[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:48

paars schreef:
Jammer dat je je moet melden hier, maar wel nuttig denk ik, want er zit hier veel ervaringskennis. Zoals: Nachtvorst en zon geeft juist een extreme fructaanproductie!
zie
http://www.hoefnatuurlijk.nl/misc/fructihelp.htm
Je moet fructaan zien als een natuurlijk antivries (zoals ze vroeger aanraadden om de vogels suikerwater te geven in de winter omdat dat minder snel bevriest).

Super bedankt voor deze site. Hij gaat dus snel weer van het gras af!
Cuching, ja daar denk ik ook aan inderdaad..

__inge__

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:49

Wat voeren jullie verder? Hij is flink afgevallen de laatste tijd. hij heeft wel goed hooi gekregen en hij mocht ook gewoon Bix hebben..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:47

Jannepauli schreef:
Maar mijn hemel.. wat duurt het lang voordat die zweren openbarsten. De hoef voelt helemaal niet warm aan ( een klein beetje maar) - ik kan die dingen er wel uit kijken.

Ja herken ik ... hier zijn ze er nooit uitgekomen.
Ik heb toen ook de site van Van Nassau zitten doorspitten en ook al bedacht 'oh jee heel die hoef is ontstoken' en zag de bui al hangen.
Maar Hans bleef zo heerlijk kalm toen hij weer hier was ... waardoor ik 'niets' heb laten doen.
Weken en wachten ... zware tijd, maar beloning was wel heel erg mooi.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:09

Wat zou jij aanraden, Ingrid? Maandag zou mijn hoefsmid komen om te bekappen.. de laatste keer heeft hij het bekappen maar laten zitten omdat ze te veel pijn had en hij haar niet wilde plagen. Hij heeft toen alleen de hoefwanden onderaan iets weggevijld want ze kon eigenlijk ook niet goed op 3 benen staan. Toch zie ik nu al weer wat kleine flares ontstaan, die zouden eigenlijk weggevijld moeten worden toch? En de zool? John snijdt daar meestal behoorlijk wat van weg -snijdt het straalkussen ook bij en diept de straalgroeven ook wat uit. Doen of niet?

Ik realiseer me dat tussen toen en nu alweer 5 weken zitten..

Heb jij de hoeven van Isabella geweekt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 00:14

Ik vind het moeilijk om je wat aan te raden, omdat het hier niet volgens 'het boekje' is gegaan.
Weken hielp niets, smeren en masseren ook niet.
Tabletten en druppels leken ook niets te doen.

Uiteindelijk heb ik er een traditionele hoefsmid bij laten komen; eentje die durfde te snijden zeg maar (later zei hij wel dat het snijden in de zool een gok was geweest). Hij had goed gegokt, want er bleek een enorme zweer tussen de oude en nieuwe zool te zitten.

Maar omdat de zool zo uitstak, had niemand eerder daar in durven te snijden, omdat het leek of het hoefbeen tegen de zool drukte. In werkelijkheid bleek het dus een ontsteking te zijn die zat te woekeren. De dierenarts zei later toen ze er van hoorde, dat het eigenlijk onmogelijk was geweest dat Isa had kunnen lopen met zulke zweren. :o

Maar mijn advies is dus ... laat je hoefsmid komen.
Kijken kan altijd ...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:03

Hier een goed bericht over mijn HB pony.
Vandaag na 4 mnd zadel er voor het eerst weer op gehad en lekker wat gestapt
en 2 rondjes een rustig drafje.
Ging hardstikke goed, wat ben ik blij dat ik een second opinion heb aangevraagd :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:07

Altijd fijn als er goede berichten te melden zijn! Gefeliciteerd Kabouterdans, maar bouw het rustig op!

Bij ons minder goed nieuws.. Pauli lag vanmorgen te rusten in de bak en toen ik kwam voeren heeft ze er 10 minuten over gedaan om op te staan.. ze bleef moedeloos op haar kont zitten toen ze eenmaal zo ver was dat de voorbenen gestrekt waren. Zo triest. Toen ze eindelijk omhoog was heeft ze nog minutenlang staan trillen en hoorde je van alles kraken.. word er moedeloos van.
Ik had helaas geen camera, maar heb later wel een klein stukje 'lopen' gefilmd. Zal proberen dat te plaatsen in de loop van de dag.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:14

Jannepauli schreef:
Altijd fijn als er goede berichten te melden zijn! Gefeliciteerd Kabouterdans, maar bouw het rustig op!

