Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:52

singasong schreef:
Een paard wat in 'gestrekte' stand staat met de voorbenen is niet per definitie HB. Het kan ook een ontlasting van bijv. de schouders zijn.

of als de hielen eraf zijn gehaald door een hoefsmid.
Een paard wil namelijk graag met zijn hiel op de grond staan.
Als de stand van de hoef niet meer bij zijn been past gaat dat gebeuren.
Heeft niets met bevangenheid te maken als de smid net geweest is. ;)

Arabesk

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:44

Als je je nou eens zou verdiepen in NB zou je leren dat het veel meer is dan alleen maar de hielen eraf hakken. Als een paard hogere hielen heeft, maar de zool geeft aan dat de hielen niet lager kunnen, dan laat je het zo.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:45

Verdiept heb ik me al . Uitgeprobeerd ook
Alleen wil ik paarden die los en fijn kunnen bewegen, zonder stekerige gang die men vaak ziet bij de natuurlijk bekapte paarden.
Een goede traditioneel hoefsmid (en er zijn weinig goede) doen al jaren de paarden zo bekappen dat ze het fijnst bewegen. En dat is nu eenmaal bij sommige paarden meer hiel dan bij anderen.
Als je simpelweg de hoeken in ere neemt, van het paard. (schouder/heup) en die evenredig kwa stand zet, is er niets aan de hand.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:59

ohhh er is van alles wat ik nu zou willen zeggen... :=
(maar dan krijg ik vast een ban, dus ik hou me in)

Nombrado, wat is een 'stekerige' gang? Wil je dat eens uitleggen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:19

Kinke schreef:
Nombrado, wat is een 'stekerige' gang? Wil je dat eens uitleggen?

Stekerig is zonder kniehef , wat er bv gebeurd bij de PRE als men de hielen amputeert

Overigens zal een goed traditioneel hoefsmid altijd zeggen dat een paard zonder ijzers nog het beste is (als het kan) In die zin verschilt natuurlijk bekappen niet zo van traditioneel.
Alleen de hielen eraf is iets wat absoluut niet in alle gevallen opgaat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:24

ah, ok, nu snap ik hem.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 18:50

Interessant om te lezen allemaal. Maar zeggen jullie dat mijn paard nu vreemd op haar benen staat?
Ik denk dat er goede natuurlijk bekappers zijn en goede traditionele, en dat die allebei het beste voor het paard proberen te doen. Ik wilde na 4 traditionele hoefsmeden die me niet bevielen eens natuurlijk bekappen proberen. Dit is voor het eerst dat mijn paard niet kreupel is na het bekappen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 23:54

Is de kniehef er vanwege de hoge hielen of zijn de hoge hielen er om de kniehef in stand te houden?

Kijkend naar de mustanghoeven die zoveel bestudeerd zijn voor het natuurlijk bekappen; allemaal lage hielen.

De mustangs zijn afstammelingen van de paarden die de Spanjaarden meenamen toen ze Amerika betraden.
Qua bloedvoering staan ze waarschijnlijk niet eens zo heel ver van de Spaanse paarden die we hier kennen.
Zou het voor die paarden nu efficiënt lopen zijn met die kniehef?

Ik heb geen Spanjaard maar een kleine Tinker, maar die had ook vreselijk hoge hielen en kon volgens mijn smid echt niet zakken, daar waren zijn pezen te kort voor.
Dus die korte krabbelende gang zou bij hem horen.

Toch een maand geleden die hielen er af gehaald en van krabbelen ging ie naar zweven, veel meer en lossere beweging in zijn lijf en z'n hoeven worden al maar beter :)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 00:37

Het verlagen van de hielen hou niet automatisch in dat de voeten daardoor meer in balans komen.
Sterker nog teveel verlagen kan er voor zorgen dat het paard gaat toonlanden. Dit door de katrolwerking van de diepe buiger en diens antagonist de strekpees. De diepe buiger is nl sterker hierdoor en zal daardoor de toon naar beneden trekken. Bij het verlagen van de hiel of verzenen zal hierbij rekening gehouden moeten worden met de lengte van de toon en of de voet dit qua conformatie ook toelaat. De voetas is wel belangrijk. Dit omdat deze een indicatie geeft hoe het paard ontspannen staat. Je moet echter wel weten hoe je dit beoordeelt. Niet een klusje voor amateurs dus.
Te hoge hielen kweken is eigenlijk alleen mogelijk op ijzers. Een paard wat al langere tijd op blote voeten loopt en werkt en dus slijtage heeft hierdoor zal niet gauw te hoge hielen ontwikkelen.
Het is dus onnatuurlijk om hier teveel aan te sleutelen.
Te lage hielen leiden vaak tot te lange tonen en op den duur tot struikrelige paarden en soms tot dunne zolen. M.a.w zoek naar balans en een correcte landing en afzet ipv naar invulling van een plaatje.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:04

LBLGypsyCobs schreef:
Is de kniehef er vanwege de hoge hielen of zijn de hoge hielen er om de kniehef in stand te houden?

