[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:48

Die vieze ogen, dacht niet zozeer dat dat bij ir hoort, maar meer bij ppid?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:20

Jannepauli schreef:
Wat EsterHegt zegt klopt: het zijn verschillende tests ( Pauli is destijds voor beide separaat getest) en de behandeling is inderdaad anders. Voor IR wordt bv geen Pergolide e.d. gegeven, dat is zinloos. IR is om het zéér kort door de bocht te zeggen, geen hormonaal probleem, Cushing of PPID is dat in meerdere mate, wel.

@ JP Laat je niet in de luren leggen hoor, IR en PPID zijn beiden wel degelijk hormonale problemen!!
Alleen de oorzaak is anders. Wel is het idd zo dat er bij PPID pergoldie gegeven wordt en dat heeft echt geen nut bij IR of EMS. Bij EMS wordt er wel bijv schildklierhormoon gegeven als een paard niet kan bewegen en toch echt af moet vallen. ( Bij het paard vanGeerke is het geloof ik juist weer anders, die hoef meen ik niet af te vallen maar heeft schildklierproblemen)

@Mysa, ook de ontstoken oogjes hoeft geen IR of PPID te zijn, Björk met de diagnose PPID heeft eigenlijk nooit ontstoken oogjes. Zij is weliswaar jong gediagnosteerd na herhaald testen wel steeds positief bevonden op PPID, ook is ze getest op IR en IR is negatief.

Bij IR is er het probleem insuline en dat hoeft niet per definitie zo te zijn bij PPID. Bij EMS is er IR plus HB, ook dat is geen definitie bij PPID, het kan elkaar allemaal overlappen maar het hoeft niet.
Het is erg moeilijk om bij endocriene problemen een juiste diagnose te kunnen stellen ( dat is ook zo bij mensen) , met name omdat er steeds meer bekend gaat worden, maar ook omdat het steeds meer vragen oproept.
Vroeger dachten ze dat er een tumor was in de hypofyse, bij paarden lijkt dit toch wat genuanceerder te liggen. Daarom is de naam Cushing veranderd in PPID. Bij honden lijkt Cushing anders te zijn al bij paarden zeg maar. Het is jammer dat ik het weekend een computercrash had, ik kon anders even gemakkelijker opzoeken naar de literatuur. Ik ben nog bezig al mijn gegevens terug te zetten.

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:57

Zijn ze dan niet meer ems als de bevangenheid over is?

Ontzettend balen dat Pauli nu toch wat minder gaat JP. Maar graszaadhooi is denk ik al een goede stap. Die van mij doen het er echt super op. Ik heb iig geen een keer gehoord bij visdonk dat Grietje te dik is, Antoon vond haar er goed uitzien zelfs.

Hier is gister hooi gebracht, flink wat :D Het past niet op een foto.
Afbeelding

Filmpje ziet er goed uit Ingrid, loopt Isabella nu een dag later nog zo goed?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 23:09

mysa schreef:
Die vieze ogen, dacht niet zozeer dat dat bij ir hoort, maar meer bij ppid?

De ogen zijn niet vies, er is geen pus oid. Maar het weefsel rondom het oog ( aan de binnenzijde) is heftig rood en opgezet, ze heeft pijn want ze schudt voortdurend met het hoofd en de traantjes rollen bij zo'n aanval voortudrend uit haar ogen. Volgens Mw Verbruggen ( oogarts voor paarden) is het wel degelijk mogelijk dat dit gerelateerd is aan IR.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:37

Tranende ogen en opgezette oogleden (wallen onder de ogen) schijnen een symptoom te kunnen zijn van HB en aanverwante problemen zoals IR. Uiteraard zijn vliegen en stof daar ook debet aan.

