Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:50

Bij Heleen idd

Tegen rotstraal zou ook een mengsel van dethol/azijn/zout helpen. Of het echt zo is weet ik niet, ik heb het vandaag pas gehoord van een hoefsmid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:44

Ik denk dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt wat je gebruikt als het maar erg vloeibaar is zodat het goed tot onder in die spleet kan komen en bacterie-dodend is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:07

Erg bedankt allemaal! Moet dan inderdaad in de richting van bacterie-dodende loperige middelen kijken.
Spleet is ook erg nauw inderdaad, en hoewel de hoefsmid het steeds weer bijwerkt is het nog niet weg gegaan. Hij zegt dat het vanzelf weggaat (geloof ergens ook wel dat dat kán, want weerstand, huisvesting ed van het paard speelt ook een rol) maar ik denk toch dat ik het beter een handje kan helpen.
Paard heeft er niet merkbaar last van en het verslechtert ook niet, maar toch... Het is wel opvallend dat er tussen 1 van de 8 hoefballen een spleet zit en bij de rest niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:32

No_No schreef:
Bij Heleen idd

Tegen rotstraal zou ook een mengsel van dethol/azijn/zout helpen. Of het echt zo is weet ik niet, ik heb het vandaag pas gehoord van een hoefsmid.

Ik ben afgelopen maandag voor de 3e keer bij Heleen geweest, dit keer had ik mijn camera bij.
Misschien leuk voor de hoeven fans: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 801&type=1

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:40

Zit ik nu te kijken naar foto's waarop iemand zonder schort aan het bekappen is?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:42

Dat zou kunnen, hoezo?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:45

Lijkt me niet heel handig, zonde van zo'n mooie rijbroek. Maar moet ze zelf weten natuurlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:46

LBLGypsyCobs schreef:
No_No schreef:
Bij Heleen idd

Ik ben afgelopen maandag voor de 3e keer bij Heleen geweest, dit keer had ik mijn camera bij.
Misschien leuk voor de hoeven fans: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 801&type=1

zit heleen ook op Bokt?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:47

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:48

zal eens vragen aan haar...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:50

Volgens mij leest ze wel eens mee, maar of ze een account heeft weet ik niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:54

LBLGypsyCobs schreef:
Volgens mij leest ze wel eens mee, maar of ze een account heeft weet ik niet.

nee,heb het net gevraagd...ze is nu onderweg in n.l.Mocht er iemand vragen aan haar hebben kun je haar benaderen per FB.Heleen davies.Moest ik zeggen :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:58

Via haar site Paardenhoeven.info kun je ook al veel vinden.

Ik vind het wel top dat ze elke keer dat klere-end komt rijden om mensen hier te leren bekappen :)
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 01-05-15 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:02

LBLGypsyCobs schreef:
Via haar site Paardenhoeve.info kun je ook al veel vinden.

Ik vind het wel top dat ze elke keer dat klere-end komt rijden om mensen hier te leren bekappen :)

ze heeft zelfs hulp aangeboden voor mijn oude paard.Maar die heb ik moeten laten inslapen. ;(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:17

@ Geerke jij was altijd tegen natuurlijk bekappen, of vergis ik me nou :?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:43

We waren afgelopen woensdag met een paard bij haar cursusdag in Duitsland. Niet om mee te doen (dat hebben we al 2 keer gedaan) maar om haar oordeel te horen over de hoeven van dat paard. Ze begeleidt ook mensen op afstand: door via haar website en facebookpagina hoeven te mappen en advies te geven. Maar dat werkt natuurlijk maar tot op zekere hoogte: het fijnste is als ze het paard kent (zoals bij ons het geval is) en jezelf de kennis hebt opgedaan via haar cursusdagen en haar boek , de nederlandse vertaling van het boek ABChoofcare van Sheryll Henderson.
Overigens: wat een geweldige foto's *\o/* *\o/* LBLGypsyCobs!!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:48

Dank je eiber :)
Overal vliegend hoorn :D met als resultaat mooie hoefjes.

