[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 11:57

Ja, het is niet fraai..... maar bedenk wel dat ze sowieso ( in gezonde doen) een stevige hals heeft, deze merrie heeft het uiterlijk van een getrainde hengst, er zit dus ook veel spier.
Maar.. dat neemt natuurlijk niet weg dat dit helemaal niet in orde is en weidetijd is met onmiddelijke ingang weer verboden. Zo'n zwelling heeft ze eerder gehad en gelukkig trekt het ook weer snel weg, het ontstaat nu echter veel sneller envaker dan voorheen als ze wat te lang op de wei staat. Ik zal dus echt enorm gedisciplineerd meoeten worden.

@ Geerke ( en LC): zien jullie op de schoft van Pauli ook die bobbeltjes? Komt dat niet een beetje overeen met wat Pablo had? Ik vermoed dat dit toch niet te maken heeft met spierkwetsuur maar eerder een gevolg van IR of Hypthyrodism is - het wordt ook genoemd in de ECIR groep.
De mest van vannacht was weer slap, geen mestballen maar iets steviger dan koeienvlaai.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:08

Pablo heeft op het moment ook een manekam die niet goed is...ben dus acuut gestopt met dat handje Copra,hij krijgt minder hooi,en ook geen handje lucerne rokjes meer.
Ik zal even een foto maken...ik vermoed dat het er ongeveer hetzelfde uitziet als Pauli.
Die paar kilo maakt het verschil...
Z'on tranend oog had Pablo tien dagen geleden,dat ging na twee dagen weer weg.(wel toevallig...dikke nek,traanoog,pablo loopt af en te flink onregematig rechts voor)

Aan het gras bij mij kan het niet liggen,wel heeft Pablo de heg vorige week gesnoeit...teveel van het goede waarschijnlijk.
Alarmfase....meteen op dieet!

Ik leer het nooit :(
Hij moet de hoeveelheden hebben van een vlaamse reus en niet omdat het hier 40 graden is een extra plukje hooi omdat hij dan lekker onder de waternevelaar blijft staan.
Ben even tegen mezelf aan het mopperen :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 12:10

Geerke, bedoel je met 'hoeveelheden als een vlaamse reus' dat hij veel eet ( eten wil)? Dat wordt bij ECIR als één van de symptomen van IR genoemd. ( "Raveneous appetite as a response to poor glucose transport to the cells")
Ik mopper met je mee - wij zijn vandaag twee boze dames ( op onszelf!)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:16

Sorry wanneer ik diëten even naar mensen terugkoppel - maar is het niet slimmer om een permanent dieet te voeren, dan soms veel en soms weinig te geven? Krijg je dan niet het humane jojo effect? Zodat ze als een razende vet gaan opslaan omdat ze een keer te eten krijgen? Dat is waardoor Ap uiteindelijk bevattelijk is geraakt....

Dus beter dagelijks op het land met masker gedurende x uur, dan streng niets geven en dan weer gras geven en wachten tot het fout gaat....

Even uitgezonderd wanneer ze ineens bevangen staan, dan moet je gewoon drastisch ingrijpen....

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:19

Wat ik mij nog afvraag: Toen ik gister met Pablo bezig was vond ik dat hij er maar dun en ielig uit zag, terwijl hij nu eigenlijk pas goed op gewicht is (+ nog een beetje nek) Hebben jullie dat ook? Dat je zo gewend bent aan je "dikke" paard dat je nu het idee hebt dat hij te dun is? (terwijl hij dat dus niet is)

Edit: handig he? 2 Pablo's ;)

Maisie

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:25

Dik paard went denk ik ja. En veel mensen vinden hun paard snel te mager.

Hier op het moment rustig is nu een jaar geleden dat ferro bevangen was.

Hebben jullie wel eens een bloedonderzoek laten doen? Ik wil dat bij ferro laten doen
om te kijken of er ergens tekorten zijn.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:25

@ JP: geschud en gemengd ziet het er prima uit (maar ik doe altijd een reuktest)!Manenkam is idd flink.... Oog vind ik er niet uitzien als een 'gewoon' geirriteerd oog.
@ lol: voeren zou idd theoretisch wel kunnen maar ik heb het liever langer in het pak.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:27

Hier staat nog zo'n dame, al in veel mindere mate (gelukkig).
Image heeft ook een behoorlijke vetopslag op de hals, al is die vele malen minder geworden nu ik gestopt ben met de supplementen (F4F en Equilin). Het is nu zacht en ik kan het goed bewegen.
Ze krijgt alleen nog 2 x 1/2 basisbrok en hooi en 25 minuten weidegang.

En heel apart: Image heeft ook geregeld last van een tranend oog. Ik dacht van zand na het rollen. Maar nu ik dit lees van jullie. Dat is toch wel heel apart.
En die (vet) bulten op de schouder/schoft herken ik ook wel als Image toch teveel heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:28

Jannepauli schreef:
Geerke, bedoel je met 'hoeveelheden als een vlaamse reus' dat hij veel eet ( eten wil)? Dat wordt bij ECIR als één van de symptomen van IR genoemd. ( "Raveneous appetite as a response to poor glucose transport to the cells")
Ik mopper met je mee - wij zijn vandaag twee boze dames ( op onszelf!)

