand van de hoef telkens mm te veranderen is het hoefbeen minder gekanteld.
Hoe dat gaat? Ik heb echt geen idee. Tovenaarshanden van Van Nassau, denk ik.

De zool is in een later stadium uitgesneden, etc. en die is ook weer helemaal hersteld. Image loopt als een trein (klop, klop, klop) en staat voor op een breakover ijzer en achter blootvoets. Ik zou zelfs weer mogen springen met Image. Maar dat hoeft van mij niet. Ze is 19 jaar en heeft in haar leven genoeg gesprongen. Al blijft ze cavelletti lopen en af en toe 2 cavelletti op elkaar toch graag springen.

Waarschuwing: deze foto's zijn mijn eigendom en niet voor publicatie of andere doeleinden vrijgegeven!

De hoef op de dag van de operatie nov 2007
Afbeelding
de donker zwarte vlekken in de zool zijn ontstekingen.

Dezelfde hoef een half jaar na de operatie mei 2008
Afbeelding

Zoals je ziet, is de zool behoorlijk aangegroeid.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:29

Het hoefbeen kantelt niet terug, het blijft op dezelfde positie zitten.
Alleen de hoefwand gaat op en duur evenwijdig groeien aan de 'nieuwe' stand van het hoefbeen. Je ziet vaak bij zulke paarden (met hoefbeenkanteling) een knik in de hoefwand ontstaan.
Door middel van goed bekappen, gaat de hoef weer 'begeleid' worden in de nieuwe stand en dat duurt allemaal ongeveer een jaar (of wat langer). Als je dan nieuwe foto's gaat maken, dan zit het hoefbeen weer parallel aan de wand.
Wat wel eens wil gebeuren is dat zulke paarden wel hogere hielen hebben en dat het hoefbeen niet parallel zit aan de bodem. Natuurlijk bekappers kijken naar die stand en willen ook dat weer parallel gaan brengen door de hielen te verlagen zodat het hoefbeen ook in dat opzicht als normaal zit.

Hoewel dat theoretisch gezien wel de correcte stand is, is mijn ervaring hiermee praktisch gezien niet goed. :o

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:40

Met marco gaat het best wel goed op dit moment. Hij stapt nog langzaam op de weg maar als hij een stukje op de weg heeft gestapt gaat het beter. Hij heeft nooit hard gestapt dus dat moet ik dan ook niet verwachten.
In de berm is er niets te zien en loopt hij zeer vrolijk! Soms een beetje te enthousiast voor zijn doen.
Gister heb ik hem een klein stukje laten draven en dat vond hij geweldig! de oren gingen naar voren en daar liep hij.
Ben heel blij met het beeld wat hij nu laat zien. We doen lekker rustig aan door aan de hand te stappen en soms een klein stukje erop zonder zadel.

Ik zit alleen met een ander probleem, hij zit zo dik in zn vacht dat zijn hals steeds nat wordt. Hoe weet ik niet want hij staat onder een regendeken (ongevoerd) en zweet niet onder de deken. Maar ik krijg zijn nek dus niet droog.... Weet iemand wat ik hier aan kan doen? lijkt me niet zo goed voor hem als het nat blijft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:49

Begrijp je probleem niet volgens mij. Als ik mij een normaal deken voor de geest haal, steekt de hals daar uit en ja die wordt dan nat als ze in de regen staan (en het heeft nogal eens geregend de afgelopen dagen).
Als hij helemaal staat ingepakt kan ik me ook indenken dat hij nat is, want het is tegen de 17 graden geweest; bijna voorjaarstemperaturen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:57

nee ik heb het over dat hij gewoon op stal staat, snap dat hij nat wordt als hij in de regen staat maar dit is puur van het op stal staan... Hij staat niet ingepakt want hij staat onder een hele dunne regendeken en onder zijn deken zelf voelt hij niet te warm..

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:01

mijn probleem is dus wat doe ik hier tegen?
het lijkt me niet gezond dat het nat blijft voor hem?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:15

ik snap het niet, hij heeft een regendeken op in de stal?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:10

Héhé, wat heeft bokt er lang uitgelegen zeg..

dank jullie wel voor de hoefzweer r-foto's - nou.. dan is er dus op die van mij géén hoefzweer te ontdekken.. ik zie tenminste helemaal niks. De foto's zijn twee dagen vóór de thermografie gemaakt.. ik snap het dus even niet..