Kijkend naar de mustanghoeven die zoveel bestudeerd zijn voor het natuurlijk bekappen; allemaal lage hielen.

De mustangs zijn afstammelingen van de paarden die de Spanjaarden meenamen toen ze Amerika betraden.
Qua bloedvoering staan ze waarschijnlijk niet eens zo heel ver van de Spaanse paarden die we hier kennen.
Zou het voor die paarden nu efficiënt lopen zijn met die kniehef?

Het gaat erom hoe een paard gebouwd is. Het skelet dus
Aan een spaans paard kan je al zien aan de bouw van de schouder, hoeveel hij zal heffen. Dat heeft alles met anatomie en beweging te maken.
wb de mustangs? Ik heb zeker ook mustangs gezien met hielen en gewoon rechter op.
Anyway....wij/ik hebben geen mustangs, houden ze niet natuurlijk, en er is dus geen sprake van natuurlijke slijtage
We verlangen van onze paarden heel wat. Als ik de ruiters op een eerder gepost filmpje zie? Die door de rotsen en bergen hun paarden rijden? Dan ril ik....Een paard zal dit vanuit zichzelf nooit doen. Stel je zet hem los, dan zal hij er 1 keer doorheen gaan, en daarna een andere route zoeken om er veiliger door te komen. Niks natuurlijks aan.
Wat onze taak als eigenaren is, is het paard zo goed mogelijk houden wat in onze mogelijkheden hoort. Passend bij de discipline die we rijden. Verstand erbij en goed luisteren naar de signalen van je paard.
Bij mijn paarden (en dat zijn allen PREs) geldt géén hielen eraf. Zowel voor als achter niet. Alleen zo nu en dan de toon iets bijwerken (als ze zonder ijzers staan) De hielen slijten idd vanzelf, zoals Cherokeechum juist opmerkt. Dat leert overigens elke traditioneel hoefsmid op school. Als een paard zonder ijzers staat? Toon bijwerken, verder niets aan de hielstand sleutelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:08

Dat elke trad. smid dat leert is ook goed te zien. Tegelijkertijd zijn er een hoop smeden die zeggen dat slechts 2 van de 10 paarden zonder ijzers kunnen, zonder onderscheid te maken tussen paarden die binnen en buiten staan.

Mijn paard staat al langere tijd op straat en de hoefsmid kon lastig iets van de hielen afhalen want het was al snel te veel en dan liep het paard weken op eieren. Maar toen ik er elke weekend 2-3 mm afhaalde, bleef het paard wel gewoon ruim lopen en door omstandigheden had ik er nu 6 weken niets aan gedaan en het paard was niet terug hoog op de hielen gekomen. Ik twijfel zelfs of hij niet nog iets gezakt is. Ik heb er weer 2-3mm afgehaald en ik ben nieuwsgierig hoe hij volgend weekend is. Hij staat echter wel veel mooier op de hoeven nu, waardoor hij met zijn voeten naast elkaar gaat staan en de zool nu ook steeds holler trekt. Doordat hij met zijn voeten naast elkaar gaat staan met eten, slijten de hoeven weer gelijkmatiger af en hoef ik er dus minder aan te doen.

Nu moet de smid verwacht ik over 2 weken weer komen, want zijn hoefwand wordt aan één hoef wat lang en rommelig. Toch dus nog ongelijke slijtage, maar het is niet meer de hoef die het altijd was. Er zit duidelijk beweging in de hoeven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:40

En zo kweekt men dus al die paarden met hoge hielen, want hoe moet een paard dat enkel box, wei en bak ziet nu zijn hielen slijten... Het is idd wel te zien hier in die omgeving dat alle smeden dat leren. Bedankt voor deze verklaring, ik vroeg me al langer af of ze het nu dus expres deden of niet.

Wat betreft de gangen, dit filmpje was voor de verkoop van mijn natuurlijk bekapt mini paardje. Geen knieheffen want daar worden zij niet voor gefokt, maar strekken, waar ze wel voor gefokt was, deed ze best aardig al zeg ik het zelf.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:55

Mizora schreef:
Tegelijkertijd zijn er een hoop smeden die zeggen dat slechts 2 van de 10 paarden zonder ijzers kunnen, zonder onderscheid te maken tussen paarden die binnen en buiten staan.

Ik vraag mij altijd af of dat werkelijk waar is of dat dit argument zo vaak aangehaald is dat het bijna waarheid geworden is?

