[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:03

Hmm, de Brem.. dat is toch in België?
Ik ben toch benieuwd naar dat voer: heeft het een merk, of heb je een analyse van de inhoudsstoffen?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:14

Buitenzinnig schreef:
Ik ben wel voor "trial and error" :o Want als je niets probeert, kom je ook nergens achter. Ik denk dat het niet onverstandig was om het op niet IR paarden te testen - die zijn gezond (mag je van uitgaan) en geven dan een meer gelijkmatig beeld dan een ziek dier (of mens) In dit geval hebben ze min of meer bewezen dat het eten van die vezels een lagere suikerwaarde geeft dan wanneer je het niet eet. Je kunt er dan in alle redelijkheid van uitgaan dat dit bij zieke dieren ook het geval zal zijn. Ze geven aan het einde van de test ook aan dat het om gezonde dieren gaat en dat je daar niet de conclusie aan mag verbinden dat het een tovermiddel is voor zieke dieren en dat dit nog verder onderzocht moet worden.

Ik vraag me af of Gluco Balance in 3 dagen tijd al zo aangrijpt? En ook daar werd aanbevolen om daarnaast een dieet te blijven volgen. Het voeren van wat dan ook is geen vrijbrief om ze ongelimiteerd lekkere suikerrijke brokken, kisten met peen en appels en onbeperkt weidegang te geven. Zowel Psylium als de koolstof dienen om gifstoffen (en vocht met de daarin opgeloste suikers??? vraag ik me nu af?) uit de darmen te absorberen en snel af te voeren. Ze gaan er van uit dat laminitis en IR ook getriggerd wordt door darmproblemen....

Wanneer je de moeite neemt om te kijken wat er in de Gluco Balance zit (tuin en groenten gids er naast :P ) zijn het op zich allemaal dingen die ook in de natuur voorkomen en die we onze paarden niet kunnen bieden vanwege onze verziekte natuur (of de verkeerde geografische breedte)... broccoli, zoethoutwortel, kaneel, foenegriek, gember, spinazie zijn er een paar van.... en om te griezelen nog wat bifidus culturen en enterococcus faecium oftewel darmbacterie :oo

@Jannepauli: hier staat de zinsnede in.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:05

Buitenzinnig schreef:
of als een zot de hele dag regent...

Dan is het wel heel goed rijden in het bos. :+

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:39

Heeft iemand van jullie eigenlijk wel gezocht in darmproblemen, betreffende IR of laminitis?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:37

luve_rozes schreef:
Heeft iemand van jullie eigenlijk wel gezocht in darmproblemen, betreffende IR of laminitis?

Het is een beetje een kringetje, als ik het tenminste allemaal goed begrijp - door verkeerd voer, krijg je darmproblemen (diarree bijvoorbeeld) Voer met een verkeerde zuurgraad, teveel suikers etc. kan het evenwicht van de darmbacterien verstoren, de gifstoffen die dan in het lichaam komen, kunnen dan weer andere chemische reacties in het lichaam overhoop halen, waardoor er dan HB kan ontstaan - uiteraard heeft niet ieder HB paard darmproblemen en evenmin wordt HB altijd veroorzaakt door verkeerd voer. Maar het is altijd zinvol om alle omstandigheden in de stofwisseling optimaal te houden/maken.

Citaat:
Dan is het wel heel goed rijden in het bos.

Ieder zijn meug ;) - nu zijn er een aantal paden versperd door omgevallen bomen (off topic, sorry!) en in de maisvelden is een ruimteschip geland 8-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:40

Buitenzinnig schreef:
Ieder zijn meug ;) - nu zijn er een aantal paden versperd door omgevallen bomen (off topic, sorry!) en in de maisvelden is een ruimteschip geland 8-)

:wow:

Kunnen we springen..........een probleem baas durf niet. :+

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:23

Ik meld me ook weer even, merk toch dat marco iets minder goed loopt.
Gister liep hij in draf met rechtsvoor niet helemaal goed, hij wilde wel draven dus de pijn viel mee (hij wil niets als hij pijn heeft, heel fijn dat hij dat zelf zo goed aangeeft)
Vandaag een half uur met hem gestapt en hij ging vrolijk en actief het dorp door, niet geprobeerd te draven.
Nu viel het op dat hij wat dikke klieren heeft net achter zijn hoofd bij het begin van de hals. Is het zo dat dit een relatie kan hebben met hoefbevangenheid?

