[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:45

ik heb hooi gekocht bij een biologische boer, het is dus hooi van afgelopen zomer dus zit nog vol met vitamines en mineralen en er is nooit kunstmest over geweest. Ik ben heel blij dat ik dit heb kunnen krijgen. Ik zouzeker geen hooi van het vette land nemen, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
We hebben van de zomer ook een paar balen gehaald bij een andere boer, van dat hooi hadden we een analyse zodat ik kon zien wat er allemaal in zat.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:07

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nooit zo goed snap.
Gras wat gestressed is bevat een hoger fructaan gehalte. Stress zou kunnen komen door te droog weer, te nat weer, te weinig mest, te veel mest.
Dan is nog van invloed het tijdstip van maaien. Nu zullen de meeste boeren en loonwerkers in de hooitijd 's ochtends maaien (niet altijd natuurlijkl) want dan kan het nog de hele dag geschud worden en drogen.
Zo kan het dus zomaar gebeuren dat hooi van onbemest land wat dan ook nog 's avonds gemaaid is veel meer fructaan bevat dan hooi van een bemeste wei.
En als je nu ervan uitgaat dat het gras wat gemaaid gaat worden weinig fructaan bevat, wat maakt het dan uit of het hooi wordt of een dag/halve dag korter in de zon ligt en in folierollen wordt gedaan?

Mijn paarden krijgen al sinds jaar en dag goede voordroogkuil. Langstengelig, dit jaar vrij laat gemaaid, bemest land. Alleen toen Indiana hoefbevangen was heeft ze een tijd oud hooi gekregen.

Daar komt nog bij dat paarden die hoefbevangen zijn of wat voor andere ziekte hebben eiwitten nodig hebben. Eiwitten zijn de bouwstoffen die cellen nodig hebben om 'reparaties' uit te voeren.
Ga je dus alleen maar oud hooi of alleen maar uitgespoeld hooi geven dan komen ze tekort.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:18

Tinkerlove schreef:
Isapaardje:
Citaat:
Er zijn ook muesli's die én betaalbaar én geen BHT bevatten. (oa Hippolyt, Dodson en Horrell en Marstall).

Musli's en granen aan suikergevoelige paarden??? Dat is wel het láátste wat je moet voeren. Dze bevatten zetmeel, en zetmeel = suiker. Niet doen dus!

Ik noem ze maar even 'muesli', omdat ik zo snel geen andere term voor deze voeders kon bedenken.
Maar het zijn geen echte muesli's ... het is meer een ruwvoer variant. De mensen die ze voeren kunnen dat beamen. Er zitten geen granen in verwerkt, althans niet de delen die zetmeel bevatten. Vooral Safe en Sound en Happy Hoof lijken meer op hooi. Verschil met gewoon hooi is, dat er vitamines en mineralen e.d. zijn toegevoegd en extra magnesium, biotine en nog wat van die 'dringend' noodzakelijke stoffen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:23

Ik ga me er - bij nader inzien - toch maar niet druk over maken over dat hooi. Niet dat ik m'n eigen hooi ga gebruiken ( met het risico op het spul van de buren erbij), dat komt wel weer als m'n paard ooit weer 's in goede doen is. Maar omdat toch bekend is dat ze geen suikerprobleem heeft, heb ik gewoon goed hooi besteld van iemand van wie ik weet dat ze best hooi hebben en waarvan ik weet dat de paarden het graag eten.
Vandaag nog een rondje langs een drietal artsen gemaakt: Karin van Aalten gaat nog eens kijken of ze op de thermo's nog iets kan ontdekken want ik (nog) niet weet en ik heb met de dames van Equilin gesproken. Die melden overigens dat zij met hun Equilin Basic zeer goede resultaten behaald hebben om IR bij te sturen. Voor Pauli ga ik nu even aan de Equilin Immuno vanwege haar labiele immuniteits-systeem en ik kon het op 5 minuten rijden van mijn huis kopen.
Vind het voor vandaag wel weer even genoeg .. het lijkt wel alsof ik geen gewoon leven meer heb!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:23

Jannepauli schreef:
Ik zou willen dat ik nu 's één persoon zou vinden waar ik op kon vertrouwen ( en vertrouwen kon hebben om geduld uit te oefenen)

Ja dat is een hele moeilijke ... die kun je alleen zelf vinden.
Ik had alle vertrouwen in Hans Arendse, al heeft mijn dierenarts zijn onderzoek en foto's totaal de grond in zitten boren. Ik kreeg nog wel pijnstillers van hem, maar daar was ook alles mee gezegd.
Andere dierenarts dus maar gebeld, en filmpjes getoond en die zeiden; dat zit niet in de hoeven, dat zit in haar hoofd !! (dachten zelfs aan een tumor; maar waren het eenduidig eens; dat zijn GEEN hoefzweren !!).