Ik spreek regelmatig hoefsmeden maar ik ken ergeen enkele die standaard beslag aanraden.
Sta zelf op een hele reguliere stal en daar is de verhouding precies omgekeerd, ongeveer 20-25% heeft beslag (soms alleen voor) en de rest op blote voeten. Dit wijkt niet af van andere stal waren ik gestaan heb of regelmatig kom.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:14

Het boek van hoofcare stond het volgens mij in (dit boek heb ik niet bij de hand), en in het boek "Zonder hoef, geen paard" van Fritz Rödder staat het sowieso (even opgezocht).

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:44

Ik heb laatst hier foto's van mijn paard zijn hoeven geplaatst.
Ben al een tijdje op zoek naar een echt goede natuurlijk bekapper.

Nou heb ik Fred Emmering gevonden, maar zie nergens een mail adres van hem...
Heeft iemand zijn contactgegevens toevallig?

En heeft iemand van jullie misschien anders nog een goede natuurlijk bekapper in de buurt van drachten?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:48

Wat betreft het slijten van de hielen: als je je paard in de bak rijdt en hij loopt in de wei, is er toch niet genoeg natuurlijke slijtage?
Maar wat betreft hielhoogte: bij mijn vorige hoefsmid leek het alsof de hielen elke keer hoger waren na het bekappen, maar dat lag dan aan de stand van de rest van de hoef. Als je de teen korter maakt, lijken de hielen ook weer hoger te zijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:56

Ik weet helemaal niks van paardenhoeven, al die termen komen mij niet erg bekent voor. Toch wil ik eventjes de voetjes van mijn NRPS laten zien, gewoon eventjes om te kijken hoe jullie ertegenaan kijken. Hij is 10 jaar oud en heeft nog nooit ijzers gehad.
Zijn hoeven slijten en brokkelen snel, maar worden hierdoor ook nooit echt te lang. Om het brokkelen tegen te gaan vijl ik de hoeven elke week een beetje bij, en eigenlijk werkt dat prima. Hij gaat maar 1x per half jaar naar de hoefsmid, aangezien ze niet te lang worden en hij na het bezoek van de hoefsmid een paar dagen gevoelig loopt (bij elke smid, ookal houden ze er rekening mee). Buiten rijden we trouwens met hoefschoenen voor, en dat werkt echt super, hij loopt er veel zelfverzekerder mee dan zonder.
Wat vinden jullie van zijn voeten zo op het eerste gezicht? (hoop dat de foto's een beetje duidelijk zijn).

Afbeelding

En even een close upje:
(zijn ene hoef is inderdaad een beetje korter en anders als de rest)
Afbeelding

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:14

Sheran schreef:
Interessant om te lezen allemaal. Maar zeggen jullie dat mijn paard nu vreemd op haar benen staat?
Ik denk dat er goede natuurlijk bekappers zijn en goede traditionele, en dat die allebei het beste voor het paard proberen te doen. Ik wilde na 4 traditionele hoefsmeden die me niet bevielen eens natuurlijk bekappen proberen. Dit is voor het eerst dat mijn paard niet kreupel is na het bekappen.

Ik vind de foto van de schoongemaakte hoef er goed uitzien. Een prima uitgangspunt voor verbetering. Kalm aan, dan breekt het lijntje niet. :D
En de discussie met Nombrado is er 1 die telkens weer terugkeert in dit topic.
Blijkbaar komen we niet tot dezelfde inzichten over voetassen en hielhoogtes.
Als je goede, evenwichtige informatie zoekt over hoeven en onderhoud kan ik je de site van Heleen Davies aanbevelen: http://paardenhoeven.info/
Is ook nog eens heel toegankelijk geschreven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:07

Mizora schreef:
Het boek van hoofcare stond het volgens mij in (dit boek heb ik niet bij de hand), en in het boek "Zonder hoef, geen paard" van Fritz Rödder staat het sowieso (even opgezocht).

Het staat niet in het boek van Van Nassau, die heb ik wel bij de hand.

Daar staat wel paarden die niet zonder beslag kunnen zijn wedstrijdpaarden en paarden die aangepast beslag nodig hebben vanwege een afwijkende beenstand of een ziekte aan de hoef of hoeven.

Daar kan je gerust een discussie over houden maar er staat in ieder geval niet dat maar 2 van de 10 zonder ijzers kunnen. :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:42

Zo dag zijn voet er ongeveer uit voor de bekapping
Afbeelding

Afbeelding
Deze is hoe het nu is.
Ik kan straks betere foto's maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:49

Schoon zou fijn zijn :=

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:25

Ik zal straks even schrobben voor jullie :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:27

Of veeg gewoon even het ergste eraf met wat hooi ofzo :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:31

Rechtsachter flaret hij iets aan de binnenkant lijkt wel. Ben benieuwd of je daar ontwikkeling in gaat zien.