Daarnaast moet hij nodig naar de smid, ondanks dat hij er nog maar 5 weken opstaat is hij alweer over de ijzers heen gegroeid. Gelukkig komt de smid maandag en zal hem vragen de ijzers nog verder uit te smeden zodat de teen nog meer vrij komt te liggen.

Ik ben 2 maanden terug gestopt met het geven van magnesium-celaat, dit kreeg hij al ruim een jaar als onderhoudsdosis. Omdat het zo goed ging met hem heb ik alles afgebouwd en ben ik gestopt met de magnesium. Zou het kunnen dat hij weer gevoelig wordt door het stoppen met de magnesium? heb hem vandaag meteen weer gegeven (weet niet of het wat uit maakt maar je probeert wat...)

Of zou het toch kunnen dat er wat gras groeit in zijn zandbakje?? dit is echt geen grote hoeveelheid maar genoeg om hem een paar uur bezig te houden. de vraag is of hij dan ook daadwerkelijk wat binnen krijgt maar het zou misschien toch net teveel kunnen zijn???

Verder is hij erg blij en loopt in zijn zandbakje heel wat heen en weer op zijn nieuwe hoefschoenen....
zoveel dingen maar ik weet het even niet meer, vandaar dat ik hier om hulp kom vragen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:28

Hallo allemaal,

Een poosje geleden dat ik voor het laatst hier was, heb wel bijgelezen af en toe.
Schoonma heeft een medische opdonder gehad en dat vroeg nogal wat aandacht.

Paars
Bedankt voor je toelichting, lief van je <3

Isapaardje,
wat loopt ze goed zeg !, wat een verschil met de filmpjes van afgelopen winter, super hoor <3
en fistels in beide voeten, zaten die er van de winter dan ook al en liep ze daarom zo moeilijk ?

COJK
Zo, jij hebt tot 2014 genoeg hooi zo te zien :D , wij krijgen ook nieuwe voorraad volgende week .
21 van die mega balen, maar dan weidehooi. Het komt uit Oost Duitsland.
Als het hier is ga ik een monster nemen en doorsturen voor analyse, dan weet ik (hoop ik) of ik ook nog graszaad bij moet kopen, ik kan aan veldbeemd komen dus daar ben ik wel blij mee.

Tja, waarom hooi uit verwegistan...
De kans dat er dit jaar betaalbaar en goed hooi komt wordt met de dag kleiner, de meeste fourage handelaren hier in de buurt die zelf maaien leggen momenteel wel voorraden aan maar houden het in eerste instantie alleen aan voor hun vaste klanten.
De fourage handelaar hier in het dorp durft al voor de nieuwe oogst 7 euro per pakje en 50 euro voor een rol te vragen, en dan heeft het slechts 2 dagen op het land gelegen, ben benieuwd hoe muf dat hooi van de winter is...
Onze eigen leverancier kan nauwelijks aan beheersland komen en als het er al is (het mag nu gemaaid worden) staat er maar de helft aan gras in verhouding tot vorig jaar.
Vandaar dat hij het dus over de grens heen is gaan zoeken, ze rijden momenteel af en aan met hooi uit Oost Duitsland, het moet heel mooi droog en lang spul zijn, volgende week weet ik meer...

Renske
Ieder paard is verschillend en het heeft heel erg te maken met hoe snel je uit de acute fase raakt en wat de restschade is in de hoef.
Mijn paard had een kanteling op één hoef en een lichte tik op de andere, we zijn inmiddels exact een jaar verder, de hoef is eenmalig uitgegroeid en ze loopt weer volop in de sport.
Waakzaam op veranderingen of symptomen ben ik nog steeds maar ze kan weer net zo werken als een gezond paard.

