[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:51

Dat was mij ook opgevallen Kinke, ze kijkt af en toe nadrukkelijk naar haar linkerzijde. De DA die hier kwam en die gezegd had "zet dit paard 's goed aan het werk" zei me ( zonder dat ze het verder onderzocht heeft) dat er een probleem in de linkerknie zit. Ze heeft het paard alleen een duw gegeven en omdat ze toen uit balans viel was dat haar conclusie. Nou ja, we zien het wel morgen met uitverdoven - ze beginnen met de voorbenen(hoeven) en werken dat net zo lang door naar achteren totdat het pijnpunt gevonden is.
Wat ik - achteraf - ook vreemd vond is dat op het formulier van de chiropractor staat dat de halswervels naar rechts staan en de lendewervels naar links.. dus misschien toch de rug??..ze heeft me daar niks specifieks over gezegd en misschien stelt het ook niks voor. Ik kan haar helaas niet bereiken voor uitleg.

Kinke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:54

ik snap echt niet hoe die DA kan zeggen dat je haar goed aan het werk moet zetten. Ik had die DA een flinke duw gegeven ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:57

ze verdoven toch alleen de benen tot schouder?
Of de rug ook?(dat kan toch niet?,dan zou je in het ruggenmerg moeten verdoven...dan valt het peerd om ben ik bang..)

Als het een algehele stijfheid is over het hele lichaam zou de verdoving dus niet een wereld van verschil moeten uitmaken...
Ik ben heel benieuwd!
Maar maak je niet blij...de kans is zeker aanwezig dat je nog niet veel meer weet....wat ik niet hoop natuurlijk!

tja,die dierenarts begrijp ik ook niet hoor..heeft die zijn diploma wel?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:05

Eh ja, die duw heb ik in figuurlijke zin gegeven door mijn samenwerking met die DA te beëindigen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:08

JP zal morgen voor jullie duimen! Ben ook zo benieuwd wat de uitslag zal zijn!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:13

Jannepauli schreef:
Eh ja, die duw heb ik in figuurlijke zin gegeven door mijn samenwerking met die DA te beëindigen.

:P
Ik heb hier in die tijd ook zo'n knullige uitspraken gehad van dierenartsen. Maar ze weten het niet, dus roepen ze maar wat.
Ik heb 3 verschillende praktijken 'achter de hand' gehad en bij allen vond en liet ik wat. Ik heb niemand aan de kant geschoven; al was ik het met sommige uitspraken niet eens, dat betekende niet dat ik ze niet raadpleegde. Want iedere opmerking zette mij wel aan het denken, stuurde mij een richting uit. En dat was soms juist helemaal tegen de mening/advies van zo'n dierenarts in en dan was ik hem of haar toch dankbaar dat ze zo'n, zei het soms knullige, opmerking hadden gemaakt.

Misschien dat ik ze nog eens ooit op een rijtje ga zetten ... kan er nu inmiddels wel om lachen en begrijp ook wel waarom ze zo dachten of dat of dat zeiden. Ik heb ze ook onlangs nog de filmpjes van Isabella nu gestuurd en allen waren verrast, en toch weer erg geïnteresseerd ... dat is toch ook wel leuk dan ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:18

Ben eerlijk gezegd nu al een beetje zenuwachtig.. ik zal mijn vent wel vragen alles te filmen. Soms reageer ik heel alert, maar vaak ook wel secundair - dan is het goed om 't nog 's na te kunnen kijken..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:26

Moet Pauli morgen met of zonder pijnstilling onderzocht worden?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:38

Jannepauli: Ik wens je morgen ook heel erg veel succes.
Het is inderdaad een goed idee om alles te filmen en om nog een aantal mensen mee te nemen. Het is net als dat je zelf bij de arts bent, door spanning mis je toch bepaalde dingen. Heb ik tenminste wel.
Ik ga duimen dat er iets 'duidelijks' uitkomt waar je dan ook nog wat mee kunt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:47

Isapaardje schreef:
Moet Pauli morgen met of zonder pijnstilling onderzocht worden?

