[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 14:44

Ik probeer in ieder geval zoveel mogelijk te horen en te lezen hoe en wat, en sowieso bedankt voor iedereen die zijn mening/ervaring geeft! We nemen alle informatie mee naar de dierenarts toe en we zullen het woensdag zien.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:49

... meestal probeer ik om niet op alles te reageren, maar soms kan ik niet anders dan wél reageren ..

Allereerst : ik heb nog nooit meegemaakt dat niet gechipte dieren niet behandeld zouden ( mogen) worden, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Ander verhaal is inderdaad het vervoer : als bij een super toevallige controle zou blijken dat dier niet gechipt is / geen paspoort aanwezig is dan zou ( wettelijk gesproken) zelfs inbeslagname van het dier kunnen volgen.

Ik persoonlijk zou internet afstruinen naar mobiele röntgen mogelijkheid bij jullie ... hoef je én niet je dier te laten chippen én (imo belangrijkste reden om op zoek te gaan naar mobiele hulp ) je hoeft het je dier niet aan te doen om (misschien wel voor het laatst ??) nog vervoerd te worden, bovendien bespaar je je daarmee ook nog eens de kosten van het chippen/registreren/etc. .. win win.

En om toch nog even terug te komen op eerdere opmerkingen : ja, herstel van ernstige HB inclusief ernstige hoefbeenkanteling, sincker en zelfs zoolbreuk is absoluut zeker te weten mogelijk ... het levende bewijs staat hier bij mij in het land (..) !
Voor hoe lang ? Dat weet uiteraard niemand, maar geldt dat niet voor elk leven ?

Maar, zoals al vaker gezegd: dit is zonder meer níet voor elk dier en in elke situatie weggelegd, zijn vele factoren die mee- of juist tegen kunnen werken.

Overigens is tijd, tijd en nog eens tijd 1 van die factoren ... áls er al een herstel mogelijk is dan kan het zomaar 6-9 maanden duren voordat de eerste (stabiele) tekenen van herstel zich openbaren.
Dier en mens moeten beiden bestand zijn tegen dit langdurige, pijnlijke en op vele fronten veel vergende proces.

Ik persoonlijk ben van mening dat het 'het aankunnen' van dier & mens een zeer grote beslissende factor is, of zou moeten zijn, bij de overweging om wel of niet dit gevecht aan te gaan ... of vol te (kunnen) houden.

Othilly

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:44

Jotoma: hoe gaat het met je paard??

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:11

Even terugkomend op een opmerking van Marcella: spierbevangenheid is altijd te zien in het bloed! Er zijn bepaalde waardes die dan veel te hoog zijn. Dat zijn CK en AST waardes van spierenzymen. Pas als die weer normaal zijn en de myoglobine( als ik het goed schrijf) die ontstaat wanneer ze bevangen zijn uit het bloed is kan het paard weer wat doen. Myoglobine is gevaarlijk voor de nieren.

Hoefbevangenheid is niet te genezen in de zin dat een kanteling niet meer goedkomt, een sincker of zoolbreuk ook niet.... als een paard licht HB is en herstelt is blijft ie er gevoelig voor..... dus echt "genezen" geloof ik niet in.... ik heb al 15 jaar ruim een chronisch bevangen paard met hoefbeenkanteling , en al 15 jaar GEEN last meer maar dat wil niet zeggen dat ie genezen is.....in mijn optiek dan....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:32

Ja spierbevangenheid is altijd te zien in het bloed dat weet ik. ;) Spierschade is niet te zien en iedere spierbevangenheid heb je spierschade helaas en hoe groot die schade is niet te zien.

Wat ik wel zie is een pony die zolang ik niet rij vrolijk naar mij toe kom en zodra ik rijden weer rustig aan oppak voor mij weg gaat lopen. Het is een kleine subtiele hint, maar wel een duidelijke. Heel af en toe een beetje hobbelen vind hij nog wel leuk.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:07

@ElCamino : daarom heb ik het inderdaad over "herstel" en niet over "genezing" ... maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen : het is in principe mogelijk ( afhankelijk van vele factoren) dat dieren na een een ernstige HB uitbraak, zélfs met vreselijke gevolgen als hoefbeenkanteling/sincker/zoolbreuk nog een zeer goed en paardwaardig leven terug kunnen krijgen ..

In die zin is het eigenlijk net als met artrose : het is niet te genezen maar het hoeft ( ook wederom afhankelijk van allerlei omstandigheden) absoluut niet het einde van het leven te betekenen ..
Laat Noah nu zowel én artrose hebben én HB zijn ( de mate waarin is nu wel bekend ;) ) en het was méér dan kantje boord, maar inmiddels is hij weer ouderwets zichzelf : een brutaaltje dat oa. weer zijn jolige bok en steiger knopjes weet te gebruiken !
Nogmaals : voor hoe lang ? Geen idee , maar we leven in het nú ..

