Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:27

Wat Mizora schrijft vind ik goed in je verhaal passen No_No. Dus dat de weerstand van je paardje wat lager is en een natte ondergrond hem dan net nog een tikje extra geeft.

Mijn ruin reageert ook op water met veel ijzer. Heb nu ook hooi met redelijk wat ijzer, waar ik het krachtvoer op heb aangepast.

Gelukkig heeft rotstraal minder mogelijke oorzaken dan jeuk. Maar jeuk in combinatie met gerommel in de voeten, of onrustige stralen/zolen/witte lijnen in combinatie met hoesten is toch wel een redelijk duidelijk signaal. En natuurlijk wil je een gezond paard maar ook een blij paard. Die van mij eten bij voorbeeld graag gras, en er zitten in gras ook dingen die goed voor ze zijn. Maar ik ben er wel voorzichtig mee. En zo ben je eigenlijk steeds op zoek naar balans en belastbaarheid. Dat kan op verschillende manieren. Ik heb op een stal gestaan waar bijna iedereen GlucoBalance door het voer mikt. Maar dat is natuurlijk niet echt een oplossing :+

No_No

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:45

Het blijft lastig, vooral een paard met kwakkeldingen.
Hij heeft oa ook verbeendhoefkraakbeen en slechte hoefkatrollen, ik hou zijn voeten dus goed in de gaten en zie dus ook de veranderingen.

Hij staat op deze stal op een droge grond, bij de vorige stallen stond hij in de winter en herfst in de blubber. Daar heeft hij nooit rotstraal gehad. wat deze stal betreft gaat de standaard gedachte van blubber/mest= rotstraal niet op.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:13

Ik kom me even melden.

Vandaag is hoefsmid geweest en mijn paard heeft altijd al een scheur in zn hoef gehad maar nu is het uitgescheurd. Hoefsmid heeft het even netjes gemaakt en gleuf onderin gemaakt dat de druk er niet teveel op komt.
Het is alleen de bovenste laag en de laag daarna is gewoon heel en hard.

Iemand dit vaker meegemaakt?

Foto komt eraan

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:14

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:17

WLD?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:19

radnah2@het is heel belangrijk dat dit nog veel meer uitgevlakt word.Zowel naar boven als zijwaarts.Tot er een goede aanhechting/verbinding van de hoefwand is.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:22

WLD heb ik besproken met hoefsmid maar wij beide geloven niet dat het dat is. Sws zit het niet bij de witte lijn en alle andere dingen die gebeuren bij WLD heeft ie ook niet.

Ik ben zelf geen hoefsmid maar waarom zou dat moeten dan geerke

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:36

Ik zou deze scheur zelf niet vertrouwen..
Ook ik denk dat deze beter uit gevreesd moet worden.
Maar ik ben geen hoefsmid!

Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitgroeien

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:37

Ik vind het er ook ontzettend uitzien als wld. Een splitsende scheur, niet aansluitende hoefwand (of dit nu tussen 2 hoefwandlagen is of echt in de witte lijn maakt niet uit) en flink omhoog uitgescheurd.

WLD is een niet één ding. Het is een verzamelnaam voor schimmels en bacteriën die de aansluitingen verzwakken. Jouw foto is juist een heel klassiek plaatjes van WLD.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:52

Nog andere opties dan wld?

De scheur vertrouw ik ook niet daarom vraag ik ideeën ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:52

Hoefsmid heeft het niet heel netjes gemaakt, het is slordig en rafelig. Deze hoef had zeker meer uitgevlakt moeten worden tot een nette aanhechting van de hoefwand. Dat zou ik alsnog laten doen en vervolgend de boel goed schoon houden en het paard zo droog mogelijk zetten. Als het nog geen WLD is zal het dat wel snel worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:53

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:05

radnah2 schreef:
Nog andere opties dan wld?

De scheur vertrouw ik ook niet daarom vraag ik ideeën ;)

Hihi, gelukkig!

Ik denk ook een schimmel/bacterie.
Er loopt nog een topic over een "scheur in de hoef, wel of geen ijzer" volgens mij heet het topic zo. Die eigenaresse van dat paard laat er wat aan doen door een andere smid.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:13

De scheur zag er niet zo uit maar was gewoon netjes dicht en had hij al jaren. Je zag alleen een streep. Heb helaas geen foto's van zo snel. Zoals het nu is op de foto is gebeurd hooguit in 2 dagen gebeurd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:17

Onder die hoefscheur is het proces waarchijnlijk al langer aan de gang en daardoor lijkt het nu ineens erger.

Scheuren in hoeven zijn nooit goed :n

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:23

Dat je het niet zag, betekent niet dat het er niet zat.

