[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 07:29

Die van mij loopt alleen op zand goed. Ook op vlakke, maar harde ondergrond loopt hij kort en gevoelig. Zowel nu als de vorige keer zie ik hem wel nog constant met vergrote neusgaten en gespannend mond. Dit ondanks bute. Hebben jullie paarden dit ook?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 07:47

Jotoma schreef:
Die van mij loopt alleen op zand goed. Ook op vlakke, maar harde ondergrond loopt hij kort en gevoelig. Zowel nu als de vorige keer zie ik hem wel nog constant met vergrote neusgaten en gespannend mond. Dit ondanks bute. Hebben jullie paarden dit ook?

Jij bent ook al tijdje bezig toch?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:20

Hij was weer ok, maar helaas voor de tweede keer bevangen :(

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:24

Jotoma schreef:

Ook wanneer hij op het zand staat? Ik herken dat eigenlijk niet zo nee, zeker niet buiten de ergste periode (voor mijn pony was dat wanneer ze continu haar gewicht van het ene naar het andere voorbeen verplaatste, verschrikkelijk vond ik dat ;( ). Hoe is hij er verder onder? Is hij ook nog wel eens blij? Als je met hooi aankomt bijvoorbeeld, of met een 'snoepje' (ik ben zo blij dat ik heu cobs heb ontdekt! Kan ik eindelijk weer veilig snoepjes geven aan mijn pony (die daar heel blij van wordt) *\o/* )?
Moet hij misschien wat meer pijnstilling hebben?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:30

Verder is hij wel heel goed. Eet goed, drinkt goed, slaapt en dut, stapt en draaft door t zand met de paarden die naast hem staan.
Ik heb dat de vorige keer ook bij DA aangegeven, maar die adviseerde toch om niet te verhogen. En na een week of twee zonder bute leek het toen ook weer beter.
Da komt nu sowieso weer na 14 dagen bute om te beoordelen hoe t gaat en hoe verder.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:01

Ja ik herken dat wel, ik kan ook altijd aan tricks hoofd zien hoe het gaat.

Is er misschien ergens in je beleid nog winst te halen Jotoma? Wat krijgt je paard te eten? Hoe wordt hij bekapt? Hoeveel kan hij bewegen? Is het een mogelijkheid dat je paard ppid heeft?
Ik vind het erg vervelend voor je dat je weer terug bij af bent om het zo te zeggen.. Misschien kunnen wij nog ergens helpen als we meekijken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:09

De oorzaak van de tweede bevangenheid is doordat hij in een nacht 12 uur lang op gras heeft gestaan nadat iemand vergeten is het draad dicht te doen.

Meedenken wordt erg gewaardeerd, om je vragen te beantwoorden:
- Hij staat 24/7 met verharde schuilstal + verharding ervoor en verder lange zandpaddock. Nu in een paddock tussen de groep in en als i groen licht van de da krijg mag hij de groep in
- hij krijgt 4x daags biologisch kruiden paardenhooi
- hij krijg dagelijks 100gr vitalbix dc, 50gr pulp en 70gr nutrimash. Dit bouwen we heel rustig op naar uiteindelijk 300gr dc, 150gr pulp, 45ml lijnzaadolie en mash blijft gelijk, tenzij hij invalt
- hij wordt op jaime jackson wijze bekapt (nb'er)
- hij is getest op ppid, heeft hij gelukkig niet

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:25

Aaah dat is echt een enorme klote reden waardoor je paard weer bevangen is.

Aan de andere kant wel prettig dat je weet dat het niet door je beleid komt, ik zie verder ook niets wat ik anders zou doen.
Het enige wat ik zou doen is zolang hij nu nog acuut bevangen is, is een deel van de paddock natspuiten zodat hij zelf kan kiezen of hij nat of droog wil staan en het hooi en water naast elkaar in het zandgedeelte zetten zodat hij zo min mogelijk over de stenen hoeft. (Dit omdat mijn DA er altijd onwijs op aandringt om ze zo min mogelijk over de harde ondergrond te laten lopen bij bevangenheid.)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:47

Ja, dat wist ik en tipte de da ook. Dus dat is ook hoe t nu staat :j wel leggen ze soms binnen hooi als t nat weer is zodat hij ook droog kan eten. Maar dan kan hij dus kiezen waar hij wil staan.
Verder wordt hij van paddocks gewisseld zodat hij steeds in t natste zand staat.

