Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:36

Morgen komt een bekapper die mij via dit topic is aangeraden, ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:42

Ik weet niet welke bekapper jou is aangeraden, maar ik denk dat Lennart Denkhaus (mijn hoefsmid) ook wel bij jou kan komen: http://www.hoefbalans.nl

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:48

Laat ons nog even weten ( het liefst met een foto van na de bekapping) hoe het is gegaan.
Ikzelf denk dat als de hoef beter in balans gebracht wordt (hielen lager, overtollig steunsels weg, flares bijhouden) de diepe middelste straalgroeve langzaam zal verdwijnen. Ik zie dit in de praktijk nl gebeuren. Hiellanden veroorzaakt een betere (=hogere) belasting van de straal, en neemt daarmee de samengeknepen hielen weg die op dit moment de diepte van de middelste straalgroeve veroorzaken. In slechte condities (permanent vuile ondergronden, verminderde weerstand, te weinig beweging) veroorzaakt dat dan weer rotstraal. Dus: eerst de hoef in balans brengen, daarmee neem je de oorzaak van het probleem weg en zal een oplossing kans van slagen hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:02

Ik kan zeker even een na-foto plaatsen morgen, als jullie dat leuk vinden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:08

Graag!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:15

De na-foto is er :)

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Hij was overigens niet ontevreden over de hoeven. De stand kon wat beter, maar dat komt wel goed :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:35

is dat nou hetzelfde voetje?
Want dan heeft ie de rechter versenen hoger gelaten en de linker eraf gehaald? (het was eerst andersom)
Zo ziet het er bij de mijne niet uit als de smid net geweest is :o

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:07

Oeps, niet wat ik had verwacht.......

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:09

Is dit nu een andere smid?.. Is weinig gebeurd.?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:12

Dit is hetzelfde voetje, en er is redelijk wat afgegaan, in real life zie je echt wel verschil qua stand. Hij staat een stuk lager en de hoef is langwerpiger. Kan een beetje aan de foto liggen :j
Ja dit is een andere smid, er is gelukkig vrij weinig aan de hoef gesleuteld, zoals bij mijn andere. Die maakte hem vooral heel erg kort en zette de hak hoger, deze heeft de hak lager gezet en heeft verder voornamelijk de zijkanten bijgewerkt, de steunsels weggesneden en oude zool weggeschraapt. Op de foto is hij wel weer vies want hij liep weer in de wei :)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:56

Oke, ik volg wat je zegt. Dat lijkt me me een prima ingreep. Hielen lager, en gelijk, steunsels bijsnijden, kwartierboogjes maken, flares weg, dat is een manier om de hoef weer compact en sterk te maken. Zou je volgende keer ( als het niet te veel moeite is) ook nog een keer voor en na -fotos willen plaatsen? (en dan van een schone hoef?) Voor de echte hoofnerds hier :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:18

Ja, tuurlijk :). Ik kan morgen ook nog wel even een foto maken als ik hem heb afgeborsteld :)
De hoefsmid wilde ook niet heel erg veel in 1x doen maar de hoef wat tijd geven om te herstellen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:57

Ja,natuurlijk. Meestal is het dan wel nodig om de frequentie tussen de beurten in wat op te voeren. Anders loop je de kans dat de hoef blijft "hangen" in een sub -optimale vorm. Wanneer komt-ie weer?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:59

Over zes weken komt hij weer, dat leek hem zelf goed. Dan konden we zien hoe snel de voet groeide, hoe hij zich aanpaste etc :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:16

kan je ook eens een standfoto nemen? Aan de zijkant genomen? Het liefst met de schouders erbij?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:30

Dat zal ik vandaag even proberen :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:01

Nou, hier dan, nieuwe foto's van schone hoefjes. Paard wil niet echt lekker staan op de standfoto, ze zette haar benen wat naar voren en mijn mobiel stelde blijkbaar ook niet lekker scherp :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 20:20