JP
Wat is er met Pauli aan de hand ?
Sterkte iig

Fancylover
van nat gras krijgen paarden opgezette klieren in de keel, kan het zijn dat Marco meer gras eet als dat jij denkt ?

Wat vieze ogen betreft, Hittie had die ook toen ze bevangen stond, echt korsten in de ooghoeken had ze, en witte smurrie (net als snot) .
Toen ze bute kreeg voor de bevangenheid werden haar ogen ook rap beter..

Verder mag ik momenteel helemaal niet klagen wat de paarden aangaat, vooral Hit gaat geweldig goed.
Er is alleen een nieuw zadel besteld :$ , haar "oude" zadel (slechts 1 jaar oud, zie onderschrift) is inmiddels 4 cm te breed in de boom en zakt dus voorover.
Ook is door de training en het afslanken haar ruglijn anders geworden, hierdoor is het huidige zadel te rond in de boom voor haar rug .
Ze krijgt dus nu een veel plattere boom in het nieuwe zadel en een standaard medium boommaat.
Ik heb wel foto's van haar van destijds toen het zadel is gemeten en van kort geleden hoe ze nu is, als je dan de ruglijn vergelijkt met toen en nu...wat een verschil in vorm !

Verder mag ze dagelijks anderhalf uur in de weide mits ze die dag ook werkt onder het zadel, tot op heden gaat dit erg goed.
Qua voeding staat ze nog steeds op Safe&Sound, bietenpulp, appelazijn en yeassac, als ze gewerkt heeft krijgt ze een beetje ERS pellets.
Dit zijn brokken met laag zetmeel/suiker maar wel met energie en toevoegingen voor medium arbeid, heerlijk vindt ze dat .

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:31

Lolclub, good to have you back! Fijn om te horen dat Hittie nog steeds goed gaat :j

Ik heb Nado gisteren voor het eerst van zijn leven aan de dubbellonge gehad en voor het eerst in 2 jaar of zo een bit in gehad. Hij was superbraaf! Wel grotendeels in stap, alleen lange lijnen (ik er achteraan rennen) een beetje draf. Dinsdag gaat hij weer naar Roosendaal, daar ben ik erg blij om, ik kan merken dat zijn hoeven weer erg lang aan het worden zijn en hij net weer een tikje moeilijker gaat lopen.

Iemand vroeg hier over darmen, bij Nado heb ik wel het idee dat dat van invloed is. Hij krijgt van mij probio forte van groene oss (yea sacc lust íe niet, nee, alleen het duurste van het duurste voor meneer) en dat was op. Omdat er een mixup was met de leverancier heeft hij ruim anderhalve week zonder gestaan. Na een week begon hij toch best kam op te bouwen en dat kreeg ik niet meer weg. Vanaf het moment dat ik weer begon met de probio forte was de kam binnen een dag helemaal weg. Hij heeft gisteren zelfs een groter aantal uren met masker op het (voorgegraaste) gras gestaan dan de bedoeling was, en geen kam te bekennen. Dus voor mij is het duidelijk dat dat spul hem gewoon echt goed helpt.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:29

Ik kaart het darm probleem aan, omdat het dus bij onderzoeken nu wel aangekaart wordt, en het bij mijn paard tot nu toe, ook 'eruit' kwam. Het enige wat ik fout gedaan kan hebben, is tot begin dit jaar,(nu krijgt ze vito) de pavokoek, samen met de subli omega mix, wat een te hoog suikergehalte geeft. Het hooi had ik al tegen de bloei, zonder kunstmest de afgelopen twee jaar.Heb haar regelmatig een kuur Kanne Brottrunk gegeven, ook een probiotica.

Heb haar verleden najaar elke twee a drie weken een osteophatische behandeling laten geven, het beschouwd als een 'reset' van het systeem, en dat na 3 maal, steeds een langere periode er tussen, tot 6 behandelingen in totaal. Je moet wat, en wilde het nu eens heel goed begeleiden. Vanaf november hebben we haar 'laten gaan', alleen kort na de zomer daarnaast op ijzers gezet met zooltje en rollover toon.Ze was toendertijd echt errug slecht, kon bijna niet meer lopen.

