[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:34

Die pellets klinken niet verkeerd. Wat jammer dat Top nu net die niet heeft.
Anders zou ik ze bij Wielens zelf moeten bestellen.

Volgens die link zou ik haar er 3,5 kilo van moeten voeren :D
Citaat:
11.25 kg (24.75 lbs) of total feed per day.
3.6 kg (7.92 lbs) of ERS Pellets per day.
7.65 kg (16.83 lbs) of forage per day.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:41

Dat is de dosering voor eventing en race paarden :D en als je het als enigst voer wilt geven,

Hittie krijgt gewoon haar Safe&Sound en als ze gewerkt heeft 400 gram ERS.
Heeft ze alleen basistraining (loswerken) gehad dan krijgt ze 200 gram.
de lijnzaad geeft ook nog energie en als je zetmeel-arm wilt blijven kan ik je de kwikbeet aanbevelen (bietenpulp)

en nee... ik heb geen aandelen bij Dodson&Horrel _O-

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:02

Ik ben er 2 jaar lang ingestonken, mijn paard te mager vinden, en dan toch weer wat bietenpulp ed bijgeven. De laatste winter ben ik er van af gestapt, mijn ogen stijf dicht gedaan, en alleen maar hooi gegeven en subli omega, en extra dikke dek, om te mager worden tegen te gaan. Zoals gezegd in januari 1 kilo Vito gaan geven, ipv Pavokoek en subli, door toch de hoge suikergehalte van beiden samen. Ze is zeker schraal, met net genoeg vet op de achterhand, maar wel stabiel.

En ik verander er niets meer aan. Het gaat nu, het derde jaar goed. Ik geloof in stabiliteit door vast houden aan een voer program, en niet proberen steeds toch of gras, of what ever door tevoeren.

Had het eerder kunnen weten, hou al 12 jaar zo een andere HB er stabiel, eigenlijk omdat dat mijn interesse paard niet is :o De mijne moet er mooi uitzien, de andere is van mijn dochter, dus haar verantwoording. En die had drie gekantelde hoefbenen, maar heeft nooit een terugval gehad na de stabilisatie.Licht verwaarlozen houdt blijkbaar HB buiten de deur. Killing them with kindness lijkt het wel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:06

Oei, ben net wat bietenpulp gaan bijgeven omdat de d.a. haar te mager vindt, vind haar zelf ook wel schraal, maar heb d.a gewezen op het feit dat de achterhand, net als bij jou, niet bottig is...............

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:16

Ik zeg niet dat jouw paard daardoor weer de fout ingaat (bietenpulp is nog wel met het minste gevaar, die pavokoek en subli zijn vele malen erger), maar dat steeds dan weer dit en dat, doet wel iets, zeker als een lijf inwendig in onbalans is, en dus dingen niet goed opneemt, kan ergens niet goed zijn. De nachten zijn nu ook wat fris, dus doe ik een regendek of zomerdek op. 90% van de voeding gaat in het warmhouden zitten.
Ruwvoer verhogen duurt langer met aanzetten, maar lukt ook.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:34

Weet ik, bietenpulp is ook ong. het enige wat ik aandurf. Ze krijgt ook 500gr. marstall vito, al een tijd, en dat gaat goed. Maar dikker wordt ze er dus niet van. Durf nu bijna niet te rijden, uit angst dat ze nog meer afvalt :(

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:00

Dat gevoel ken ik. Aletta Skeletta noem ik haar. Van KV wordt een paard ook niet snel dikker. Wel van ruwvoer, en idd bietenpulp. Ik rijdt haar trouwens (momenteel minder door mijn hernia's) om de dag. Viel ze niet meer vanaf, werd wel anders in vorm. Gewoon 25 minuten, veel stap en buigwerk, af en toe een rondje draf. Ik geef wel veel hooi, zo'n 5 keer per dag een lading om de 3 a 4 uur.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:34

Bietenpulp schijnt vooral goed te zijn voor de darmwerking... Ze krijgen bij mij 100 gram ongeweekt per dag - hooguit!!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:37

Ik weet niet hoeveel ik ga geven, ben nog maar net gisteren begonnen, vier handjes (mijn handjes, klein ;)) heb ik geweekt en verdeeld over twee paarden, maar Es heeft ong. een derde gehad en Tyr twee derde.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:55

paars schreef:
Hij krijgt momenteel 3 kg hooi en 11/12 kg graszaadhooi per 24 uur.

moet mezelf even corrigeren hoor! Hij krijgt 2x daags 6 1/2 kg, waarvan dus 1 1/2 kg weidehooi is. Totaal graszaad per dag is dus ong. 10 kg.
Ik stond gister met het hooi op de weegschaal en dacht, dat moet ik ff rechtzetten! We zitten dus op ong. 2% droge stof per kg paard. Op dagen dat ik minder weidehooi geef (=op warme dagen) geef ik meer gzh. Hij woog in mrt 620 kg.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:06

Waarom geef je op warme dagen minder weidehooi paars?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 11:12

Volgens mij zit je wat lager - met 10kg hooi zit je op iets meer dan 1,5% van 620 ( = 9,3 kg)
Met 2% zou je iets meer dan 12kg moeten voeren.

