[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:00

Wat een zorgen, Zarena. Ik zou idd ook denken aan HB door het aan de nageboorte blijven staan? Veel sterkte. Een goede hoefsmid is in zulke gevallen erg veel waard.
Manadeluca, ik hoor idd erg goede dingen over magnesium bijvoeren! Als mijn merrie een tijdje stabiel is ga ik haar ook weer in het land laten, ivm beweging. In een paddock staan ze toch meer stil te staan. Een must in het begin, maar daarna is beweging juist belangrijk. Daar zijn ze immers op gemaakt.

Mijn merrie heeft deze week alleen maar een stijgende lijn laten zien en zelfs al een klein showtje gegeven in de paddock, mij uitgedaagd met een stokje omdat ze wilde apporteren (hebben we dus ook eventjes gedaan, maar mijn verstandige merrie deed dat dus in stap!) en ze kijkt ook weer zacht en tevreden uit de ogen.
De uitslag van de ruwvoertest ook binnen gekregen en ff het stukje met de uitslag eruit geknipt:

Afbeelding
Ideaal zo weinig suiker! Alleen ivm de dracht aanvullend voeren (energie) en ik kijk momenteel naar Agrobs merrie"brok" voor later in de dracht. Veel merriebrok zit toch behoorlijk hoog qua suiker en zetmeel en Agrobs test alles tot fructaangehalte aan toe.
Tot ze goed stabiel is moet ze even heel karig op rantsoen blijven en vullen we alleen vitaminen en mineralen aan. Ze gaat nu al een tijdje alleen maar vooruit. *\o/*
Qua energie zit dit hooi dus wel te laag voor een drachtige merrie. Misschien is een scheutje olie een optie?
Wat zouden jullie doen?

Momenteel krijgt ze dit hooi dus, uiteraard nu even niet op gras. In de avond krijgt ze op dit moment 90 g. Marstall Force (breng ik straks weer terug op ong. 60 g. en verhoog ik daarna pas weer tegen het einde van de dracht) en driekwart schepje Gluco Balance. Ook hangt er een Himalaya liksteen in haar box.
Ik wil haar denk ik een goede maand stabiel hebben voor ik iets extra's durf te introduceren, waaronder gras (met beleid) maar zit dus wel even met de energievraag en denk om die reden aan olie... merrie en veulen moeten natuurlijk niks te kort (gaan) komen...

IrishCold

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:37

Hee iedereen. Ik denk dat ik mij hier moet gaan melden. Ik denk dat mijn paard acute hoefbevangenheid heeft... maar ook weer niet. Nu dus de vraag aan jullie. Wel of niet?

Mn paard staat op een paddock paradiseachtige plek. Ze krijgen hooi in de netten en goed droog voordroog op andere plekken. 2x per dag word er iets gras gegeven. Een strook van 8 meter lang wat sochtends en savonds 1 metertje word verzet. Er staan 8 paarden in totaal dus veel gras is het niet. Om de dag krijgt hij handje vitalbix met lijnzaad. En dat is het.

Vanmiddag viel mij op dat hij niet graag liep. Nu liep hij op grond beter als op bestrating. Maar als hij loopt is het ook niet zuiver. Ik heb rechts voor een kneuzing gezien dus dacht eerst dat het ook hier aan lag. Maar hij staat er verder wel op . Alle 4 zn benen. Rechts voor en links voor lijkt ie wel te ontlasten maar staat verder wel normaal. Geen warme hoeven en geen warmen benen. Eet en drinkt gewoon goed. Ik weet dus niet of het nu wel of geen bevangenheid is ene zegt op stal van wel en homeopaat zegt van niet dat het gewoon een kneuzing is die ik dua gevonden heb.