Nu is ze dus normaal, tenminste, geen terugval meer, zoals afgelopen 3 jaar, ieder voorjaar. Wat dus ook voor een deel nog in de KV kan liggen, en idd, de foute darmbacterien daardoor.Van de ijzers is ze ook af. Ze komt overigens ook al 3 jaar niet meer op de weide, waarvan dit laatste jaar helemaal niet meer, voorgaande 2 jaar pas vanaf juli/augustus, een paar uur, met opbouw.

Wil haar straks nog eens laten controleren, wat er inwendig nu speelt. Haar probleem was volgens de osteopaat een lal langdurige slecht werkende blinde darm. Langdurig betekend dus, dat er meerdere organen last van hebben.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:48

@lolclub, bedankt! Er is tegen mij inmiddels ook gezegd door de DA dat ik het beste kan wachten met belasten tot de hoef een keer vernieuwd is en dat dan goed ook écht goed is dus ik heb weer wat hoop.
Heb jij je paard al die maanden ook onbelast laten herstellen? Want ik lees heel wisselende dingen over wanneer mensen hun paard na de bevangenheid weer aan het werk zetten.
Als echt onbelast uitgroeien van de hoef het beste is, dan doe ik dat natuurlijk, dan maar zoeken naar een paard om een jaartje ofzo te mogen rijden/trainen, heb toch nog stallen vrij thuis. Maar herstel van hillie staat voorop.
Ze is nu een week bevangen en stapt alweer normaal na de eerste paar passen, ook staat ze normaal vierkant op stal ipv ondergeschoven achterbenen.
Ga nu weer richting kliniek waar ze nog staat.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:33

Jee Nado, wat een vooruitgang, ook weer lekker wat bezig met hem,
hoe lang zit er nu tussen de bekapbeurten ?

Wat de darmen betreft, ik voer al sinds het begin de yeassac bij, de helft van de aanbevolen dosis ongeveer omdat het eerder ook in de Safe&Sound zat.
Inmiddels zit in de S&S een andere giststreng verwerkt maar ik heb de dosis yeassac niet verhoogd om die reden.
Yeassac bevat een streng die inwerkt op het gedeelte van de darm waar het ruwvoer verwerkt/gefermenteerd wordt (dus ook het gras)
Het zorgt voor een verbeterde opname van de voedingsstoffen en beweert ervoor te zorgen dat verkeerde bacterien niet de overhand krijgen.
Hittie krijgt het nu dus al een jaar iedere dag, ook haar moeder die net een nieuw veulen heeft krijgt het over het voer.
Bij koeien is getest en bewezen dat er door de verbeterde vertering meer melk wordt aangemaakt, dus vandaar dat de oude merrie het ook krijgt.
Kan de baby lekker slagroom lurken :D
Of het echt invloed heeft op Hittie haar gestel weet ik niet, dan zou ik ermee moeten stoppen om het te testen.
Aangezien ze zo goed gaat en in het gras mag iedere dag, ga ik dat stoppen met de yeassac in het weideseizoen maar niet doen...

Renske
Hoeveel kanteling/zinking heeft jouw paard ?
Hittie is na 14 dagen weer afgestapt aan de hand en na een maand zat ik er alweer op.
Eerst alleen stappen op zachte grond en dat iedere week een stukje langer in tijd, verder liep ze dagelijks los op zand (wel onder bewaking zodat ze niet ging rennen en bokken)
Na een maand mocht ik er op en heb nog wel een maand alleen gestapt onder de vrouw, de belasting van mijn gewicht erbij was al voldoende vond ik.
Na die maand ben ik opbouwend 50 meter gaan draven, voor de wending/hoek in de rijbaan ging ik dan weer in stap (bak is 20x60).
Eerst één lange zijde en als er geen reactie kwam op de benen dan ging ik de volgende dag 2 lange zijdes.
Kwam er wel reactie (lichte pulsatie s'avonds zichtbaar) dan deed ik een stapje terug.
Naarmate de tijd vorderde bleef de pulsatie geheel weg en sinds april ongeveer galoppeerd ze ook weer onder het zadel.
Nu (eind juni) is ze weer geheel op haar oude niveau, alleen de appuyementen in galop heb ik nog niet geprobeerd :o ,
maar de verheven draf en stukjes terugrijden tot dribbel gaan prima, zelfs de uitgestrekte draf kan ze weer goed handelen.
Het meest opvallend is dat ze veel rechter is als vlak voor de HB, kort voor ze het kreeg liep ze zo krom als een banaan en was ze die rechtervoet dus al aan het ontzien.
Dit laatste is echt een voorteken geweest achteraf gezien, en nu ze zoveel rechter is heb ik mijn conclusie getrokken dat haar voet geen pijn meer doet *\o/*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:41