Bij ons minder goed nieuws.. Pauli lag vanmorgen te rusten in de bak en toen ik kwam voeren heeft ze er 10 minuten over gedaan om op te staan.. ze bleef moedeloos op haar kont zitten toen ze eenmaal zo ver was dat de voorbenen gestrekt waren. Zo triest. Toen ze eindelijk omhoog was heeft ze nog minutenlang staan trillen en hoorde je van alles kraken.. word er moedeloos van.
Ik had helaas geen camera, maar heb later wel een klein stukje 'lopen' gefilmd. Zal proberen dat te plaatsen in de loop van de dag.
Natuurlijk doe ik rustig aan, ze gaat om de dag op deze manier onder het zadel.
Ze loopt ook weer op een hb pony geschikt weitje met de andere paarden zodat de sociale contacten weer versterk kunnen worden.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:03

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:28

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:42

jee...arm beest...is ze getest op IR?
Ik vind dat ze een aardige nek heeft..of ben ik gek?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:01

Och dat arme beestje, wat gaat dat je aan het hart.
Mij viel ook direct de IR speknek op, maar dat maakt nu voor de behandeling van de hoefbevangenheid niets uit.
Wat ik net nog zat te bedenken is dat Indiana 2 weken met haar hoefbevangenheid in de kliniek heeft gestaan en dat ze daar verbanden om de voeten hebben gedaan die constant nat werden gehouden.
Dus echt constant koelen.
Zelf heb ik dat thuis doorgezet met washandjes waar ik veters aan heb genaaid en daar dan ijsblokjes in en om de voeten knopen. Misschien kan het Pauli iets verlichting geven.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:02

Hallodie, een poosje hier niet geweest, geen bericht is goed bericht he :D Dynamiek gaat de laatste tijd erg goed, kreeg alleen te horen dat een oude pony Sandy die bij mij heeft gestaan nu de ziekte van Cusing heeft met daaroverheen hoefbevangenheid, arm diertje is al aardig oud.

Jannepauli dat ziet er niet goed uit, echt een bevangenheid loopje :o Trouwens wat een leuk dier om te zien!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:06

Och JP....dat ziet er niet lekker uit. Maar: ze wandelt (en dat kan nóg slechter heb ik wel eens gezien helaas). Hoe lang geleden is ze hoefbevangen geraakt (dat wordt anders zo'n zoektocht in dit topic)?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:11

Och JP....dat ziet er niet lekker uit. Maar: ze wandelt (en dat kan nóg slechter heb ik wel eens gezien helaas). Hoe lang geleden is ze hoefbevangen geraakt (dat wordt anders zo'n zoektocht in dit topic)? Ik kan rechtsvoor trouwens niet echt zien aan haar manier van lopen dat ze daar méér last heeft (door de hoefzweer) dan aan de andere voeten?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:12

MyrtheJ schreef:

Ja daar zat ik net ook naar te kijken.
Dacht even ... goh misschien is Isa een goede kandidaat; die is toch wel vaak om onduidelijke reden hoefbevangen (geweest) en in haar hoeven zit nu nog genoeg kapot weefsel voor onderzoek.
Maar ai ... kan je alleen mee doen als je je paard laat euthaniseren ... nou laat dan maar. Daar is absoluut geen sprake van hier ... mijn zwarte draak lijkt weer geheel terug :D

Iets wat van Pauli niet te zeggen is. Zo hoort een paard niet te lopen; klopt, maar als ik eerlijk mag zijn vind ik het nog meevallen. Ze loopt, langzaam, maar wel gelijkmatig op alle benen. Dit in 'slowmotion' lopen, want Pauli nu doet, heeft Isa wekenlang gedaan.
Maar ze heeft ook momenten gehad dat ze dit niet eens kon; ze leek dan totaal geen controle over haar benen te hebben; er was geen stap gelijkmatig en ze zakte soms door de achterhand, of door een been; waardoor zoals ik al eens eerder zei dus ook aan ataxie en/of hersenafwijking werd gedacht.
Ze lag liever dan ze stond. Het liggen kon ze toen ook uren aaneengesloten volhouden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:15

JP nog even ander vraagje.
Pauli loopt in los zand.
Was een bodem waar Isabella het meest last van had. Op hardere (niet beton) gelijkmatige bodem (met schone hoeven) liep ze veel beter. Waarschijnlijk had dit toen ook met zere en overbelaste spieren te maken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:30

Misschien de rijbak goed spuiten en dan vlakken, voor een stevige, maar toch verende bodem?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:33

Die dikke nek van Pauli.... ja, er zit een rest-bobbel van de oorspronkelijke bevangenheid maar, ze heeft van nature een soort hengstenhals. Ik ben al zo vaak aangesproken met 'Wow, die is nog hengst zeker".. ze is gewoon een breed en nogal machtig gebouwd paard.