Laatst een onderzoek gelezen dat psyllium husk (vezels) bij kunnen dragen aan een betere "suiker huishouding" Tests met 4 groepen die allemaal een andere dosis of geen psyllium kregen wezen uit dat de groep die niets kreeg hogere bloedwaarden had - dit in het kort. Het was een lang en Engels verhaal....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:19

Ik denk dat ik begrijp wat JP bedoelt met dat IR geen hormonaal probleem is....er zit nergens een tumor die de boel verstoord,wat bij cushing wel het geval is.(op de hypofyse meestal en minder vaak op de bijnieren)
Maar ik kan je verzekeren dat ik 600 kg hormonale ellende hier heb staan hoor :D

Goed gewicht is belangrijk.Niet te dun niet te dik.
En een goed vitamine en mineralen supplement.
Suikerbietpulp en evt. copra als een paard te dun is of prestatie moet leveren of gewoonweg op leeftijd is en daardoor wat meer nodig heeft....zoals Pablo.

Ik voer Pablo een klein beetje Copra,sinds twee weken en ik moet zeggen dat hij het goed doet er op.
Vacht voelt zachter.
Hij is nu goed op gewicht,verhaard zelfs iets....ik hoop niet dat er plaats gemaakt wordt voor een mooi krullenkapsel :7

Dit is copra
http://www.stanceequine.com/horsecondit ... istance-24

1 deel copra 3 delen water.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 08:30

@ Buitenzinnig: Klopt - dat was een onderzoek van Moreaux (Universiteit Montana) - ik was destijds van plan om daar wat meer info over te vragen maar dat plannetje raakte ondergesneeuwd..

@ Capopjekop: wat een berg hooi! Is dit gewoon hooi of graszaad?
Dat spul wat ik gisteren haalde: wat een rommel.. het zit vol met zand en kleibrokken - ik moet het dus absoluut wassen (weken) voordat ik het kan voeren.

@ Esther| Geerke ... over IR vs Cushing: ik schreef al "heel kort door de bocht" want het is uiteraard in beide gevallen hormonaal - de plek waar het ontstaat is alleen verschillend.
Ik wilde er echter geen IR|Cushing topic van maken en was een beetje lui om het in detail op te gaan schrijven.

Wat betreft copra: ik zal bij de ECIR groep 's navragen wat die daarvan te zeggen hebben: er wordt nogal gewaarschuwd voor voeding die door de producenten als laag NSC aangeprezen wordt. Overigens.. ik herinner me een discussie hier over vetten.. volgens Dr. Kellon is het zaak dat het vetpercentage in voeding voor zowel IR als PPID zo laag mogelijk blijft - nooit hoger dan 6% en zelfs daar kunnen paarden al verkeerd op reageren. In gras zit ong 2%, hooi ook zoiets.. zeg ik nu uit de losse pols. Vet kan IR veroorzaken!!! Hun advies is lijnzaadolie, of gemalen lijnzaad of Omega 3-6-9. in een kleine hoeveelheid per dag afhankelijk van de overige voeding die het paard krijgt.

Het is de moeite waard om aan te sluiten bij de ECIR groep; wel ingewikkeld ( vind ik) omdat je eerst bij Yahoo een ID moet instellen en dan door kunt naar de verschillende membergroups. Ik ben een oen wat dat soort dingen betreft en heb nog niet helemaal door hoe dat allemaal binnen de membergroups werkt. Maar ik kom er stap voor stap wel uit.
Ze hebben uiteraard ook een hoevengroep.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:59

Het is graszaadhooi, 18 balen. Echt mooi spul. Het prikt naar mijn idee ietsjes meer dan het spul wat ik eerst had, maar ze eten het graag en ik kan het zo in hun netten mikken. Ze rukken het dan nog net niet uit mijn handen :')

Dat van het vet en ir kan wel kloppen idd. Bij visdonk zeiden ze dat Grietje wellicht geen last meer van haar IR heeft als ze op goed gewicht is. Dan zou ik eigenlijk binnenkort een keer moeten laten testen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 10:05

capopjekop schreef:
Het is graszaadhooi, 18 balen. Echt mooi spul. Het prikt naar mijn idee ietsjes meer dan het spul wat ik eerst had, maar ze eten het graag en ik kan het zo in hun netten mikken. Ze rukken het dan nog net niet uit mijn handen :')

Dat van het vet en ir kan wel kloppen idd. Bij visdonk zeiden ze dat Grietje wellicht geen last meer van haar IR heeft als ze op goed gewicht is. Dan zou ik eigenlijk binnenkort een keer moeten laten testen.