NB: te weinig voeren kan in een hoger insuline niveau resulteren - voor HB en IR gevoelige paarden wordt, nadat zij hersteld zijn van de alarmfase, aanbevolen op 2% te gaan voeren.
Suikers moeten onder de 10% blijven
Vet mag niet meer dan 6% (maar liefst lager) van de voedingsbeurt uitmaken.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:19

Op warme dagen kom ik ook iets lager uit, oog van de meester. Ze zetten dan toch iets sneller aan. En dat wil je ook weer niet.

Vraagje: Ik geef haar nu 1 kg vito per dag, ze zou dus rond de 3 kg mogen hebben. Ik vind dat veel, maar door laag te voeren ligt de vit/mineralen ook scheef. Houdt de fabriek met de aangegeven voedingswaarde, ook het suiker/zetmeel gehalte aan? Dus, als er staat, 8% suiker/zetmeel, is dat per 1 kg, of per dagelijkse hoeveelheid; 3kg?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:28

8% is 8%, dat maakt niet uit of je dat per voerbeurt of per kg of gehele zak berekend
Geef je maar 100 gram per voerbeurt, dan is 8% daarvan suiker/zetmeel, dus 8 gram.
Geef je 3 kg van datzelfde voer, dan geef je ook 8% suiker/zetmeel, dus 240 gram.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:33

Oke, maar in verhouding dus wel meer, qua percentage blijft het gelijk van de 100%. Heb ik dat goed begrepen? Want zou ik dus meer geven, nu dat het goed gaat, moet het wel omgezet worden in bv. beweging, anders kan het weer fout gaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 11:40

lolclub schreef:

Heb jij enige idee wie er achter deze website zit? Ik wil altijd graag weten wie|wat beweert en ik wordt vaak een beetje kriebelig als ik iemand's credentials niet kan vinden!

Om wat andere punten in vogelvlucht te beantwoorden: Pauli heeft geen vet op de hals, het is echt oedeem en is op dit moment behoorlijk hard. Als het vet zou zijn, dan zou de hals onder de manenkam ook dik zijn en je kunt zien op de foto's dat dit niet het geval is, er zit een 'dal' onder de kam. De vetpockets op de schoft zijn minimaal, wel heeft ze een klein beetje een appeltjeskont weer.

Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik mijn eigen credo "bewegen moet" de laatste tijd heb laten varen.. met uitzondering van haar eigen beweging, rondlopen, sprintjes trekken met Jilske etc., staat ze er eigenlijk bij als weideornament. |( Het is ook wel telkens raak: als ik denk dat de tijd gekomen is om de boel weer op te pakken, heeft ze wat, zoals nu dat oog. En ik ben dan zo'n watje dat ik haar niet aan het werk wil zetten omdat ze pijn heeft...
Het regime dat jij voorstelt zal ik niet gaan volgen - da's veel te straf voor een paard dat niet gezond is.. ik wil haar toch liever nog even bij me houden en ik denk dat als ik zo'n excercitie gaat uithalen, ik Pauli kan wegdragen.. of er gebeuren hele vervelende dingen in mijn werkwereldje waardoor ik weer overgeconcentreerd in m'n werk moet zitten, of werkt m'n eigen lijf niet mee... - het lijkt wel of de duvel er mee speelt.. :(
Maar om je een voorbeeldje te geven: begin van afgelopen week, toen het opeens zo ontzettend warm was, kreeg ze een beetje gaskoliek. Pauli gaat dan uitzichzelf rondrennen (draven) en is daarbij nauwelijks te stoppen, hartslag kon ik niet meer bijhouden zo snel ging het, ze stond te hijgen en dampen als een stoomschip en zwaar in het zweet. Nu probeer ik eerst altijd evenof mijn Colosandrankje wat relief geeft dus heb ik haar naar stal gehaald om dat in de mond te sputien. Ze stond op dat moment nog met een vliegendek op, voelde kokend-heet aan. Terwijl ik de spuit wilde inbrengen zag ik haar ogen helemaal wegdraaien, alsof ze in shock ging.. ik schrok me kapot. Snel de deken eraf en weer naar buiten laten gaan. Ik durf dus met dit overgevoelige dametje dus echt geen bootcamp training te gaan doen, dat snap je wel.

Maar het is duidelijk dat ik aan het werk moet met haar - iemand nog leuke tips? Want longeren is uiteindelijk ook maar saai..

L_R: bij de analyse van het voer staat meestal vermeld dat de percentages per X-gram gewicht zijn: bv "per 100 gram" of "per kilo"

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:13

Ik werk hier ook vrij met de paarden, een mix van NM en een beetje van mezelf. Vraagt niet zoveel van het paard, en je kunt er wat spelen in bouwen. Eens drie balkjes erbij leggen, of iets engs, en dat dan overwinnen. Ook wandel ik soms, gewoon een kilometertje. Als het zo warm is als die 2 dagen van afgelopen week, doe ik niets met het HB paard. de anderen in de vroege ochtenduren even heel licht longeren. hou zelf ook niet van het warme weer, en voel dan ook me niet prettig met hevige inspanning, alles werkt dan bij mezelf ook anders, dus bij een paard ook.