En eigenlijk was dat het moment dat ik heel eigenwijs werd en dacht; zak allemaal in de blub .. mijn gevoel zei hoefzweren, Hans (die ik vertrouwde) zei hoefzweren; dus ... vandaar dat ik door wilde gaan.
Als ik iedereen had geloofd, was Isabella er niet meer geweest.

Maar ja; geef toe; het was moeilijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:27

Ik denk dat we met Hans Arendse best wel goed zitten - een arts zei vandaag letterlijk tegen mij "Hans weet er héél veel van, méér dan wij en hij kan heel goed die foto's beoordelen!"

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:31

Hoefzweren schijnen heel pijnlijk te zijn.
Met 1 hoefzweer kan het al zo erg lijken dat een paard zijn been gebroken heeft. Laat staan dat ze het aan 2 hoeven hebben. Of zoals ik nu dus vermoed gezien de zwarte plekken in de hoeven, bij Isabella aan minstens 3 hoeven.
Het mag dan een wonder zijn dat ze nog kunnen lopen.

En dan hebben we het nog niet eens over verkeerde belasting van botten, gewrichten en spieren.

Nog een tip; niet draineren nu. Ik heb die fout gemaakt toen het beter leek, dat ik een reinigingskuur ging geven; en hup daar waren de zweren weer. Gewoon goed hooi, en eventueel vitaminesupplement (ik gaf (en geef nog steeds) opkikker van paardendrogist) door seniorpriores of nog beter grasbrokken of wiesencobs van agrobs.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:44

ik geef marco nu wel drainage compositum maar dat kan toch geen kwaad? ben ervan overtuigd dat het bij hem geen zweren zijn, hij loopt immers nu weer goed.
Mijn osteopaat raadde het aan namelijk..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:00

Fancylover; mijn opmerking over het draineren was aan JP gericht. Maar toch zal ik door ervaring een drainagekuur in welke vorm dan ook niet snel aanraden bij een bevangen paard, maar zeker niet bij een paard met (niet doorgebroken) hoefzweren.
Kan het niet bewijzen dat het niet goed is hoor, maar heb het idee dat het bij Isa averechts werkte, zowel dit jaar als in 2007.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:34

http://www.youtube.com/watch?v=YGTvHw6gHUE

Zoals jullie zien is ze lekker soepel in de rug, en weer lekker aan de ren; hoewel ik liever niet heb dat ze van die korte bochtjes neemt in draf ... maar ja ... ach ... na alles wat we hebben meegemaakt is het wel heerlijk haar te zien draven :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:11

*D kijk dit zijn filmpjes waar we blij van worden.
Wat is ze lenig zeg: ze rolt zo gemakkelijk en opstaan is ook geen probleem!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:15

Wat heerlijk om te zien. Ze trippelt rond als een enorme hittepetit.
Ingrid: jij maakt ook leuk veel filmpjes en foto's, ik vergeet dat altijd.
Vanochtend waren ze hier weer even helemaal kierewiet. Ook die oude Indiana. Ik vind het geweldig om te zien, maar tegelijkertijd houd ik mijn hart vast want het is momenteel veel te glad en te nat om te rennen en te springen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:37

Isabella was ook zo maf. Ik was met haar aan de wandel gegaan, gewoon stukje asfalt en berm richting de brievenbus hier een eindje verderop om kaart te posten.
Op de terugweg flipte ze ineens door iets (geluidje) en ik kon haar bijna niet meer houden. De hele weg terug heeft ze gedribbeld, getrokken, gebokt en weet ik veel wat voor pasjes meer ... op de harde weg dus !!!
Ik was daar ook niet zo blij mee, want vind dit soort fratsen nog veel te vroeg.
Aan de andere kant ... ik zie wel weer mijn oude paardje en ik had zelf ook echt niet verwacht dat ze zo weer zou kunnen worden na alle ellende; had zeker verwacht dat ze altijd gevoelig zou blijven, zeker met zulk nat weer (natte hoeven) en ook stijf met nat en koude ... maar gezien dat rollen en het opstaan en weg rennen, kan ik niet spreken van een stijf paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:15

ongelofelijk!
Wat een verschil met een tijdje geleden...geduld is echt een schone zaak!
Isa mag blij zijn dat je haar de tijd hebt gegeven te genezen...
Er waren weleens keren waar ik dacht...oei...dit gaat niet meer goed komen.
En dan had ze weer een goede dag,en dacht ik....misschien toch?
Nu lijkt het er op dat ze stabiel is,daar ben ik echt heel blij om!
Niet alleen voor het ponybeest maar ook voor jou!