NB: het gaat dus niet om vet van het lichaam, maar toegevoegd vet in voeding!
Het percentage vet dat in gras en hooi zit zou eigenlijk voldoende moeten zijn voor een paard - alles wat daarboven aan toegevoegd wordt is een 'surplus' voor paarden.
Het laatste vetonderzoek wees uit dat ratten die op 60% vet gevoerd werden, onmiddelijk IR werden. Ingewikkeld verhaal maar heeft te maken met Dopamine. Wil het wel even kopieëren en hier plaatsen als iemand geïnteresseerd is?

Is dit Engels Raai van 2010?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:11

Oh dat had ik even over het hoofd gezien.

Idd van 2010, de nieuwe snede graszaadhooi moet nog gemaaid worden over een paar weken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:37

Buitenzinnig schreef:

Denk niet dat ECIR nu mijn nieuwe goeroes zijn hoor :D , maar over dit onderzoek werd het volgende geschreven:

Studies like this drive me nuts.
First, all of these horses were supposedly normal, nonobese horses. Average
weight was 1100 lbs.
They fed the horses hay that was 0.4% starch and 5.4% ESC. This is a nice low
sugar+starch hay.
Then, they fed these horses an average of 5 1/2 lbs of grain consisting of corn,
oats, barley and molasses. The starch was 34.7%, the ESC was 2.8%.
As we know starch breaks down into glucose + glucose. ESC breaks down into
glucose + fructose. It's the glucose number that causes the insulin to rise.
Then, they fed 3 oz, or 6 oz, or 9 oz, of psyllium pellets. The psyllium pellets
were 17.2% starch and 2.2% ESC. (These are high numbers for sugar and starch.)
They fasted the horses overnight, then fed them the grain with the psyllium
pellets mixed in, and their hay.
They claim that the blood glucose levels were lower and the insulin values were
lower with feeding psyllium.
But the crazy part was that the area under the curve was the same for glucose
and for insulin for the treatment group and the controls. The peak just wasn't
quite as high.
When they did the intravenous glucose challenge, there was no difference in mean
glucose response, no difference in area under the curve, and no difference inthe
time to peak glucose. As for insulin, there was no difference in area under the
curve, no difference in peak insulin concentrations, no difference in time to
peak insulin.
And none of this work was done on insulin resistant horses.
So, if you want to reduce the glucose and insulin response, why not remove the 6
lbs of oats/corn/barley/molasses? Replace it with beet pulp.
I just can't think of any practical reason for this study.
And I certainly would not extrapolate any of these findings to say that psyllium
is good for lowering the insulin response in insulin resistant horses. The data
just doesn't support this sort of leap.
To lower the insulin response in insulin resistant horses, the best method is to
feed low sugar/starch hay, with beet pulp. And get plenty of exercise

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:19

En zo heeft ieder onderzoek een tegenonderzoek :roll:

Mee eens dat het geen wet is wat er staat, maar ik had dit verhaal over Psyllium al eens eerder gehoord. In dat geval ging het over 100% Psyllium vezels en geen pellets, de ongetwijfeld ergens mee aan elkaar geplakt zijn....

Zo wordt ik ook knettergek van al die potten met Magnesium, die bij nader onderzoek van de zeer kleine lettertjes 10% magnesium bevatten, een paar IE vitamine E en Selenium en voor de rest gevuld zijn met een suiker en dan verbaasd zijn dat de magnesium niet werkt....

En niemand gelooft in de werkzaamheid van Gluco Balance (uiteraard in combinatie met een dieet en beweging!!!) Maar wat als het bij jouw paard wel werkt???