Hey LC welkom terug!

Naar om te horen dat je schoonma even een flinke opdonder heeft gehad. Ik hoop dat ze het weer goed maakt. En Hittie gaat goed, mooi om te horen!

Gister schrok ik me wild, dacht dat Grietje even onregelmatig liep op het harde. Houdt haar de komende dagen maar wat schraler (geen weidehooi 's avonds erbij) want er komen nu toch wel wat grasjes op hun kale wei te staan, dus ik denk dat ze daar zat van binnenkrijgt. En er is natuurlijk weer een flink stuk van haar hoeven gegaan, dus wellicht daardoor wat gevoeliger. Vanochtend leek het al wat minder en in de wei ging ze in volle draf haar hooiplek opeisen, dus ik denk dat het een plosje was.

Grietjes hoef is nu voor bijna de helft vernieuwd, of mss al voor de helft. Ze staan nu regelmatig in het tweespan met Hans. Mijn smid heeft me wel op het hard gedrukt haar vooral niet op te jutten. Alleen draven als ze aangeeft dat te willen. Ik houd haar ook scherp in de gaten, als ik merk dat ze anders loopt 's avonds dan zet ik het op een lager pitje. Verder zijn we net als LC heel rustig gaan opbouwen. Zodra ze in haar kale wei uit haarzelf goed liep ben ik gaan wandelen in de andere wei met zachte bodem. Eerst een week 5 minuutjes en dat rustig opgebouwd.

Die van mij krijgen sinds een paar maanden ook yeasacc bijgevoerd. Volgens mij is dat allemaal door lc gekomen :P Rene Wielens had toen ook nog net 1 pot staan, dus die zal ook wel raar gekeken hebben naar die grote vraag opeens :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:44

@LC
Ik heb begrepen dat Yea Sacc juist (alleen?) werking heeft in de pens (die hebben alleen herkauwers).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:31

LC: lang niet gezien!! hopelijk alles weer op de rit ??

Hm....hier even ego-post.
Chico had zijn ijzer eraf getrapt, liep meteen kort, onregelmatig en meteen een warme voet...maar óók meteen de andere voet warm...preventief uit de wei gehaald en gewacht op Ron. Dinsdag er weer een ijzer onder geslagen alleen nu zonder twee componenten oliebol....wel zijn zooltje.Over 2 weken wordt hij rondom opnieuw gezet en we hopen dat dit goed gaat tot de 16e.
Hij liep gisteren weer prima en ben weer een kort buitenritje gaan doen. Hij gaf zelf aan ook te willen draven en liep lekker door.
Vandaag weer op de wei gezet. Ben extra voorzichtig na het lezen van bv het verhaal van Dynamiek....dat de HB op kan spelen bij blessure etc.
(ook vanwege dat geintje met de andere smid vorig jaar...)
Maar het lijkt weer ok.

Overigens krijgen ze nu alleen een handje muesli 's ochtends, dan op het gras en als ze binenkomen óók een klein handje. Verder niks en ze werken gewoon hard.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:39

lolclub schreef:
Isapaardje,
wat loopt ze goed zeg !,
en fistels in beide voeten, zaten die er van de winter dan ook al en liep ze daarom zo moeilijk ?