Ja, toevallig vanmorgen even over gebeld met de DA - ze mag gewoon haar buut krijgen want, zoals hij zei dat ook mét buut het beeld toch ook toont dat ze niet zuiver loopt. En voor de lokale verdoving maakt het dan niet uit - als de pijn daar helemaal uitgedoofd is na een injectie, dan zou het ook even goed te zien zijn.
Ik vond het ook nogal wat om haar nu pijnstilling te onthouden - dan is het alsof je er bewust voor kiest haar pijn te laten hebben.. dus heeft ze een zakje Prodynam door het voer gekregen. Leuk detail: halverwege besloot Pauli dat de voerton van Jilske toch interessanter was dan die van haarzelf, dus hebben de dames even 'gewisseld' ( en ik stond te ver weg om dat te voorkomen, was de wei aan het openmaken).. resultaat: Jilske heeft zo ongeveer de helft van de pijnstiller opgeknabbeld! :#

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:15

Jannepauli schreef:
resultaat: Jilske heeft zo ongeveer de helft van de pijnstiller opgeknabbeld! :#

En Pauli dus de helft niet :o

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:40

Ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt JP, want zoals Paulie loopt ;(
Pfff voor mij al weer bijna een jaar geleden dat ik in dit topic kwam binnenvallen en nu toevallig weer eens op bokt en in dit topic, zie ik het filmpje van Pau :(:) Ik duim voor je en voor Pau dat er snel duidelijkheid komt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:23

he...timbers@ van essie.....
Hoe gaat het met je?

ik ben ook erg benieuwd wat er uit komt...ik hoop dat er wat uitkomt....het zal niet het eerste paard zijn wat ziek is en fluitend door onderzoeken heen hobbelt...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:30

Dank je Timbers, maar het nieuws is niet goed.
Volgens de arts die haar vanmorgen heeft verdoofd, moet ik haar laten inslapen.
Hij blijft erbij dat ze chronisch bevangen is, en ik.. ben het daar niet mee eens. :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:34

nou,nou....ik geloof ook niet dat ik het er mee eens ben..
chronisch of niet....het zou interessant zijn als ze de oorzaak eens wisten te achterhalen.

Mijn paard is ook chronisch bevangen...zou ook nooit meer wat worden...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:15

Wat waren de resultaten dan van de verdovingen? En komt Utrecht nu helemaal niet meer langs?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:24

Oh ja, hij zei ook nog dat ik "zijn zegen had" als ik het paard naar Utrecht zou brengen voor endocrinologisch onderzoek maar wat hem betreft was het toch eigenlijk einde van de rit.
Toen hij en z'n assistent hier weg waren heb ik wel even een traantje gelaten, om vervolgens pisnijdig te worden. Zolang de pijn beheersbaar is en het niet ten koste van het paard gaat, geef ik het nog niet op.
Na een goed gesprek met Janouk (Corinne) heb ik al kontakt met Kliniek Visdonk Roosendaal gehad en zelfs ook gesproken met Rob van Nassau. Hij heeft nu de röntgenfoto's ter beoordeling en zal hoop ik snel bellen. Uit wat ik vertelde zei hij dat het advies van de DA nogal kort door de bocht was en dat hij dan in ieder geval het paard op de kliniek wilde zien - hij noemde o.a. de mogelijkheid van een 'sinker' en dat zou volgens hem goed op te lossen zijn. Als we daartoe besluiten kunnen ze ook in Roosendaal nog wat verder zoeken naar mogelijke triggers, of ze gaat door naar Utrecht.
Eerst maar zien of de hoeven nog aanleiding tot hoop geven.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:57

geerke schreef:
he...timbers@ van essie.....
Hoe gaat het met je?

Het gaat eigenlijk wel goed met me.....op dit moment even niet maar dat komt omdat ik even in een dipje zit (kan iedereen overkomen). Maar er is een hoop veranderd in mijn leven sinds Essie er niet meer is, nieuwe baan, nieuwe mensen voor het grootste gedeelte leuk als ik mezelf dan niet in de weg zit tenminste ;).