Honger heeft hij altijd....ik denk dat hij dat van mij heeft ;)
Iets teveel hooi gaat al fout....hij staat altijd op dieet.
De hoeveelheden verschillen met handjes zeg maar....maar dat gaat zelfs al 'fout'.
Hier een foto van vijf minuten geleden,let op het hoge gras :D

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat er weer chamant bij :o
Op ongeveer de helft van de manekam...iets meer naar links ze je een soort bult.
Dat is vet wat naar buitenkomt,dat zag ik gisteren en toen schrok ik dus.
Normaal voel ik iedere dag de manekam,maar nu dus een paar dagen niet en kijk :(

Ik denk dat we inderdaad maar vaker foto's moeten plaatsen,mijn probleem is dat er nooit geen paardenmensen op bezoek komen.En ik zie hem iedere dag.En dan zie je die 20 kilo teveel niet.
En die 20 kilo zijn bij Pablo cruciaal.Net het verschil tussen er tegen aan zitten en goed zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:36

De slappe poep kan ook door de voerverandering komen. Haar nek is idd dik zeg...
@buitenzinnig, ben het helemaal met je eens. Exact ook de reden dat ik vrijwel niets verander in het rantsoen als het goed gaat ( hoef ik ook niet aan de rem te trekken). Was ik voor mezelf maar net zo consequent.... :Y)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:50

Ik ben ook niet consequent hoor! Ik kijk het gras en het weer een beetje aan.... met 40 graden gingen ze bijna niet het land op en hebben ze dan ook geen masker gekregen (geen arbeid ook, ze stonden al te zweten van het niksen in de schaduw!)Zoiets duurt bij ons altijd maar even - maar ga nu even consequent aan de arbeid met het gespuis :wave:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:56

Maisie schreef:
Hebben jullie wel eens een bloedonderzoek laten doen? Ik wil dat bij ferro laten doen om te kijken of er ergens tekorten zijn.

Ik heb het toevallig vorige week laten doen omdat ik nieuwsgierig was nu een jaar na de vorige keer en omdat ik wilde weten hoe het erbij staat nu ze geen zoutlik meer heeft en alleen de S&S en F4F krijg.
Lang niet alles zat nethjes 'in het midden', veel net aan de grens of iets er over. Maar volgens de DA geen reden om bezorgd te zijn of iets aan te gaan doen.
Wel was ze te mager en krijgt nu dus meer hooi.

Ik twijfel of ik de S&S eens zal vervangen door Fibra... wie kent dat ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 13:00

Ik ga helemaal met BZ en Paars mee; als je eenmaal een dieet gevonden hebt waarop ze het goed doen, dan gewoon zo houden! Wel is het dan zaak om af en toe bloed te laten testen om te bezien of het mineralen niveau nog in orde is en als het paard meer gaat werken moet er ook bijgespijkerd worden.
Pauli's dieet is niet veranderd: ze krijgt nog steeds alleen voordroog| hooi en nu gzh - aangevuld met een halve emmer S&S per dag. Wel heeft ze sinds kort weer een liksteen ( Rockies: Laminshield) waar ze driftig aan lebbert. En verder gras..
Daar zit ook denk ik de boosdoener - soms heb ik het zo druk dat ze haar toegestane weidetijd overschrijdt.. en nu sla ik mezelf even voor de kop! -:(-

Pauli is verder helemaal niet te dik - zelfs op de foto's kun je heel vaag de ribben zien. Bij ECIR wordt aanbevolen om Bietenpulp te geven, ook als drager voor medicatie. Ze zijn ontzettend gespitst op de juiste mineralenbalans (voldoende chromium, magnesium) en raden aan om dagelijks wat gejodeerd zout te geven (JOZO bv).

Wat Geerke zegt: meer foto's plaatsen: goed idee! Soms zie je gewoon niet de kleine veranderingen omdat je er dagelijks met je neus bovenop zit. Ik dacht vóór de HB-aanval in November 2009 helemaal niet dat Pauli te dik was, ze was immers altijd al zo stoer.. Inmiddels is ze zo'n 100-150 kg lichter en nog steeds stoer maar wat gewicht betreft dus nu wel gezonder!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:03

@ Geerke: ik vind jouw paard niet te dik.... Die manenkam wel maar het lijf niet.