Er is niet ergers dan je dier ziek te zien en niets te kunnen doen dan wachten tot het over gaat....net als zovelen op dit topic.

Enne....ze draait zich soepeler om dan pablo hoor!
Die moet eerst opstaan om de andere kant te rollen,soms vergeet hij dat en vind ik niet zo heel erg...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:55

Toch juich ik nog niet te vroeg.
In 2007 had ze ook na haar toenmalige bevangenheid/hoefzweren periode een stabiele fase. Maandenlang, iedere keer beter. Ik spande weer in, we reden weer door het bos. En ineens, eind 2008 ... ja toen begon dus de ellende die tot ver in 2009 aanhield.

Ik krijg nu ook vaak de vraag; wanneer span je weer in?
Voorlopig niet. Althans niet intensief.
Misschien dat ze wel weer eens wat mag trekken als ze zo blijft (goed voor het koppie), maar ik probeer het rustig aan te doen tot alles in de hoeven en het lijf weer goed in balans is en hersteld (hoop dat Isa er zo ook over denkt; dat rustig aan doen bedoel ik dan :D)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:45

O.k. ik vraag nix meer over inspannen. Maar je kunt best juichen, gewoon voor het hier en nu!!!!!!!!!!!!!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:47

Oh, Romeorowan, ja, zet ze maar op 4 vierkante meter, Tyra en Estla had ik gisteren niet naar de wei gebracht, kwam even helemaal niet uit. Vanochtend zo gek als twee deuren, kon ze onderweg al nauwelijks bij me houden. Komen we in de wei, halster af, Estla begint als een gek te bokken op de plaats, en Tyra deed een soort piaffe, en ging giga onderuit. Schrok me rot, maar ze lijkt niet kreupel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:00

Hmmm, allemaal gekke paarden dus.
Storm in de lucht?

Vanochtend heeft mijn 'leenshet' trouwens een flinke schuiver gemaakt voor de kar. We waren aan het draven en plotsklaps ging ze onderuit, op haar snufferd (op de buik, 4 benen lagen ergens; heel raar om te zien), en omdat we samen op de wagen zaten, kwam die nog na door de snelheid; ik dacht echt een seconde dat we over die liggende pony heen zouden gaan ... maar gelukkig goed ingespannen en het tuig remde de boel afdoende af; pony stond weer op en liep gewoon verder, alleen modder op de knieën.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:03

Isapaardje schreef:
Hmmm, allemaal gekke paarden dus.
Storm in de lucht?

Vanochtend heeft mijn 'leenshet' trouwens een flinke schuiver gemaakt voor de kar. We waren aan het draven en plotsklaps ging ze onderuit, op haar snufferd (op de buik, 4 benen lagen ergens; heel raar om te zien), en omdat we samen op de wagen zaten, kwam die nog na door de snelheid; ik dacht echt een seconde dat we over die liggende pony heen zouden gaan ... maar gelukkig goed ingespannen en het tuig remde de boel afdoende af; pony stond weer op en liep gewoon verder, alleen modder op de knieën.

he,jakkes!
Wat eng lijkt me dat....ik vind karren al heel eng(waarom?geen idee)
Mennen is een echt vak appart..ik zou niet weten wat ik moest doen in z'on situatie...

Ik denk dat ik er liever op zit...om er vervolgens weer af te donderen...is eigenlijk ook niet alles...

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:07

Jannepauli schreef:
Ik ga me er - bij nader inzien - toch maar niet druk over maken over dat hooi. Niet dat ik m'n eigen hooi ga gebruiken ( met het risico op het spul van de buren erbij), dat komt wel weer als m'n paard ooit weer 's in goede doen is. Maar omdat toch bekend is dat ze geen suikerprobleem heeft, heb ik gewoon goed hooi besteld van iemand van wie ik weet dat ze best hooi hebben en waarvan ik weet dat de paarden het graag eten.
Vandaag nog een rondje langs een drietal artsen gemaakt: Karin van Aalten gaat nog eens kijken of ze op de thermo's nog iets kan ontdekken want ik (nog) niet weet en ik heb met de dames van Equilin gesproken. Die melden overigens dat zij met hun Equilin Basic zeer goede resultaten behaald hebben om IR bij te sturen. Voor Pauli ga ik nu even aan de Equilin Immuno vanwege haar labiele immuniteits-systeem en ik kon het op 5 minuten rijden van mijn huis kopen.
Vind het voor vandaag wel weer even genoeg .. het lijkt wel alsof ik geen gewoon leven meer heb!