Ze heeft voor mij en mijn paarden ook veel hulp gegeven, je had Nathan door de bak moeten zien zweven toen ik eindelijk had gedurfd zijn hielen te laten zakken :D

Dat boek van Cheryl is inderdaad een fijne, alles heel duidelijk beschreven.

Dat samen met 3 cursussen bij PN, ben ik het laatste half jaar toch heel wat wijzer geworden en hebben mijn paarden heel wat betere hoeven.

En tussendoor had ik ook het geluk dat ik bij een vriendin haar paarden mocht doen, terwijl zij aanwijzingen gaf, ze bekapt ook al een paar jaar zelf.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:52

Wat is jullie mening voor de stand van een paard met hko?
Wel of geen hoge hielen? Ik ben vergeten te vragen aan Heleen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:57

Heel erg mooie foto's! Had graag de tekst er bij gehoord, ziet er naast erg interessant, ook gewoon goed uit die hoeven na bekapping.

Geloof ook zo dat er bij veel paarden ruimte voor verbetering is qua hoeven. Welke stroming het uiteindelijk wordt... Zo was er toch ook de smid van het Nederlands team die Totilas aan het lopen hield? Misschien slecht voorbeeld, misschien niet eens waar ;) Maar ik bedoel maar...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:58

No_No: Nouja, de mijne heeft het dus ook, ik heb altijd lage hielen gehoord, zodat het mechanisme van de hoef beter blijft werken. Het belangrijkste is dat de hoef goed kan afwikkelen, dus geen hele lange tenen. Een van mijn hoefsmeden gaf hem vaak een zogenaamde mustangroll, een soort ronde voorkant. Kijk ook eens hier: http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/navicular.html. En lekker veel bewegen :). Hoge hielen lost de pijn wel tijdelijk op, maar werkt toonlanden in de hand en dat zal het weer verergeren.
Maar ik heb het alleen maar van horen zeggen he ;). Maar hier ga ik bij mijn eigen vanuit totdat iemand mij overtuigt van iets anders.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:19

LBLGypsyCobs schreef:
Dat samen met 3 cursussen bij PN, ben ik het laatste half jaar toch heel wat wijzer geworden en hebben mijn paarden heel wat betere hoeven.

We volgen dezelfde route lijkt het wel, ook ik heb 2 keer de paardnatuurlijk cursus gedaan en vond toch in de methode van Heleen nog weer veel nieuwe aanknopingspunten die maakten dat ik een beter oog heb gekregen voor detail.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:34

Arabesk schreef:
@ Geerke jij was altijd tegen natuurlijk bekappen, of vergis ik me nou :?

ik ben vooral er voor,om een paard individueel te bekijken.Dus niet voor of tegen iets.
Ik ben wel tegen krachtvoer en paarden de hele dag opsluiten :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:53

Ik heb heel veel geleerd bij Heleen. Ik heb ook zeker wel een goed gevoel bij haar visie.
Echter blijf ik het eng vinden dat mensen na een weekendje cursus denken dat ze het zelf wel kunnen.
Bij mij is de drempel heel hoog om aan de slag te gaan bij paarden. Een beetje rond veilen durf ik wel, maar om nou echt dingen te gaan veranderen vind ik best wel een stap!
Toch denk ik dat het mijn paard wel ten goede zal komen als hij uiteindelijk op de manier (of groten deels) van Heleen op zijn voeten staat.

Ik ben nu wel van plan om bij de stal waar de cursus gegeven werd de hoefavonden te gaan volgen zodat ik wat handiger wordt met de veil en mijn oog meer train.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:55

Is een mooie manier om het te leren, door inderdaad te doen, maar wel onder toeziend oog.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:58

Dat was inderdaad de insteek lblgybsycobs