Voor nu dus niet meer wat ik kan doen denk ik..
Ik haal hem ook niet uit de paddock omdat hij dan over een grindpad moet.. heb wel hoefschoenen liggen, maar die kon hij de vorige keer niet zo goed waarderen. Denk dat er toch wat druk op de hoeven kwam?

Zetten jullie ze trouwens apart of wel in de groep bij accute bevangenheid?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:33

Ik denk dan inderdaad ook niet dat je nog iets kan doen.. Enkel duimen dat hij snel beter wordt met al deze goede zorgen!! En dat gaat vast lukken :)

Ik heb die van mij wel apart gezet, zodat hij niet opgejaagd kon worden. Heb hem in het begin ook niet bij andere paarden gezet, later eerst bij ponys waarvan ik wist dat ze niet gingen gek doen en pas toen de acute fase over was weer in de groep.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:45

Jotoma schreef:
Ja, dat wist ik en tipte de da ook. Dus dat is ook hoe t nu staat :j wel leggen ze soms binnen hooi als t nat weer is zodat hij ook droog kan eten. Maar dan kan hij dus kiezen waar hij wil staan.
Verder wordt hij van paddocks gewisseld zodat hij steeds in t natste zand staat.

Voor nu dus niet meer wat ik kan doen denk ik..
Ik haal hem ook niet uit de paddock omdat hij dan over een grindpad moet.. heb wel hoefschoenen liggen, maar die kon hij de vorige keer niet zo goed waarderen. Denk dat er toch wat druk op de hoeven kwam?

Zetten jullie ze trouwens apart of wel in de groep bij accute bevangenheid?

Apart. Zodat het paard zelf kan beslissen of het beweegt of niet.

Jotoma schreef:
De oorzaak van de tweede bevangenheid is doordat hij in een nacht 12 uur lang op gras heeft gestaan nadat iemand vergeten is het draad dicht te doen.

Meedenken wordt erg gewaardeerd, om je vragen te beantwoorden:
- Hij staat 24/7 met verharde schuilstal + verharding ervoor en verder lange zandpaddock. Nu in een paddock tussen de groep in en als i groen licht van de da krijg mag hij de groep in
- hij krijgt 4x daags biologisch kruiden paardenhooi
- hij krijg dagelijks 100gr vitalbix dc, 50gr pulp en 70gr nutrimash. Dit bouwen we heel rustig op naar uiteindelijk 300gr dc, 150gr pulp, 45ml lijnzaadolie en mash blijft gelijk, tenzij hij invalt
- hij wordt op jaime jackson wijze bekapt (nb'er)
- hij is getest op ppid, heeft hij gelukkig niet

Weet je hoeveel suiker en zetmeel er in het hooi zit? En hoeveel je precies geeft (wegen)? Nu tijdens de HB kan je het hooi eventueel weken zodat het suiker% nog lager is. Geef je nu al lijnzaadolie? Misschien anders zelf lijnzaad malen en dat geven.
Wanneer is je paard getest op PPID? HB tijdens deze periode van het jaar is vaak het gevolg van PPID.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:15

Nee, we zijn net verhuisd naar een nieuwe stal afgelopen vrijdag. Voorheen zat hij op 10-12 kilo en kreeg hij onbeperkt, nu weet ik het niet in kilo's.
Ik durf nog even geen lijnzaadolie te geven, gemalen lijnzaad heb ik wel in huis, goeie!
In maart is hij getest op ppid, toen maar ook nu laat hij geen symptomen zien en is het wel een heel logisch gevolg dat hij bevangen is na 12 uur onbeperkt toegang tot gras. Ppid gaat niemand eigenlijk vanuit.

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:03

Mag ik jullie iets vragen? Mijn pony is helaas ook enorm gevoelig voor hoefbevangenheid, de laatste tijd gaat het zeer goed, maar nu na een week stilstaan toch weer wat gevoelig op het harde. Kan het trainen voor de kar dan geen kwaad of moet dit dan wat rustiger aan gedaan worden? We mennen op het gras overigens waar hij goed loopt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:52

Jotoma schreef:
Nee, we zijn net verhuisd naar een nieuwe stal afgelopen vrijdag. Voorheen zat hij op 10-12 kilo en kreeg hij onbeperkt, nu weet ik het niet in kilo's.
Ik durf nog even geen lijnzaadolie te geven, gemalen lijnzaad heb ik wel in huis, goeie!
In maart is hij getest op ppid, toen maar ook nu laat hij geen symptomen zien en is het wel een heel logisch gevolg dat hij bevangen is na 12 uur onbeperkt toegang tot gras. Ppid gaat niemand eigenlijk vanuit.