Maar ik blijf me verzetten tegen de alom heersende stelling bij behandelaars dat HB paarden alleen maar gebaat zouden zijn bij het afmaken omdat herstel sowieso onmogelijk zou zijn en in leven (willen ..) houden pure dierenmishandeling zou zijn ..
Met uiteraard de kanttekening dat natuurlijk niet elk dier te redden is en dan is een rustig overlijden de enige juiste hulp die er geboden kan worden.

nb., misschien ten overvloede, maar er wordt geen enkele prestatie anders dan paard zijn van Noah verwacht.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:18

@pol1: wat attent dat je er naar vraagt. We zijn twee uur met onderzoeken bezig geweest, waarbij de da begon met: ik denk dat hij weer bevangen is :o maar foto's erbij gepakt en gezien zn huidig management kon t bijna niet. Maar hij had in beide voorbenen pulsatie en was bij beide voeten helemaal voorin de teen gevoelig.
Na kreupelheidsonderzoek + 5 foto's bleek het 'gewoon' een bandje in de kogel te zijn die voor de tweede keer waars verrekt is.
Dus nu alsnog op bute en rust en een opbouwschema voor over 4 weken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:25

Jotoma schreef:
@pol1: wat attent dat je er naar vraagt. We zijn twee uur met onderzoeken bezig geweest, waarbij de da begon met: ik denk dat hij weer bevangen is :o maar foto's erbij gepakt en gezien zn huidig management kon t bijna niet. Maar hij had in beide voorbenen pulsatie en was bij beide voeten helemaal voorin de teen gevoelig.
Na kreupelheidsonderzoek + 5 foto's bleek het 'gewoon' een bandje in de kogel te zijn die voor de tweede keer waars verrekt is.
Dus nu alsnog op bute en rust en een opbouwschema voor over 4 weken.

Ok dat is " fijn" nieuws!!
Wel typisch dat ie dan wel pulsatie had..maar goed fijn dat dat weer hersteld!!
Ik hier weet nog steeds vrij weinig..wat wel echt opvalt is dat de mest er sinds vanmorgen normaal uit ziet! Misschien dat toch de humus zn werk gaat doen! Ik ga voorlopig nog door met de humus. En als het goed is weet ik dmv manenanalyse of het wat doet die humus.
DA vanmorgen gebeld: ik moet toch weer wat gaan opbouwen om te kijken of ze goed wil blijven gaan of tich weer kreupel wordt.. pfff..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:17

Marcella: wanneer je een biopt neemt kun je wel degelijk spierschade zien.Alleen doet 99% van de mensen dat niet omdat het niet nodig is. Zodra de bloedwaardes goed zijn kun je langzaam opbouwen, alleen nooit meer opeens stil zetten en daarna vol aan de bak.
Mijn paard is ook spierbevangen geweest en zelfs na een dag niks doen stap ik de volgende dag er maar 20 minuutjes op en werk ik rustig met hem.

maar we dwalen af.... hahaha het gaat hier om HB in het topic..

Wanderes: klopt helemaal wat je zegt, hier ook artrose en dus altijd "ruzie" met het juiste beslag.... banana-shoes hebben we inmiddels niet meer na járen goed gewerkt te hebben voor hem.Hij heeft nu comfort shoes met een wigzool. Dit werkt goed voor zijn artrose en zijn HB. De wigzool is óók voor een gescheurde pees van járen geleden....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:29

Mmm dat heeft DA nooit vertelt en heb er verschillende gevraagd. Hij staat nooit echt stil aangezien hij op een paddock Paradise staat en het super naar zijn zin heeft. Lang rijden zit er voor mij al niet aangezien ik dan zelf niet meer kan lopen dag erna.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:17

Wordt ook niet veel gedaan hoor !!!! En in mijn optiek brengt het meer ellende dan dat je meer weet....en PP = super toch !

MaxLoverXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:04

Een arabierje bij ons in de wei is hoefbevangen. Paddock stuk afgezet, zonder gras en medicijnen. Alleen ze kan er niet tegen om alleen te staan en is nu steeds aan het rennen, heel slecht dus. Iemand een tip?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:06

Direct een maatje ernaast zetten!!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:12

Mee eens, een tijdje schraal houden is voor geen enkel Nederlands paard slecht met al ons groene gras ;)

MaxLoverXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:18

Tja, maar welk maatje. We hebben nog 4 andere paarden die allemaal op het gras moeten omdat de eigenaren (wij dus ook) geen hooi willen betalen. Gras is gratis dusja.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:21

Tja bedenk je wat je graag zou willen als het je eigen paard betrof??