Bij mijn paard ben ik bezig de scheur eruit te vijlen. Ook zijn scheur zit er al jaren en hij begon redelijk uit te groeien (c.q. niet meer verder te scheuren) en aangezien ik toch zijn hielen wat aan het bijwerken was, besloot ik de scheur er direct uit te vijlen (hij was zo'n 3.5cm hoog, paard heeft flinke hoeven). Onder het oppervlakte bleek de scheur veel verder te gaan en een bochtje om te gaan. Ik heb hem een flink stuk verder uitgevijld, maar verder dan dat ik nu gegaan ben, doe ik niet. Want daarvoor heb ik niet het juiste gereedschap.

Wel smeer ik de scheur nu steeds in met honing. Juist om een hoef zoals de jouwe had ik besloten het toch maar aan te pakken. Ondanks dat het al jaren dus er zat. En nu ben ik er extra blij om, want anders had ik nooit gezien dat de scheur onderwands veel verder ging. En nu kan hij binnenkort weer een stukje uitgevijld worden, doordat de hoef natuurlijk wel groeit. Ik had echter maar een klein stukje een holle ruimte tussen twee hoeflagen en dat heb ik er wel helemaal uitgevijld. Het is dus puur een scheur waar nog geen aardappelschilmesje tussen past, onder de oppervlakkige hoefwand. Precies genoeg ruimte voor schimmels om in te kruipen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 23:03

Zo'n scheur precies in het midden kan ook op verkeerde drukverdeling in de hoef wijzen.
De wand is daar verzwakt dus schimmels hebben meer kans.

Ook goed zorgen dat de hoefwand niet te lang word, anders zal de scheur erger worden.

Wat betreft hoge hielen, rotstraal en toonlanden door te lage hielen wat ik wat posts terug tegen kwam.

Mijn ruintje 24/7 buiten met schuilstal, rond de stal verharding, de rest klei/wei/zand.
Nooit ijzers gehad, de smid liet de hielen altijd lang en rondde de teen af.
Rijden over grind, asfalt, berm etc. zonder problemen.
Liet ook de steunsels meedragen.

Door die hoge hielen, raakte de hoef geknepen, de straal te weinig ruimte, diepe straalgroeven, heel vaak rotstraal.
Tel daar ook de meedragende steunsels bij op en je kunt je wel indenken dat mijn pony liever op zijn tenen landt.
Doordat hij teen landt en met zijn tenen ook weer af zet, slijten die veel meer af dan de hielen.

Dus zijn tenen werden almaar korter ten opzichte van de hielen en hij kwam steeds steiler te staan, ging ook steeds korter lopen, krabbelen, schouderproblemen.

Hielen heb ik inmiddels laten zakken, steunsels dragen niet meer mee en de straal wordt steeds beter.
Ik betrap hem steeds wat vaker op een pasje hiellanden, maar weet niet of dat ooit nog helemaal goed gaat komen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 01:12

*leest nog steeds geïnteresseerd mee*

Wat adviseren jullie tegen zgn 'droge' rotstraal?
De natte vorm heb ik in het verleden veel behandeld en onze pony's hebben dat al jaren niet meer. (In dat verleden waren zowel hoefverzorging, huisvesting en voeding niet optimaal).
Heb het idee dat mijn pony aan een achterhoefje een wat te diepe groef tussen zijn hoefballen krijgt. Is verder goed droog, mooi hard, straal draagt mee en groeit prima... maar die groef blijft?

Kan even geen foto maken (lig in ziekenhuis). Maar iemand tips? Middeltjes?

edit: ik zeg niet dat voeding, stalling en hoefverzorging nu optimaal is, maar wel heel anders dan in het verleden :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:37

Ik gebruik jodiumtinktuur. Ook bij de droge rotstraal. Of het daar bij helpt weet ik nog niet

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:40

Ik gebruikte Equisolid en heb daarvoor Hipposol gebruikt. Werkte beiden goed,nu gebruik ik het alleen nog preventief als de wei heel nat is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:48

Ik gebruik Hypozin en leg het wat open eventueel. Het kan ontzettend hardnekkig zijn is mijn ervaring.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:20

Honing van de imker schijnt ook heel goed te werken bij rotstraal, heet propolis als ik het goed heb

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:55

Ik heb vandaag een clinic gevolg over hoeven wat ik erg interessant vond.
De discussie over de steunsels en het landen op de hielen of tenen hebben we ook besproken en bekeken.
Ik denk dat ik wel wat opgestoken heb!

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:14

Voor de ' droge' rotstraal gebruikte ik graag nt dry, kan je vrij goed op de bewuste plek krijgen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:44

Ben je bij Heleen geweest No No?

Ik gebruik ook Hypozin, heb het gelukkig veel minder nodig nu :)