[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:40

Jannepauli schreef:
Nou.. nog niet veel verandering maar het belangrijkste is - voor mij althans - dat ik me na een weekendje bezinning (met dank aan de inbreng van de diverse sparring-maatjes hier!) ontworsteld heb aan de draaikolk van al die informatie, zorgen, gevoelens etcetera! Weer even met de voeten op de grond, terug naar nuchter.
Voor vandaag stond al een afspraak met de hoefsmid - ik wacht zijn visie even af.

Terug naar basics: ik geef nu alleen extra vitamines/mineralen met een mengsel van bietenpulp/priores ( en uiteraard hooi en weidegang), Pauli beweegt zoals ze zelf wil en kan, en dan zien we wel weer verder hoe het zich ontwikkeld.

Dat doe je slim hoor, volg je eigen gevoel!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:24

@jannepauli, denk dat je er goed aan doet. Ben benieuwd wat de smid ervan vind. Ik lees: weidegang. Bedoel je dat ze nog op het gras staat zo nu en dan?

psylliumhusk...ben er even over gaan zoeken, schijnt wat beter te zijn nog weer dan lijnzaad. Zet minder aan en heeft een gunstige werking op de insulinereceptoren en daarmee op de glucoseverwerking. Cholesterolverlagend ook. Nu op zoek naar de goedkoopste leverancier.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:04

Ja, ze staat gewoon op een beperkt stuk wei, met name omdat ze verder geen tekenen van HB vertoont en het wel duidelijk is dat ze geen "suiker-probleem" heeft. Ze kan zich ook niet overeten want het gras is kort dus vind ik de rustige beweging (bij wijze van spreken van polletje naar polletje lopen) mooi meegenomen. Ben erg benieuwd wat John ervan gaat zeggen. Hoe is het trouwens met jouw paard ná de bekapping?

Even terugkomend op Equilin: ik zag dat er 6% melasse in zit.. voor de suikerpatienten dus niet echt aan te bevelen. Het viel mij overigens ook op dat Formula4Feet de antioxidant BHA/BHT bevat.. wel vreemd als er zoveel zorg aan de smaenstelling besttedt wordt - E231 is tenslotte best wel 'verdacht'...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:16

Doe je Haine de groeten van me ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:21

Jannepauli schreef:
Ja, ze staat gewoon op een beperkt stuk wei, met name omdat ze verder geen tekenen van HB vertoont en het wel duidelijk is dat ze geen "suiker-probleem" heeft. Ze kan zich ook niet overeten want het gras is kort dus vind ik de rustige beweging (bij wijze van spreken van polletje naar polletje lopen) mooi meegenomen. Ben erg benieuwd wat John ervan gaat zeggen. Hoe is het trouwens met jouw paard ná de bekapping?

Even terugkomend op Equilin: ik zag dat er 6% melasse in zit.. voor de suikerpatienten dus niet echt aan te bevelen. Het viel mij overigens ook op dat Formula4Feet de antioxidant BHA/BHT bevat.. wel vreemd als er zoveel zorg aan de smaenstelling besttedt wordt - E231 is tenslotte best wel 'verdacht'...

dat is het probleem met veel paardenvoer,vooral de muslie's...de anti-oxydant...je kunt niet zonder.
en vitamine e als anti-oxydant is niet e betalen...
daarom maak in mijn eigen voer,dan weet ik zeker dat dat er niet inzit...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:39

BHT is schadelijk bij een bepaalde dosering (bekend bij mensen, weet niet of de max. dosering bij paarden anders ligt), en met de aanbevolen dosis blijven we daar vér onder. Zal het nog eens narekenen, maar ik maakte me er meteen geen zorgen meer over.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:52

Er zijn ook muesli's die én betaalbaar én geen BHT bevatten.
(oa Hippolyt, Dodson en Horrell en Marstall).
Maar ... deze zijn niet zo lang houdbaar (paar maanden maar).

