[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:19

Probleem van dikke buik en hoge/opliggende ruggegraat heb ik dus ook. Vandaar mijn zoektocht naar 'iets meer'. Ik heb nu Top gevraagd of hij ook de ERS pellers kan/wil gaan opnemen in zijn assortiment.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:26

Denk dat het niet alleen voedingstechnisch is. Zijn ook voor een groot deel spieren, en leeftijd. Jongere ongetrainde paarden zien er iets anders uit dan de ouderen. Heb er zelf ook last van :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:50

Jannepauli schreef:
Trouwens..... ik heb een nieuw wegertje aangeschaft (een unster) - heeft iemand belangstelling voor de weger die ik tot nu toe gebruikte?
Je mag 'm tegen verzendkosten hebben!
Ziet er zo uit: http://www.blueblizz.com/hengelsport/he ... 7940/0001/
Hij werkt prima hoor, de enige reden dat ik een andere gekocht heb is dat ik met m'n ouwe oogjes die kleine cijfertjes niet zo goed kan lezen in de donkere hooischuur en nu dus een digitale, verlichtte display heb.. }>
Als ik iemand er een plezier mee kan doen, pb je adres dan maar: wie 't eerst komt.. krijgt 'm!

Ik durf het bijna niet te zeggen.....maar ik....heel graag zelfs..... Ik heb mijn ruwvoer nog nooit gewogen maar denk de laatste tijd dat ik wellicht toch teveel voer. Bijzonder welkom! Ook ik heb 'oude ogen' maar daar heb je een leesbrilletje voor.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:06

Oke...in de categorie "plaats eens foto's" ga ik met de billen bloot.....
Ze is 4 en heeft nog niets gedaan.

april 2011
Afbeelding

vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

haar kale weiland
Afbeelding
iedere dag een stukje erbij
Afbeelding

en 's avonds/'s nachts met z'n allen in de ballenbak van Ikea!
Afbeelding

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:31

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:33

Ik ben erg slecht in dit technisch engels, kan iemand een korte samenvatting in het nl. geven???

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:32

Jannepauli schreef:
Om wat andere punten in vogelvlucht te beantwoorden: Pauli heeft geen vet op de hals, het is echt oedeem en is op dit moment behoorlijk hard. Als het vet zou zijn, dan zou de hals onder de manenkam ook dik zijn en je kunt zien op de foto's dat dit niet het geval is, er zit een 'dal' onder de kam. De vetpockets op de schoft zijn minimaal, wel heeft ze een klein beetje een appeltjeskont weer.

Het is ook voornamelijk oedeem, dat schreef ik ook in een vorige post :) , vetopslag kan niet binnen 24 uur verdrievoudigen.
Wat echter een feit is, is dat ieder paard door het hele lichaam vetcellen heeft, onder de huid maar ook rond de organen.
Bij Pauli zijn de vetcellen in een ontstekingfase beland, wat zich uiterlijk vertaald heeft in zo'n opgezette hals.
Heeft ze ook een oedeem streep over de buik lopen vanaf haar flank schuin naar voren en naar boven ?

Jannepauli schreef:
Het regime dat jij voorstelt zal ik niet gaan volgen - da's veel te straf voor een paard dat niet gezond is.. ik wil haar toch liever nog even bij me houden en ik denk dat als ik zo'n excercitie gaat uithalen, ik Pauli kan wegdragen.. of er gebeuren hele vervelende dingen in mijn werkwereldje waardoor ik weer overgeconcentreerd in m'n werk moet zitten, of werkt m'n eigen lijf niet mee... - het lijkt wel of de duvel er mee speelt.. :(
Maar om je een voorbeeldje te geven: begin van afgelopen week, toen het opeens zo ontzettend warm was, kreeg ze een beetje gaskoliek. Pauli gaat dan uitzichzelf rondrennen (draven) en is daarbij nauwelijks te stoppen, hartslag kon ik niet meer bijhouden zo snel ging het, ze stond te hijgen en dampen als een stoomschip en zwaar in het zweet. Nu probeer ik eerst altijd evenof mijn Colosandrankje wat relief geeft dus heb ik haar naar stal gehaald om dat in de mond te sputien. Ze stond op dat moment nog met een vliegendek op, voelde kokend-heet aan. Terwijl ik de spuit wilde inbrengen zag ik haar ogen helemaal wegdraaien, alsof ze in shock ging.. ik schrok me kapot. Snel de deken eraf en weer naar buiten laten gaan. Ik durf dus met dit overgevoelige dametje dus echt geen bootcamp training te gaan doen, dat snap je wel.

