Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Jannepauli schreef:Wat EsterHegt zegt klopt: het zijn verschillende tests ( Pauli is destijds voor beide separaat getest) en de behandeling is inderdaad anders. Voor IR wordt bv geen Pergolide e.d. gegeven, dat is zinloos. IR is om het zéér kort door de bocht te zeggen, geen hormonaal probleem, Cushing of PPID is dat in meerdere mate, wel.
mysa schreef:Die vieze ogen, dacht niet zozeer dat dat bij ir hoort, maar meer bij ppid?
capopjekop schreef:Het is graszaadhooi, 18 balen. Echt mooi spul. Het prikt naar mijn idee ietsjes meer dan het spul wat ik eerst had, maar ze eten het graag en ik kan het zo in hun netten mikken. Ze rukken het dan nog net niet uit mijn handen
Dat van het vet en ir kan wel kloppen idd. Bij visdonk zeiden ze dat Grietje wellicht geen last meer van haar IR heeft als ze op goed gewicht is. Dan zou ik eigenlijk binnenkort een keer moeten laten testen.
Buitenzinnig schreef:
Buitenzinnig schreef:Zowel Psylium als de koolstof dienen om gifstoffen (en vocht met de daarin opgeloste suikers??? vraag ik me nu af?) uit de darmen te absorberen en snel af te voeren. Ze gaan er van uit dat laminitis en IR ook getriggerd wordt door darmproblemen....
wuswa schreef:Buitenzinnig schreef:Zowel Psylium als de koolstof dienen om gifstoffen (en vocht met de daarin opgeloste suikers??? vraag ik me nu af?) uit de darmen te absorberen en snel af te voeren. Ze gaan er van uit dat laminitis en IR ook getriggerd wordt door darmproblemen....
Grappig dit te lezen want (trial&error) merk ik bij mijn hb-paard dat het haar goed doet om een paar keer per week twee handjes zemelen en een heel klein beetje slobber van Havens erdoor, te voeren. Zou qua zetmeel/suikers niet mogen maar ik merk dat het op haar (manenkam) effect heeft!
nuvel schreef:Hai,
Ik meld me hier ook maar even, ik heb vorige week op de paardenmarkt een zwaar vermagerde en hoefbevangen shire gekocht.
Ze is onder behandeling bij ene kliniek en er zijn foto's van haar hoeven genomen waar te zien is dat het hoefbeen gekanteld is maar niet helemaal en doordat ze hele lange hoeven had dit haar redding is geweest.
Nu is de behandeling die ze hebben voorgeschreven als volgt:
3x per dag pijnstilling
na 3 weken de hoefsmid laten komen en dan haar hoornwanden een stuk af raspen i.v.m. vocht dat er tussen zit en de achtekant goed kappen+de stralen bijwerken en dan op een ijzer met gel zolen zetten.
verder krijgt ze dieetbrokken en biotine voor de bevordering van de hoefgroei.
ze mag naar buiten op een paddock en dan enkel hooi!
Heeft er misschien iemand nog tips?
maandag beginnen we samen met de hoofdredactrice van de men sport met een verslag en het uittesten van ex-laminitus, dit zal over een aantal weken dna ook te zien zijn in het blad menspot maar heeft iemand hier meer ervaringen mee?