[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaxLoverXXL

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:52

Heel vervelende situatie ja.
Jammergenoeg kan ik er weinig aan doen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:00

Net contact gehad met gebroeders van Nassau.. zij denken aan een staart ( je) van de hb.. adviseren break over beslag.. pfff lastig..

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:52

Ik heb een heftige week achter de rug, met in eerste instantie snelle vooruitgang en vervolgens achteruitgang zonder duidelijke aanwijsbare oorzaak. Om die reden het paard acuut verhuisd, ondanks het oorspronkelijke advies van DA haar nog niet te vervoeren. Daar blijven was erger en dan is het kiezen tussen twee kwaden.
Ze staat nu op zooltjes van EVA foam, maar aanleiding van een tip hier. Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en de adviezen, ook al liepen ze soms wat uiteen. Ik heb een verstandig paard en ik luister naar hetgeen zij aangeeft.
Gisteren twijfelde mijn man of het ene zooltje er wel goed onder zat. Paard gaf aan van niet, subtiel en toen iets minder subtiel. Ze was direct rustig nadat hij het zooltje er opnieuw onder had gezet. Een paard dat zo duidelijk aangeeft wat goed en niet goed is, daar luister ik naar. :j
We gaan waarschijnlijk voor hoefschoenen op maat, aangezien ze aparte hoeven heeft, vanwege haar ras: behoorlijk klein, spijkerhard en ovaal. Is normaal voor haar ras, maar blijkt lastig om geschikte hoefschoenen te vinden. De meeste AT hebben geen ijzers, behalve AT in eventing of hoog uitgebracht in andere disciplines. Als iemand ervaring heeft met op maat gemaakte hoefschoenen hoor ik het graag.
Voorlopig doet ze het ook erg goed met alleen de zooltjes met duct tape.
Als de hoeven iets meer gegroeid zijn weer hoefsmid ernaar laten kijken. HS kan nu helaas weinig, omdat ze net is bekapt en klaarmaken voor speciaal beslag op dit moment vermoedelijk meer kwaad dan goed doet. Zolen zijn ook erg gevoelig...
Ze krijgt nu arm hooi en we zullen het reguliere ruwvoer op de nieuwe stal laten testen op suikergehalte. Iemand hier ervaring mee? Laten jullie uitgebreid testen of alleen de basics?

Alsnog veel dank voor het meedenken!
En gelukkig heeft mijn merrie weinig moeite met alleen staan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:06

JoSav: gewoon de ruwvoertest van pavo doen. Daarin staan de 3 belangrijkste zaken die je moet weten. Mineralen en vitaminen zullen toch welk zo fluctueren dat je toch wel een vitaminesupplement/ brokje zult moeten bijvoeren. Succes!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:43

Wie heeft ervaring hier met het break over beslag?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:57

Wanderers schreef:
@ Jotoma : hier dus wel (ernstige ) hoefbeenkanteling en inderdaad ... hier vastgesteld dmv. mobiele röntgen, prima opname's !
Eerste x ( 3 weken na begin HB) was er , volgens zeggen, geen kanteling te zien en hield men het zelfs op foute diagnose door andere arts ... op mijn verzoek na nog eens 5 weken 2x (zelfde apparatuur en arts) op foto's waarop inmiddels wél tweezijdig ernstige HB kanteling te zien was ... sterker, bij een veel latere ( bijna té late :( ) opinion nummero zoveel bleek er toen al sprake te zijn van een sincker !

Mocht ik ooit weer foto's willen laten maken dan gaat dat overigens met de voeten plat op een vlakke ondergrond ; 'normaal' wordt er gebruik gemaakt van behoorlijk schuine blokken om de hoef in een bepaalde hoek te zetten, maar inmiddels weet ik dat dat absoluut niet een 'must' is en voor het desbetreffende dier enorm belastend is .
Feit : Noah trippelde ABSOLUUT níet voor de eerste x foto's, direct daarna ( arts was zelfs nog aanwezig) begon hij te trippelen en dat hield pas op na ... inderdaad, na een half jaar van aankloten en gemaakte missers :\
Imo heeft de gedwongen stand de al beschadigde lamellen (verbinding) negatief beïnvloed ... ik zeg niet dat hoefbeenkanteling te voorkomen was geweest, maar die extra belasting was niet nodig geweest en heeft het dier niet uhhh .. geholpen nee.