Ik stel zelf ook het voer samen op dit moment.
Wilde wel wat anders gaan voeren (iets wat makkelijk zo uit de ton te scheppen is), was dus ook weer op zoek, maar doe het toch niet. Het gaat nu net zo lekker en eigenlijk is het ook wel te doen, dat zelf samenstellen (heb ook niet zulke grote hoeveelheden nodig) en madame vindt het ook erg lekker :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:38

De smid is geweest ( wie de groeten deed krijgt ze terug) en we hebben geen spoor van zweren kunnen aantreffen. Wel wat verdachte plekjes op de zool en een zompig plekje in de witte lijn. Het hele verhaal van de thermografie 's goed besproken en om er wat handvatten aan te krijgen gaat hij met Hans Arendse overleggen om te bepalen waar die zweer zich nou eigenlijk zpu kunnen bevinden. Wordt vervolgd dus.
In stap gaat het wel wat beter overigens maar ik vond toch nog verdacht veel 'schuifelsporen' in de rijbak. Ik moet dat 's een keer op camera zien te krijgen, het is me een raadsel hoe ze dat nou eigenlijk doet.
John is wel met me eens dat intensieve beweging op dit moment helemaal niet aan de orde is - wel vindt hij dat als ze het wil toelaten het niet verkeerd is om haar wat rustig vooruit te laten stappen aan de hand.

Ik ben er overigens nu toe overgegaan om de huid net boven de kroonranden in te masseren met Traumeel Gel.
http://www.traumeel.com/Traumeel_com_Home.homotox - wie weet helpt het een beetje om het genezingsproces in te zetten.

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:52

traumeel kun je ook intramusculair inspuiten...
dan zit het in van die glazen pipeten,waar je een stukje af moet breken,en dan je naald erin het opzuigen.
Een vriendin van mij in belgie is da en gebruikt het erg veel bij paarden....ze is ook homeopaat

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:59

Ja, je hebt het zelfs in tabletvorm.
Het meest effectief is inderdaad via inspuiten maar eerlijk gezegd waag ik me er niet aan om mijn paard zo vlak boven de hoeven in te spuiten.. dan maar de iets langere weg van gel die door de huid indringt.

Het is overigens best een goed middeltje - ik heb 't op m'n eigen knie geprobeerd ( heb een scheurtje in de binnen-meniscus en ben in afwachting van de uitslag van het mri-onderzoek) en kon constateren dat het echt wel koelde en de pijn verminderde.

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:04

Oke, deze vraag ik vast al een aantal x gezegd maar ik heb niet alles gelezen..

Is de kans groot dat als je pony een keer hoefbevangen is geweest dat het weer terugkomt??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:40

Misschien wel afhankelijk van de oorzaak, maar over 't algemeen helaas wel ja..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:20

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:11

Jannepauli schreef:
Hoe is het trouwens met jouw paard ná de bekapping?

Bekappingsverhaaltje had je gelezen? Het gaat best goed. Hij loopt wat voorzichtig, maar dat is logisch, hij ontlastte het de eerste dagen wat meer door vaker te gaan liggen. Nu is dat weer over. Hij komt weer met zijn lijf naar wat zijn ogen zien. Ik bedoel: als hij fit is, en iets of iemand ziet wat hem boeit of die mísschien wel wat lekkers heeft (niet dat hij wat krijgt, maar een aai krijgt hij meestal wel) dan wil hij graag zo dichtbij mogelijk komen. Als hij veel last heeft of beter gezegd: last, dan verlegt hij daarbij zijn grenzen en bekijkt de zaak meer van afstand. Daar kan ik het het best uit afleiden. Dus het gaat best goed! Het is een ontzettend gek gezicht; een paard wat altijd van die wijde hoeven had nu met een normaal model te zien lopen. Alsof hij zijn sportschoenen heeft verruild voor een leren veterschoen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:34

met marco gaat het best goed! hij staat vanaf zaterdag zonder pijnstillers en hij loopt goed, eerste 3 stappen even op gang komen en dan prima! op het harde nog wel voorzichtig maar op het gras als een trein!
Ook is hij ontzettend blij en niewsgierig.
Morgen maar weer een rondje met hem stappen, we gaan het rustig aandoen na deze slechte maand.

hij krijgt nu trouwens drainage compositum om alles even schoon te spoelen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:40

Vandaag ging het helemaal niet meer zo goed....denk dat de vele nattigheid i.c.m. de kou hem even geen goed hebben gedaan. Vannacht slaapt hij dus binnen. De paddock is behoorlijk zompig geworden. Hij was rechtsvoor zo gevoelig als wat....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:33

*zucht* .. balen joh..
Hier lijkt 't iedere dag wel slechter te gaan..kreeg ik nog maar eens een briljant idee..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:26

vervelend jannepauli....ik ben bang dat het gewoon heel veel tijd kost.
bij isabella heeft het ook heel lang geduurt,en die zweren zijn volgens mij nooit doorgebroken(dacht ik?)
Je zou je paard wel beter willen kijken....werkte het ook maar zo..jammergenoeg niet...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:05

geerke schreef:
bij isabella heeft het ook heel lang geduurt,en die zweren zijn volgens mij nooit doorgebroken(dacht ik?)

