Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:55

Sinds een paar dagen valt het me op dat mijn merrie aan beide achterhoeven aan één kant van de hoef een deukje/gleuf heeft naast de hoefwand/in de witte lijn. Ik heb zelf niet het idee dat de hoefwand aan die kant zo'n stuk langer is en dat ik die gelijk zou moeten vijlen met de gleuf, immers is de zool naast de gleuf ook weer hoger. Herkent iemand dit?

(Op deze foto aan de rechterkant)
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:58

Witte lijn is "gewoon" onrustig, dit komt van binnenuit. De stofwisseling van je paard reageert ergens op.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:06

Ze staat sinds kort wel weer meer op het gras, maar heb het idee dat ik dat wel rustig genoeg heb opgebouwd. 12 april voor het eerst weer een uur op de wei (na 3-4 weken alleen paddock ivm bemest land), steeds wat uitgebouwd en nu staat ze er zo'n 6-8 uur op, afhankelijk van hoe laat ik op stal ben. Zou het daarvan kunnen komen, en gaat het dus ook vanzelf weer over? Kan verder niks bedenken wat veranderd is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:08

Chouchou schreef:
Ze staat sinds kort wel weer meer op het gras, maar heb het idee dat ik dat wel rustig genoeg heb opgebouwd. 12 april voor het eerst weer een uur op de wei (na 3-4 weken alleen paddock ivm bemest land), steeds wat uitgebouwd en nu staat ze er zo'n 6-8 uur op, afhankelijk van hoe laat ik op stal ben. Zou het daarvan kunnen komen, en gaat het dus ook vanzelf weer over? Kan verder niks bedenken wat veranderd is.

Dat vind ik best wel al lang in deze periode.
Waar is het land mee bemest?

Chouchou

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:15

Ze staat op een boerderij en het land is bemest met de koeienmest van de boer. Dit is 16 maart gebeurd. Dacht dat het aantal uur wel meeviel en ze heeft verder ook geen slappe mest oid. Komt ook uit zichzelf gewoon terug de paddock in gelopen voor een middagdutje of een lekker hapje hooi, dus ze is niet constant gras aan het schrokken. Maar misschien dus toch nog wat te veel met het lekkere sappige voorjaarsgras.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:16

Chouchou schreef:
Zou het daarvan kunnen komen, en gaat het dus ook vanzelf weer over?

Ja en nee. Ik zou er niet van staan te kijken als je hier de oorzaak te pakken hebt, en dus ook meteen de oplossing. "Vanzelf" zal het denk ik niet over gaan, maar dat kun je natuurlijk zelf in de gaten houden. Ik neem aan dat je zelf ook snapt dat de symptomen weer verdwijnen als je de oorzaak ervan weghaalt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:53

Chouchou schreef:
Ze staat op een boerderij en het land is bemest met de koeienmest van de boer. Dit is 16 maart gebeurd. Dacht dat het aantal uur wel meeviel en ze heeft verder ook geen slappe mest oid. Komt ook uit zichzelf gewoon terug de paddock in gelopen voor een middagdutje of een lekker hapje hooi, dus ze is niet constant gras aan het schrokken. Maar misschien dus toch nog wat te veel met het lekkere sappige voorjaarsgras.

is het met drijfmest gebeurd? of vaste mest?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:26

Heeft er hier nog iemand tips om de zool "schoon" van oud materiaal te houden?
Bij mijn merrie word hij echt kei en keihard. Valt echt niks aan te prutsen met een krabber. Vandaag (zal iets met lange droogte en toen regen zijn geweest?) kwamen er opeens plakkaten van enkele cm2 groot en enkele millimeters dik vanaf zetten. Kon ze er zo afpulken, eronder kwam de nieuwe zool tevoorschijn. Kon daarna de hoefwand ook korter vijlen natuurlijk.

En dan te bedenken dat ik achter geen hoefschoenen gebruik, je zou denken dat regelmatig 15 km draven over asfalt een hoef wel kort genoeg houd. Niet dus! :oo

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:44

nombrado schreef:
Chouchou schreef:

is het met drijfmest gebeurd? of vaste mest?

Land bemesten weet ik niet zoveel van, maar als ik het goed begrijp wordt vaste mest gestrooid en drijfmest geïnjecteerd? In dat geval is er hier drijfmest gebruikt. Ik las al dat vaste mest de voorkeur had voor paardenweides.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:57

Gypsy schreef:
En dan te bedenken dat ik achter geen hoefschoenen gebruik, je zou denken dat regelmatig 15 km draven over asfalt een hoef wel kort genoeg houd. Niet dus! :oo

De hoefwand wel schatje. Maar andere onderdelen van de hoef niet, althans niet op asfalt. Daar heb je iets van grind voor nodig.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:06

Nu, door de laag zool die eraf kwam, moest ook de hoefwand nog korter gevijld. Blijkbaar is de zool dermate hard, dat zodra deze een beetje meedraagt, daar de slijtage stopt. Blijkbaar ook als het om oud materiaal gaat.

Maar goed, ik klaag verder niet, ik overwoog om ook voor achter schoenen aan te schaffen voor langere ritten, maar weet nu dat dat niet nodig is. Kan ik mooi mijn geld aan wat anders besteden. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:21

Chouchou schreef:
Land bemesten weet ik niet zoveel van, maar als ik het goed begrijp wordt vaste mest gestrooid en drijfmest geïnjecteerd? In dat geval is er hier drijfmest gebruikt. Ik las al dat vaste mest de voorkeur had voor paardenweides.