nee snap ik :D ,
ik bedoelde ook niet dat je haar rondjes moet laten rennen tot ze er bij neervalt, maar meer dat ze eens even een goede doorbloeding krijgt waardoor ze wat afvalstoffen gaat uitzweten.
En al stapt ze alleen maar een poos flink door, met een wollen deken erop zul je zien dat haar aderen meer op zullen zwellen als zonder deken.
Ongemerkt gaat ze er dus toch van zweten en dat is juist de bedoeling.
je intensiveert dus als het ware het beetje training wat ze momenteel qua voeten aankan

Wat er bij Pauli waarschijnlijk gebeurde is dat ze met de verhoogde hartslag inene stil kwam te staan (in stal) in een omgeving waar de luchttoevoer verminderd is, niet zo vreemd dat ze dus bijna van de wereld raakte :(:) ,
op zo'n moment is de bloeddoorstroming nog zo snel door het lichaam dat ze haar warmte niet kwijt kan en dan oververhitten ze als het ware.
Mocht ze het ooit weer hebben zou ik eerst een poosje stappen met haar tot de ademhaling weer rustiger is en dan de colosan inspuiten.
Is de Da er nog bijgeweest of ging het vanzelf over ?

Jannepauli schreef:
Maar het is duidelijk dat ik aan het werk moet met haar - iemand nog leuke tips? Want longeren is uiteindelijk ook maar saai..

Ik begrijp dat rijden geen optie is vanwege je eigen gezondheid ?
Is het dan niet leuk om haar voor de wagen te laten beleren ?
of zoek een betrouwbare bijrijdster :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:41

wuswa@Ze staan er mooi bij hoor!Ideaal die zandbodem!
Mijn Pablo(vroeger) heeft wat weg van jouw paard...de slanke versie dan ;)
Is ze insuline resistent?En pas vier?Jee...
Dan heb je nog vele jaren dieet beleid voor de boeg :(:)

Ik zou willen dat ik een bak had....dan zou ik inderdaad,desnoods ernaast lopend een uur stappen per dag.
Dat is het behoud van een IR paard,bewegen!
(maar dan moeten ze wel rad zijn ;) )

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:57

Wuswa
Mooi paard !, wat is het voor bloedvoering ?
Is deze al op zo'n jonge leeftijd bevangen geraakt ?, dat hoor je niet veel bij warmbloeden
Ze is al een mooi stuk afgeslankt met april, maar met alle respect... ik vind het nog geen Aletta Skeletta :D
Is ze wel weer rad ?

Wat je voervraag betreft, ik zou haar niet méér Vito gaan geven als dat je al doet, helemaal omdat je aangeeft dat ze niks doet verder aan werk.
Ik zou het eerder zoeken in een aanvulling met Formula4Feet oid, daar heeft ze maar een beetje van nodig en kan zo door de vito heen

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:17

Esther
Bedankt voor de link,
ga nu eerst Hittie even achter de vodden aanzitten en dan ga ik hem vanavond lezen :)

Geerke
idd, ze moeten wel rad zijn, jij hebt alleen wel weer voordeel van je berg,
vraagt toch extra spierkracht om iedere keer weer boven te komen :D
Is het nog zo warm en droog bij jullie ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:24

wuswa schreef:
Ik ben erg slecht in dit technisch engels, kan iemand een korte samenvatting in het nl. geven???

Drs. Melody de Laat and Chris Pollitt of the Australian Equine Laminitis Research Unit at the University of Queensland hebben ontdekt dat receptoren (ontvangercellen) die normaal gesproken een op insuline gelijkende groeifactor opnemen, zich in het geval van IR-paarden binden aan insuline.

Deze doorbraak in het onderzoek zal wetenschappers misschien in staat stellen om een manier te vinden om deze IGF-I ontvangers ongevoelig te maken voor insuline.

Dezelfde receptoren zijn verantwoordelijk voor uitzaaiingen van kwaadaardige tumoren bij mensen, en momenteel worden er medicijnen ontwikkeld die de receptor moeten blokkeren. Dit soort medicatie zou ook geschikt kunnen zijn om paarden met een te hoge insulinewaarde, die daardoor bevangen raken, te behandelen.