Mij lijkt dat je in dit geval gewoon achter de feiten aanloopt.
Zolang je geen duidelijke diagnose hebt kan je geen behandeling vaststellen of beleid maken. Mijn persoonlijke mening is om geen energie meer te steken in zaken zoals supplementen, hooi ed, maar haar eens naar een goede kliniek te sturen en eens te laten uitzoeken wát er nou precies aan de hand is. En daarop je beleid gaan maken.

Ik stond op het punt om met Pebbles hetzelfde te doen. Toen ze begin oktober zo verslechterde terwijl we al wékenlang aan het modderen waren, dingen veranderd, aangepast, veel geld uitgaven aan van-alles-en-nog-wat en er geen duidelijke diagnose of doorbraak kwam, was ik het absoluut zat! Ik belde de DA en vroeg een verwijzing naar een goede kliniek. Echter vanaf dat moment raakte alles in een stroomversnelling en kwam die juiste diagnose alsnog.
En gelukkig!
Want daarop hebben we een passend beleid kunnen samenstellen met als gevolg dat we nu eindelijk hoopvol naar de toekomst kunnen kijken.

Gisteren de bloeduitslagen binnen:
glucose 4.7
insuline 3.7
we zitten op de goede weg.

Onze weide hebben we nu helemaal aangepast tot een paddock paradise. Zo kunnen ze kilometers maken van hooipunt naar hooipunt, op veel verschillende ondergronden zonder daar het gras te vinden wat haar eerder zo ziek maakte.
Het was even slikken om de beslissing te nemen om de wei op te offeren, maar het is de beste beslissing ooit!
Zo ziet onze paddock paradise eruit:

Afbeelding

De pijlen geven de looprichting over het harde aan van en naar de schuilstal
De kruisen geven de hooipunten aan.

Pebbles zal in de toekomst misschien wel weer op de wei kunnen. Gematigd dan. Achterin de straat hebben we nog een wei van anderhalf hectare, aan huis nu dus niets meer. Ineens wel veel meer ruimte voor de paarden om te bewegen. Gebleken is dat ze veel meer bewegen zoals de situatie nu is.
Het kijken naar de dvd's van Pete Ramey heeft mijn ogen wel geopend. Vierkante ruimtes (zoals de meeste van onze weides) nodigen niet uit tot 'travelen', paden doen dat daarentegen wél.

We gaan met Pebbles door op dit ingeslagen pad. we zullen echt nog wel tegenvallers tegenkomen, maar voorlopig ben ik voorzichtig positief over de toekomst.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:54

Hoe kan je zien of je paard een hoefzweer heeft
want hij is weer hoefbevangen maar deze keer is het anders.
Hij hinkelt op 3 benen rond en stijgert zich om

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:27

Het natte weer zorgde ervoor dat mijn paard (toen 24/7 op zand) hetzelfde beeld liet zien, maar na een nacht binnen, in de droge box, was dat alweer een stúk minder. Kan het zijn dat het vocht een probleem is bij je Linsey_X?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:08

geerke schreef:
he,jakkes!
Wat eng lijkt me dat....ik vind karren al heel eng(waarom?geen idee)
Mennen is een echt vak appart..ik zou niet weten wat ik moest doen in z'on situatie...

Ik denk dat ik er liever op zit...om er vervolgens weer af te donderen...is eigenlijk ook niet alles...

Geerke
Als je weer eens in Nederland bent, moet je echt eens langskomen dan maken wij een tochtje met de koets.Mennen is zo zalig. En je hoeft niet bang te zijn: Janouk is een ervaren menpony al blijft het wel een haflinger :D
Z dressuur mennen en 7e van Nederland dit jaar. Dus ..................je bent uitgenodigd. Wij wonen vlakbij Schiphol. haha dus als je komt binnen vliegen, zie je Image en Janouk al staan: het is ongeveer het eerste wat je ziet van Nederland voor je land.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:13

hi,hi....ik vind vliegen nog enger dan op de kar....
ik was laatst in nederland....heel kort,en inderdaad per vliegtuig.
maar ik zal het onthouden!
Jouw foto's zien er altijd super uit...en als iemand anders ment,ach...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:31

Zoals jullie weten heb ik afgelopen woensdag mijn paard uit de paddock gehaald omdat hij erg kreupel liep rechts vóór. Na een nacht in de box was hij gelukkig al een stuk minder kreupel en had ook geen stalbenen (was ik bang voor). Overdag staat hij wel gewoon in de paddock hoor. Nu zijn we 4 nachten verder hij is zo ontzettend vooruit gegaan die tijd. Echt. Hij drááft weer, met afdruk en is vrolijk. Erg fijn om te zien. Ben blij dat hij zolang 24/7 buiten heeft kunnen staan, maar al dat water heeft hem even geen goed gedaan. Dus nu droge voeten en bij erg veel regenverwachting ook een regendeken op. Al met al gaat het de goede kant op.