@ DD: is dat een standaard onderzoek? Waarom geen zout/mineralenblok meer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:08

Het is het standaard algehele bloedwaarden beeld, zit alles in.
Geen liksteen omdat haar kalium te hoog is (en blijft); 6/5-10 was 5.3 en nu op 21/6-11 nog 4,9.
De gegeven bovengrens is 4.5. Niet schrikbarend te hoog, maar voor mij reden om geen zoutblok te geven.
Temeer daar ze het dus met zijn tweetjes presteerden om 3 kilo himalaya er in één week doorheen te krijgen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:22

Bloedonderzoek, tja, als er geen echte aanleiding is....het blijft een momentopname. Maar aan de andere kant; als er iets "scheef" is, dan kan je er verder naar onderzoeken en ben je misschien zaken voor. Ik zal het ook eens overwegen. Liksteen heb ik ook, een Himalaya. Doet 'ie wel een stuk langer mee dan bij jou DD! Wow zeg, dat lijkt me idd niet gezond!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:27

Hier stonden ze dus óf te eten óf aan die steen te lebberen. Het leek meer een tijdverdrijf als dat ze het echt nodig hadden.
Ik dacht bij de eerste nog van 'ze hebben zeker iets in te halen', maar bij de 2e ging het hetzelfde, dus toen heb ik hem weggehaald.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 14:01

DubbelDun schreef:
Ik twijfel of ik de S&S eens zal vervangen door Fibra... wie kent dat ??

De site had ik al eens bekeken maar ik vraag me af wat dat nu toevoegt in vergelijking met S&S.. er zit graan in - spelt. En van spelt wordt wel beweerd dat het minder inwerkt op insuline productie maar of dit nu zo verstandig is?
Je geeft tenslotte ook F4F, dan zouden je min|vit op peil moeten zijn - misschien toch iets meer ervan voeren?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:12

Jannepauli schreef:
Afbeelding

Allemensen wat een nek ;( ,
Ik zie inderdaad de schaduw van de ribben door de huid heen, maar wat ik ook zie zijn vetpockets achter haar schouderblad oplopend naar de schoft.
Heb je ook een foto van Pauli in het geheel ?, en hoe is haar achterwerk ?

Wat ik nou ga schrijven zullen sommige mensen zielig vinden denk ik :o
maar wat ik zelf in zo'n (kritiek) geval zou doen is 2x daags flink bewegen gedurende minimaal een uur met een dikke wollen halsdeken op.
Het liefst zo warm inpakken dat ze eens goed gaat zweten.
De huid is het grootste orgaan en wellicht verlies je wat extra calorieën en zweet je de afvalstoffen eruit.

Bij Hit heb ik ook vernomen dat sinds ze weer goed werkt en duidelijk zweet, ze veel strakker is geworden en dat pafferige weg is gegaan

Wat doe je momenteel met Pauli qua werk ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:18

Dat geeft wel een behoorlijke pulmo-cardiale belasting... Zou dat niet durven bij een paard die dat niet gewend is en niet in optimale conditie is. Misschien als ik ze aan de monitor had (zoals bij een fietsproef). Denk wel dat je gelijk hebt wat betret het effect! Een pittige workout. Vind het niet sielugh, maar eerder doodeng!
Zou dan zelf kiezen voor alleen graszaadhooi de komende tijd. Niets bijmengen, ze heeft zelf nog genoeg voorraad. F4f erbij en that's it.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:28

2x een uur flink doorstappen lijkt me ook het beste om mee te beginnen, maar juist dat zweten zou ik niet onderschatten
het lichaam van Pauli staat duidelijk in de ontstekingsfase en die rotzooi moet er uit (en het liefst zo snel mogelijk :(:) ).

Die opgezette halzen bevatten trouwens niet alleen vet maar ook oedeem, het aandeel vet kan niet in één nacht zo toenemen dat je zo'n hals krijgt,
de vetcellen zijn zelf een orgaan geworden en kunnen gaan ontsteken, vandaar dat de hals binnen 24 uur zo kan zwellen.
De ontsteking van de vetcellen zit echter door het hele lichaam heen, gevaarlijke situatie dus die het liefst zo snel mogelijk tot staan moet worden gebracht
Laatst bijgewerkt door lolclub op 02-07-11 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:38

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:08

@Jannepauli : omdat Boon wat mager is en weinig looplust heeft wil ik haar iets 'rijker' gaan voeren. In de Fibra zit wat meer zetmeel. Dus misschien dat dat wat helpt. Ze komt nu wat vaker onder het zadel, alleen ik heb het gevoel op een bejaard paard te zitten :D en ik rem liever ietsjes af als konstant gas te moeten geven :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:03

Wow Pauli heeft idd een beste nek :oo Ik zou het ook met bewegen proberen om te lossen. Sober voeren doe je al en de andere must naast rantsoen is toch wel bewegen.

Amber's ringen lijken idd toch van voerverandering te komen. De smid is net geweest en de hoeven zagen er goed uit :D Ze waren alleen wel te lang, was een beetje laat met bellen :o Nog even overlegd over het grazen. Voor de hoeven en het hele gestel leek het hem ook wel slim om Amber rustig aan wat meer op het gras te zetten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:13

DD
Zijn de ERS pellets als extra'tje ook niet wat voor Boon dan, desnoods met nog een extra 100 gram lijnzaad erbij ?
Hit doet het er prima op (al krijgt ze niet veel en alleen als ze gewerkt heeft),
Hit krijgt trouwens geen extra lijnzaad want dat zet ze direct om in vetpockets :D

http://www.dodsonandhorrell.com/product ... llets.html