De paardenhoef is afhankelijk van glucose voor metabolisme, maar is niet afhankelijk van insuline als transporteur. Paarden hebben een grote hoeveelheid IGF-1 receptoren in hun hoeven, maar geen insuline-receptoren. Pollit’s team denkt nu dat deze IGF-1 receptoren worden gestimuleerd door insuline dat ‘vermomd’ als IGF-1 wordt opgenomen door de receptor

Als dit gebeurt gaan de laminaire epitheel cellen zich delen. Normaal doen de cellen in het midden van de hoef dat niet. De cellen worden normaal gesproken gemaakt aan de kroonrand en verspreiden zich helemaal tot onderaan de hoef naar de zool, zonder zich te delen. Maar als ze zich gaan delen zorgt dat ervoor dat de lamellen uitgerekt worden, en in combinatie met het gewicht van het paard dat op de hoeven rust, gaat zo de verbinding tussen hoefbeen en hoefwand verloren. Het hoefbeen kantelt en er ontstaat laminitis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:36

bedankt!Dit engels ging mij ook even boven mijn pet :o
Zelfs in het nederlands is het ingewikkelt :o?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:51

@ Geeke: ik weet niet of ze IR is.. Ze is een week of 7 bevangen geraakt en heeft nu steeds last van zweren die niet open te snijden zijn. Of te wel haar (li) hoef rommelt.....
@ lc het is een hold up premier x nassau. Momenteel is is in stap rad, in draf tja net niet (in vergekijking met vroeger). En ja, er moet meer af maar dat heeft tijd nodig (vandaar de hooiweger van JP......). 4F4 krijgt ze maar dat eet ze allen geweekt met wat zemelen en een handje slobber.
@Mysa: thanks voor de vertaling! Maar wat is nou de conclusie?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:55

Conclusie is dat ze nu weten wat er precies gebeurt in de hoef, wat de relatie IR-Laminitis is, en dat is de eerste stap op weg naar een remedie. Bovendien speelt een ongeveer vergelijkbaar proces zich af bij menselijke tumoren, waarvoor op dit moment naarstig naar een geneesmiddel wordt gezocht, en dat kan evt. ook weer geschikt zijn/worden gemaakt voor paarden.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:16

Ik ga het morgen in alle rust nog eens lezen. Nu terug naar bezoek... Ik kijk steeds even omdat ik benieuwd ben wat jullie van mijn paard vinden. Te dik ??? Vetpockets op verkeerde plaatsen??? Etc etc. Morgen meer, nu even sociaal zijn.... Tot morgen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:18

wuswa schreef:
Ik ga het morgen in alle rust nog eens lezen. Nu terug naar bezoek... Ik kijk steeds even omdat ik benieuwd ben wat jullie van mijn paard vinden. Te dik ??? Vetpockets op verkeerde plaatsen??? Etc etc. Morgen meer, nu even sociaal zijn.... Tot morgen!

ze is mooi...maar wel een beetje manekam.
Weet je wat ik bedoel?
Anders moet loclub even op je foto tekenen..geen idee hoe dat moet :o
Een paard kan de uiterlijke kenmerken hebben van IR maar het niet hebben.
Heb je ooit bloed laten onderzoeken ,het glucose is interessant.
(Hoewel er paarden zijn met een goed glucose gehalte maar een te hoog insuline gehalte.)

Het is hier nog steeds warm en droog....Geerk heeft er geen last van,galoppeert heen en weer :D
Om vervolgens weer onder de boom onder de nevelaar te gaan staan.
Pablo staat ,als zijn hooi op is,te schooieren in de woestijn,in de bloedhete zon.
Hij zweet nieteens,spaans bloed ;)
Hij verhaard wel,waarom weet ik niet.Of komt hij nu pas in zijn zomer vacht?
Hij heeft ook een masker.Geen vliegenmasker maar verschil van kleur op zijn hoofd.
Er gebeuren vreemde dingen hier :7

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:42

Citaat:
Bij Pauli zijn de vetcellen in een ontstekingfase beland, wat zich uiterlijk vertaald heeft in zo'n opgezette hals.
Heeft ze ook een oedeem streep over de buik lopen vanaf haar flank schuin naar voren en naar boven ?

Dat is een aanname - ik ga Dr Kellon 's vragen of dat klopt ;)
Ze heeft géén oedeemstreep over de buik.

Citaat:
Wat er bij Pauli waarschijnlijk gebeurde is dat ze met de verhoogde hartslag inene stil kwam te staan (in stal) in een omgeving waar de luchttoevoer verminderd is, niet zo vreemd dat ze dus bijna van de wereld raakte ,
op zo'n moment is de bloeddoorstroming nog zo snel door het lichaam dat ze haar warmte niet kwijt kan en dan oververhitten ze als het ware.
Mocht ze het ooit weer hebben zou ik eerst een poosje stappen met haar tot de ademhaling weer rustiger is en dan de colosan inspuiten.
Is de Da er nog bijgeweest of ging het vanzelf over ?