Wel of geen hoefbeenkanteling kan wel verschil maken voor het kiezen voor het al dan niet laten beslaan en het soort beslag
Door de meest ervaren mensen wordt geadviseerd om speciaal beslag te gebruiken : specifiek voor het dier op maat gesmede Break Over ijzers met grote afrol en dusdanig uitgesmeed dat druk 100% van zool gehouden wordt.
Of er wel of niet een opgevuld pad in/onder moet hangt oa. af van ernst HB-kanteling : is er sprake van een sincker of ( dreigende) zoolbreuk dan NIET opvullen ... dit laatste ging bij mij dus mis en dat heeft Noah bijna (alsnog ..) zijn leven gekost :(

Ik zie dat je in Drenthe woont, wie weet kan Amber Koppen jou helpen zoals ze mij en Noah geholpen heeft?
En telefonisch overleg met R. van Nassau heeft er uitEINDELIJK voor gezorgd dat Noah alsnog op de juiste manier bekapt en beslagen is geworden .. 'gewoon' door mijn eigen smid maar ondersteund door tips en adviezen van v. Nassau.

Overigens is hij zeer duidelijk in zijn mening dat bij hoefbevangenheid alle 4 de hoeven aangetast kunnen / zullen(?) zijn ... eigenlijk ook wel logisch .. maar dat de problemen over het algemeen het ZICHTBAARST zijn bij de voorhoeven door stand/gebruik.
Ik persoonlijk ervaar dat ook zo ... heb hier van meet af aan regelmatig gezegd dat het net leek of probleem ook, en soms zelfs júist achter zat !
Maar goed, voor de behandeling en tijdsduur (echt , minimaal een half jaar bij een fikse uitbraak!) maakt dat niet uit ...

Sterkte en succes!

@wanderes: ik schrik een beetje van dit bericht!!
Als ik dit bericht even op mijn situatie toespits:
Ook ik heb 4 wkn nadat hb (lichte) was vastgesteld foto's laten maken..niks te zien ( geen gekanteld hoefbeen, geen verbrede witte lijn)..DA en smid waren beide aanwezig om overleg te kunnen hebben. Besloten werd ondanks de goede foto mijn paard toch op speciaal beslag te zetten ( zooltjes met een silleconenvulling) op de foto was nl wel te zien dat haar zool rv minder dik was..dit heb ik ook gevoeld ( ze was daar gevoeliger op).. afijn ik mocht weer rustig wat gaan doen..dat heb ik ook gedaan.. tuurlijk was zij nog lang niet in goede doen maar het liep ondanks wat gevoeligheid. Mijn vakantie naderde ( 7 juli) 6 juli was ze katskreupel!! Nog gauw DA erbij ( ik was als de dood dat ze weer hb was).. DA cconstateerde geen hb maar wel een 2benige kreupelheid! De smid was inmiddels ook weer gearriveerd:
Ik heb letterlijk gevraagd of er toch niet een kanteling zou hebben kunnen plaatsgevonden in de 3 wkn nadat de foto was gemaakt ( foto werd 4wkn na bevangenheid gemaakt) volgens smid en DA was dit vrijwel onmogelijk.. maar bij jou is dit dus wel het geval geweest??
Er werd geopperd dat de kreupelheid vanuit de weke delen zou kunnen komen ( ondanks een goede foto van t straalbeen).. toen ik mijn angst voor hko uitte werd dat ook weer niet keihard bevestigd door DA! Kortom t paard heeft tijdens mijn vakantie een dag of 9 op de metacam gestaan ( loopt nu wel beter).. maar ik weet nog steeds niet waar ik aan toe ben..

Vandaag ook contact gehad met een smid aangesloten bij van nassau: hij raadt break over beslag aan ( mijn eigen smid was daar niet zo'n fan van merkte ik al).. vrijdag komt de smid en ik wilde dit toch met hem bespreken.
Ik heb er zelf geen ervaring mee!

De DA heeft nu geadviseerd te gaan rijden ect.. om te kijjen of ze goed of toch weer slecht gaat. Maar ik vind dit zelf te spannend. Dus ik doe nu wat stapwerk.

Was het jou eigen idee weer een foto te schieten??

