Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:26

Is lastig zien omdat de hoeven niet zo schoon zijn, het lijkt veel op een zool overdekt met steunsel en oud zoolmateriaal.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:49

Inderdaad kunnen die steunsels flink ingekort worden en dan zul je zien dat je ook veel oude zool weg kan halen (brokkelig, korrelig materiaal, niet het waxachtige van goede zool).

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:55

Hierbij even wat betere foto's.
Je ziet nog wel een soort witte lijn lopen, maar de voet is zo plat. Mist echt die natuurlijke holling die erin hoort te zitten. Straal op links achter draagt mee maar rechts achter lijkt hij veel te diep te liggen.

Links achter
Afbeelding

Rechts achter

Afbeelding

Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:41

Rij je veel over asfalt Kasmir?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:48

Dit is een 4 jarige die nog niet onder het zadel is ;). Maar ze staan idd dagen buiten op het harde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:25

@ Kasmir, behoorlijk lange steunsels, die zou ik toch flink (laten) bijwerken en zelf ook leren tussentijds bijhouden. De pest is dat steunsels niet slijten op asfalt en dus ongestoord doorgroeien.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:25

Mijn paard heeft vergelijkbare hoeven (achter) met de foto's van Kasmir hierboven. Ik heb laatst de cursus natuurlijk bekappen gedaan en ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik door véél lezen en kijken de afgelopen jaren intussen wel wat verstand heb van bekappen, maar ik vind het moeilijk wat ik met zulke hoeven moet.
Hoe kun je goed zien waar dit soort steunsels ophouden en tot waar je kan snijden? Ik ben bang dat ik dan onbewust toch de zool hol snijd... En bij mijn paard is het dan ook nog eens heel moeilijk om flaky materiaal los te 'krassen' om te zien waar er zool zit en waar de steunsel beginnen. Iemand tips hiervoor?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:03

Shorks schreef:
Mijn paard heeft vergelijkbare hoeven (achter) met de foto's van Kasmir hierboven. Ik heb laatst de cursus natuurlijk bekappen gedaan en ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik door véél lezen en kijken de afgelopen jaren intussen wel wat verstand heb van bekappen, maar ik vind het moeilijk wat ik met zulke hoeven moet.
Hoe kun je goed zien waar dit soort steunsels ophouden en tot waar je kan snijden? Ik ben bang dat ik dan onbewust toch de zool hol snijd... En bij mijn paard is het dan ook nog eens heel moeilijk om flaky materiaal los te 'krassen' om te zien waar er zool zit en waar de steunsel beginnen. Iemand tips hiervoor?

Ik herken je probleem. Bij sommige paarden zijn steunselmateriaal en zool zo enorm met elkaar verweven dat je denkt geen verschil meer te zien. Je denkt dan ook al snel in de zool te snijden terwijl dit eigenlijk over de zool uitgewaaierd steunselmateriaal is. En dat is hard....knetterhard. Een ongewenste situatie omdat de echte, levende, taaie zool hierdoor geplet wordt en kneuzingen ontstaan.
Je vindt veel info op de site van Heleen Davies:http://paardenhoeven.info/ over het verschil tussen zool en steunsel. Zo is steunsel vooral te herkennen aan streepjes-patroon terwijl zool stippelig is.
Heleen adviseert voorzichtig het overtollige materiaal te verwijderen. Dit kan een enorme klus zijn.
Steunsels (de echte steunsel dus, niet het vervormde gedeelte) komen tot halverwege de zool en lopen enigszins parallel aan de straal.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:38

Ik heb idd hetzelfde probleem. De hoeven van mijn eigen merrie ken ik inmiddels wel en ik weet wat daar weg mag en wat niet maar met zulke achtervoeten vind ik t echt verschrikkelijk. Ik laat gewoon binnenkort de bekapper komen en laat het lastige karwij doen.. Bij mijn merrie heeft het steunsel ook de neiging om plat over de zool te groeien, erg vervelend maar dat hou ik dus goed bij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 23:37

Stille meelezer hier :) Een superinteressant topic. Ik kan zelf helaas nog weinig toevoegen, daar ben ik nog niet ervaren genoeg voor. Ik wil jullie wel wat voorleggen. Hoe vinden jullie deze hoef eruit zien? Hij is hier in niet-uitgekrabde toestand en de hoefsmid zal binnenkort wel weer moeten komen. Maar hoe ziet hij er op dit moment uit? Ik hoor vaak dat de straalgroef erg diep is. Het paard in kwestie heeft vaak last van hoefzweertjes en ook hoefkatrolontsteking, maar loopt wel rad.