Nee, dat klopt niet - mijn stallen zijn koel en hebben vier open luiken - binnen is dus identiek aan buiten. Wat wel het geval was, was dat ze haar warmte niet kwijt kon door het vliegendek - het zit nogal strak want Pauli past qua formaat zelfs niet in de grootste maat deken.. toen het dek eraf was ging het meteen beter, kon ze uitwasemen.
Een poosje stappen om de ademhaling rustiger te krijgen met een paard dat koliek heeft gaat 'm bij Pauli niet worden; als ze koliek heeft hijgt ze heftig en dat gaat pas over als ze of Colosan binnen heeft, of een pijnstiller ingespoten krijgt.
DA is er niet bij geweest, ongeveer 45 min ná de Colosan was alles weer tot rust gekomen.

Citaat:
Ik begrijp dat rijden geen optie is vanwege je eigen gezondheid ?
Is het dan niet leuk om haar voor de wagen te laten beleren ?
of zoek een betrouwbare bijrijdster

Gezondheidsprobleem is hopelijk maar tijdelijk. Mijn hoogbloederige GP-paard voor de kar? Dan gaan we beiden ons dood tegemoet!
Bijrijders.. zijn per definitie in mijn ogen niet betrouwbaar -

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:45

Wat en fijn dier Wuswa!
Wel iets aan de doorvoedde kant, hals en schoft met name. Gek genoeg geen appeltjeskont. Maar ietsje schraler mag wel!
Wat een fijne plek heb je trouwens voor de paarden!
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 03-07-11 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:03

geerke schreef:
Hij verhaard wel,waarom weet ik niet.Of komt hij nu pas in zijn zomer vacht?

Dat vroeg ik mij hier ook af, want Isabella verhaart niet zomaar, maar met bossen komt het haar eraf.
Ze was nog niet eens al haar oude winterhaar kwijt, dus ik hoop dat dit nog een laatste restje is, en dat het niet betekent dat de zomer in haar ogen al weer voorbij is. Tenslotte hebben we de langste dag al weer gehad :+
Verder geniet ik hier nog iedere dag.
Durf bijna wel zeker te zeggen nu dat het de fistels waren die voor de meeste ellende zorgden.
Ze doet weer bijna alles in draf, zelfs bochtje om scheuren (wat duidelijk niet lekker gaat, maar vooruit, ze doet het zelf). Af en toe, zeker na rust, blijft de achterknie haken en is ze even in paniek, of kukelt de achterhand ineens om (eng om te zien), maar als hij los is, gaat ze weer gewoon in bijna volle draf vooruit.
En dat moet ik dan rustig opbouwend proberen te trainen :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:22

Jannepauli schreef:
Dat is een aanname - ik ga Dr Kellon 's vragen of dat klopt ;)
Ze heeft géén oedeemstreep over de buik.

Doe dat, ik ben benieuwd...
het volgende schrijft ze zelf op de site :

"Fat is a very metabolically active endocrine organ secreting inflammatory proteins; the crest and other sites of abnormal fat deposits are a constant source of inflammation in the horse's body"

Jannepauli schreef:
Gezondheidsprobleem is hopelijk maar tijdelijk. Mijn hoogbloederige GP-paard voor de kar? Dan gaan we beiden ons dood tegemoet!
Bijrijders.. zijn per definitie in mijn ogen niet betrouwbaar -

Had je niet wat met je heup of rug, en gaat het nu wel al beter ?
Heb je nog foto's van Pauli toen ze onder het zadel liep, ik ben benieuwd :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:33

ik had dit stukje trouwens opgeslagen staan op mijn pc, kan de bron niet meer achterhalen:

Edema is when the cells become filled with fluids. In the case of a cresty neck, it is sort of like an allergic reaction. When the horse eats too many carbohydrates (specifically sugars and starches from lush grasses and grain) it develops inflammation in the cells of the neck and in certain other parts of the body that follow the track of the lymph system...eg neck, withers/shoulder area, along back, tail head, down inside legs, sheath/udder, midline, and lower hind legs. As a result, those cells become filled with fluid. In the case of fat, the cells are simply filled with fat. Fat doesn't fluctuate. It maintains a solid mass that may or may not get bigger. But it will not change unless something is done to the body (ie diet/exercise) to reduce it. Edema fluctuates. It can be soft one day, firmer the next. It can increse or decrese within days or even hours. Generally, these response are in direct response to what the horse ate at its last couple of meals. A cresty neck from edema can start at nothing and form within 3-4 days into a huge crest. Fat accumulates slowly, building over time.