Daar zal nooit met zekerheid iets over te zeggen zijn. Ze zaten ingekapseld tussen wand en zool (in een holte ontstaan door de hoefbeenkanteling) en konden nergens heen. Veroorzaakten dus druk en pijn.
Eigenlijk kan ik Antoon wel zoenen dat hij ze ontdekt heeft <3
Heb ook het idee dat het toeval was dat hij ze tegen kwam, gezien de verbaasde gezichten van hem en Maarten. Zeker rechts hadden ze beiden niet verwacht dat daar er ook eentje zou zitten.
Isabella (en ik uiteraard ook) zijn er maar wat blij mee. :j

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:44

Isapaardje schreef:
Ik zit nu naar het Myoplast te kijken wat Maarten mij aanraadde ...

mmm...even gekeken op i-net, maar persoonlijk denk ik dat met geschikt ruwvoer en een goed supplement je met normale opbouw toch geen Myoplast nodig hebt. Je hebt geen haast.
Jannepauli schreef:
Paars... geef jij nog steeds graszaadhooi? En meng je dat met gewoon weidehooi?

Yep. Hij krijgt momenteel 3 kg hooi en 11/12 kg graszaadhooi per 24 uur. Ook nog steeds F4F voor 600 kg per dag, gemengd met een handje Muesli zonder haver van Hippostar ( :oo , het enige verboden voedsel, maar hij eet de F4F er lekker mee op). Hij staat nu 2 jaar op graszaadhooi, sinds vorige winter mengde ik er gewoon weidehooi bij, en sinds dit voorjaar (goed droge) voordroog. De prijs van weidehooi in baaltjes werd schrikbarend hoog. Dit droge voordroog is vorig jaar juni geoogst (lange stengels) en heeft 6 dagen liggen drogen op het land. Toen is het gewikkeld. Supermooi spul. Dit heeft de SH zelf ruim op voorraad, dus ik weet dat ik er weer maanden mee vooruit kan. Heb de sprong gewaagd en gaat prima. Denk dat we dit de komende 20 jaar volhouden zo :-)) .
De reden dat ik ben gaan bijmengen was omdat hij anders te schraal werd. Hij moest afvallen, dat is prima gelukt met het graszaadhooi, zonder fitness. We grazen nu paar keer per week 10 minuutjes aan de hand. Heerlijk vind hij dat. En daarna loopt hij weer braaf door. Vind het trouwens suikervrij ook veeel braver. Hij is er absoluut relaxter door geworden.
Jannepauli schreef:
Pauli's oogproblemen ( telkens ontstoken)
Vash had ook bij aanvang van de HB dikke ogen met prut. Denk dat ik gewoon een lolly op 4 benen in de wei had staan toen. Slakvet en al die lekkere suiker, daar genieten vieze beesies van. Sinds hij op dit dieet staat zijn die problemen ook over.
capopjekop schreef:
Hier is gister hooi gebracht, flink wat :D Het past niet op een foto.
Kan je een tijd mee voort! Heerlijk. Wij hebben genoeg tot September, dus ik duim maar vast voor een mooie laatste week juli...(graszaadoogst).
Isapaardje schreef:
Voor loopt ze niet meer te flappen met de voeten, maar ze blijft wat voorzichtig in de gangen op harde grond. Op zachte heeft ze net uit zichzelf gedraafd :D
Kijk aan! Heb altijd het idee dat ze nog lang last houden van de angst voor de pijn. Dat ze uit zichzelf draaft op de zachte grond is super zeg. Komt weer goed *\o/* .
Renske_ schreef:
Als echt onbelast uitgroeien van de hoef het beste is, dan doe ik dat natuurlijk, dan maar zoeken naar een paard om een jaartje ofzo te mogen rijden/trainen, heb toch nog stallen vrij thuis. Maar herstel van hillie staat voorop.
Ik heb dat wel gedaan. Zolang de wand niet helemaal van boven naar beneden is vernieuwd (zonder terugval van de HB) vertrouw ik er niet op. Bewegen mag, in de paddock waar hij overdag staat, of aan de hand. Ben het eerste jaar het zand met hem niet afgeweest dwz niet op het harde gestapt. Daarna zijn we dat gaan opbouwen. Ik zat er wel af en toe op, kwartiertje in stap, vonden we beiden dan leuk. Nu zijn we 2 jaar verder en hij is wat mij betreft qua voetenwerk weer 100%. Maaaaaaar. Ik blijf voorzichtig. Hou het dieet zoals het is, hij gaat de wei niet in. Geeft mij anders teveel risico. Het gaat goed zoals het gaat, dat is mijn drijfveer. Ben ervan overtuigd dat eens een HB paard altijd gevoelig blijft daarvoor. Het lichaam is gesensibiliseerd. Dus Vash blijft suikervrij.