Afbeelding

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 23:40

Te hoge hielen, waardoor de hoef geknepen raakt, kijk maar hoe de hoefballen naar elkaar gedrukt worden.

Dat helpt allemaal niet mee voor de HKO.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 23:44

Hee wat leuk dat jij dat ook zegt, ik vond dat zelf ook aldoor, maar mijn hoefsmid was het niet met me eens :)

Ik ben niet helemaal tevreden met mijn hoefsmid, en wil dan ook op zoek naar iets nieuws. Ik hoop dat ik door jullie opmerkingen ook een beetje op het goede spoor kan komen :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:03

Aan deze hoef is niet zoveel goed. De steunsels zijn overgroeid, de hielen zijn te hoog, de hoefwand is te lang en is gaan flaren. De straal draagt niet mee etc. Zéker op zoek gaan naar iets nieuws!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:58

Top, fijn dat jullie het ermee eens zijn :). Hebben jullie tips voor een fijne, omgeving Deventer/Holten misschien? Of een idee waar ik die kan vinden? Want ik ken er hier 2. Hoefsmid 1 is nu met pensioen, en hoefsmid 2 is de huidige, waar ik dus niet zo blij mee ben. Wel qua karakter hoor, maar qua bijsnijden.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:06

hoewel het een beetje gissen is vanaf de foto en omdat de hoef niet is schoon gemaakt, maak ik er het volgende van:

Afbeelding

De hielen zouden meer naar achteren moeten (zie de rode en dikke gele verticale streep)
De huidige plek van de steunsels heb ik geschetst met een dunne gele lijn.
Er is sprake van overgroeid steunsel over de zool (gebied tussen de paarse lijnen en de straal)
De algehele vorm van de voet: in de lengte is die redelijk goed: zie de verhouding straal, lengte van de steunsels en de teen, in de breedte is de vorm veranderd door de steunsels die de hoefwand naar buiten drukken in de kwartieren. Hier flared de voet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:09

vergeet de rotstraal niet....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:21

Wauw Eiber, wat een heldere afbeelding zo, top! :D
@Geerke: hoe kun je zien dat hij rotstraal heeft? De straal is goed hard, en hij stinkt niet. Of is dat dan die diepe groef die er in de straal zit? Mijn pony had ooit rotstraal, maar daar kon je een hoevenkrabber bijna rechtop in zetten en dat stonk best wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:27

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:34

Dat hoor ik voor het eerst! Er is ook niet zoveel over te google-en, zo te zien :). Mijn paard is wel net verhuisd naar een mooie, droge, schone stal en een droog weiland, dat zou positief moeten zijn. Ik heb ook nog wel ergens een bus DryFeet liggen, als dat goed is. Ik kan me de tijd niet herinneren dat ze geen groeve had, eigenlijk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:37

Rotstraal wordt niet veroorzaakt door een natte omgeving. Een natte omgeving kan de rotstraal wel verergeren. Maar de oorzaak is een verminderde weerstand in het paard. Weerstand haalt het paard uit wat hij eet. Rotstraal geeft eigenlijk kort door de bocht aan dat er ruimte voor verbetering is in je voer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:39

Dat zou heel goed kunnen kloppen, destijds was het voer niet zo in orde. Nu gelukkig wel :)

Jeeje, wat leer ik hier veel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:42

Als je je voer verandert zou je ook verandering in de kwaliteit van de hoeven moeten zien. Op welke manier precies verschilt per paard. Zo heb ik er bij voorbeeld eentje die bevangen wordt van te veel suiker terwijl de andere heel sterk reageert op voordroog en ijzer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:01

Het voer is pas sinds een maand echt goed veranderd, dus ik weet niet hoe snel dat gaat..?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:11

Kan ook zomaar per paard verschillen. Toen mijn ruin na 11 maanden voordroog eindelijk weer hooi kreeg was de diarree binnen anderhalve dag over en de rotstraal met een week of 2 (dan heb ik het dus over 11 maanden rotstraal aan 4 voeten). Verschijnselen in de zool, wand of witte lijn kan wat langer duren. Afhankelijk van hoe ingrijpend de verandering is, conditie van je paard enz.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:15

Bij mijn paard blijft (droge) rotstraal een aandachtspunt. Ondanks dat hij op bestrating+rubber matten met zaagsel staat 24/7 (inloopstal). Nu hij minder steil staat heeft hij er duidelijk ook minder last van. Voor de rest behandel ik het direct met hypozin als ik zie dat er weer een spleet ontstaat. En dan trekt het meestal ook zo weer weg, ook snij ik dan direct de stralen wat bij zodat er lucht bij kan.