Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jotoma schreef:Die van mij loopt alleen op zand goed. Ook op vlakke, maar harde ondergrond loopt hij kort en gevoelig. Zowel nu als de vorige keer zie ik hem wel nog constant met vergrote neusgaten en gespannend mond. Dit ondanks bute. Hebben jullie paarden dit ook?
Jotoma schreef:Die van mij loopt alleen op zand goed. Ook op vlakke, maar harde ondergrond loopt hij kort en gevoelig. Zowel nu als de vorige keer zie ik hem wel nog constant met vergrote neusgaten en gespannend mond. Dit ondanks bute. Hebben jullie paarden dit ook?
Jotoma schreef:Ja, dat wist ik en tipte de da ook. Dus dat is ook hoe t nu staatwel leggen ze soms binnen hooi als t nat weer is zodat hij ook droog kan eten. Maar dan kan hij dus kiezen waar hij wil staan.
Verder wordt hij van paddocks gewisseld zodat hij steeds in t natste zand staat.
Voor nu dus niet meer wat ik kan doen denk ik..
Ik haal hem ook niet uit de paddock omdat hij dan over een grindpad moet.. heb wel hoefschoenen liggen, maar die kon hij de vorige keer niet zo goed waarderen. Denk dat er toch wat druk op de hoeven kwam?
Zetten jullie ze trouwens apart of wel in de groep bij accute bevangenheid?
Jotoma schreef:De oorzaak van de tweede bevangenheid is doordat hij in een nacht 12 uur lang op gras heeft gestaan nadat iemand vergeten is het draad dicht te doen.
Meedenken wordt erg gewaardeerd, om je vragen te beantwoorden:
- Hij staat 24/7 met verharde schuilstal + verharding ervoor en verder lange zandpaddock. Nu in een paddock tussen de groep in en als i groen licht van de da krijg mag hij de groep in
- hij krijgt 4x daags biologisch kruiden paardenhooi
- hij krijg dagelijks 100gr vitalbix dc, 50gr pulp en 70gr nutrimash. Dit bouwen we heel rustig op naar uiteindelijk 300gr dc, 150gr pulp, 45ml lijnzaadolie en mash blijft gelijk, tenzij hij invalt
- hij wordt op jaime jackson wijze bekapt (nb'er)
- hij is getest op ppid, heeft hij gelukkig niet
Jotoma schreef:Nee, we zijn net verhuisd naar een nieuwe stal afgelopen vrijdag. Voorheen zat hij op 10-12 kilo en kreeg hij onbeperkt, nu weet ik het niet in kilo's.
Ik durf nog even geen lijnzaadolie te geven, gemalen lijnzaad heb ik wel in huis, goeie!
In maart is hij getest op ppid, toen maar ook nu laat hij geen symptomen zien en is het wel een heel logisch gevolg dat hij bevangen is na 12 uur onbeperkt toegang tot gras. Ppid gaat niemand eigenlijk vanuit.
Jotoma schreef:Zowel bute als metacam zijn volgens mij niet erg prettige pijnstillers op de lange termijn. Ik meen dat novacam wel goedkoper is dan metecam en bute is dacht ik het goedkoopste.
Ik heb bute nooit langer dan twee weken hoeven geven. Moet zeggen dat mijn DA ook geen grote fan was om dosis snel te verhogen of langer te geven.
Na 9 dagen bute heb ik dit keer het idee dat t pas echt wat doet. Behalve eerste dag 2x2 zakjes, dat hielp wel gelijk. Vorige keer had ik zelfs het idee dat t helemaal niet goed hielp qua pijnbestrijding bij 2x1 of 1x1 zakje.
Oftewel, het is zoeken wat werkt. Ik wilde ivm slechte ervaring bij de kat helemaal niet aan de metacam en novacam.
Jotoma schreef:Het gapen herken ik nu bij mijn paard niet. Wel heb ik het bij mensen ook zo gehoord, dat als je bijv gespannen, zenuwachtig bent of stress hebt je gaat gapen. Mijn paard ging bijv gapen toen hij koliek had. Paard van iemand anders ging gapen wanneer die opgezadeld werd en een bit in kreeg (ik laat even aan de verbeelding over hoe gemiddelde training eraan toe ging).
Qua pijnstilling deel ik je mening inmiddels niet meer Querido (op basis van eigen ervaring, chronische whiplash en gevolgen bij mn paard). Tot twee jaar terug dacht ik dit ook. Maar het gevolg van pijn is ook dat je wil gaan ontlasten en dus compensatiepijn kan krijgen. Als je het randje van de pijn af kan halen, lukt het voor zowel paard als mijzelf om in beweging te blijven en niet te gaan verkrampen. Je kan iets meer ontspannen en door te bewegen maak je endorfine aan (soort natuurlijke pijnstiller).
In het geval van bevangenheid zou ik dus juist wel pijnstilling gebruiken, maar bij een peesblessure bijv minder snel
Okay ik wil wel pijnstilling geven hoor, ben het daarin wel met je eens maar je wil toch ook idee hebben van de stand van zaken maar dat zal de foto wellicht geven eind vd week. Verder helemaal met je eens, ook uit eigen ervaring, heb een braslijf
Mijn paard was na de eerste keer bevangenheid echt net een wokkel. Hij liep uiteindelijk kreupel op alle vier de benen en het was vreselijk moeilijk om te zien of het iets andes orthopedisch was of een spierenkwestie door verkrampen. Het bleek het laatste te zijn en na 1 behandeling van de osteo liep hij weer als een zonnetje!
kristelhans schreef:Even een hart onder de riem voor alle mensen die het niet meer weten. Gisteren hebben mijn merrie en ik ons eerste rondje bos gedaan sinds januari! Ze is zwaar bevangen geweest maar is nu weer oke! Zo krom als een hoepel en zo gek als een deur maar wel 100% goed en zooo blij!
Wilde ik even delen.. een maand of 3 geleden dacht ik ook; gaat dit ooit nog over? Houd moed iedereen!