Als iemand nog ergens een reactie op mist: excuus, herhaal uw vraag ;-) . Ik lees alles, maar mèn wat gaat het hard hier! Kan het niet bijhouden. Sorry dus!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:56

Herhaal uw vraag (oke, flauw, komt door het weer :D )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:07

capopjekop schreef:
Het is graszaadhooi, 18 balen. Echt mooi spul. Het prikt naar mijn idee ietsjes meer dan het spul wat ik eerst had, maar ze eten het graag en ik kan het zo in hun netten mikken. Ze rukken het dan nog net niet uit mijn handen :')

Cap: Ik kom nog even op jouw post van gisteren terug!
Is dat graszaadhooi van jou kort of zijn het lange stengels? En waar heb jij het gekocht?

Ik baal nu als de spreekwoordelijke stekker.. had bij een mij onbekende fourage handelaar dus één 400 kg baal graszaadhooi 2010 (Engels Raai) gehaald om Pauli weer wat schraler te gaan voeren. Nu hebben wij geen apparaat dat zo'n grote baal van de aanhanger naar de stal kan brengen, dus hebben we de baal op de kar losgemaakt en plak voor plak naar de hooistal gebracht. Het viel me op dat er ongelooflijk veel zand in zat.. soms hele grote en kleine brokken klei en stenen.
Mijn twijfel sloeg al toe maar ik dacht dat het misschien met 'weken' in een waterbak wel verholpen zou zijn. De eerste portie heb ik inderdaad in de waterkuip gedaan en ik ben geschrokken van het donkerbruine modderwater.
Ik heb er een slapeloos nachtelijk uurtje van gehad.. een van onze buren heeft recentelijk een paard (grote Bels) verloren aan zandkoliek - er kwam bij sectie 40 (!!) kg zand uit de darmen. Bovendien blijkt het hooi ook nog eens kort gehakseld te zijn ( de strootjes zijn ongeveer 15cm) en omdat Pauli een vreetmachine is, schrokt ze hele propppen naar binnen. Lekker vinden ze het niet! Ik zag de bui dus al hangen: zandkoliek, verstopping.. net wat we er nog bij willen hebben.
Vorige week had ze een kleine gaskoliekaanval die ik met Colosan heb kunnen oplossen maar bij verstopping en zand gaat dat spul niet helpen.

Wat moet ik nou? Het gzhooi wat ik hier heb liggen ga ik maar weggeven aan een koeienboer denk ik..
Heeft iemand tips waar ik wel goed gzhooi vandaan kan halen? En dan liefst geen Engels Raai?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:13

Is er geen andere leverancier in je buurt? Zou deze toch even bellen en vragen mee te denken, of wat anders te leveren.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:15

Brainless schreef:
@LC
Ik heb begrepen dat Yea Sacc juist (alleen?) werking heeft in de pens (die hebben alleen herkauwers).

Er lopen momenteel weer onderzoeken over het gebruik van pro en pre biotica bij paarden heb ik gelezen,
Yea sacc heeft wel al een EU-registratie voor gebruik bij paarden, dus dat het alleen bij koeien zou werken lijkt me achterhaald :) .

Even gekopieerd uit een oude post :D :

Yea-Sacc1026 levend gist van Saccharomyces cerevisiae stam 1026 heeft een EU-registratie voor het verbeteren van de vertering bij paarden. Verbetert de gezondheid en het functioneren van de blinde en dikke darm, vermindert verzuring en levert een efficiënte omzetting van ruwe celstof naar energie voor lichaamsconditie, groei of melkproduktie.

