[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:56

Godverdorie.....wat erg zeg!!! Heel veel sterkt met het verlies!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:58

Wat een onwijs moeilijke beslissing heb je moeten maken. Heel veel sterkte! Je hebt voor je paardje gekozen, die heeft nu geen pijn meer. Heel moedig dat je het heb gekunt.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:04

wat was het moeilijk en wat heb ik gehuild..... het is beter voor hem, maar niet voor mij......wat een K"T
ziekte is het ook.
Mijn hele verhaal schrijf ik nog wel een keer op, maar het lukt me nu nog niet.....ruim 9 jaar mijn beste vriend, maatje, hij ging voor me door het vuur, ik voor hem.....Wat oneerlijk, onbeschrijflijk....wat een drama...geen woorden voor....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:10

afram schreef:
wat was het moeilijk en wat heb ik gehuild..... het is beter voor hem, maar niet voor mij......wat een K"T
ziekte is het ook.
Mijn hele verhaal schrijf ik nog wel een keer op, maar het lukt me nu nog niet.....ruim 9 jaar mijn beste vriend, maatje, hij ging voor me door het vuur, ik voor hem.....Wat oneerlijk, onbeschrijflijk....wat een drama...geen woorden voor....

Heel erg veel sterkte. Ik weet hoe ontzettend moeilijk zo'n beslissing is.... |(

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:10

Wat dapper van je om hem te laten gaan. Als de pijn te erg wordt, de prognose slecht is...jemig joh wat een drama. Net zo oud als mijn skattie. Ik zal hem vanmiddag influisteren wat een onwijze geluksvogels we zijn dat het kwartje bij ons de goede kant op is gevallen. Heel, heel veel sterkte. Als je je verhaal een keer op kan schrijven, wanneer je daaraan toe bent zou fijn zijn. Je hebt er nog niet veel over verteld. Je zou naar Utrecht ivm het onderzoek, toch? Je paard was al een paar maanden bevangen las ik in je berichtjes?
Nogmaals strekte.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:15

Wat verschrikkelijk! Wens je heel veel sterkte toe!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:17

Afram...wat vreselijk! |(
Ik juig de dag toe dat iemand een medicijn uitvindt wat meteen werkt als een paard bevangen is.
Rotziekte ook :(
Heel veel sterkte,Afram was prachtig! :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:19

Afram heel veel sterkte :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:22

@Afram
Wat een verschrikkelijk triest nieuws :(:) Soms is houden van, laten gaan als het niet meer gaat.
Voor Afram het beste.

Maar voor jou :(:) hele hele dikke knuffel van ons allemaal.

%$$#@!wat is het toch een rotziekte. Ik had goede hoop dat je in Utrecht mee kon doen met het onderzoek. |( |(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:23

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:29

Heel veel sterke Afram, het is zo verdrietig om je maatje te moeten missen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:34

ElCamino schreef:
Vandaag weer op de wei gezet. Ben extra voorzichtig na het lezen van bv het verhaal van Dynamiek....dat de HB op kan spelen bij blessure etc.

Dit is ook mijn grootste angst, vooral als ik mevrouw weer eens bokkend en sliding stops makend door de natte weide zie gaan.
Laatst met die nattigheid eind mei lag er een ijzer af, ze moest binnenkort al naar de smid want het ijzer zat al iets los.
ik ontdekte het bij het ophalen vanuit de weide en de hoef was zo goed als nog intact,
Ik weer terug naar stal, rol plakverband opgehaald en haar voet terplekke in de tape gezet.
Zo heeft ze tot de volgende morgen rond gelopen, toen de hoefsmid kwam moest hij eerst lachen om wat ik gedaan had, hij vond het zelfs wat overdreven :o .
tot het verband eraf ging, toen moest hij wel toegeven dat door de tape de hoef mooi bij elkaar gebleven was en hij kon er zo weer een ijzer onder tikken.
Had ik de tape er niet omheen gedaan dan waren er waarschijnlijk wel brokkels uitgevallen.
Bij een ander paard maakt het me niet uit als er een ijzer onderuit raakt, maar bij Hittie ben ik zo mutserig geworden ...pffff
Laatst bijgewerkt door lolclub op 01-07-11 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:38

Afram, vreselijk voor je, heel veel sterkte :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:44

Jannepauli schreef:
en omdat Pauli een vreetmachine is, schrokt ze hele propppen naar binnen. Lekker vinden ze het niet! Ik zag de bui dus al hangen: zandkoliek, verstopping.. net wat we er nog bij willen hebben.
Vorige week had ze een kleine gaskoliekaanval die ik met Colosan heb kunnen oplossen maar bij verstopping en zand gaat dat spul niet helpen.