Klopt ... ondanks weken, smeren, masseren, en weet ik veel wat ik allemaal niet geprobeerd heb (zelfs gekneusde koolbladeren om de voeten en trekzalfjes) zijn ze er nooit uitgekomen.
Dat gaf mijn in die tijd ook te denken hoor, zeker omdat het niet beter ging. Eerder slechter. Althans ze bleef toen die rare spaanse pas houden en dat wiebelen in de achterhand, alsof ze stomdronken was en ook niet wist waar ze liep en hoe ze liep.

Nu, 7 maanden na de laatste 'aanval', begin ik aan de onderzijde wel dingen te zien aan de voeten die duiden op hoefzweren. Zwarte zachte plekken in de witte lijn en gummi-achtig, geel materiaal in de zool.
Tot mijn schrik zag ik pas in één van de achterhoeven ook een zwarte plek in de witte lijn, die nu trouwens ook verbreed begint te raken (nog nooit gehad achter). Dit kan er dus op duiden dat ze wel degelijk aan 4 hoeven bevangen is geweest al dan niet met hoefzweren ....

Ja geen wonder dat ze zo wiebelig liep in die periode.

En ja; iedere keer als het weer verslechterde (regen/nattigheid of koude) dan liep ze echt beduidend slechter tot slecht.

Nu is het toch ook behoorlijk nat en koud en soppig ... maar ze stapt vrolijk en goed rond. Ook overgang van modder naar grindtegels is geen enkel probleem op dit moment.
Ze loopt wel wat meer op de achterhand dan voorheen.
Ook zijn de voorhoeven tot halverwege de wand erg nat, denk dat er veel vocht naar boven trekt in al het dode losse materiaal wat er nog zit ...

Maar tijd ... dat is hier de belangrijkste factor geweest ... tijd en geduld.

Oh en nog ene tip: niet te veel willen doen. Ik heb ook continu zitten zoeken in die periode en veel dingen geprobeerd waarvan ik dacht 'ja dat is het'. Gevolg was dat het paardenlichaam nergens meer aan kon wennen. Dat geldt zowel voor medicijnen als voor voeding of beweging. Probeer alles constant te houden (liefst op uur en tijd) en hou dat een tijdje vol om te zien of je ook in de algehele toestand wat stabiliteit krijgt.

Succes allemaal ... ik weet als geen ander hoe moeilijk en frustrerend het is en kan zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:24

Ik weet dat het bij jou en Isabella lang geduurd heeft voordat de zaken zich ten goede gingen keren. Ik ben "pas" een jaar bezig met in die periode af en toe momenten dat het wel heel goed ging. Ik probeer inderdaad niet door te schieten met allerlei zaken maar..
DA nummer 1 zegt "chronisch bevangen" maar komt niet eens kijken en roept "zet het paard maar in Utrecht, dan gaan ze daar wel testen...
DA nummer 2 zegt "laat je paard opnemen ( bij Taconis) die kan er 24 uur per dag mee bezig zijn, het zit in de knie en zet haar aan het werk...
Hoefsmid vindt geen verdachte plekken terwijl de thermografie anders aangeeft..

Geen van beide DA's heeft zinnig commentaar gegeven op de thermo's en mijn hoefsmid kent deze methodiek niet ( maar gaat wel met Arendse bellen)..
Ik zou willen dat ik nu 's één persoon zou vinden waar ik op kon vertrouwen ( en vertrouwen kon hebben om geduld uit te oefenen)..

Inmiddels zie ik mijn paard lijden en de bewegingsobstructie wordt steeds erger - gisteren kon zij haast haar achterbenen niet verzetten en ging ze met een merkwaardige hanentred lopen.
Ik ben eerlijk gezegd gewoon ten einde raad..