Iemand verder tips? Toch dierenarts maandag erbij halen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:42

Bij twijfel nu een dierenarts er bij!
Hoefbevangenheid is een spoedgeval. De eerste 48 uur zijn heel belangrijk voor het verdere herstel, dus meteen ingrijpen is belangrijk.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:54

Hoefsmid zei wachten tot maandag. Van homeopaat heeft ie al wel korrel gehad.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:59

Deze hoefsmid zegt hoe eerder een diagnose (en bijbehorende medicatie) hoe beter.
Als hij bevangen is heeft hij pijnstillers en ontstekinysremmers nodig, een korrel van de homeopaat is alleen ter ondersteuning, niet als vervanging van medicatie.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:09

Dennis schreef:
Bij twijfel nu een dierenarts er bij!
Hoefbevangenheid is een spoedgeval. De eerste 48 uur zijn heel belangrijk voor het verdere herstel, dus meteen ingrijpen is belangrijk.

Dit dus.
De schade in de eerste 48 uur wil je voorkomen als het mogelijk is. Veearts erbij.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:14

Hoefsmid zegt zelf even afwachten tot maandag omdat het niet zeker is of het HB is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:15

IrishCold schreef:
Hee iedereen. Ik denk dat ik mij hier moet gaan melden. Ik denk dat mijn paard acute hoefbevangenheid heeft... maar ook weer niet. Nu dus de vraag aan jullie. Wel of niet?

Mn paard staat op een paddock paradiseachtige plek. Ze krijgen hooi in de netten en goed droog voordroog op andere plekken. 2x per dag word er iets gras gegeven. Een strook van 8 meter lang wat sochtends en savonds 1 metertje word verzet. Er staan 8 paarden in totaal dus veel gras is het niet. Om de dag krijgt hij handje vitalbix met lijnzaad. En dat is het.

Vanmiddag viel mij op dat hij niet graag liep. Nu liep hij op grond beter als op bestrating. Maar als hij loopt is het ook niet zuiver. Ik heb rechts voor een kneuzing gezien dus dacht eerst dat het ook hier aan lag. Maar hij staat er verder wel op . Alle 4 zn benen. Rechts voor en links voor lijkt ie wel te ontlasten maar staat verder wel normaal. Geen warme hoeven en geen warmen benen. Eet en drinkt gewoon goed. Ik weet dus niet of het nu wel of geen bevangenheid is ene zegt op stal van wel en homeopaat zegt van niet dat het gewoon een kneuzing is die ik dua gevonden heb.

Iemand verder tips? Toch dierenarts maandag erbij halen?

Heeft je paard een verhoogde pols?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:19

Nee temp en hartslag normaal zoals hij dat altijd heeft

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:21

Het gaat om de digitale pols.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:35

Afbeelding
Afbeelding

Kan iemand mij vertellen wat dit is? Ze is vorige week naar de hoefsmid geweest en de ijzers hebben we er onder vandaan gehaald om te proberen hoe het gaat, want ze voegde voor ons weinig meer toe aan gezien ze alleen maar op "t land" staat en niet meer wordt gereden.

De ,chronische, hoefbevangenheid is dus reeds over gegaan maar waarschijnlijk is de hoef nog herstellende maar het zag er niet fijn uit.

De hoefsmid hebben we al 5x gebeld en een appje gestuurd met de fotos maar hebben we nog niet te pakken gekregen, maar we hadden het idee dat ie op vakantie was.
Iemand in de tussen tijd al een idee wat het kan zijn?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:42

Enige advies dat ik heb zorg voor zo snel mogelijk een hoefsmid. Vind ik niet goed eruit zien.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:43

Een aanname: het lijkt of de hoefwand los laat?
Heeft die van mij ook gehad na hoefzweer, waarbij het gevolg van t inpakken vd hoef was dat de zool en hoefwand helemaal week werden.
Met hb, ijzers en verminderde doorbloeding kan ik me voorstellen dat die hoef daar ook behoorlijk van moet bij komen.
Hoe loopt je paard nu?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:01

Jotoma schreef:
Een aanname: het lijkt of de hoefwand los laat?
Heeft die van mij ook gehad na hoefzweer, waarbij het gevolg van t inpakken vd hoef was dat de zool en hoefwand helemaal week werden.
Met hb, ijzers en verminderde doorbloeding kan ik me voorstellen dat die hoef daar ook behoorlijk van moet bij komen.
Hoe loopt je paard nu?