Dat ziet er al heel anders uit dan de vieze foto.
zo op het eerste gezicht ziet het er al veel beter uit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:42

Aan de standfoto zie je wel dat je paard nu met een gebroken voetas staat. Ik vind de hiel te laag en de teen te lang om een goede stand te hebben.
Het kan zijn, dat dit niet in 1 keer kan, maar ik begreep dat ie wel wat van de hiel had afgehaald?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:59

Klopt. Ik vind zelf de hiel echt totaal niet te laag op dit moment, misschien vertekent het wat omdat hij op die ondergrond staat? Hij werkt hem inderdaad langzaam bij en hij zei nog iets over de teen, dat hij door veel schrapen iets van vorm was veranderd ofzo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:21

nombrado schreef:
Aan de standfoto zie je wel dat je paard nu met een gebroken voetas staat.

Het is jammer dat die anigif niet meer op internet te vinden is waarbij één en hetzelfde paard gefotografeerd is met het gewicht wel en niet op de hoef, waarbij je van een naar achter gebroken voetas, naar een rechte naar een naar voren voetas te zien krijgt. Kortom, spreken over een voetas bij een scharniergewricht is onzin.

Je zegt ook niet van je eigen voeten dat je een voetas van 90 graden moet hebben, als je loopt verandert de voetas al continu.

Afbeelding
Hooguit kun je van voren kijken of de voeten recht staan, maar dan nog; een gewricht kan ook scheef zijn en als je het paard optisch recht bekapt trek je het gewricht uit elkaar.

Wanneer je de voetas als uitgangspunt neemt ipv de zool en dus het hoefbeen, moet je hakken in de zool of stukken hoefwand te lang gaan laten, dat is beide onwenselijk.

Als een paard zo staat:

Afbeelding

zegt dat meer iets over waar hij pijn heeft; in de achterkant van zijn hoeven. Rotstraal, te lange steunsels etc.

Afbeelding

Of als het paard met de benen vooruit staat, dan is het paard richting bevangen of helemaal bevangen.

Citaat:
Ik vind de hiel te laag en de teen te lang om een goede stand te hebben.
Het kan zijn, dat dit niet in 1 keer kan, maar ik begreep dat ie wel wat van de hiel had afgehaald?

De hielen zijn prima, kan zelfs nog iets af en de tenen zijn keurig kort, iets meer afronding zou mogen. Het wordt tijd dat je je eens gaat verdiepen in natuurlijk bekappen, dan snap je beter waarom dit zo gedaan wordt.

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:10

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:17

Een paard wat in 'gestrekte' stand staat met de voorbenen is niet per definitie HB. Het kan ook een ontlasting van bijv. de schouders zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:49

Arabesk schreef:
Het wordt tijd dat je je eens gaat verdiepen in natuurlijk bekappen, dan snap je beter waarom dit zo gedaan wordt.

Nou, dat heb ik zeker gedaan. Maar dat overbelast zwaar de pezen van mijn paarden als ik de hielen eraf laat halen. Met als gevolg, overvulde pezen , peesblessure, niet meer kunnen dragen (verzamelen) omdat de hoeken van de gewrichten niet meer kloppen met de hoef/voet
Nee, het is belangrijk naar het paard te kijken, de voetas, maar ook de hoeken van de gewrichten.
Schouder en heupgewrichten.
Als dat niet klopt in verhouding met de voet/hoef. Ga je problemen krijgen.
Het is dus belangrijk te kijken naar het paard en niet bij elk paard maar de versenen eraf te halen. Dat is vragen om problemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:51

nombrado schreef:
Arabesk schreef:
Het wordt tijd dat je je eens gaat verdiepen in natuurlijk bekappen, dan snap je beter waarom dit zo gedaan wordt.

Het is dus belangrijk te kijken naar het paard en niet bij elk paard maar de versenen eraf te halen. Dat is vragen om problemen.

Het is een beetje een vreemde gewaarwording maar: ik ben het zowaar eens met arabesk.