Wat moet ik nou? Het gzhooi wat ik hier heb liggen ga ik maar weggeven aan een koeienboer denk ik..
Heeft iemand tips waar ik wel goed gzhooi vandaan kan halen? En dan liefst geen Engels Raai?

Roodzwenk is zo goed als op, de boer waar ik het vandaan haal heeft begin juni één van de laatste zendingen gehad uit Denemarken,
je kunt zien dat dit al restanten zijn, sommige balen zijn muf en andere gewoonweg groen door het onkruid wat er doorheen heeft gezeten.

Het beste wat je kan doen is de veehouderijen afrijden bij je in de buurt, misschien kun je je slechte baal inruilen of wellicht alleen een goede baal ophalen.
Het zal dan wel roodzwenk zijn want dit is de graszaadsoort die de boeren gebruiken in de mengwagen.
Die van mij eten nu al een jaar roodzwenk, en geen problemen ermee

Verder zou je Souman in st Jansklooster kunnen bellen, (niet zo heel ver bij jou vandaan), die heeft nog graszaad zitten maar is wel duur !
voor telefoonnummer pb je maar :)

Is Pauli weer bevangen overigens ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:54

@Afram, verschrikkelijk, heel veel sterkte.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:14

allemaal heel erg bedankt voor jullie steun! Doet me goed, ik heb bij zijn foto nu een kaarsje branden....miss helpt het me om dit vreselijke gemis te aanvaarden....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:51

Jannepauli schreef:
Heeft iemand tips waar ik wel goed gzhooi vandaan kan halen? En dan liefst geen Engels Raai?

Wij hebben het van Nijssen Fourage. Is Engels Raai, ze eten het prima. Er zit (naar mijn ervaring) wat meer zand in graszaadhooi. Het is natuurlijk net stro. Niet zo'n mooi bodempje eronder als bij gewoon gras. Misschien ook doordat het wordt gedorst. Als dat op droog land gebeurd, dan stuift het meer dan bij weidehooi oogst. Maar het is zo grof, en de hoeveelheden die je ervan voert groot, dat het zand niet blijft hangen. Hij poept wel 16-17 drollen in 24 uur (die ik dan uit zijn paddock mag scheppen :Y) ). Weinig kans dat er rommel achterblijft bij zo'n lekkere doorstroom ;-) . Hij heeft iig geen zand in de mest. Hij doet aan letterpoepen :+ legt zijn hoopjes alle dagen in een ander patroon. Ik probeer en logica in te ontdekken. Wie weet wil hij me wat zeggen 8-) ;-) !

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 15:07

_O- Letterpoepen... hahaha, boodschap van gene zijde!

Buurman boer is net even komen kijken en wil m'n gzh niet hebben. Té lang vindt hij, koeien willen dat niet. Nou ja, ik heb een preekje van mijn husband aangehoord ( vindt mijn zandverhaal onzin) en heeft mij een kleine demo gegeven hoe ik het gzh goed kan uitschudden voordat we het mengen met gewoon hooi. Mannen.. maar okay, ik ga het een paar dagen proberen met zijn techniek - bij het losschudden vielen er inderdaad brokken zand uit en het 'gras' zelf bleek redelijk schoon. De paarden geven de voorkeur aan ongeweekt gzh, uit het bakje wat ze aangeboden kregen ( gemengd nat en droog) gingen ze heel secuur éérst het droge eruit halen.

Ik heb wel al heel goed gewoon hooi kunnen kopen en als ik een hooinet met beide soorten vul en ophang gaat het misschien lukken. Ik ga wel in de komende weken de mest op zand checken. Als er dan toch meer dan normaal in zit voer ik het gzh alsnog af.

LC - welkom terug en dank voor de tip. Nee, Pauli is niet bevangen, het gaat met de voeten juist heel erg goed (zonder de ijzers). Mijn zorg is nu IR enPauli's oog.