Volgens mij is zelf malen vlak voordat je het geeft het beste doordat de omega 3 makkelijk vervliegt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:06

Klopt, maar mn molentje is kapot |o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:18

Jotoma: had jij nou ook foto's van de voeten? Rontgen dus? Dat ben ik even kwijt...... En is er wel eens overwogen hem op heel eenvoudig breakover ijzertje te zetten?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:41

Ja, in mei foto's van de voorvoeten en afgelopen keer alle vier de voeten. Gelukkig nog geen kanteling.
Ik ben eigenlijk anti-ijzer en sinds mn jaime jackson smid gaan zn voeten zo goed.
Heb m 1x op gewone ijzers gehad en na t verwijderen van die ijzers zat hij ook tegen bevangen aan. Dus ik blijf er bij voorkeur ver vandaan.

Vanmorgen had hij nog geen bute gehad toen ik hem zag en toen stond hij er best goed bij. Geen trekkend lipje meer, wel iets vergrote neusgaten. Verder ok.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 07:42

Hallo allemaal, hier helaas ook een hoefbevangen paard, friese ruin van 14, op trainingsvakantie hoefbevangen geraakt wss door teveel gras icm andere omgeving. Nu sinds een paar dagen metacam gegeven liep hij beter maar is nu op en dus weer licht kreupel maar vooral heel gevoelig. Ik ben benieuwd wat voor pijnstillers jullie hebben gekregen, bute schijnt lang termijn niet zo goed te zijn en metacam is erg prijzig, zijn er nog andere mogelijkheden die goed werken? DA is er bij geweest uiteraard en eind vd week foto's maken om stand van zaken te bekijken. Baal vreselijk van t hele verhaal, breng je paard weg om hem weer fijn op te kunnen bouwen na langere tijd niet rijden krijg je dit.. Heb er ook een hoefbevangen haf bij staan, dus voordeel is wel dat ze aan huis staan en beide heel de dag op paddock met schraal hooi uit netten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 07:47

Zowel bute als metacam zijn volgens mij niet erg prettige pijnstillers op de lange termijn. Ik meen dat novacam wel goedkoper is dan metecam en bute is dacht ik het goedkoopste.
Ik heb bute nooit langer dan twee weken hoeven geven. Moet zeggen dat mijn DA ook geen grote fan was om dosis snel te verhogen of langer te geven.
Na 9 dagen bute heb ik dit keer het idee dat t pas echt wat doet. Behalve eerste dag 2x2 zakjes, dat hielp wel gelijk. Vorige keer had ik zelfs het idee dat t helemaal niet goed hielp qua pijnbestrijding bij 2x1 of 1x1 zakje.
Oftewel, het is zoeken wat werkt. Ik wilde ivm slechte ervaring bij de kat helemaal niet aan de metacam en novacam.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:04

Jotoma schreef:
Zowel bute als metacam zijn volgens mij niet erg prettige pijnstillers op de lange termijn. Ik meen dat novacam wel goedkoper is dan metecam en bute is dacht ik het goedkoopste.
Ik heb bute nooit langer dan twee weken hoeven geven. Moet zeggen dat mijn DA ook geen grote fan was om dosis snel te verhogen of langer te geven.
Na 9 dagen bute heb ik dit keer het idee dat t pas echt wat doet. Behalve eerste dag 2x2 zakjes, dat hielp wel gelijk. Vorige keer had ik zelfs het idee dat t helemaal niet goed hielp qua pijnbestrijding bij 2x1 of 1x1 zakje.
Oftewel, het is zoeken wat werkt. Ik wilde ivm slechte ervaring bij de kat helemaal niet aan de metacam en novacam.

Okay, tnx voor je reactie, ik heb weinig ervaring met pijnstillers gelukkig.. heb hier sinds gisteren ook een hoefbevangen haf staan die heeft tijdje bute gehad, mijne dus 5 dagen metacam wat goed leek te werken maar liefst wil je zo mild mogelijke pijnstiller omdat je wel in de gaten wil houden hoe het 'echt' gaat.. geld is uiteraard bijzaak maar hoop hier misschien wat verschillende ervaringen te horen.. met uiteraard in gedachte dat elk paard anders is en het per paard kan verschillen.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:06

Mijn paard staat trouwens ook heel veel te gapen, herkennen jullie dat ook? Volgs DA een reactie van stress en ongemak?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:41

Het gapen herken ik nu bij mijn paard niet. Wel heb ik het bij mensen ook zo gehoord, dat als je bijv gespannen, zenuwachtig bent of stress hebt je gaat gapen. Mijn paard ging bijv gapen toen hij koliek had. Paard van iemand anders ging gapen wanneer die opgezadeld werd en een bit in kreeg (ik laat even aan de verbeelding over hoe gemiddelde training eraan toe ging _O- ).