Bovenstaand bericht was trouwens uit april.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:57

Even een stressmoment, mijn paard heeft de hele nacht per ongeluk op een stuk land gestaan wat deels kaal was en deels lang, geel gras.
Gelukkig zag een stalgenoot het vanmorgen vroeg en heeft hem gelijk weer in zn paddoc gezet waar enkel onbeperkt schraal hooi is.
Hij was eind januari bevangen, 5 mei op foto gezet waarbij geen kanteling was en is op dit moment op rust ivm blessure aan de kogel. Om die reden staat hij ook net een halve week weer op bute.

Ik voelde geen pulsatie, hij oogde ook goed en liep niet moeilijk. Hij zat alleen enorm te schuren door t gras.
Kan ik nu nog iets anders doen of moet ik het gewoon maar afwachten?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 02:23

@pol1 : 2e x röntgen was op mijn eigen uitdrukkelijke verzoek door dezelfde dierenarts die eerste foto's had gemaakt.
Hij was bij eerste foto's van mening dat Noah niet HB was maar last had van ernstige mate van artrose in voeten / hoefbeengewrichten en daarom afgemaakt zou moeten worden omdat wat alleen al op voet foto's te zien was in zijn visie door hele lijf aanwezig zou kunnen zijn : pijnlijke schade door artrose.

Zoals ook JoSav al aangaf : ook ík ken mijn dier beter dan wie dan ook en ook míjn paard kan prima zaken aangeven en dus luister en kijk ook ik vooral naar mijn paard en wat hij aangeeft.
Het van het ene moment op het andere moment dusdanige last van artrose hebben dat inslapen de enige optie zou zijn, nee, wilde er bij mij niet in.

Andere dierenartsen namen helaas visie van röntgen dierenarts volledig over dus was het voor mij best tegen de stroom in knokken om nog serieus genomen te worden en ( adequate) hulp te krijgen.

De pijn bleef en was met medicatie niet te onderdrukken en men weet dat dus inderdaad aan de artrose, andere mogelijkheid van een niet te stuiten pijn zou druk op zool door ernstige hoefbeenkanteling geweest zijn , maar gelet op resultaat van eerste foto's en mening/aflezen van röntgenoloog was die optie van tafel geveegd.

Omdat ik vond dat eea. niet klopte, omdat ik eea. niet met elkaar kon rijmen heb ik er zelf stevig op moeten aan dringen dat er nogmaals foto's gemaakt werden.
De röntgenoloog zag daar absoluut de meerwaarde niet van in, maar als ik daar op stond dan moest dat dan maar.

En al snel bleek dat eea. dus vies fout zat : beide hoefbenen ernstig gekanteld en 1 tegen de zool aan .. sincker en zoolbreuk ( zolen stonden ook echt bol )
Wederom advies : afmaken, maar ik had inmiddels door al mijn lees en speurwerk begrepen dat er toch nog andere opties zouden moeten zijn.

Lang verhaal korter te maken : Noah heeft eerst op Banana shoes gestaan maar daar werd hij nog slechter van ( de specifieke stand en opgevulde zooltjes braken hem letterlijk op) en na de voorgeschreven ( achteraf geziene te lange) 9 weken van afwachten is Noah op door mijn eigen smid ( in nauwe samenspraak en overleg met R. van Nassau) speciaal uitgesmede Break Overs gezet ; in Noahs geval met bv. verbrede teen/toon en extra opzet met absolute vrijlating zool en dus zónder (opgevulde) zooltjes.
Vanaf dat moment ging het stapje voor stapje eindelijk bergopwaarts met Noah en hij weet dat tot op heden gelukkig nog steeds vast te houden.

Uiteraard weet ik natuurlijk niet of jouw paard hier iets aan heeft, maar ik kan een ieder wel aanraden om zelf vooral actief te blijven in het zoeken naar mogelijkheden, niet 'zomaar 'alles aan te nemen en je erbij neer te leggen en bij twijfel hulp/adviezen van anderen te vragen.