Ze is getest op IR, en het oordeel was: néé, niet IR. (dubbel getest)

Op het harde loopt ze helemaal niet.. dan blijft ze voor iedere pas minutenlang staan. Zodra ze dan weer op zand of wei is, gaat het beter. De rijbak wordt om de twee dagen vlak gemaakt om te voorkomen dat ze in kuilen stapt. De bodem is op zich heel goed, veerkrachtig maar zeker niet te hard of te zwaar. Eigenlijk een ideale trainigsbak maar god mag weten wanneer ik weer 's met dit dametje aan de gang kan.. ze staat nu al een jaar stil.

Aan de hand lopen ( echt langzaam stappen) doet haar veel pijn. Toen de chiropractor hier was moest ik na de behandeling even 5 minuten aan de hand stappen. Ze kón het gewoon niet volhouden - max 10 pasjes en dan stoppen. Met iedere pas hoor je haar naar adem happen..

Valt het jullie ook op dat ze de voeten helemaal niet afwikkelt? Ze ploft haar pootjes neer op de teen en zakt dan naar de hiel.
Volgens mij dan.. ik weet 't echt niet meer - ik denk soms ook dat het misschien helemaal niet in het been zit - ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Dat schuifelen wat ze doet is zó ontzettend in tegenstelling tot de 7-mijls-passen die ze normaal gesproken heeft..
Affijn de arts komt zometeen weer voor controle en dan horen we wel wat nu nog te doen is.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:34

ook ik meld me hier helaas...

Ik heb een risico genomen door een paardje te kopen die in het verleden hoefbevangen is geweest en hierdoor dunne zolen heeft ontwikkeld. Ze heeft dus een grote kans om weer hoefbevangen te worden....

Aangezien dit topic dik 300 blz lang is en ik nog niet de tijd heb gehad om alles te lezen....

Heeft iemand een tip wat ik haar het beste kan voeren? ze krijgt (als basis) onbemeste paardenkuil, waar weinig inzit...
Ik zit in de buurt van distributeurs van Subli, Havens en Pavo...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:00

welkom....
Zoveel als mogelijk de suikers uit het dieet bannen, dus ook ander ruwvoer geven. Wanneer is het voordroog gemaaid?
Ik zou kiezen voor arm hooi zoals graszaadhooi, die van mij kreeg 4 maanden niets anders (behalve een liksteen en dagelijks een stuk of 10 ponybrokjes van Subli) en nu krijgt hij er formula4feet bij (gekocht via webshop).
Wat je er bij kan geven als je paard in training is, kan iemand anders misschien beter zeggen, zo ver zijn we nog niet helaas. Zelf denk ik aan de energiekernmix van Subli.
Paard sowieso van de wei af voor zover 'ie daar nog op staat. Op zich kan je in zulke topics beginnen met de startpagina en dan de laatste 15, dan weet alweer heel wat meer.
Succes hoor!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:14

paars schreef:
welkom....
Zoveel als mogelijk de suikers uit het dieet bannen, dus ook ander ruwvoer geven. Wanneer is het voordroog gemaaid?
Ik zou kiezen voor arm hooi zoals graszaadhooi, die van mij kreeg 4 maanden niets anders (behalve een liksteen en dagelijks een stuk of 10 ponybrokjes van Subli) en nu krijgt hij er formula4feet bij (gekocht via webshop).
Wat je er bij kan geven als je paard in training is, kan iemand anders misschien beter zeggen, zo ver zijn we nog niet helaas. Zelf denk ik aan de energiekernmix van Subli.
Paard sowieso van de wei af voor zover 'ie daar nog op staat. Op zich kan je in zulke topics beginnen met de startpagina en dan de laatste 15, dan weet alweer heel wat meer.
Succes hoor!

