Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Buitenzinnig schreef:Ik ben wel voor "trial and error"Want als je niets probeert, kom je ook nergens achter. Ik denk dat het niet onverstandig was om het op niet IR paarden te testen - die zijn gezond (mag je van uitgaan) en geven dan een meer gelijkmatig beeld dan een ziek dier (of mens) In dit geval hebben ze min of meer bewezen dat het eten van die vezels een lagere suikerwaarde geeft dan wanneer je het niet eet. Je kunt er dan in alle redelijkheid van uitgaan dat dit bij zieke dieren ook het geval zal zijn. Ze geven aan het einde van de test ook aan dat het om gezonde dieren gaat en dat je daar niet de conclusie aan mag verbinden dat het een tovermiddel is voor zieke dieren en dat dit nog verder onderzocht moet worden.
Ik vraag me af of Gluco Balance in 3 dagen tijd al zo aangrijpt? En ook daar werd aanbevolen om daarnaast een dieet te blijven volgen. Het voeren van wat dan ook is geen vrijbrief om ze ongelimiteerd lekkere suikerrijke brokken, kisten met peen en appels en onbeperkt weidegang te geven. Zowel Psylium als de koolstof dienen om gifstoffen (en vocht met de daarin opgeloste suikers??? vraag ik me nu af?) uit de darmen te absorberen en snel af te voeren. Ze gaan er van uit dat laminitis en IR ook getriggerd wordt door darmproblemen....
Wanneer je de moeite neemt om te kijken wat er in de Gluco Balance zit (tuin en groenten gids er naast) zijn het op zich allemaal dingen die ook in de natuur voorkomen en die we onze paarden niet kunnen bieden vanwege onze verziekte natuur (of de verkeerde geografische breedte)... broccoli, zoethoutwortel, kaneel, foenegriek, gember, spinazie zijn er een paar van.... en om te griezelen nog wat bifidus culturen en enterococcus faecium oftewel darmbacterie
luve_rozes schreef:Heeft iemand van jullie eigenlijk wel gezocht in darmproblemen, betreffende IR of laminitis?
Citaat:Dan is het wel heel goed rijden in het bos.
lolclub schreef:Isapaardje,
wat loopt ze goed zeg !,
en fistels in beide voeten, zaten die er van de winter dan ook al en liep ze daarom zo moeilijk ?
Isapaardje schreef:Ik zit nu naar het Myoplast te kijken wat Maarten mij aanraadde ...
Jannepauli schreef:Paars... geef jij nog steeds graszaadhooi? En meng je dat met gewoon weidehooi?
Jannepauli schreef:Vash had ook bij aanvang van de HB dikke ogen met prut. Denk dat ik gewoon een lolly op 4 benen in de wei had staan toen. Slakvet en al die lekkere suiker, daar genieten vieze beesies van. Sinds hij op dit dieet staat zijn die problemen ook over.Pauli's oogproblemen ( telkens ontstoken)
capopjekop schreef:Kan je een tijd mee voort! Heerlijk. Wij hebben genoeg tot September, dus ik duim maar vast voor een mooie laatste week juli...(graszaadoogst).Hier is gister hooi gebracht, flink watHet past niet op een foto.
Isapaardje schreef:Kijk aan! Heb altijd het idee dat ze nog lang last houden van de angst voor de pijn. Dat ze uit zichzelf draaft op de zachte grond is super zeg. Komt weer goedVoor loopt ze niet meer te flappen met de voeten, maar ze blijft wat voorzichtig in de gangen op harde grond. Op zachte heeft ze net uit zichzelf gedraafd
Renske_ schreef:Ik heb dat wel gedaan. Zolang de wand niet helemaal van boven naar beneden is vernieuwd (zonder terugval van de HB) vertrouw ik er niet op. Bewegen mag, in de paddock waar hij overdag staat, of aan de hand. Ben het eerste jaar het zand met hem niet afgeweest dwz niet op het harde gestapt. Daarna zijn we dat gaan opbouwen. Ik zat er wel af en toe op, kwartiertje in stap, vonden we beiden dan leuk. Nu zijn we 2 jaar verder en hij is wat mij betreft qua voetenwerk weer 100%. Maaaaaaar. Ik blijf voorzichtig. Hou het dieet zoals het is, hij gaat de wei niet in. Geeft mij anders teveel risico. Het gaat goed zoals het gaat, dat is mijn drijfveer. Ben ervan overtuigd dat eens een HB paard altijd gevoelig blijft daarvoor. Het lichaam is gesensibiliseerd. Dus Vash blijft suikervrij.Als echt onbelast uitgroeien van de hoef het beste is, dan doe ik dat natuurlijk, dan maar zoeken naar een paard om een jaartje ofzo te mogen rijden/trainen, heb toch nog stallen vrij thuis. Maar herstel van hillie staat voorop.
capopjekop schreef:Het is graszaadhooi, 18 balen. Echt mooi spul. Het prikt naar mijn idee ietsjes meer dan het spul wat ik eerst had, maar ze eten het graag en ik kan het zo in hun netten mikken. Ze rukken het dan nog net niet uit mijn handen
Brainless schreef:@LC
Ik heb begrepen dat Yea Sacc juist (alleen?) werking heeft in de pens (die hebben alleen herkauwers).
Jannepauli schreef:Cap: Ik kom nog even op jouw post van gisteren terug!
Is dat graszaadhooi van jou kort of zijn het lange stengels? En waar heb jij het gekocht?