@Jotoma : ik zou willen dat ik je een advies kon geven, maar helaas ... Het enige wat ik zou kunnen bedenken is inderdaad reactie op suikers ( schuren), aan de andere kant : ( is maar een idee hoor ) het stíkt hier ook van vliegen, muggen en andere plaaggeesten ... zou dat ook de oorzaak van het schuren kunnen zijn ?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 06:15

Wat een verhaal @wanderes!! Wat fijn dat jou paard het goed doet op break over!!
De foto's die 13 juni zijn genomen waren goed ( rv een hele kleine irritatie op een peesje te zien) volgens DA moest dit niet noemenswaardige problemen opleveren.
Ik vind t bij mijn merrie wel heel toevallig als ze van hb naar hko gaat in paar wkn tijd. Laat ik het zo zeggen ik kan nergens iets vinden over soortgelijke gevallen..heel internet afgespeurd!
Ik sprak gisteren ene A. De Bruin ( hoefsmid aangesloten bij van Nassau die heb ik mijn verhaal gedaan en die adviseerde break over en dacht aan een staart (je) van de hb. Met mijn smid overlegd maar die is weer niet dolenthousiast over het break over.. ik ga vrijdag horen waarom!
Mijn paard staat nu op zooltjes en silliconen opvulling en heeft een ruim beslag met veel opzet. Volgens die de bruin maak je de zolen week met zooltjes en opvulling ( klinkt voor mij wel logisch)..en mijn paard heeft rv een dunnere zool zo was te zien op foto.
Ik heb nog steeds niet echt een idee wat te doen nou..
Bedankt voor je reactie wanderes!!

Jotoma: balen!! Hopelijk gaat het goed!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 07:37

@wanderes: hij heeft ook zomereczeem dus normaliter zou vliegen idd een optie zijn, maar hij draagt dus een eczeemdeken.
Mijn ervaring met gras is altijd geweest dat hij er super gevoelig op is en er zeker ik t voorjaar en de zomer niet langer dan 2/3 uur op kan, zonder jeuk en gassig te worden.
Voorheen stond hij jaar rond op gras, 1,5 jaar terug in de winter op paddock en dan moest t super rustig worden opgebouwd in r voorjaar en sinds een half jaar helemaal geen gras meer. Ja, 5 min aan de hand wat ik tot max een half uur mag opbouwen van de da, maar ik blijf er na de eerste bevanvenheid uit de buurt.
Dus het zal me niet verbazen dat hij gewoon last heeft omdat hij nu ineens een hele nacht gras kon eten, hoe schraal men ook zegt dat t is, bij mijn paard gaat t nooit goed.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:46

@pol1 : wat Noah uiteindelijk geholpen heeft zijn dus inderdaad Breakovers zónder zooltjes ; de Banana shoes had hij mét zooltjes en daar werden de gevolgen van de HB merkbaar slechter van en door, maar ongetwijfeld zullen er anderen zijn met weer andere ervaringen .... dat is het enige dat we hier kunnen doen : ervaringen delen.

@Jotoma : ik heb de laatste maanden vooral geleerd dat geen enkel geval gelijk is ... zo weet ik inmiddels dat de oorzaken diverser kunnen zijn dan over het algemeen gedacht en de kettingreacties in het lijf net zo divers is .. Daarom is het zoeken naar hulp en oplossingen zo verrekte moeilijk :( Die twijfel van hoe dan wel of juist niet dan is zó herkenbaar ..

Sterkte en succes ... en dat geldt uiteraard voor iedereen die hiermee te maken heeft of krijgt.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:44

Nou wij zijn weer terug.
We hebben foto's laten maken van beide voor hoeven en hier op was zichtbaar dat er een kanteling van het hoefbeen is en dat het hoefbeen iets gezakt is. Er is echter nog genoeg ruimte tussen de zool en het hoefbeen en ze zou daar verder geen last van hebben.
Vervolgens nog de standaard hoefbevangenheids testjes gedaan zoals met een soort van hamer voor haar hoeven op de grond slaan etc. De vorige keer had ze hierop eeen heftige reactie maar nu helemaal niet meer.
Oftewel de hoefbevangenheid zelf is helemaal weg, maar het is verder wel chronisch zoals de da zegt: dat er zomaar weer een ontsteking kan komen.