Hans Arendse heb ik gisteren nog gebeld en die raadde mij aan Zwarte Kamferzalf te gaan smeren op de kroonrand - volgens hem moét die zweer er uit komen. Er bestaat een risico dat als die zweer blijft doorwoekeren, de hele hoef van binnen gaat ontsteken. Ik heb met hem afgesproken dat we een gezamelijke afspraak maken als er nu binnen een week geen verbetering te zien is ( hij maakt nog eens foto's van de hoeven ter vergelijking met de eerste) en de hoefsmid is er dan ook bij.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:43

@ janniepauli: wat ik zo knap van je vind is dat je het nog volhoud! ik denk dat ik dat echt niet zou kunnen hoor!
Ik hoop echt voor je dat er nu eindelijk iets uitkomt en dat je een aantal mensen heb (DA enz) waar je op kunt vertrouwen en die je kunnen helpen!
Maar nogmaals ik vind het echt ontzettend knap van je!

Met marco ging het gister goed ondanks de nattigheid, hoorde ook niet dat hij slecht naar binnen liep. Hij komt alleen met de nattigheid niet zolang buiten, hij loopt weinig uit zichzelf en kan zichzelf gewoon niet warm genoeg houden, en dan dat zand wat in de hoeven klonterd werkt ook niet mee.

Wat mijn oom trouwens zei (in marco's geval dan maar misschien zien jullie hier ook wel iets in) is dat het heel goed zou kunnen komen door de kou, hij is ook zo mager en hij kan zichzelf gewoon niet warm houden. Mensen hebben ook wel eens last van zere benen als het koud weer is. Hij raadde aan om dan een warmte lamp op te hangen zodat het voor hem allemaal wat makkelijker is.
Wat denken jullie zit daar wat in?
Op dit moment heeft marco het niet nodig maar met een oog op de winter is het misschien het proberen waard?

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:43

Zo ben ik weer!

Aisie; heel erg veel sterkte gewenst met je verlies. Verschrikkelijk dat dit moest gebeuren. ;(

JP; wat jammer dat die hoefzweren zo opspelen. Ze zitten nog te diep weg? Is dat de reden dat je bekapper ze niet kan vinden? Ik ben benieuwd wat het 'overleg' met Hans Arandse op gaat leveren. Hou je ons op de hoogte?

Isapaardje:
Citaat:
Er zijn ook muesli's die én betaalbaar én geen BHT bevatten. (oa Hippolyt, Dodson en Horrell en Marstall).

Musli's en granen aan suikergevoelige paarden??? Dat is wel het láátste wat je moet voeren. Dze bevatten zetmeel, en zetmeel = suiker. Niet doen dus! Zelfs niet in kleine hoeveelheden. BHT is een anti-oxidant dat zelfs niet verboden is voor menselijke consumptie. Je kan het dus in je eigen eten ook nog terugvinden. Het is pas schadelijk in hoge concentraties. Echter de concentratie in Formula4feet is zó laag dat het geen enkel gevaar oplevert. Ethoxiquine bijvoorbeeld is zo'n 'verboden' antioxidant (voor menselijke consumptie). Wordt echter óók nog gebruikt door oa Hartog en Cavalor.

Pebbles doet het best wel heel erg goed op haar 'gespoeld hooidieet' + magnesium + voedingssuplement. Ze heeft er dagen bij dat ze (vooral tegen de avond) helemaal uit haar dakje gaat in de paddock. Compleet met rondracen en schetenlatend bokken! ik wandel nu om de dag een blokje door de woonwijk waarbij we een gedeelte verharding meenemen en een gedeelte berm. Zíj bepaalt het tempo.
Ik heb ook ondertussen de dvd-serie van Pete Ramey aangeschaft en het is érg leuk om deze te bekijken en heel veel herkenning/bevestiging te zien en me gesteund te voelen in de door ons ingeslagen weg van voeding en bekapping.

Vanmorgen is de dierenarts geweest met een insulinepakket van de GD. Nu eens kijken of haar glucose/insuline ook werkelijk gedaald is na enkele weken dieet. Dan weten we ook pas of we op de goede weg zitten. Ik heb Karin nog niet benaderd, ik wil eerst de bloeduitslagen even afwachten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:02

Zo.. fijn om te lezen dat het er bij Pebbles wat beter uit ziet - dat geeft de burger moed!

