Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Wanderers schreef:@ Jotoma : hier dus wel (ernstige ) hoefbeenkanteling en inderdaad ... hier vastgesteld dmv. mobiele röntgen, prima opname's !
Eerste x ( 3 weken na begin HB) was er , volgens zeggen, geen kanteling te zien en hield men het zelfs op foute diagnose door andere arts ... op mijn verzoek na nog eens 5 weken 2x (zelfde apparatuur en arts) op foto's waarop inmiddels wél tweezijdig ernstige HB kanteling te zien was ... sterker, bij een veel latere ( bijna té late) opinion nummero zoveel bleek er toen al sprake te zijn van een sincker !
Mocht ik ooit weer foto's willen laten maken dan gaat dat overigens met de voeten plat op een vlakke ondergrond ; 'normaal' wordt er gebruik gemaakt van behoorlijk schuine blokken om de hoef in een bepaalde hoek te zetten, maar inmiddels weet ik dat dat absoluut niet een 'must' is en voor het desbetreffende dier enorm belastend is .
Feit : Noah trippelde ABSOLUUT níet voor de eerste x foto's, direct daarna ( arts was zelfs nog aanwezig) begon hij te trippelen en dat hield pas op na ... inderdaad, na een half jaar van aankloten en gemaakte missers![]()
Imo heeft de gedwongen stand de al beschadigde lamellen (verbinding) negatief beïnvloed ... ik zeg niet dat hoefbeenkanteling te voorkomen was geweest, maar die extra belasting was niet nodig geweest en heeft het dier niet uhhh .. geholpen nee.
Wel of geen hoefbeenkanteling kan wel verschil maken voor het kiezen voor het al dan niet laten beslaan en het soort beslag
Door de meest ervaren mensen wordt geadviseerd om speciaal beslag te gebruiken : specifiek voor het dier op maat gesmede Break Over ijzers met grote afrol en dusdanig uitgesmeed dat druk 100% van zool gehouden wordt.
Of er wel of niet een opgevuld pad in/onder moet hangt oa. af van ernst HB-kanteling : is er sprake van een sincker of ( dreigende) zoolbreuk dan NIET opvullen ... dit laatste ging bij mij dus mis en dat heeft Noah bijna (alsnog ..) zijn leven gekost![]()
Ik zie dat je in Drenthe woont, wie weet kan Amber Koppen jou helpen zoals ze mij en Noah geholpen heeft?
En telefonisch overleg met R. van Nassau heeft er uitEINDELIJK voor gezorgd dat Noah alsnog op de juiste manier bekapt en beslagen is geworden .. 'gewoon' door mijn eigen smid maar ondersteund door tips en adviezen van v. Nassau.
Overigens is hij zeer duidelijk in zijn mening dat bij hoefbevangenheid alle 4 de hoeven aangetast kunnen / zullen(?) zijn ... eigenlijk ook wel logisch .. maar dat de problemen over het algemeen het ZICHTBAARST zijn bij de voorhoeven door stand/gebruik.
Ik persoonlijk ervaar dat ook zo ... heb hier van meet af aan regelmatig gezegd dat het net leek of probleem ook, en soms zelfs júist achter zat !
Maar goed, voor de behandeling en tijdsduur (echt , minimaal een half jaar bij een fikse uitbraak!) maakt dat niet uit ...
Sterkte en succes!