Het blijft moeilijk allemaal - het belangrijkste is de strijd tegen de pondjes en daarbij toch een geestelijk gezond evenwicht bij je paard zien te houden - wat dat betreft zou ik willen dat ik geen 1 hectare redelijk weiland had, maar de helft van dat oppervlak in de Sahara, de Provence of het midden van Spanje (dus grond waar niks groeit en waar geen verlokking is van heerlijk zoet gras) :Y)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:35

Ja da's waar en daarom wordt het voor ons 'leken' wel eens lastig te doorgronden. Maar in dit betreffende onderzoek heeft men kennelijk toch wat steken laten vallen o.a. door het niet op IR paarden te testen.
Tja en verder.. het is maar in hoeverre je bereid bent om met 'trial en error' in zee te gaan om te proberen of iets al dan niet werkt. Glucobalance heb ik aangeschaft en drie dagen achter elkaar aan Pauli gegeven - ik had het idee dat ze er slechter van werd ipv beter en dan vind ik het dus doodeng om het door te zetten.
Zo werd gisteren bij ECIR ook door iemand gemeld dat zij haar paard Activated Charcoal heeft gegeven ( die diareepilletjes weet je wel) en dat haar paard binnen een week z'n dikke nek kwijt was... %)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:13

Ik ben wel voor "trial and error" :o Want als je niets probeert, kom je ook nergens achter. Ik denk dat het niet onverstandig was om het op niet IR paarden te testen - die zijn gezond (mag je van uitgaan) en geven dan een meer gelijkmatig beeld dan een ziek dier (of mens) In dit geval hebben ze min of meer bewezen dat het eten van die vezels een lagere suikerwaarde geeft dan wanneer je het niet eet. Je kunt er dan in alle redelijkheid van uitgaan dat dit bij zieke dieren ook het geval zal zijn. Ze geven aan het einde van de test ook aan dat het om gezonde dieren gaat en dat je daar niet de conclusie aan mag verbinden dat het een tovermiddel is voor zieke dieren en dat dit nog verder onderzocht moet worden.

Ik vraag me af of Gluco Balance in 3 dagen tijd al zo aangrijpt? En ook daar werd aanbevolen om daarnaast een dieet te blijven volgen. Het voeren van wat dan ook is geen vrijbrief om ze ongelimiteerd lekkere suikerrijke brokken, kisten met peen en appels en onbeperkt weidegang te geven. Zowel Psylium als de koolstof dienen om gifstoffen (en vocht met de daarin opgeloste suikers??? vraag ik me nu af?) uit de darmen te absorberen en snel af te voeren. Ze gaan er van uit dat laminitis en IR ook getriggerd wordt door darmproblemen....

Wanneer je de moeite neemt om te kijken wat er in de Gluco Balance zit (tuin en groenten gids er naast :P ) zijn het op zich allemaal dingen die ook in de natuur voorkomen en die we onze paarden niet kunnen bieden vanwege onze verziekte natuur (of de verkeerde geografische breedte)... broccoli, zoethoutwortel, kaneel, foenegriek, gember, spinazie zijn er een paar van.... en om te griezelen nog wat bifidus culturen en enterococcus faecium oftewel darmbacterie :oo

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:27

Isa had wat gevulde 'vetpockets' op de zgn. specifieke plekken en dan met name op haar achterwerk.
Maar nu ze een dag wat meer rust heeft gehad in de achterhand spieren, heb ik het idee dat de vetpockets daar ook al wat minder zijn geworden. Wellicht door wegvallen spanning in het lijf.
Ik ga dus eerst voor wat meer beweging en licht stapwerk aan de hand voordat ik iets ga veranderen aan het menu. Ze is na opstaan nog altijd wel erg stijf, maar ze wandelt wel sinds lange tijd graag mee aan het halster op dit moment. Voor loopt ze niet meer te flappen met de voeten, maar ze blijft wat voorzichtig in de gangen op harde grond. Op zachte heeft ze net uit zichzelf gedraafd :D

