Shorks schreef:Mijn paard heeft vergelijkbare hoeven (achter) met de foto's van Kasmir hierboven. Ik heb laatst de cursus natuurlijk bekappen gedaan en ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik door véél lezen en kijken de afgelopen jaren intussen wel wat verstand heb van bekappen, maar ik vind het moeilijk wat ik met zulke hoeven moet.
Hoe kun je goed zien waar dit soort steunsels ophouden en tot waar je kan snijden? Ik ben bang dat ik dan onbewust toch de zool hol snijd... En bij mijn paard is het dan ook nog eens heel moeilijk om flaky materiaal los te 'krassen' om te zien waar er zool zit en waar de steunsel beginnen. Iemand tips hiervoor?
Ik herken je probleem. Bij sommige paarden zijn steunselmateriaal en zool zo enorm met elkaar verweven dat je denkt geen verschil meer te zien. Je denkt dan ook al snel in de zool te snijden terwijl dit eigenlijk over de zool uitgewaaierd steunselmateriaal is. En dat is hard....knetterhard. Een ongewenste situatie omdat de echte, levende, taaie zool hierdoor geplet wordt en kneuzingen ontstaan.
Je vindt veel info op de site van Heleen Davies:http://paardenhoeven.info/ over het verschil tussen zool en steunsel. Zo is steunsel vooral te herkennen aan streepjes-patroon terwijl zool stippelig is.
Heleen adviseert voorzichtig het overtollige materiaal te verwijderen. Dit kan een enorme klus zijn.
Steunsels (de echte steunsel dus, niet het vervormde gedeelte) komen tot halverwege de zool en lopen enigszins parallel aan de straal.