In dat kuil zitten bijna geen suiker in, het is speciaal voor paarden. Het is eigenlijk een soort natuur hooi, wat in plastic zit... Bij de vorige eigenaren stond ze alleen op koeienkuil (errug handig met een hoefbevangen gevoelig paard!), dus ik kan niet zomaar op hooi overgaan, bovendien hebben ze geen hooi bij ons op stal.
Mijn paard komt momenteel in training (is net beleerd) en heeft dus wel wat nodig. Zat zelf te denken aan senior priores of pavo nature's best en dat te mengen met pavo daily.. Is dat een idee??
En ik heb idd. de startpagina en de laatste 15 blz al gelezen, er stond wel erg nuttige info in, maar niet echts iets over voer ;) :D

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:19

Hallo,
Dunne zolen kunnen wel ontstaan door hoefbevangenheid, maar andersom, door dunne zolen hoefbevangenheid ontwikkelen volgens mij niet.
Wat volgens mij wel kan door dunne zolen is eerder hoefzweren krijgen.
Mijn hoefsmid heeft het altijd over 'eelt' kweken en dan vooral de punt voor de straal. Zij haalt niet noemenswaardigs af van de onderkant van de hoef en mijn HB-er heeft weer flinke zolen.

Over het voer: als je toch iets van krachtvoer wilt geven (we zijn toch ook maar menselijk) dan zou je uit het rijtje van 3 het beste Subli Seniores Priores kunnen geven. De subli ponybrok bevat ook relatief weinig koolhydraten en ook de subli zonder (muesli zonder melasse) zou kunnen. Maar de met de seniores priores speel je redelijk op safe.
Mijn HB-er krijgt in tegenstelling tot de meeste paardjes hier wel voordroog (is laat gemaaid, dus erg stengelig en vrij droog) en daar doet ze het goed op. Meestal wordt hooi geadviseerd, aangevuld met een volledig supplement en dan ga ik voor de Formula4Feet.

Als je goed op let en een dosis geluk hebt, dan hoeft het geen probleem te zijn dat ze ooit bevangen is geweest.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:47

@JP, net ontdekt hoe lang Pauli er al op en af last van heeft. Wat een toestand zo zeg. Je doet er alles aan en toch schiet het nog niet erg op. Kan ze door de pijn van de hoefzweer een terugslag hebben (stress)? Geef je iets van pijnstillers op het moment?

kaatjemuts schreef:
Het is eigenlijk een soort natuur hooi, wat in plastic zit... Bij de vorige eigenaren stond ze alleen op koeienkuil (errug handig met een hoefbevangen gevoelig paard!), dus ik kan niet zomaar op hooi overgaan, bovendien hebben ze geen hooi bij ons op stal.

Bij ons krijgen we binnenkort ook graszaadhooi in plastic. Ben benieuwd.

Voordeel van de energykernmix is dat het een produkt is op oliebasis. Uit olie halen ze veel gelijkmatiger energie dan suiker. De seniores priores vind ik een heel gedoe met klaarzetten omdat het 6 uur moet weken.
kaatjemuts schreef:
Mijn paard komt momenteel in training (is net beleerd) en heeft dus wel wat nodig. Zat zelf te denken aan senior priores of pavo nature's best en dat te mengen met pavo daily.. Is dat een idee??

Het beetje werken wat een pas beleerd paard moet doen valt te overzien, dus pas op dat je niet teveel gaat voeren. Een halfuurtje al met al kunnen ze (naar mijn smaak) makkelijk aan zonder krachtvoer. Mijn idee is dat we al snel en te veel willen aanvullen met krachtvoer.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:56

mijn pony krijgt marstall vito, kijk eens op internet rond of er misschien een leverancier hiervan een beetje in de buurt zit?
verder krijgt hij sinds kort marstall hufregulator erbij om zijn voeten te helpen alles op de schonen en sterk te worden, kan nog niet zeggen of het werkt want we zijn er pas net mee begonnen.

even iets anders: het paard van me zus staat al tijden met een dik achterbeen, zelfs na de kuur die ze sinds gister hebben afgerond van 3 weken. de dierenarts adviseerd om een coristol injectie te geven. Maar is dat niet het spul wat het paard van Aisie ook gehad heeft?
En waar kan ik meer informatie over dit spul vinden?