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:59

Hai,

Ik meld me hier ook maar even, ik heb vorige week op de paardenmarkt een zwaar vermagerde en hoefbevangen shire gekocht.
Ze is onder behandeling bij ene kliniek en er zijn foto's van haar hoeven genomen waar te zien is dat het hoefbeen gekanteld is maar niet helemaal en doordat ze hele lange hoeven had dit haar redding is geweest.
Nu is de behandeling die ze hebben voorgeschreven als volgt:
3x per dag pijnstilling
na 3 weken de hoefsmid laten komen en dan haar hoornwanden een stuk af raspen i.v.m. vocht dat er tussen zit en de achtekant goed kappen+de stralen bijwerken en dan op een ijzer met gel zolen zetten.
verder krijgt ze dieetbrokken en biotine voor de bevordering van de hoefgroei.
ze mag naar buiten op een paddock en dan enkel hooi!

Heeft er misschien iemand nog tips?

maandag beginnen we samen met de hoofdredactrice van de men sport met een verslag en het uittesten van ex-laminitus, dit zal over een aantal weken dna ook te zien zijn in het blad menspot maar heeft iemand hier meer ervaringen mee?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:03

Jap ik heb hippo exlaminitis geprobeerd, 3 potten heb ik opgevoerd. Ik merkte echter totaal geen vooruit gang. Daarna heb ik nog wat andere dingen geprobeerd op aanraden van een holistische therapeut, wederom deed dit niet veel. Bij die van mij is pas vooruitgang geboekt toen ze op ijzers kwam te staan, waardoor ze uit de pijnspiraal kwam. Daarnaast is ze nog drastischer op een suiker- en zetmeelarmdieet gezet en ben ik gaan lopen (dat deed ik eerst niet,omdat ze dus gewoon echt pijn had, dan ga ik haar niet dwingen). Toen ging het met sprongen vooruit en heeft ze geen terugval meer gehad. Dus ik ben niet zo voor alle middeltjes.

Waarom kiest de kliniek ervoor om pas over 3 weken een smid te laten komen? De lange hoeven die haar redding zijn geweest snap ik ook niet helemaal? Ben wel benieuwd wat de gedachtegang daarachter is eerlijk gezegd. Ik hoop iig dat je paardje snel opknapt. Heb je toevallig ook een foto van haar?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:22

Buitenzinnig schreef:
Zowel Psylium als de koolstof dienen om gifstoffen (en vocht met de daarin opgeloste suikers??? vraag ik me nu af?) uit de darmen te absorberen en snel af te voeren. Ze gaan er van uit dat laminitis en IR ook getriggerd wordt door darmproblemen....

Grappig dit te lezen want (trial&error) merk ik bij mijn hb-paard dat het haar goed doet om een paar keer per week twee handjes zemelen en een heel klein beetje slobber van Havens erdoor, te voeren. Zou qua zetmeel/suikers niet mogen maar ik merk dat het op haar (manenkam) effect heeft!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:26

Ik moe(s)t van de DA ook een klein beetje bietenpulp blijven voeren vanwege de darmen - al die dingetjes helpen wel en alles bij elkaar dan nu nog steeds een HB vrij paard *\o/* Het is alleen lastig ze dun te houden - het is warm, dus minder energieverbruik om warm te blijven en het weer werkt ook niet altijd mee - nu vreselijk veel dazen in het bos - dus van top tot teen ingepakt en bespoten het bos in en dat doe je ook niet als het tegen de 40 graden loopt (het zuiden van NL heeft een wonderlijk klimaat) of als een zot de hele dag regent...

Niet alle suikers zijn slecht - alleen te veel van het verkeerde wel....

Ik ga weer even naar het excersitieterrein :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:40

Hippo Exlaminitus werkt op basis van peptide die suiker aan zich bind en deze zo uitschakeld (althans dat staat te lezen op hun site).
Het aparte is dat peptiden bestaan uit een reeks aminozuren die alleen eiwitten (aan elkaar) kunnen binden.

