[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:38

GDG schreef:
Ah, in dat geval is er niet zoveel aan de hand toch? Alhoewel ik niet tevreden zou zijn dan mijn paard na elke bekapping weer even gevoelig loopt, dan is de standverandering waarschijnlijk toch te groot en zou ik minder tijd tussen de bekappingen plannen.

Was ook idd zeker niet tevreden. Daarom heb ik contact opgenomen met mijn huidige bekapper. Na deze bekapping was ze al veel minder gevoelig, op het gras bijv totaal niets te zien. Alleen op t beton en ongelijke klinkers (voornamelijk het laatste). Dus ik zie dit wel als een vooruitgang, maar ik neem aan dat als je een slechte hoef hebt die zorgt voor pijn, niet direct weer perfect in balans kan krijgen na 1 bekapping..

Het gras maakt het niet erger, ze is echt alleen een week niet goed na het bekappen. Maar omdat ze te zwaar was en een harde manenkam had ben ik toch extra voorzichtig geweest en staat ze nog steeds beperkt. Wil eerst echt duidelijke verbeteringen zien na de bekappingen voor ik weer echt ga opbouwen met gras. Puur om risico's uit te sluiten.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:59

GDG schreef:
tirzasarah10 schreef:
Ik zie door de bomen het bos niet meer en wil even hier mijn vraag voorleggen. Doordat mijn pony de afgelopen 10 maanden al last geeft gehad van een blessure was de diagnose laat gesteld voor mijn pony. Hij heeft ongeveer 2 weken lang op het gras bevangen door gelopen en nu sinds 2 weken van het gras af. Hij staat op de helft minder pijnstilling maar loopt nog wel erg beroerd. Hij staat met hooi op de zand paddock en ik wil graag weten of ik nog iets kan doen om het makkelijker voor hem te maken. Ik krijg morgen ijslands zeewier binnen en zaterdag magnesium. Wie heeft er nog tips voor ons? 2 weken terug waren er ook foto's gemaakt en was er nog niks verzakt en zag het er goed uit.

Vooral tijd en doorgaan zoals je nu doet (water, hooi, op zachte ondergrond, ruimte om wat te bewegen maar niet gedwongen worden en pijnstilling). Nog even een vraag over de pijnstilling: is het verstandig om die af afgebouwd te hebben aangezien je paard nog erg veel pijn heeft?
En verder: helaas kan het hoefbeen alsnog kantelen/zakken dus hou goed de symptomen in de gaten.

Ik moest na 2 weken stoppen van de da en hij werd erg mans als hij geen last meer had... helaas kwam ok vanavond bij hem en voelde hij zich echt niet goed. Morgen ochtend laat ik de da weer komen. Helaas wel een andere dan onze vast want die is op vakantie, wat misschien ook weer een andere blik erop heeft.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:31

Zijn er ook mensen die hun bevangen paarden naast hooi, water en medicatie ook vitalbix dc of mash geven? Of juist alleen wat pulp met dc?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:14

Vitalbix , marstall force, metazoa kan allemaal in principe aan hb paarden gegeven worden..

damian23

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:46

Ik geef die van mij vitalbix daily en speedibeet.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:58

Ik geef agrobs alpengrun mash, ben er heel tevreden over en het is fijn om dingentjes doorheen te mengen !

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:09

Nandos schreef:
GDG schreef:
Ah, in dat geval is er niet zoveel aan de hand toch? Alhoewel ik niet tevreden zou zijn dan mijn paard na elke bekapping weer even gevoelig loopt, dan is de standverandering waarschijnlijk toch te groot en zou ik minder tijd tussen de bekappingen plannen.

Was ook idd zeker niet tevreden. Daarom heb ik contact opgenomen met mijn huidige bekapper. Na deze bekapping was ze al veel minder gevoelig, op het gras bijv totaal niets te zien. Alleen op t beton en ongelijke klinkers (voornamelijk het laatste). Dus ik zie dit wel als een vooruitgang, maar ik neem aan dat als je een slechte hoef hebt die zorgt voor pijn, niet direct weer perfect in balans kan krijgen na 1 bekapping..

Nee, dat kan lang niet altijd. Maar ik vind dat een paard ná een bekapping niet slechter moet lopen dat ervóór. Een enkele keer kan dat natuurlijk wel voorkomen (inschattingsfout), maar dat moet m.i. geen patroon zijn.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 00:23

Hé gatverdarrie..
Ik was vanmiddag bij mijn pony en hij was op de stenen erg gevoelig en had duidelijk warme voorhoeven. Dus ik denk dat hij weer hoefbevangen is.

Nu is dat wel heel bijzonder aangezien we nu al sinds maart hetzelfde beleid hebben en er niets opmerkelijks veranderd is.

