Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:37

Recht achter is zijn meest probleem voet.
De 3e foto van boven hoort daar bij.
Links achter heeft hij een zweertje gehad. Die begint nu wat te scheuren/breken

Verder zijn alle stralen nu aangetast/verdacht door rotstraal..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:39

Zowel de rotstraal als zo'n zweertje geven voor mij al aan dat er ruimte voor verbetering is in het voer.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:39

Foto's zijn trouwens na een buitenrit van goed 1,5 uur genaakt

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:42

Klopt. Ik heb morgen een workshop hoevenkijken. Ik ben benieuwd wat ik daar van leer. Komt ook voer ter sprake en de invloed daar van op de hoeven.

Hij is inmiddels een aantal weken van het gras af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:44

Wie geeft die workshop?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:26

oei...stand achter niet goed. te lange tenen en te lage hielen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:30

nombrado schreef:

Tuurlijk, voor jou wel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:46

Koper schreef:
nombrado schreef:

Tuurlijk, voor jou wel.

paard kan achter zijn voeten niet bij elkaar zetten. Dat zegt mij al genoeg.
Stand is gewoon zo (nog) niet goed.
Hierdoor zal het paard last krijgen van de lendenen (spieren) en overvulling kunnen gaan krijgen bij de kogels.
Het paard kan niet meer in de beweging zakken in de achterhand.....(hankenbiegung)
Verzamelen gaat dus niet lukken met deze stand

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:02

Koper schreef:
Zowel de rotstraal als zo'n zweertje geven voor mij al aan dat er ruimte voor verbetering is in het voer.

Aangezien jij hier blijkbaar veel van weet. Waar krijgen paarden dan rotstraal van en een ontsteking in de hoef. Aan welk voer, teveel tekort enz ligt het dan aan..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:03

nombrado schreef:

paard kan achter zijn voeten niet bij elkaar zetten. Dat zegt mij al genoeg.
Stand is gewoon zo (nog) niet goed.
Hierdoor zal het paard last krijgen van de lendenen (spieren) en overvulling kunnen gaan krijgen bij de kogels.
Het paard kan niet meer in de beweging zakken in de achterhand.....(hankenbiegung)
Verzamelen gaat dus niet lukken met deze stand[/quote]

wat bedoel je met "de voeten niet bij elkaar zetten"?

Hij heeft altijd lage hielen gehad. Nadat ze hoger zijn gelaten door de smeden zijn er vooral problemen ontstaan aan zijn voeten. Ik zie er voor hem dus zeker geen meerwaarde in om de hielen hoger te laten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij een goede hoef vind. Kan je een foto plaatsen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:07

Zammie schreef:
Koper schreef:

Aangezien jij hier blijkbaar veel van weet. Waar krijgen paarden dan rotstraal van en een ontsteking in de hoef. Aan welk voer, teveel tekort enz ligt het dan aan..

Ligt er maar net aan waar dat specifieke paard niet tegen kan. Mijn ruin krijgt gillende rotstraal van voordroog. 11 maanden voordroog gehad (verschillende kwaliteiten en leveranciers) en ook 11 maanden rotstraal. Aan 4 voeten. En ook op wit zand, en ook tijdens een hittegolf. Toen hij weer fatsoenlijk hooi kreeg was de diarree binnen anderhalve dag over en de meeste rotstraal was na 2 weken wel weg. En bleef toen weg (in de herfst, bagger enz). Goh wat raar ;)

Paard van een stalgenoot kreeg bij voorbeeld mok, wat met ander ruwvoer ook een stuk minder werd. Merkwáááárdig ;)

Wanneer paarden een onbalans hebben in de lever (door verkeerd voer, verminderde weerstand, stress enz) kunnen ze dat op 3 manieren laten zien: in de huid, in de longen of in het bewegingsapparaat.

Mijn ruin krijgt jeukende bulten en ging uiteindelijk hoesten van geïnjecteerd gras (en nog wat andere managements- en voerellende). Mijn merrie is er bevangen van geworden. Zelfde probleem. Andere manier van uiten.
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-04-15 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:11

Koper, dit vind ik geen uitleg. Je haalt er heel andere dingen bij die hier niets mee van doen hebben.. Je zegt dat een paard rotstraal krijgt of een hoefontsteking door?
Foliehooi, kuil enz is geen paardenvoer.
Dus specifiek wat nodig is om rotstraal te voorkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:13

Door verkeerd voer en (emotionele) stress. Wat verkeerd voer is kan per paard verschillen. De shet van mijn hooiboer doet het prima op hooi waar de mijne van aan de dunne gaat. Dus mij verkoopt hij ander hooi.