De levende gisten van Yea-Sacc1026 hebben een positieve invloed op de spijsvertering. Door deze levende gisten bereikt men een optimale en stabiele pH in de dikke en blinde darm. Doordat Yea-Sacc1026 specifieke bacteriën stimuleert, en andere -ongewenste- bacteriën juist afremt in hun groei, ontstaat een betere celstofvertering. Dit heeft een betere darmgezondheid tot gevolg en helpt darmgerelateerde problemen als koliek en hoefbevangenheid te voorkomen.De levende gisten van Yea-Sacc1026 zorgen voor een betere voederbenutting door een verhoogde opname van mineralen en voedingsmiddelen.Zogende merries zullen meer melk produceren voor het pasgeboren veulen. Yea-Sacc1026 bevordert een snel herstel na ziekte.

Bron: http://www.ingbur-heemskerk.nl/chevital ... easacc.php

dit filmpje is trouwens geweldig, vooral het einde waar ze levende bacterien laten zien die in de darmen aan het eten zijn (brrr...)
http://youtu.be/maWXVKI-gq4

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:30

Doe ik deze ook: http://www.kanne-brottrunk.de/pdfs/Pferdefuetterung.pdf

Geen idee hoe duur Yea sacc is, Kanne B. komt op zo'n kleine 30e per maand voor een paard. De werking lijkt hetzelfde, bij Kanne hebben ze ook een positieve invloed op de 'wormhuishouding gevonden'. Mijn eigen bevinding: Heel fris paard, glanzend vel, verbeterde darmwerking (osteopaat bevinding).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:39

Voor de liefhebbers; wetenschappelijke artikelen over gist. Ik voer het zelf niet btw. Hij mag zijn eigen beestjes verzameling maken ;-) . Wil daar niet teveel aan rommelen, ook omdat er wat mij betreft bij paarden nog te weinig info is over het nut ervan. http://www.mendeley.com/research/influe ... ruminants/
dat filmpje: gaaf gemaakt zeg! Knap. Thanks.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:44

Jannepauli schreef:
Cap: Ik kom nog even op jouw post van gisteren terug!
Is dat graszaadhooi van jou kort of zijn het lange stengels? En waar heb jij het gekocht?

Mijn hooi heb ik van stouten-fourage uit bruinisse. Die hadden nog een aantal balen liggen van 2010, daarna is het wachten op de nieuwe oogst. Waarschijnlijk wordt die ook niet geweldig, dus ze gaan dit jaar ook graszaadhooi uit Denemarken en frankrijk halen. Ze rijden door heel nederland en je moet minimaal 5 ton afnemen. Wij moesten nu 9 ton afnemen, omdat hij het nu niet kon combineren met andere ritten. Het is wel Engels raai, andere soorten zijn al helemaal schaars nu. Het is mooi strengelig hooi, ook redelijk lang. Er zit wel een beetje stof in, maar dat is te verwaarlozen. Paardjes eten het graag iig. Kan straks wel even proberen om een duidelijke foto te maken. Ik heb iemand uit de buurt gevonden die ook flink graszaadhooi bij wil gaan voeren, dus die koopt nu een paar balen over en in de toekomst bestellen we wellicht samen. Althans ligt eraan of de vorige leverancier in de zomer weer graszaadhooi heeft en wat zijn prijzen zijn. Nu is het nog even schaars, tot de nieuwe oogst. Heb zowat alle leveranciers in een straal van 100 km vanaf mij gebeld.

De yeasacc van dodson and horrel betaal ik 34,50 euro voor een kilo.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:51

helaas heb ik een zeer trieste mededeling......
Afram heb ik gisteren in Utrecht in moeten laten slapen.....In 5 dagen tijd zwaar bevangen aan 4 benen....
Deze beslissing had ik afgelopen dinsdag al gemaakt, zo kon het niet langer, wat had hij een pijn!! De faculteit stond achter me en hebben hem heel rustig in laten slapen.
Het besef is nog niet helemaal tot me door gedrongen...........