Het beleid: Bijna onbeperkt arm hooi uit een slowfeeder, daarnaast vitalbix met een scheutje zonnebloemolie en een schepje gluco balance. Verder snachts op stal en overdag met de kudde in de paddock en de wei met een graasmasker. De wei is vrijwel onbemest en arm, en er wordt strookbegrazing toegepast.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de hoefsmid afgelopen dinsdag is geweest, maar het gekke is dat hij woensdag en donderdag niet gevoelig was, en het lijkt me ook niet dat een paard warme voeten krijgt van bekappen.

Uiteraard heb ik hem direct van het gras gehaald en op metacam en tranqigel gezet, en nu is het afwachten hoe hij morgen is.
Maar ik weet wel dat als hij morgen veel slechter is dan vandaag ondanks de pijnstilling, dat ik hem niet weer dat gevecht aan laat gaan. Want ik zou dan echt niet weten hoe ik het zo moet rondbreien dat hij nog een paardwaardig leven heeft.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 06:01

Wat een zorgen weer Femek!

Ik moet eerlijk zeggen: ik heb mijn paard natuurlijk dik 2.5 maand op de paddock gehad wegens z.g hb! Ik heb er niet aan kunnen wennen en mijn paard ook niet. Ik vind het geen leven voor een paard alleen op de paddock! Zal ook aan het karakter van je paard liggen.. om nog maar niet te spreken van alle aanpassingen die je moet doen en ik kan me voorstellen dat als je op een pension staat dit helemaal een ramp is!
Mijn paard staat nu weer uurtje of 3 op de wei ( klein stukje ivm andere blessure die ze uiteindelijk heeft) maar wat een verademing! Nu weer wat opbouwen.
Het is te hopen dat ze er ooit iets op vinden dat verdomde hb!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 07:20

Degene die net vertelden wat ze aan hun paarden geven qua voer, zijn dat paarden die nu nog bevangen zijn of bevangen zijn geweest?

@pol1: ik ben het deels met je eens! Ik denk wel dat er verschil is tussen alleen op een vierkante paddock of met maatjes of een paddock paradise constructie :j

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:04

Niet echt bevangen maar er wel tegenaan. Maar die van mij heeft cushing en staat nu sinds 3 weken op prascent. Als ze cushing hebben kunnen ze ook steeds HB worden. Ook als ze op hooi staan.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:15

Bedoel je mij?
Dan een jaar geleden bevangen geweest en nu waarschijnlijk weer. De stalhouder zei dat ze vanochtend niets geks zag met de pijnstillers op. Dus dat is heel fijn, want dan werken die iig goed en ben ik er vroeg bij.
Ik ben heel benieuwd wat ik vanavond aantref..

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:20

Jotoma schreef:
Degene die net vertelden wat ze aan hun paarden geven qua voer, zijn dat paarden die nu nog bevangen zijn of bevangen zijn geweest?

@pol1: ik ben het deels met je eens! Ik denk wel dat er verschil is tussen alleen op een vierkante paddock of met maatjes of een paddock paradise constructie :j

Bevangen geweest en tijdens bevangenheid ook gegeven (Shetlander)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:30

Aangezien ik toch t idee heb dat ik nog iets mis aan tips, deel ik de casus van mijn 6 jarige dame hier.

Mijn mini dame staat vanaf mei met een flinke lever vervetting, en hb op alle 4 de benen waarbij voorbenen chronisch is.
Mijn veearts zei dat ze leververvetting kreeg door te weinig eiwitten.

Nou zijn we met de veearts bezig om o.a de waardes van t bloed weer in orde te krijgen, ze had te weinig selenium en vitamine E en te weinig magnesium.
En ook kreeg ik van de veearts bonparte colon om dr eet en drink lust weer omhoog te krijgen, want ze at bijna niks meer en drinken deed ze al helemaal niet.

Maar goed in de bon parte zit ook 20% suiker, wat voor dr hb echt niet goed is.

Maar goed ook stond ze op de metacam en uh neonogwat bruine smurrie in een fles, en daar van holde ze eigenlijk nog harder achter uit en hield ik een hoopje ellende er aan over.

Nu al paar weken bezig met homeopathie om dr lever en nieren te helpen herstellen, en ook zijn we over gestapt op voer uit voerenuitdenatuur.nl.

Maar dr vacht ging weer beter etc, maar die voeten blijft een dingetje.ze word gewoon bekapt door de hoefsmid, maar elke x na bekappen blijft ze gevoelig..