Mis Es zo nu en dan nog verschrikkelijk maar weet nog steeds dat het voor Es het allerbeste was wat ik ooit heb kunnen doen, haar uit haar krakkemikkige lijf bevrijden en haar vrijheid teruggeven. Timber heeft het ook allemaal top opgepakt......was bang dat zij een enorme klap zou krijgen, maar nee hoor die gaat stoer door!

Wat een nieuws JP :(:) sterkte!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:42

Wat jammer dat je geen betere berichten hebt gekregen Jannepauli. Ben benieuw wat Utrecht er van zegt en van Nassau. Hoop voor je dat er toch nog een lichtpuntje is!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:19

maar een sinker is toch prima aan te tonen op een rontgenfoto? Heb je ook hoevenfoto's laten maken JP?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:37

@ graag gedaan. :(:)
Ik duim, bid en hoop rustig verder. Super dat je Van Nassau al gesproken hebt. Ik ben benieuwd naar zijn oordeel over de foto's.
Hopelijk werken de tovenaarskunsten van Van Nassau en Van Harst ook voor Pauli.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:35

Jannepauli schreef:
Dank je Timbers, maar het nieuws is niet goed.
Volgens de arts die haar vanmorgen heeft verdoofd, moet ik haar laten inslapen.
Hij blijft erbij dat ze chronisch bevangen is, en ik.. ben het daar niet mee eens. :(

Tja ... was te verwachten deze uitspraak.
maar wat hebben ze verdoofd? Alleen de voeten, of ook verder omhoog? Was er verschil in lopen?
heb je ze gewezen op de aanwezige hoefzweren die niet door willen komen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:12

De procedure was simpel: Bij allebei de hoeven werd rondom de koot een injectie Lidocaine gegeven ( drie per voet) en dan is het even wachten tot het ingewerkt is. Eén voetje (links) nog een keer extra ingespoten. Na de inwerktijd van het straatje naar de bak om te stappen aan de lange lijn. Ja, je zag inderdaad meteen verschil: ze had geen pijn en maakte weer haar normale, ruime grote stappen. De assistent van de DA nam haar van mijn man over om wat harder door te lopen, en wat te laten draven. Bij de draf ging 't even wat rommelig maar uiteindelijk ook dat redelijk zuiver. Toen zei de DA dat hij 't wel gezien had, Pauli weer op stal.

Tja, en toen kwam hij dus met de uitspraak dat ze chronisch bevangen was en dat hij vond dat ik toch een beslising moest nemen. Hij kon er zijn zegen aan geven als ik het paard nog naar Utrecht wilde brengen om haar dan binnenste-buiten te laten keren door de endocrinologen en als ik wilde kon ik daar maandag al terecht. Maar ik moest toch serieus gaan nadenken of dat nog de moeite waard zou zijn - als ik "het zat" was dan kon hij achter de beslissing om het paard te laten inslapen staan.

Mijn DA is een man van weinig woorden - en niet iemand waarmee je uitgebreid een gesprek kunt aangaan - ik kreeg sterk de indruk dat hij mij stiekem toch een soort van halve gare vindt met alle research die ik gedaan heb en ik moest me maar vooral niet baseren op de uitkomsten van de diverse dingen die ik verder had laten uitwerken. Wat ik echter niet begrijp is dat hij verder totaal geen uitweg meer gaf naar andere mogelijkheden - ik heb inmiddels toch al weer zoveel en zovaak gehoord van paarden die "chronisch bevangen" zouden zijn en desondanks vrolijk verder kunnen met bv speciaal beslag -- Rob van Nassau zei ook dat hij honderden paarden per jaar krijgt die opgegeven zijn en natuurlijk is het soms niet te redden maar vaak toch wel en dan zullen ze wellicht geen super-sport-paard meer worden, pijnloos leven kunnen ze dan wel. Dan is het toch reëel dat ik dat laat bekijken? Ik voel gewoon dat we door moeten, zo slecht als ze was op het filmpje is een moment-opname - als ze constant zo erbij zou lopen, ja dan zie ik ook wel dat er geen redden meer aan is..