Gewoon naar je paard kijken, weet je wel. Zien hoe hij ergens op reageert. En beseffen dat hoefproblemen helemaal geen hoefproblemen zijn maar stofwisselingsproblemen die worden veroorzaakt door verkeerd voer en/of verkeerd management (stress).

Wat je moet vermijden is het verkeerde voer en verkeerd management. Als je paard "hoef"problemen heeft doe je iets niet goed. Meestal ligt het hele systeem dan overhoop. Paarden zijn heus niet de enige diersoort die van zichzelf zo veel problemen hebben in hun voeten.
Ik ben het met je eens dat spul uit plastic sowieso niet voor paarden geschikt is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:27

Hahaha, gel*l van jewelste... Mijn ene paard krijgt alleen rotstraal bij langere tijd op natte paddock staan. Verder nooit. Ben het voor, dus geen last meer van, maar heeft echt niets met voeren te maken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:31

Heb je in de gaten dat jij nu schrijft over hoe dingen zich uiten in jouw specifieke paard? Dat is dus precies wat ik zeg: weet wat er achter ligt (en dat jij dat misschien helemaal niet wil weten is jouw keus, maar geen reden om zo bot tegen mij te doen) en kijk naar hoe dingen zich uiten in het individuele paard. Veel succes nog met de rotstraal en ontstekingen he.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:41

Ik ben er ook van overtuigd dat voeding en hoefproblemen met elkaar in verbinding staat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:43

No_No schreef:
Ik ben er ook van overtuigd dat voeding en hoefproblemen met elkaar in verbinding staat.

Je paard heeft geen hoefprobleem. Hij heeft een stofwisselingsprobleem wat zich uit in de hoeven.

Maar het is voor sommige mensen makkelijker en minder confronterend om de "schuld" bij (de hoeven van) het paard te leggen ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:45

Zijn geen ontstekingen. Jij bent degene die zegt dat alles ligt aan voer. Dan moet je specifiek zeggen waar rotstraal of ontstekingen door komen. Dat kun je niet, dus kun je beter niets zeggen. Zelfde als stand hoef. Waar je nombrada voor koe zit uit te maken. Slaat nergens op. Soms is het beter omniets te zeggen, als je het niet kunt onderbouwen..
En ik heb me wel degelijk in voer verdiept.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:46

Zammie schreef:
Zijn geen ontstekingen. Jij bent degene die zegt dat alles ligt aan voer. Dan moet je specifiek zeggen waar rotstraal of ontstekingen door komen. Dat kun je niet, dus kun je beter niets zeggen. Zelfde als stand hoef. Waar je nombrada voor koe zit uit te maken. Slaat nergens op. Soms is het beter omniets te zeggen, als je het niet kunt onderbouwen..
En ik heb me wel degelijk in voer verdiept.

Nee dat zeg ik niet en ik moet al helemaal niks. En zeker niet omdat jij dat wil.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:49

Rotstraal kan door voerproblemen komen, het kan ook komen omdat het hoefmechanisme niet optimaal werkt en daardoor problemen heeft. Of doordat de hoef steeds in het nat staat en daardoor zwakker is. Er is niet één absolute oorzaak, maar zeggen dat voer geen oorzaak is, is net zo goed onzin.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:49

Koper schreef:
No_No schreef:

Je paard heeft geen hoefprobleem. Hij heeft een stofwisselingsprobleem wat zich uit in de hoeven.