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:23

Hi, weinig gepost hiero, het ging steeds slechter en dik twee weken geleden heb ik haar laten gaan.
de buut deed erg weinig voor haar, en ze had opnieuw veel slechte dagen.
op 3 zakjes per dag kon ze net zichzelf voort bewegen ze stond bijna de hele tijd afgezonderd van de kudde en ook de kudde leek niet echt meer om haar te geven.
Ondanks dat mijn eigen DA er nog wel heil in zag met meer pijnstillers en af te wachten was voor haar en mij de koek echt op. 13 jaar, en mijn eigen gefokte merrie.. helaas soms loopt het gewoon poedersuiker af met die hoefbevangenheid.
(er was sowieso meer aan de hand, ze bleef maar dikker worden en hielt over haar hele lijf vocht vast)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:22

Wat een verdrietig nieuws Kvika. Heel veel sterkte.

Helaas is mijn paard dit jaar opnieuw hoefbevangen. Ditmaal aan alle vier zijn voeten. |( is vierkant op de foto gezet en vooralsnog geen kanteling.

Pootjes in de modder icm bute gaat hem redelijk goed af. Duimen dat het herstel niet opnieuw 6 maanden gaat duren icm de eerdere hoefproblemen die uit de vorige bevangenheid naar voren kwamen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:05

NathalientjeB: Ik vind het lastig om tips te geven aangezien jouw pony van meer problemen last heeft dan slechts de hoefbevangenheid.. Wel zou ik je aan kunnen raden om zelf een vijl te kopen en dan zelf de hoefjes een beetje bij te houden, dat icm vaker de hoefsmid om telkens maar kleine stukjes te doen zou volgens mij voor minder gevoeligheid moeten zorgen.

Kvika: Wat ontzettend vervelend!! Heel veel sterkte Y;(

Jotoma: Super klote.. Wat dit ook de reden dat je vroeg naar of onze paarden nu bevangen waren of dat het onderhoudsvoer was? Ik hoop dat je paardje er weer boven op kwam.
Jij was toch degene die telkens met het gewicht van je paard aan het klooien was?
(Ow, ik bedenk me nu dat ik een foto van mijn pony voor je zou maken.. Ga ik vanavond doen!)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:13

Klopt Femke :j de vorige keer was hij in januari bevangen en toen viel hij zo in. Heb 'm in een half jaar wel weer goed terug gekregen met vitalbix, maar ik wil proberen te voorkomen dat hij weer zo slecht wordt. Van t weekend al contact gehad met Madelief die hier mee praat en houd hem nauwlettend in de gaten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:17

Jotoma schreef:
Klopt Femke :j de vorige keer was hij in januari bevangen en toen viel hij zo in. Heb 'm in een half jaar wel weer goed terug gekregen met vitalbix, maar ik wil proberen te voorkomen dat hij weer zo slecht wordt. Van t weekend al contact gehad met Madelief die hier mee praat en houd hem nauwlettend in de gaten.

In januari..? Dus niet van voorjaarsgras!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:24

Nee, ze hadden hem toen in op bevroren gras gezet waar volle zon op stond, dus hoog fructaangehalte. Waar hij de rest vd winter alleen hooi had gehad. Dus die overgang was veel te extreem.
Hij is altijd gevoelig geweest op gras, kon ook in de zomer niet langer dan 2 a 3 uur op gras.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:04

pol1 schreef:
Jotoma schreef:

In januari..? Dus niet van voorjaarsgras!!

Nee geen 'voorjaarsgras', maar het gaat om het fructaan in het gras (in het voorjaar, maar dat speelt in de winter minstens net zo: vooral bij zonnig weer met vriestemperaturen is het héél link).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:49

Mijn paarden gaan nooit met vriesweer op de wei..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:51

De mijne wel, staan jaar rond 24/7 op de wei.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:33

Jeetje allemaal veel sterkte

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:26

Deni11: Hoe is het eigenlijk met jouw pony? Want dat ging niet zo lekker toch?

Jotoma: Fijn dat het nu onder controle is en dat je hulp krijgt van iemand! Hopelijk gaat het vanaf nu gewoon goed.

Vooralsnog heeft mijn pony nu geen warme voeten meer. Maar hij is nog wel flink gevoelig op de stenen helaas.. En het ging zo goed |( Voor nu houden we het op gevoelig na het bekappen en veranderen we niets aan het beleid, maar blijven we heel goed in de gaten houden of zijn hoeven niet warm zijn.

Ik ga morgen nog even overleggen met de dierenarts of het nuttig is om hem een beetje metacam te geven om bevangenheid door het anders belasten te voorkomen of dat dat overbodig is.
Op het vlakke asfalt, vlakke klinkers, zand en grasland loopt hij prima enkel op de ruwere asfalt weg of als er een steentje ligt is hij gevoelig.