In dat geval, zou de reactie in de hoeven daar best een oorzaak van kunnen zijn.
Een land met drijfmest bemesten en dan de paarden het land op is niet zoooo gezond.
(drijfmest is veel ammoniak, wat dus ook in de grond komt)
Als je als mens in een mestput valt, ga je echt dood van de dampen. Dit is op het land wel een mindere sterkte , maar toch...het gras eten ze.
Vaste mest is idd beter, maar dan ook niet vlak voor het beweiden van dieren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:49

Het is echt het weer Gypsy, bij mijn meiden heb ik gister ook hele plakkaten oude zool kunnen wegtikken met de hoefkrabber.
Alleen toen moest ik m'n messen pakken, want de steunsels staken nu als een soort weerhaken boven de nieuwe zool uit.
En inderdaad ineens een te lange hoefwand.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:54

Grappig bij die van mij kan ik ook ineens stukken zool wegkrabben, eindelijk wordt ook het verschil tussen de zool en de steunsels weer duidelijk. Nu is de hoefsmid 2wkn geleden geweest en was de hoef toen echt nog bíkkelhard maar nu moet eigenlijk de hoefwand en steunsels weer worden bijgewerkt daar baal ik wel van. Kan het nu ook niet zelf omdat ik na n operatie aan m'n knie 2 weken geleden alleen in een spalk mag rondlopen. Nu heeft ze al in beide voorvoeten bij de toon een scheur zitten dus denk niet dat ik haar met een wat langere wand op het harde kan laten lopen, ben bang dat die scheur dan verder uiteen splijt.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:18

Grappig bij die van mij kan ik ook ineens stukken zool wegkrabben, eindelijk wordt ook het verschil tussen de zool en de steunsels weer duidelijk. Nu is de hoefsmid 2wkn geleden geweest en was de hoef toen echt nog bíkkelhard maar nu moet eigenlijk de hoefwand en steunsels weer worden bijgewerkt daar baal ik wel van. Kan het nu ook niet zelf omdat ik na n operatie aan m'n knie 2 weken geleden alleen in een spalk mag rondlopen. Nu heeft ze al in beide voorvoeten bij de toon een scheur zitten dus denk niet dat ik haar met een wat langere wand op het harde kan laten lopen, ben bang dat die scheur dan verder uiteen splijt.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 10-05-15 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:24

Kasmir doe gewoon wat je zelf goed lijkt. Als je het hier vraagt krijg je toch 1001 verschillende meningen. En één ding wat zeker is is dat dat binnen 6 weken niet gaat veranderen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:43

Smid vragen om even te komen zodra die in de buurt is?
Het is een uitzonderlijke situatie omdat je normaal zelf er wat aan zou doen.

Als ik mijn smid twee weken na het bekappen terug zou vragen te komen zou die waarschijnlijk zelfs voorstellen niet vol tarief te rekenen. IJzer af is wat anders, dat kan altijd gebeuren. Maar van een kapbeurt mag je toch denken dat dat langer mee gaat dan 2 weken.

Goed, heb wat dat betreft echt een lieve smid. Toen ivm een los ijzer hij eerder terug kwam, haalde hij gelijk de vijl over de voeten van ons andere pony'tje. En toen ik wilde betalen had hij hun kleur even verwisseld dus moest hij echt niks extra hebben :+

Een acuut flapje of scheurtje snijd of vijl ik vaak nog wel even bij, maar kan dat eigenlijk fysiek niet meer dus doe de hoeven verder niet zelf.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:50

Ow nu is het helemaal mislukt, haha wilde m'n post iets aanpassen maar heb er nu perongeluk een dubbelpost van gemaakt die ik niet meer kan editen :')
Heb nu uiteindelijk toch de smid maar even aan appje gestuurd, vind het zo irritant dat ik het niet zelf kan bijwerken. Enerzijds toch zonde van m'n portemonnee maar we gaan zien wat ze ervan zegt.

m/mofJUZ.jpg

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:41

Hier ook oude zool die los komt met lange steunsels :j
Grappig! Zullen ze het afgesproken hebben :)*

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:46

Nee komt door het weer, afwisselend droog en nat.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:10

Toch he, als je er dan zo bij stilstaat blijf ik het fascinerend en interessant vinden. Hoe er na een half jaar opeens een flap van de straal komt ook, dat soort dingen. Hoe meer ik er over leer hoe meer vragen er rijzen. Terwijl me toch gaandeweg vooral één ding duidelijk geworden is: Ze kunnen heel veel zelf regelen! Klein handje hulp (wekelijks de vijl) en ze blijven je verbazen. Ik had vroeger echt nooit gedacht dat je zonder ijzers meer dan 10 km over asfalt kon draven. :n

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:13

Ik had nooit gedacht dat ik er voor kon zorgen dat m'n pony niet meer biljardeert :D
Niks bijzonders gedaan hoor, gewoon netjes bekappen en bijhouden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:06

Echt? Dat is pas supergaaf! :oo

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:57

Hallo,

Een tijdje terug heb ik hier ook de hoefjes van mijn pony geplaatst. In de tussentijd is nu 2 keer de hoefsmid geweest.
Afgelopen zaterdag was hij er voor de 2 e keer.
Wat vinden jullie van de hoefjes?
Heb alleen van linksvoor en linksachter. Toen was mn camera vol helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste en laatste is n voorhoef. De andere de achterhoef.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:14

De hoefwand is niet afgerond en bijna overal nog te lang en de steunsels zijn nog te lang. Jammer dat de straal flink is bij gesneden dit is de Nike air van je paard.het paard loopt nu op de hoefwand en daar is de hoefwand niet voor bedoeld. Die gaat nu binnen de kortste keren brokkelen en scheuren.