Daarnaast liep ze ondanks dat de hb dus weg is erg berroerd: erg op haar hakken. Dit is een loopje die haar tijdens de hb van de pijn van de voorhoeven ontlaste maar waar ze nu dus juist pijn van heeft en mee dealt, dit is op te lossen dmv een andere smid op advies van de da, en er moet in iedergeval een groot stuk van de voorkant af en een ijzer andersom onder, zodat de teen meer ruimte krijgt.
Al ben ik nog wel benieuwd wat jullie adviseren aangezien het mij niet heel fijn klinkt, maar dat terzijde. Want zou het breakover beslag ook mogelijk zijn? Dat is toch ook speciaal voor de afwikkeling bij de teen?

In ieder geval dus positief nieuws voor ons, we gaan snel een afspraak maken bij de smid en dan zouden we het ergste gehad moeten hebben.

Daarnaast is ze nu erg dun en zijn haar ribben overduidelijk voelbaar evenals haar ruggengraat/kont etc. Zou meer ruwvoer hier in een verschil maken? Of is iets anders wat haar weer goed op gewicht brengt?
En de osteopaat ga ik denk ik dan maar weer mailen voor een afspraak, aangezien we nu weten hoe alles er voor staat en ze hopelijk alsnog behandelt kan worden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:50

@deni: hier staat mn paard op onbeperkt schraal hooi, je ziet net zn ribben, maar vol is hij niet. En in ons geval maakt onbeperkt dus ook niet uit.
Vraag is even wat de oorzaak is van het afvallen: als dat pijn of stress is zal extra hooi ook niet gelijk helpen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:19

Herkent iemand ook meer struikelen na of tijdens hb??

Ik ga t break over ovetleggen..maar mijn smid is geen fan merkte ik al!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:28

Ja, dat doet die van mij ook. Maar dat hij met vrijwel elke beperking die hij in zn voeten wel heeft gehad heb ik t idee.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:18

Ik laat morgen een thermografisch onderzoek doen! Kijken of daar wat uitkomt!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:18

Pot jan drie dubbeltjes.
Net belletje gehad van iemand dat ze op het land stond, dus ik wezen kijken, en verdomd.
Ze stond op een paddock maar daar achter was het weiland afgesloten, en toen ze daar (onkruid) gingen maaien hebben ze het open gelaten. Of te wel mevrouw stond vrolijk gras te eten.
Het is dan wel bijna niks en heel kort wat er staat maar toch, als er even goed nieuws is betekent het niet dat ze zonder overleg op het land én paddock gepleurd mag worden en de rest van de minikudde komt daar straks ook te staan, lekker dan.
Heb het gras masker opgedaan dus nu krijgt ze sowieso niks/amper iets binnen aangezien het gras nihil is en mijn ouders zullen vanavond even gesprekje met de staleigenaar aanknopen.

Op zo een moment ben ik even te gefrustreerd om netjes en rustig een gesprek aan te knopen..
Hier stress ik hem dus telkens zo erg om, verschrikkelijk.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:36

@ Deni : op zich dus positief nieuws en de goede kant opgaand, tóch ? ( oei, lees nu net je laatste bericht ... niet blij mee, juist gemaaid kort gras is not done !!)

Allereerst de ijzers : volgens zeggen zou omgekeerd ijzer niet erg uhhhh, diervriendelijk zijn en juist daarvoor in de plaats zijn de Breakovers ontstaan.
Overigens hebben/claimen de gebroeders van Nassau dit ijzer ontwikkeld te hebben en de originele zouden alleen door hun zelf eronder gelegd worden http://hoofcare.nl/hoefbeslag/hoofcare- ... er-beslag/ .... maarrrr, een smid die goed kan smeden én die bereidt is om te luisteren & te overleggen kan zo'n ijzer ook zelf smeden !

Hoe wij het ( uiteindelijk ..) gedaan hebben :
Na, in een eerder stadium, mail gestuurd te hebben met röntgen foto's later telefonisch contact opgenomen met R. van Nassau ( http://hoofcare.nl/ 's avonds te bereiken) voor overleg.

Zijn eerste reactie was en zal zijn : op de trailer en hiernaartoe ( = Oud Gastel, Noord Brabant) ... voor ons absoluut geen optie en ik vind eigenlijk dat je een geblesseerd/ziek dier zo min mogelijk zou moeten willen vervoeren ... slechte ervaring mee :(
Dat dus niet gedaan maar hij en mijn eigen smid hebben contact met elkaar opgenomen zodat mijn smid op aanwijzingen van Rob het voor Noah ( in Nassau's visie) geschikte beslag kon maken .... bij ons is die samenwerking en manier van werken perfect verlopen !!