Hoe is het bij jou weer goed gekomen?

Ze liep na het bekappen perfect zelfs weer draf en galop wat ze 8 maanden lang niet had vertoond en ze is nu nog steeds voorwaartser maar alleen wat lichtjes onregelmatig op het harde al is ze op het harde nooit 100% geweest. Ik was een weekje op kamp en ondertussen heeft mijn zusje voor haar gezorgd en viel het haar op met hoevenkrabben wat iedere dag wordt gedaan. En ze zei dat het op de een op de andere dag opviel

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:14

Hier zag je het aankomen aan de hoefwand, maar van de een op de andere dag dat het daadwerkelijk pas aan de onderkant van de hoef was.
Het moet eruit groeien, het is niet het stuk waar hij daadwerkelijk op ''loopt", dus hij loopt er ook niet kreupel op. Het is bij ons dus meer het aangezicht, want hij heeft er geen last van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:41

Foto's van een schone voet zijn duidelijker.
Ik zou dit wel snel laten bekappen/rond veilen. Hoeft kwa lengte waarschijnlijk niet veel af, maar op deze manier gaat het verder scheuren en word het een nog groter zootje.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:27

Ik heb even een vraag .Die van ons is in juni achter bevangen geweest 14 dagen duurde het voor ze weer wat kon bewegen .Gelukkig loopt ze nu weer goed en de hoefsmid die inmiddels geweest is zag gelukkig niks dramatisch
Vanaf dat moment ben ik mega voorzichtig met gras ze staat op strookbegrazing met korf uiteraard en als ik er ben mag ze even 10 minuutjes zonder grazen dan snel weer om
Ze krijgt speciaal voer met laag suiker en zetmeel gehalte van Marstall

Dus ik ben mega voorzichtig met der
Maar nu kwam ik gisteravond en had die man haar korfje afgedaan zodat ze even lekker kon grazen
Was rond 19.30 en ze gaan rond 21.00 naar binnen .Nu was het gisteren gelukkig niet zonnig maar toch
Ik weet ze bedoelen het goed zijn super lieve mensen waar ze staat .dus wil niet gelijk uit me slof schieten
Maar heb toch liever niet dat ze dit zomaar doen
Want als ik smiddags ben geweest mag ze al 10 minuutjes zonder en dan savonds weer

Wat moet ik nu doen ? We waren al op zoek naar een rusthuis maar dan gaat ze zover weg
En heb haar nog liever in de buurt
Zo lastig dit

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:21

Pff ja eens een bevangen paard ben je nooit meer onbevangen!!
Zou t goed overleggen en de gevaren goed duidelijk maken! Overleg dus!!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:51

Afbeelding

Is dit wat ik denk dat het is?
Ik heb mijn bekapper al opgebeld maar geen gehoor! Ben best in paniek en weet niet zo goed wat ik nu moet doen..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:03

Nandos schreef:
[ [url=m/xaGvT4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb mijn bekapper al opgebeld maar geen gehoor! Ben best in paniek en weet niet zo goed wat ik nu moet doen..

Dit ziet er wat vreemd uit! Wat denk jij dat t is dan?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:05

pol1 schreef:
Nandos schreef:
[ [url=m/xaGvT4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit ziet er wat vreemd uit! Wat denk jij dat t is dan?

Hoefbeen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:09

Ik zie er eigenlijk weinig bijzonders aan. :=

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:11

Afbeelding

Afbeelding

Het is aan beide voorhoeven. Ik ben bang dat er sprake is van een Zoolperforatie..

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:34

Ik lees mee in dit topic, om meer te weten te komen over hoefbevangenheid. Ik vraag me dan ook af wat en waar ik moet zien op bovenstaande foto's?

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:35

__elise__ schreef:
Ik lees mee in dit topic, om meer te weten te komen over hoefbevangenheid. Ik vraag me dan ook af wat en waar ik moet zien op bovenstaande foto's?

En ik ook, ik heb er geen verstand van, dus...