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:34

Als eigenaar van de arabier zou ik het hooi voor het maatje dan ook betalen, is alleen maar fair lijkt me. Ik zou al enorm blij en dankbaar zijn als iemand zijn paard van de wei af wil halen voor mijn paard.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:45

Wij werken op stal met roosters als er bijvoorbeeld een paard op de box of in de paddock moet blijven..vrijwel iedereen werkt altijd mee!! T kan nl ook jou paard treffen en dan ben je ook blij als er maatjes beschikbaar zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:55

pol1 schreef:
Wij werken op stal met roosters als er bijvoorbeeld een paard op de box of in de paddock moet blijven..vrijwel iedereen werkt altijd mee!! T kan nl ook jou paard treffen en dan ben je ook blij als er maatjes beschikbaar zijn.

Dat is het mooiste, maar helaas ben ik vaker tegengekomen dat anderen 'gewoon' hun paard in de wei wilden houden en je er dus alleen voor staat. Helaas. Ik begrijp het trouwens wel hoor, maar als iedereen meewerkt hoeft elk paard maar eens in de zoveel dagen op de paddock te blijven.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 05:07

GDG schreef:
pol1 schreef:

Dat is het mooiste, maar helaas ben ik vaker tegengekomen dat anderen 'gewoon' hun paard in de wei wilden houden en je er dus alleen voor staat. Helaas. Ik begrijp het trouwens wel hoor, maar als iedereen meewerkt hoeft elk paard maar eens in de zoveel dagen op de paddock te blijven.

Tuurlijk ze zijn er altijd bij die doen alsof hun neus bloed.. ik ( pensionhouder) deel toch altijd wel mee dat mocht het jou paard treffen je dan ook niks hoeft te verwachten! Elkaar maar vooral de paarden helpen vind ik belangrijk!

MaxLoverXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:50

Ik zou willen dat het zo bij ons ging. Maar geen enkele eigenaar is zo aardig om dat paardje te helpen. Ze willen alleen maar het beste voor hun paard en zichzelf..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:03

MaxLoverXXL schreef:
Ik zou willen dat het zo bij ons ging. Maar geen enkele eigenaar is zo aardig om dat paardje te helpen. Ze willen alleen maar het beste voor hun paard en zichzelf..

Pff wat ontzettend naar!!
Ik ben trots en blij met onze club mensen!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:42

Ai vervelend maxlover. Ik zit met een vergelijkbaar probleem, maar mijn paard is gelukkig rustig op de paddock.

Ik heb nu een advertentie op bokt en mp, maar weinig response en mensen vinden t te duur door t onbeperkte hooi.
Ik overweeg ook om eventueel een stalgenoot te vragen en dan zelf bij te betalen. Dat is altijd nog goedkoper dan er zelf een shet bij te kopen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:46

Jeetje.... we hebben er eentje hier die niet alleen op stal kan staan, en dan bedoel ik zoder naaste buren. Zelfs als de rest van de gang op stal staat en zijn 2 buurpaarden zijn weg is het paniek.
Er is net zolang geruild en geregeld onderling totdat er nu dus wél 2 paarden staan die rond dezelfde tijd hun stal uit zijn. En wanneer er eentje zoals nu 4 weken 24/7 de wi op gaat staat er gewoon weer een ander pensionpaard naast.
We overleggen ook altijd hoelaat ze van en naar de wei gaan zodat er geen dier achterblijft óf op stal óf in de wei, en anders nemen stalgenootjes de laatste ook gewoon mee.
Wat dat betreft hebben we een superstal

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:58

Ondanks dat mijn paard niet alleen staat blijft mijn merrie schreeuwen naar eigen kudde ( haar dochter en haar verkering ( opa van 26).. haar jaarling dochter en mijn oudje wil ik echter niet geheel de weidegang ontnemen! Nu zet ik die 2 in de middag bij mijn merrie zodat zij ze niet helemaal hoeft te missen.
Ik tracht nu elke dag 5 minuten met mijn merrie te grazen ( kijken hoe dat gaat)..
Gisteren contact gehad met DA..ik moet weer gaan opbouwen ( hij zei ga er maar weer op en longeren) dat vindt ik echter te spannend!! Aangezien we nog niet zeker weten waar de 2benige kreupelheid 2.5 wk geleden vandaan kwam.. volgens de DA was ze niet bevangen! Mijn gedachte gingen toen en trouwens nu nog steeds uit naar hko maar dat bevestigde DA ook weer niet keihard. Pfff word er moedeloos van al die zorgen al meer dan een jaar lang..vorig jr operatie aan de sinus..9 wkn terug hb en nu dit weer wat t ook mogen zijn!
Vandaag dus maar wat gestapt geprobeerd zoveel mogelijk rechtuit..vond haar wat stijf en kort maar niet kreupel ( eigenlijk te bang om aan te draven maar dat deed ze zelf een paar pasjes).. verassend genoeg niet kreupel)
Geen idee eigenlijk wat te doen..maar wel besloten om haar weer 5 min per dag te laten grazen om haar weer happier te krijgen.