Maar het is voor sommige mensen makkelijker en minder confronterend om de "schuld" bij (de hoeven van) het paard te leggen ;)

Als er 11 iemand is, die zich overal in verdiept en verder kijkt, dan ben ik het wel. Maar weet wel dat ik ook nog steeds wat kan leren. Dat blijkbaar is voor een allesweter als jij onnodig en ga je hier onzin zitte uit te kramen. Dan leg jij mij eens uit waarom dat ene paard dan alleen bij langdurige natheid rotstraal krijgt. Voer is hetzelfde..
Ben niet te beroerd om me ergens in te verdiepen,maar dan moet je wel met wat meer komen als foliehooi en verkeerd bemest land. :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:50

Mizora schreef:
Rotstraal kan door voerproblemen komen, het kan ook komen omdat het hoefmechanisme niet optimaal werkt en daardoor problemen heeft. Of doordat de hoef steeds in het nat staat en daardoor zwakker is. Er is niet één absolute oorzaak, maar zeggen dat voer geen oorzaak is, is net zo goed onzin.

Dan zou het probleem ook zomers er moeten zijn. Of winterdag bij droog weer..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:00

Een verzwakte weerstand, bijvoorbeeld door voer, maakt dat bacteriën eerder kans maken. Langdurig in de blub maakt dat de huid/hoef zacht wordt, daardoor een belangrijke verdedigingslaag van het immuunsysteem verzwakt raakt, maakt ook dat bacteriën eerder kans maken. Uiteindelijk zijn de meeste paardenproblemen een opsomming van verschillende factoren.

Iemand in topconditie, gezond gewicht, gezond eten, etc. kan de griep krijgen en er eventueel zelfs erg ziek van worden. Maar de kans dat iemand de griep krijgt die nog geen half uur per dag frisse lucht krijgt, leeft op junkfood, rookt als een ketter en de trap beklimmen ziet als een topsport (eens per dag). Die heeft meer kans om de griep te krijgen en er erg ziek van te worden. Des te gezonder het dier, des te minder kans hij heeft op ziektes.

En het zou zo maar kunnen dat jouw paard inderdaad erg slecht tegen natte hoeven kan en dat dat de voornaamste oorzaak is. Het kan ook zijn dat jouw paard sowieso niet zo'n denderende weerstand heeft en natte voeten net de laatste druppel is waardoor hij rotstraal krijgt. Heeft hij normaal wel een volledig gesloten straal? Of heeft hij altijd een spleet? Want dat is eigenlijk al droge rotstraal, dat stinkt niet, maar het is al wel rotstraal.

Het zou je trouwens sieren als je je niet steeds zo aangevallen zou voelen. Ik ging even kijken of tussen jouw berichten of ik een foto van jouw hoeven kon vinden, maar het aanvallende gedrag dat je vertoond op reacties van anderen zijn opvallend vaak aanwezig (helaas geen hoeven van jouw paard kunnen vinden).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:06

Straal ismooi gesloten en bij op tijdbehandelen is er niets aan de hand. Wel nauwe voorhoeven.
Ikben er zat van dat er steeds half wat gezegd wordt. Zie dat steeds in medische topics en als ik dan meer info wil, dan weten ze niets.. Gelukkig kan ik zulke personen in de negeerstand zetten en zie ik de onzinposten ook niet meer ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:13

Koper weet dat bij mijn paard de problemen (rotstraal) zijn begonnen toen hij op het land is gekomen.
Daarbij heeft hij ook andere problemen dan alleen de rotstraal (vermoeden van IR).
Mijn paard krijgt ook grondwater te drinken waarvan ik het vermoeden heb dat ijzergehalte wel eens hoog kan zijn. Dit zijn factoren die rotstraal kunnen veroorzaken. Niet iedereen is het daar mee eens maar ik denk dat het bij mijn paard wel eens erg mee zou kunnen spelen. Op de andere twee stallen had hij namelijk geen rotstraal, dat heeft hij sinds een half jaar. Wat er veranderd is is de voeding en de hoefsmid. Land en verpakt "hooi". Op de andere twee stallen stond hij veel in de blubber in de winter en stond hij in de winter in een vieze stal. Nu staat hij in een droge wei en is zijn stal veel schoner omdat het zo enorm groot is.
Ik zelf ben er van overtuigd dat voeding, beweging, rust (dus geen stress), gezond immuunsysteem en een goede hoef stand met elkaar in verbinding staan voor goede gezonde hoeven en dus geen rotstraal.

Een goed immuunsysteem begint al bij de voeding, maag en darmen. Mijn paard heeft ook geregeld jeuk. De jeuk zit vooral op de plek van de blinde darm (nu hij van het gras af is is dat ook over), staart jeuk (heeft hij nu minder last van) en bultjes door te snel werkende talgkliertjes.