Dezelfde ijzers zijn 3 periodes 'meegegaan' , telkens zo'n 6 weken ertussen en inderdaad vooral teen kort houden/inkorten en zool met rust laten! .. pas op 1-6 ( 9 maanden na aanvang HB) was aangroei zool dusdanig dat daar ook daar wat aan gewerkt kon/moest worden.

Begin juli zat 1 ijzer los, dus spoedje voor smid .. hij wilde en durfde wel zonder ijzers, maar ik ( die eerst juist geen ijzers wilde ;) ) durf(de) dat dus echt niet.
Noah staat nu op gewone ijzers maar wel met weer verder teruggehaalde teen en extra opzet ... tot nu toe naar volle tevredenheid !

Dan vwb. de osteo / bewegingstherapie : onze vaste therapeut weigerde ook botweg hulp te verlenen, zij is niet eens komen kijken :(
Via via ben ik bij Amber Koppen terechtgekomen.
Zij is hier een paar maal geweest en heeft ons zeker geholpen. met behandelingen ( acupunctuur) maar ook met adviezen.

En over voeding : ook hier een echt te mager dier, Noah vrat zichzelf letterlijk op ( ja, dat gebeurt echt) ... waar eerst één stevige bonk spieren stond was op den duur niet veel meer over dan een zielig Brooke paardje.
Kijk svp. bij mijn eerdere berichten en foto's over het hoe & wat BIJ ONS voordat dit weer een ellenlang verhaal wordt ;)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:54

@wanderers dat gras inderdaad niet blij mee, maar hopelijk helpt een gesprek met de stalhouder.. wat een gestrest geeft dat mij dan weer over ponylief.

De dierenarts adviseerde zelf een andere hoefsmid en ik zal eventjes de website bekijken over dat breakover beslag en dat ook mee nemen voor de volgende bekapping en ben benieuwd of dat iets kan betekenen voor ons.
En mbt osteopaat was ik zelf eigenlijk ook wel verbaast over het feit dat.. maarja

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:02

K*t deni! Ik had vanmorgen ook discussie met pensioneigenaar. In zijn mening kon 12 uur op in zijn ogen schraal gras absoluut geen kwaad.
Daar kan ik ook zo pissig van worden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:07

Ter vergelijking.. ik graas 5 min per dag ( en dat vind ik al best eng)..

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:21

Nou mijn moeder is geweest:
En de stal eigenaar zag zelf ook wel in dat het beestje pijn had en als t haar pony was had ze hem al ingeslapen blabla prima. Maar t kwam er op neer grasmasker is prima maar dan bv 's nachts af zodat ie wel kan eten. Nou dacht het niet.

Waarom zou die nou weer zo nodig op t gras moeten. Moet ie dood ofzo.
Maar dan is het vanaf mijn mams haar kant: het is gemaaid, die andere staan er ook bij en het ook kort, ook leuker voor de pony die haar gezelschap nu houd om weer bij de kudde te staan blabla..

Ik vind het puur vragen om problemen en wachten tot die hoefbevangen is en echt niet meer kan en dan einde. Kan me dr totaal niet in vinden.
Hoe kan je hem nou zomaar 24/7 op t ,soort van, land zetten terwijl t eindelijk iets beter gaat >;)

Voor mij zou het zijn gewoon een volledig zand stuk met ruwvoer en water. Hebben jullie nog ervaring mbt gras en wat goede argumenten zijn waarom dit echt niet kan.. dan ga ik straks nog even een goed gesprek aan. :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:18

Ik mag die van mij ook max een half uur en moest opbouwen met 5 min per keer.
Maar ik blijf ver weg van gras, ben blij met zn paddock, bestrating en schuilstal met onbeperkt hooi. Nu nog een vriendje.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:09

Ik ga vanavond even langs en dan zet ik haar in de longeerbak en dan hoop ik dat ze daar nog even kan blijven staan totdat we een passend oplossing hebben gevonden. Als ik de staleigenaar zie meld ik het en anders doe ik het gewoon, want anders is het geen doen met gras of dat masker op.

@jotoma het is dat assen te ver weg is, maar anders wist ik het wel waar ik haar zou stallen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:43

Jammer Deni! Sterkte vanavond!