Met een paard die gevoelig is, en ook als het leven even 'niet wil', zou ik überhaupt een programma opzetten, wat hanteerbaar een ook ontspannend is. Gaat dan om de lange termijn en volhouden, das beter dan korte pieken van activiteit, en beter dan niets.Komen vanzelf weer andere tijden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:46

Jannepauli schreef:
Volgens mij zit je wat lager - met 10kg hooi zit je op iets meer dan 1,5% van 620 ( = 9,3 kg)
Met 2% zou je iets meer dan 12kg moeten voeren.

Krijgt 'ie. Want hij krijgt naast die 10 kg gzh immers nog 3 kg weidehooi per 24u. Verwarrend opgeschreven misschien, sorry!
En op de warme dagen zet hij idd meteen een beetje aan. Toen ben ik op die dagen het weidehooi gaan minderen (geef dan meer gzh). Hij doet op die hete dagen qua beweging ook niks uit zichzelf. En ik doe dan ook niks met 'm dan een kort wandelingetje om even zijn dag te breken. Hij heeft sowieso een lui leven hoor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 12:53

L_R: wat is NM ?

Ah...paars... ik was je gras inderdaad even vergeten!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:59

Wat eng JP!!! Misschien had je haar moeten koelen? Lauw sponzen tussen de achterbenen en achter de oren? Als werk gewoon lekker lange einden stappen is ook prima voor een paard - niet laten sloffen, maar doorlopen. Dat is ontspannend, je kunt genieten van de mooie natuur (ik ga er even van uit dat je die hebt?) en verbrand ook calorietjes.

En achter de website zitten deze dames:
http://centaurpaardenadvies.nl/node/21

Luv Rozes - wat Isapaardje al zei: 8% is 8% --- 8/100ste deel van een kilo is 10x meer dan 8/100ste deel van een ons. Laat al die krachtvoer dingen nu eens varen! In gewoon hooi van redelijke kwaliteit zitten voldoende vitamine/mineralen, tenzij ze heel erg hard aan het werk moeten. En het enige zou zijn een liksteen - een doodgewone recht op en neer zoutblok - het paard kan Natrium tekort hebben en al die andere meuk in de likstenen is niet nodig. Ook natrium = natrium, of je dat nu uit de Himalayah peutert of uit een zoutmijn. Het scheelt alleen in de centjes....
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 03-07-11 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 13:00

Trouwens..... ik heb een nieuw wegertje aangeschaft (een unster) - heeft iemand belangstelling voor de weger die ik tot nu toe gebruikte?
Je mag 'm tegen verzendkosten hebben!
Ziet er zo uit: http://www.blueblizz.com/hengelsport/he ... 7940/0001/
Hij werkt prima hoor, de enige reden dat ik een andere gekocht heb is dat ik met m'n ouwe oogjes die kleine cijfertjes niet zo goed kan lezen in de donkere hooischuur en nu dus een digitale, verlichtte display heb.. }>
Als ik iemand er een plezier mee kan doen, pb je adres dan maar: wie 't eerst komt.. krijgt 'm!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:09

Jannepauli schreef:
L_R: wat is NM ?

Ah...paars... ik was je gras inderdaad even vergeten!

NH bedoel ik, natural horsemanship, sorry.

@Buitenzinnig, ik weet het, ze zou net zo goed zonder kunnen. Moet alleen even diep graven wat er gebeurde toen ik dat deed, meende dat ze toen wel erg inteerde op de bovenlijn, en ik toen het advies kreeg, de energie toevoer te id gaten te houden. Ruwvoer hangt onderaan de buik (echt hangen,haha), met geen KV in de acute tijd, verdween de bovenlijn ook. Deels spier verval, maar ook de achterhand 'knobbels' werden zichtbaar. Die kreeg ik er niet eerder weer op, dan dat ik KV ging opbouwen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:19

Ik merk dat bij Amber ook LR :j Kreeg op een ander forum ook al te horen dat haar bovenlijn erg kaal is. Vooral haar hals is ingeslonken

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:49

luve_rozes schreef:
@Buitenzinnig, ik weet het, ze zou net zo goed zonder kunnen. Moet alleen even diep graven wat er gebeurde toen ik dat deed, meende dat ze toen wel erg inteerde op de bovenlijn, en ik toen het advies kreeg, de energie toevoer te id gaten te houden. Ruwvoer hangt onderaan de buik (echt hangen,haha), met geen KV in de acute tijd, verdween de bovenlijn ook. Deels spier verval, maar ook de achterhand 'knobbels' werden zichtbaar. Die kreeg ik er niet eerder weer op, dan dat ik KV ging opbouwen...

Wellicht zijn er ruwvoersoorten die wat meer bevatten dan andere en dat je daar een mix van maakt? Ik heb hier ook hangbuikzwijtjes :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:58

@jp
tipje voor ander werk:
- freestyle (loswerken)
- lange lijnen, kan je een paard prima mee los werken zonder zwaar te belasten (en je word er zelf ook fit en slank van haha)