Mag ik jullie nog een andere vraag voorleggen? Ik zit met het volgende dilemma:

In de afgelopen maanden ( zeker een half jaar) heb ik van een boer hier in de buurt hooi gekocht. Dat was extra "oud" hooi van onbemest land. Het ruikt bepaald niet fris, eerder muffig - stoffig en zanderig. ik laat het hooi dan meestal ook in een paar tonnen weken en spoel het uit voordat ik het aan de paarden geef. Nu ben ik bijna door mijn voorraad heen en moet opnieuw hooi gaan halen.
Ik begin te denken dat het oude en wellicht schimmelige hooi ( géén schimmel te zien hoor anders zou ik het sowieso niet geven!) maar beter niet meer kan aanschaffen. Ik zou dus verser hooi willen gaan geven. Ik heb de keus uit hooi van eigen land ( wordt maar één keer per jaar gemest) maar het vervelende is dat de boer die dit in opslag heeft, tegelijkertijd ook het landje van onze buren gehooid heeft en dat land is superzwaar bemest, zal overvol met klavers .. nu kan ik van een baaltje hooi niet zien of het mijn 'eigen' hooi is, of dat van de buren. Zou dat overbemeste hooi + klavers kwaad kunnen?

Ik kan helaas nergens in de omgeving graszaadhooi krijgen, wel allerlei ander hooi variërend van kruidenhooi uit Frankrijk en Duitsland tot 'gewoon' hooi.

Wie geeft mij een zetje? Mijn hoofd werkt niet meer :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:04

Jannepauli schreef:
<<<<Ik kan helaas nergens in de omgeving graszaadhooi krijgen, wel allerlei ander hooi variërend van kruidenhooi uit Frankrijk en Duitsland tot 'gewoon' hooi.

Absoluut voor het kruidenhooi! Als het kwalitatief goed is kun je volgens mij niet beter krijgen.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:41

Jannepauli schreef:
In de afgelopen maanden ( zeker een half jaar) heb ik van een boer hier in de buurt hooi gekocht. Dat was extra "oud" hooi van onbemest land. Het ruikt bepaald niet fris, eerder muffig - stoffig en zanderig. ik laat het hooi dan meestal ook in een paar tonnen weken en spoel het uit voordat ik het aan de paarden geef. Nu ben ik bijna door mijn voorraad heen en moet opnieuw hooi gaan halen.
Ik begin te denken dat het oude en wellicht schimmelige hooi ( géén schimmel te zien hoor anders zou ik het sowieso niet geven!) maar beter niet meer kan aanschaffen. Ik zou dus verser hooi willen gaan geven. Ik heb de keus uit hooi van eigen land ( wordt maar één keer per jaar gemest) maar het vervelende is dat de boer die dit in opslag heeft, tegelijkertijd ook het landje van onze buren gehooid heeft en dat land is superzwaar bemest, zal overvol met klavers .. nu kan ik van een baaltje hooi niet zien of het mijn 'eigen' hooi is, of dat van de buren. Zou dat overbemeste hooi + klavers kwaad kunnen?

Ik kan helaas nergens in de omgeving graszaadhooi krijgen, wel allerlei ander hooi variërend van kruidenhooi uit Frankrijk en Duitsland tot 'gewoon' hooi.

"Oud'' hooi zou ik niet meer geven. Het is bewezen dat tijdens het ouder worden de vitamines verdwijnen uit het hooi terwijl de suikers juist blijven zitten! Deze gaan er alleen uit na weken (oplossen), ze verdwijnen niet via de lucht.

Het is vooral belangrijk om te weten wannéér je hooi gemaaid is. Is dat op een tijdstip gebeurt dat er veel fructaan in zit, dan heb je kans dat je hooi tot wel 33% fructaan bevat. Je zou een analyse kunnen laten doen van zowel je eigen gras/hooi als dat 'bemeste' gras (GD). Als de fructanen binnen aanvaardbare normen zijn zou je het gerust kunnen voeren. Als er veel verschil in beide partijen zit en je weet niet welke balen 'de slechte' zijn, dan is het risico te groot. In de praktijk bevatten grassen met veel klaver veel fructaan. Ook bemesting leidt tot suikerpieken in je gras. Maar ook 'goed' gras (onbemest, weinig klaver ed) kan dus veel fructaan bevatten als het op een verkeerd tijdstip gemaaid is. Analyse is het enige dat uitsluitsel kan geven.

Graszaadhooi is absoluut heel laag in fructaan. Paars voert het nu ook aan haar paard. Het voordeel is dat je relatief véél kan voeren met daarin weinig calorieën. Een nadeel, vind ik, dat het erg eenzijdig in mineralen is omdat het gemaakt is van één soort gras zonder kruiden.

Ikzelf zou kiezen voor het Duitse kruidenhooi. Misschien is het mogelijk om het hooi vooraf te laten analyseren voor je een grote partij inkoopt.

Hier een link voor je: http://www.safergrass.org/