Vanmiddag de paarden weer op de wei gezet - de verdovingen waren toen al lang uitgewerkt en je zag dat ze toen ook weer wat korter ging stappen. We besloten de paarden een strookje gras bij te geven en denk je wat? De dames begonnen opgewonden rond te hollen, Pauli ging wat bokken en draven en toen de grote wei open was ging ze samen met Jils in volle galop er vandoor en hebben ze prachtige rondjes over de volle hectare gemaakt. Geen moment kreupel of tonend dat ze met ongemak door pijn heen liep. Nou - een paard dat er zo slecht aan toe is doet dat niet naar mijn mening en dat sterkt me toch in het gevoel dat onze tijd nog niet gekomen is. Ze kijkt ook alert en helder uit haar ogen, echt niet de doffe blik van pijn.Zojuist nog even op stal geweest: voetjes zijn koel, ze ging 's lekker voor haar borstelbeurt staan. Ik heb haar ernstig toegesproken dat we het nog niet opgeven met z'n tweeën.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:27

Moeilijk hoor.
Toen ik destijds met Indiana bij de dierenarts kwam om foto's van haar voetjes te nemen, ze was op dat moment hartstikke kreupel/gevoelig met lopen, sleurde ze een vriendin van mij mee uit de trailer en liep ze (met die vriendin erachter aan) over het erf van de da te paraderen.
Leek absoluut niet op een bevangen paard, toch lieten de foto's kantelingen zien in beide voorvoeten.
Ze gaan dus door de adrenaline over de pijn heen.
Waar ik steeds aan moet denken is het feit dat een paard wat pijn laat zien in principe al heel ver is. Pijn laten zien is in principe je eigen doodvonnis tekenen want roofdieren halen de zwakste schakel uit de kudde.

Wat bij Pauli zo raar is dat ze ook niks anders kunnen vinden in de voeten. Een hoefzweer moet toch ook op foto's te zien zijn?
En wat me toch ook altijd wel opvalt is dat het ene paard veel eerder iets laat zien dan de andere, misschien is Pauli een beetje prinses op de erwt ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:12

Jannepauli schreef:
De procedure was simpel: Bij allebei de hoeven werd rondom de koot een injectie Lidocaine gegeven ( drie per voet) en dan is het even wachten tot het ingewerkt is. Eén voetje (links) nog een keer extra ingespoten. Na de inwerktijd van het straatje naar de bak om te stappen aan de lange lijn. Ja, je zag inderdaad meteen verschil: ze had geen pijn en maakte weer haar normale, ruime grote stappen. De assistent van de DA nam haar van mijn man over om wat harder door te lopen, en wat te laten draven. Bij de draf ging 't even wat rommelig maar uiteindelijk ook dat redelijk zuiver. Toen zei de DA dat hij 't wel gezien had, Pauli weer op stal.

Dat is toch mooi, dan zit het dus inderdaad in haar voeten en niet in de rest van het lijf, want dat zou beslist om nader onderzoek vragen.
Aangezien de röntgenfoto's eerder geen hoefbeenkanteling lieten zien, zou ik het, als ik jou was, toch op die hoefzweren houden, die, net als bij Isabella, niet door willen komen en blijven emmeren rondom de kroonrand.

Ik heb het al eerder gezegd, wat jij nu meemaakt heb ik ook meegemaakt. Met dat verschil dat ik bij Isabella ook nog eens rampzalige röntgenfoto's had van flink gekantelde hoefbenen. Toen de dierenarts die foto's zag, was het voor haar al duidelijk ... einde verhaal. Toch ben ik blij dat ik ben doorgegaan en me aan dat wat Hans Arendse vertelde heb vastgehouden en me niet gek heb laten maken door alle rampscenario's die mij werden geschetst.

Ik wens je in ieder geval veel wijsheid toe in je keuzes en beslissingen.