Qua pijnstilling deel ik je mening inmiddels niet meer Querido (op basis van eigen ervaring, chronische whiplash en gevolgen bij mn paard). Tot twee jaar terug dacht ik dit ook. Maar het gevolg van pijn is ook dat je wil gaan ontlasten en dus compensatiepijn kan krijgen. Als je het randje van de pijn af kan halen, lukt het voor zowel paard als mijzelf om in beweging te blijven en niet te gaan verkrampen. Je kan iets meer ontspannen en door te bewegen maak je endorfine aan (soort natuurlijke pijnstiller).
In het geval van bevangenheid zou ik dus juist wel pijnstilling gebruiken, maar bij een peesblessure bijv minder snel :)

Mijn paard was na de eerste keer bevangenheid echt net een wokkel. Hij liep uiteindelijk kreupel op alle vier de benen en het was vreselijk moeilijk om te zien of het iets andes orthopedisch was of een spierenkwestie door verkrampen. Het bleek het laatste te zijn en na 1 behandeling van de osteo liep hij weer als een zonnetje!

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:08

Jotoma schreef:
Het gapen herken ik nu bij mijn paard niet. Wel heb ik het bij mensen ook zo gehoord, dat als je bijv gespannen, zenuwachtig bent of stress hebt je gaat gapen. Mijn paard ging bijv gapen toen hij koliek had. Paard van iemand anders ging gapen wanneer die opgezadeld werd en een bit in kreeg (ik laat even aan de verbeelding over hoe gemiddelde training eraan toe ging _O- ).

Qua pijnstilling deel ik je mening inmiddels niet meer Querido (op basis van eigen ervaring, chronische whiplash en gevolgen bij mn paard). Tot twee jaar terug dacht ik dit ook. Maar het gevolg van pijn is ook dat je wil gaan ontlasten en dus compensatiepijn kan krijgen. Als je het randje van de pijn af kan halen, lukt het voor zowel paard als mijzelf om in beweging te blijven en niet te gaan verkrampen. Je kan iets meer ontspannen en door te bewegen maak je endorfine aan (soort natuurlijke pijnstiller).
In het geval van bevangenheid zou ik dus juist wel pijnstilling gebruiken, maar bij een peesblessure bijv minder snel :)

Okay ik wil wel pijnstilling geven hoor, ben het daarin wel met je eens maar je wil toch ook idee hebben van de stand van zaken maar dat zal de foto wellicht geven eind vd week. Verder helemaal met je eens, ook uit eigen ervaring, heb een braslijf ;-)

Mijn paard was na de eerste keer bevangenheid echt net een wokkel. Hij liep uiteindelijk kreupel op alle vier de benen en het was vreselijk moeilijk om te zien of het iets andes orthopedisch was of een spierenkwestie door verkrampen. Het bleek het laatste te zijn en na 1 behandeling van de osteo liep hij weer als een zonnetje!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:07

Even een hart onder de riem voor alle mensen die het niet meer weten. Gisteren hebben mijn merrie en ik ons eerste rondje bos gedaan sinds januari! Ze is zwaar bevangen geweest maar is nu weer oke! Zo krom als een hoepel en zo gek als een deur maar wel 100% goed en zooo blij!

Wilde ik even delen.. een maand of 3 geleden dacht ik ook; gaat dit ooit nog over? Houd moed iedereen!

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:36

kristelhans schreef:
Even een hart onder de riem voor alle mensen die het niet meer weten. Gisteren hebben mijn merrie en ik ons eerste rondje bos gedaan sinds januari! Ze is zwaar bevangen geweest maar is nu weer oke! Zo krom als een hoepel en zo gek als een deur maar wel 100% goed en zooo blij!

Wilde ik even delen.. een maand of 3 geleden dacht ik ook; gaat dit ooit nog over? Houd moed iedereen!

superfijn zulke berichten, dankjewel en geniet maar lekker!!