The easiest way to tell the difference is that with fat (as with humans) it takes a true diet (ie less daily caloric intake) and exercise over the course of several months or even a year to remove the fat. In the case of edema, removing the horse from lush grass or taking away its grain (but not reducing its caloric intake) and without exercise, there will be a noticable difference within 1-3 weeks. Although exercise stimilates the lymph system and thus helps move the edema out, it isn't required to see a difference as in fat reduction.

With edema, the neck will fluctuate as the horse is exposed to grain or lush grass....that is, if the horse gets turned out on lush grass and its neck is very firm and cresty and you put it in a dry lot for a couple of days, you will notice a softening of the crest and possibly even a slight reduction as the reaction subsides. In the case of a fat neck there will be no change. You can also see this by taking away grain for a week and checking the neck....it will generally become softer each day if it is edema, if fat, it will not.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 23:54

EstherHegt schreef:
Deze kreeg ik net van Kathy Watts van safer grass.
Major Breakthrough in Understanding Insulin Form of Laminitis
http://www.ahf-laminitis.org/2011/06/ma ... nding.html

Interessant!!

Dank voor de link - hier een reactie van ECIR:

Yes, but it's not the new breakthrough as claimed. This is from February 2010:

http://www.j-evs.com/article/S0737-0806 ... 0/fulltext

Stimulation of IGF-1 receptors by insulin is behind acanthosis nigricans
#thickened, dark skin in folds# and plays a role in PCOS in IR women. Whether
this turns out to play a substantial role in endocrinopathic laminitis remains
to be seen. They have to show it happens at concentrations that occur in real
life in IR horses. For example, researchers have to get serum insulin over 1000
uIU to induce laminitis in the IV experimental model.

Even is IGF-1 stimulation does lead to proliferation, it's not likely to be the
only thing going on. IGF-1 stimulation also has significant effect on blood
vessels. Insulin itself is normally a vasodilating hormone. IR may abolish that
effect. Lots more to consider in a situation as complicated as a living animal
versus cells in a laboratory dish.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 00:02

lolclub schreef:
ik had dit stukje trouwens opgeslagen staan op mijn pc, kan de bron niet meer achterhalen:

[i]Edema is when the cells become filled with fluids. In the case of a cresty neck, it is sort of like an allergic reaction. When the horse eats too many carbohydrates (specifically sugars and starches from lush grasses and grain) it develops inflammation in the cells of the neck and in certain other parts of the body that follow the track of the lymph system... * knip*

Precies, vandaar mijn eerdere 'aanname'.. :) Die 'crest' van Pauli is geen vet - het is echt oedeem en als ik haar van het gras afhou, is het in een paar dagen bijna geheel weg en zacht. In haar geval zou ik dus niet spreken van vet dat ontsteking veroorzaakt, maar wel van een ontstekingsreactie op de allergie voor suikers en koolhydraten .. als je me nog volgt :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 00:03

Jannepauli schreef:

Ik heb vrij veel moeite met de lijst van Kellon, ze wil maar al te graag haar mineralen verkopen en graag paarden vergelijken met muizen. Maar goed JP, ik zal geen linkjes meer doorgeven die net zijn gepubliceerd, ik raak wat geïrriteerd door je reacties steeds als iemand wat aandraagt is het gewoon nooit goed in jouw ogen. Dit is niet de eerste keer dat je mensen op de vingers meent te mogen tikken. Het is een link die ik geef van een hele recente publicatie die is op de schouders gaan staan van jouw linkje. Daarbij is de uitleg nu ook veel helderder. Met dank aan Mysa voor de vertaling!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 08:26

EstherHegt schreef:
Jannepauli schreef:

Ik heb vrij veel moeite met de lijst van Kellon, ze wil maar al te graag haar mineralen verkopen en graag paarden vergelijken met muizen. Maar goed JP, ik zal geen linkjes meer doorgeven die net zijn gepubliceerd, ik raak wat geïrriteerd door je reacties steeds als iemand wat aandraagt is het gewoon nooit goed in jouw ogen. Dit is niet de eerste keer dat je mensen op de vingers meent te mogen tikken. Het is een link die ik geef van een hele recente publicatie die is op de schouders gaan staan van jouw linkje. Daarbij is de uitleg nu ook veel helderder. Met dank aan Mysa voor de vertaling!!

wel graag linkjes blijven sturen hoor!Ook al zijn ze net gepubliceerd!
Informatie over deze rotziekte is nooit genoeg!