Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Jannepauli schreef:Trouwens..... ik heb een nieuw wegertje aangeschaft (een unster) - heeft iemand belangstelling voor de weger die ik tot nu toe gebruikte?
Je mag 'm tegen verzendkosten hebben!
Ziet er zo uit: http://www.blueblizz.com/hengelsport/he ... 7940/0001/
Hij werkt prima hoor, de enige reden dat ik een andere gekocht heb is dat ik met m'n ouwe oogjes die kleine cijfertjes niet zo goed kan lezen in de donkere hooischuur en nu dus een digitale, verlichtte display heb..![]()
Als ik iemand er een plezier mee kan doen, pb je adres dan maar: wie 't eerst komt.. krijgt 'm!
Jannepauli schreef:Om wat andere punten in vogelvlucht te beantwoorden: Pauli heeft geen vet op de hals, het is echt oedeem en is op dit moment behoorlijk hard. Als het vet zou zijn, dan zou de hals onder de manenkam ook dik zijn en je kunt zien op de foto's dat dit niet het geval is, er zit een 'dal' onder de kam. De vetpockets op de schoft zijn minimaal, wel heeft ze een klein beetje een appeltjeskont weer.
Jannepauli schreef:Het regime dat jij voorstelt zal ik niet gaan volgen - da's veel te straf voor een paard dat niet gezond is.. ik wil haar toch liever nog even bij me houden en ik denk dat als ik zo'n excercitie gaat uithalen, ik Pauli kan wegdragen.. of er gebeuren hele vervelende dingen in mijn werkwereldje waardoor ik weer overgeconcentreerd in m'n werk moet zitten, of werkt m'n eigen lijf niet mee... - het lijkt wel of de duvel er mee speelt..![]()
Maar om je een voorbeeldje te geven: begin van afgelopen week, toen het opeens zo ontzettend warm was, kreeg ze een beetje gaskoliek. Pauli gaat dan uitzichzelf rondrennen (draven) en is daarbij nauwelijks te stoppen, hartslag kon ik niet meer bijhouden zo snel ging het, ze stond te hijgen en dampen als een stoomschip en zwaar in het zweet. Nu probeer ik eerst altijd evenof mijn Colosandrankje wat relief geeft dus heb ik haar naar stal gehaald om dat in de mond te sputien. Ze stond op dat moment nog met een vliegendek op, voelde kokend-heet aan. Terwijl ik de spuit wilde inbrengen zag ik haar ogen helemaal wegdraaien, alsof ze in shock ging.. ik schrok me kapot. Snel de deken eraf en weer naar buiten laten gaan. Ik durf dus met dit overgevoelige dametje dus echt geen bootcamp training te gaan doen, dat snap je wel.
Jannepauli schreef:Maar het is duidelijk dat ik aan het werk moet met haar - iemand nog leuke tips? Want longeren is uiteindelijk ook maar saai..
wuswa schreef:Ik ben erg slecht in dit technisch engels, kan iemand een korte samenvatting in het nl. geven???
wuswa schreef:Ik ga het morgen in alle rust nog eens lezen. Nu terug naar bezoek... Ik kijk steeds even omdat ik benieuwd ben wat jullie van mijn paard vinden. Te dik ??? Vetpockets op verkeerde plaatsen??? Etc etc. Morgen meer, nu even sociaal zijn.... Tot morgen!
Citaat:Bij Pauli zijn de vetcellen in een ontstekingfase beland, wat zich uiterlijk vertaald heeft in zo'n opgezette hals.
Heeft ze ook een oedeem streep over de buik lopen vanaf haar flank schuin naar voren en naar boven ?
Citaat:Wat er bij Pauli waarschijnlijk gebeurde is dat ze met de verhoogde hartslag inene stil kwam te staan (in stal) in een omgeving waar de luchttoevoer verminderd is, niet zo vreemd dat ze dus bijna van de wereld raakte ,
op zo'n moment is de bloeddoorstroming nog zo snel door het lichaam dat ze haar warmte niet kwijt kan en dan oververhitten ze als het ware.
Mocht ze het ooit weer hebben zou ik eerst een poosje stappen met haar tot de ademhaling weer rustiger is en dan de colosan inspuiten.
Is de Da er nog bijgeweest of ging het vanzelf over ?
Citaat:Ik begrijp dat rijden geen optie is vanwege je eigen gezondheid ?
Is het dan niet leuk om haar voor de wagen te laten beleren ?
of zoek een betrouwbare bijrijdster
geerke schreef:Hij verhaard wel,waarom weet ik niet.Of komt hij nu pas in zijn zomer vacht?
Jannepauli schreef:Dat is een aanname - ik ga Dr Kellon 's vragen of dat klopt![]()
Ze heeft géén oedeemstreep over de buik.
Jannepauli schreef:Gezondheidsprobleem is hopelijk maar tijdelijk. Mijn hoogbloederige GP-paard voor de kar? Dan gaan we beiden ons dood tegemoet!
Bijrijders.. zijn per definitie in mijn ogen niet betrouwbaar -
EstherHegt schreef:Deze kreeg ik net van Kathy Watts van safer grass.
Major Breakthrough in Understanding Insulin Form of Laminitis
http://www.ahf-laminitis.org/2011/06/ma ... nding.html
Interessant!!
lolclub schreef:ik had dit stukje trouwens opgeslagen staan op mijn pc, kan de bron niet meer achterhalen:
[i]Edema is when the cells become filled with fluids. In the case of a cresty neck, it is sort of like an allergic reaction. When the horse eats too many carbohydrates (specifically sugars and starches from lush grasses and grain) it develops inflammation in the cells of the neck and in certain other parts of the body that follow the track of the lymph system... * knip*
Jannepauli schreef:Dank voor de link - hier een reactie van ECIR:
EstherHegt schreef:Jannepauli schreef:Dank voor de link - hier een reactie van ECIR:
Ik heb vrij veel moeite met de lijst van Kellon, ze wil maar al te graag haar mineralen verkopen en graag paarden vergelijken met muizen. Maar goed JP, ik zal geen linkjes meer doorgeven die net zijn gepubliceerd, ik raak wat geïrriteerd door je reacties steeds als iemand wat aandraagt is het gewoon nooit goed in jouw ogen. Dit is niet de eerste keer dat je mensen op de vingers meent te mogen tikken. Het is een link die ik geef van een hele recente publicatie die is op de schouders gaan staan van jouw linkje. Daarbij is de uitleg nu ook veel helderder. Met dank aan Mysa voor de vertaling!!