Manadeluca, ik hoor idd erg goede dingen over magnesium bijvoeren! Als mijn merrie een tijdje stabiel is ga ik haar ook weer in het land laten, ivm beweging. In een paddock staan ze toch meer stil te staan. Een must in het begin, maar daarna is beweging juist belangrijk. Daar zijn ze immers op gemaakt.
Mijn merrie heeft deze week alleen maar een stijgende lijn laten zien en zelfs al een klein showtje gegeven in de paddock, mij uitgedaagd met een stokje omdat ze wilde apporteren (hebben we dus ook eventjes gedaan, maar mijn verstandige merrie deed dat dus in stap!) en ze kijkt ook weer zacht en tevreden uit de ogen.
De uitslag van de ruwvoertest ook binnen gekregen en ff het stukje met de uitslag eruit geknipt:

Ideaal zo weinig suiker! Alleen ivm de dracht aanvullend voeren (energie) en ik kijk momenteel naar Agrobs merrie"brok" voor later in de dracht. Veel merriebrok zit toch behoorlijk hoog qua suiker en zetmeel en Agrobs test alles tot fructaangehalte aan toe.
Tot ze goed stabiel is moet ze even heel karig op rantsoen blijven en vullen we alleen vitaminen en mineralen aan. Ze gaat nu al een tijdje alleen maar vooruit.

Qua energie zit dit hooi dus wel te laag voor een drachtige merrie. Misschien is een scheutje olie een optie?
Wat zouden jullie doen?
Momenteel krijgt ze dit hooi dus, uiteraard nu even niet op gras. In de avond krijgt ze op dit moment 90 g. Marstall Force (breng ik straks weer terug op ong. 60 g. en verhoog ik daarna pas weer tegen het einde van de dracht) en driekwart schepje Gluco Balance. Ook hangt er een Himalaya liksteen in haar box.
Ik wil haar denk ik een goede maand stabiel hebben voor ik iets extra's durf te introduceren, waaronder gras (met beleid) maar zit dus wel even met de energievraag en denk om die reden aan olie... merrie en veulen moeten natuurlijk niks te kort (gaan) komen...