Afram - wat triest.. heel veel sterkte.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:13

Fotoje van mijn graszaadhooi.
Afbeelding

Het viel me net op dat Amber op de helft van haar hoef duidelijke ringen heeft lopen. Dan zou het betekenen dat ze half jaartje terug nog een keer bevangen is geweest. Of zou het ook door verandering van voer kunnen komen? Ik ben een half jaar geleden wel meer graszaadhooi gaan voeren wat ik daarvoor niet deed. Hans heeft dit niet. Grietje wel, maar goed, die was toen ook nog bevangen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:19

Klinkt als een plan, JP :j . Ik voer het ook in een net, dat schud heen en weer en het zand kan er dan ook uit. Het lekkere hooi eet hij er eerst uit. In het begin verstopte ik steeds plukjes "lekker" in het graszaadhooi, dat zocht hij er dan eerst tussenuit. Was een heel gedoe met klaarzetten. Dus nu mag hij met voertijd eerst zijn lekkere hooi opeten. Als je honger hebt dan eet ik mijn rijst ook liever met een lepel dan met stokjes }:0 . Komt hopelijk goed hoor JP.

Ja, een boodschap is het zeker ;-) . Maar denk dat ze een ander alfabet hebben dan het onze haha.

@COJK wat ik heb begrepen kan iedere verandering ringen in de hoef geven. Van weerstandsdip tot ander voer. Lekkere lange stengels ook, je gzh!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:31

Mooi spul COJK !

die ring kan ook de voerwisseling naar het schrale hooi en het snelle afvallen van Amber aanduiden,
Toen Hit destijds overging van goed voordroog op schraal hooi en graszaad om af te vallen kreeg ik ook een duidelijke ring, deze lag dieper dan de rest van de hoef.
Ik noemde het altijd haar afval-ring :+,

JP
Ik las een paar pagina's terug dat Pauli weer zo'n dikke nek had, heeft ze die nu nog ?
Blij te horen dat haar bevangenheid niet teruggekomen is :(:)

Paars
Hier idem, het plukje lekker weidehooi gaat bovenop, daaronder beheersland en daaronder de graszaad , dit ligt op een berg los in de box
Het graszaad blijft het langst liggen en wordt soms pas na uren (mopperen) opgegeten, uiteindelijk gaat alles wel op , honger is erger }>
Alleen Snaap wil het echt niet, die mest erop en werkt het door de hele box heen,
Nou zit ik bij Snaap op het punt dat hij gaat doorslaan naar schraal (ribben worden zichtbaar) dus hij hoeft ook geen graszaad meer te eten en krijgt alleen het betere spul om op gewicht te blijven

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:40

Die van mij zijn wel blij met hun gzh. Ze eten het met smaak op, al is het weidehooi wel lekkerder natuurlijk. Het gzh voer ik overdag als vulling, Amber krijgt 's avonds wat plakken gewoon hooi en ik ben de weidegang rustig aan het opbouwen. Ik heb het idee dat ze al wat minder schraal begint te worden.

Das wel een opluchting dat het mogelijk ook van het voer kan komen. Ik heb ook niks aan haar gemerkt verder, ze heeft al die tijd gewoon goed gelopen enz.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 16:33

Lolclub schreef:
Ik las een paar pagina's terug dat Pauli weer zo'n dikke nek had, heeft ze die nu nog ?

Ja, vandaar mijn gedachtenspinsels over IR

Dat hooi van COJK ziet er inderdaad mooi uit. Ik heb me er maar bij neergelegd om dit voorlopig te proberen. Tegen de tijd dat deze 400 kg weggevoerd zijn, is er wel weer nieuw gzh en dan haal ik dat bij m'n eigen hooimeneer. Die had vorig jaar kleine balen ( 25-30 kg) mooi langstengelig.

Net terug van de huisdier DA - één poezekind had met haar pootje blijkbaar ergens klem gezeten en liep kreupel. Als de paarden niet wat aan de voeten hebben, dan zijn 't de katten. Mijn volgende paard wordt een zeepaardje.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:23

Jannepauli schreef:
Ja, vandaar mijn gedachtenspinsels over IR

kan me voorstellen...
je had het laatst over een Amerikaanse die Norit (actieve kool) voerde aan haar paard, is dat niet het proberen waard bij Pauli ?
Wij geven dat wel eens aan veulens als ze langdurig aan de diarree zijn, het mag dus gegeven worden aan paarden door de DA
Het schijnt gifstoffen aan zich te binden in het darmkanaal dus wie weet kun je haar net even helpen weer door het dooie punt te komen.

http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 98&rId=626

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:27

Jannepauli schreef:
Tegen de tijd dat deze 400 kg weggevoerd zijn, is er wel weer nieuw gzh en dan haal ik dat bij m'n eigen hooimeneer. Die had vorig jaar kleine balen ( 25-30 kg) mooi langstengelig.

Hoeveel voer je er van (Ik voer Vash met zo'n baal net een maand nl.).
Laten we hopen dat het een mooi graszaadhooi jaar wordt _/-\o_ . Zijn een hoop paarden best afhankelijk van nu!