Nergens is bekend dat het suiker zou binden/afbreken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:10

wuswa schreef:
Buitenzinnig schreef:
Zowel Psylium als de koolstof dienen om gifstoffen (en vocht met de daarin opgeloste suikers??? vraag ik me nu af?) uit de darmen te absorberen en snel af te voeren. Ze gaan er van uit dat laminitis en IR ook getriggerd wordt door darmproblemen....

Grappig dit te lezen want (trial&error) merk ik bij mijn hb-paard dat het haar goed doet om een paar keer per week twee handjes zemelen en een heel klein beetje slobber van Havens erdoor, te voeren. Zou qua zetmeel/suikers niet mogen maar ik merk dat het op haar (manenkam) effect heeft!

Even off-topic: ik zie dat je een quote van Buitenzinnig aanhaalt, maar waar staat die post dan? Ik kan het origineel niet vinden.. :?

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:14

Alvast heel erg bedankt!
Zal zo snel mogelijk ven foto hier plaatsen!
Waarom over 3 weken pas?

Omdat de hoeven dan nog iets langer kunnen groeien omdat er zich een nieuwe zool onder het hoefbeen ontwikkeld maar deze nog niet sterk genoeg is en men anders bang is dat als de hoefsmid iets weg haal het hoefbeen erdoor heen komt en dna is het einde oefening.
Dat is dus ook de reden dat de lange hoeven haar redding zijn geweest anders was het puntje van het hoefbeen waarsschijnlijk al eerder door de zool heen gekomen.
Mijn paard zal dan ook nooit meer met korte hoeven kunnen lopen maar altijd relatief lang moeten blijven staan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:17

nuvel schreef:
Hai,

Ik meld me hier ook maar even, ik heb vorige week op de paardenmarkt een zwaar vermagerde en hoefbevangen shire gekocht.
Ze is onder behandeling bij ene kliniek en er zijn foto's van haar hoeven genomen waar te zien is dat het hoefbeen gekanteld is maar niet helemaal en doordat ze hele lange hoeven had dit haar redding is geweest.
Nu is de behandeling die ze hebben voorgeschreven als volgt:
3x per dag pijnstilling
na 3 weken de hoefsmid laten komen en dan haar hoornwanden een stuk af raspen i.v.m. vocht dat er tussen zit en de achtekant goed kappen+de stralen bijwerken en dan op een ijzer met gel zolen zetten.
verder krijgt ze dieetbrokken en biotine voor de bevordering van de hoefgroei.
ze mag naar buiten op een paddock en dan enkel hooi!

Heeft er misschien iemand nog tips?

maandag beginnen we samen met de hoofdredactrice van de men sport met een verslag en het uittesten van ex-laminitus, dit zal over een aantal weken dna ook te zien zijn in het blad menspot maar heeft iemand hier meer ervaringen mee?

Mag ik je vragen naar welke kliniek je geweest bent?

Ik ben ook wel benieuwd waarom men pas over 3 weken een smid erbij wil halen.( Edit: ik zag inmiddels je antwoord hierop - vraag: waarom dan niet tijdelijk ijzers eronder?) En wat is de reden dat het paard op dieetbrokken ( welke??) gezet wordt?
Als men dat gedaan heeft vanwege de sterke vermagering dan lijkt me het zeker beter om bietenpulp ( zonder melasse!!!!!) te voeren. Dat is een goede energiebron en zet ook aan. Veel beter dan dat je nu brok gaat voeren waar sowieso te veel suikers in zitten.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:31

het is speciaal voer vanuit de kliniek dat weinig suikers en zetmeel bevat vanwege de hoefbevangenheid.
geen tijdelijke ijzers omdat eerst de hoornwand van de hoef eraf moet geraspt worden i.v.m. het vocht,
en men bang is iets van de nieuwe zool kapot te maken door de spijkers.....

ze staat onder behandeling van dierenkliniek de brem in lille.