[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:58

aisie schreef:
Bedankt voor jullie berichtjes, ik ben er ook echt helemaal stuk van, huil de hele dag aan 1 stuk door. Kan me maar niet voorstellen dat ik mn mooie lieve paardje nu kwijt ben....
Gelukkig heeft ze nu geen pijn meer, dat is het enige waar ik me aan vast hou.

beetje rare vraag...is het het paard van je avater?
een fries?

zobras

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:15

Aisie, erg veel sterkte met dit verlies.... en ja, wat erg dat vanwegen een spuit je dit tot gevolg hebt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:37

geerke schreef:
aisie schreef:
Bedankt voor jullie berichtjes, ik ben er ook echt helemaal stuk van, huil de hele dag aan 1 stuk door. Kan me maar niet voorstellen dat ik mn mooie lieve paardje nu kwijt ben....
Gelukkig heeft ze nu geen pijn meer, dat is het enige waar ik me aan vast hou.

beetje rare vraag...is het het paard van je avater?
een fries?

Nee het was niet het paard van de avator, dat is haar halfbroer. Maar ze was wel een fries ja. Haar moeder heb ik ook nog, die is de kluts ook helemaal kwijt.
Hier een filmpje van Aleida 8 maanden geleden....een supergezond fit paardje en nu is ze er niet meer |(
http://www.vimeo.com/3106947

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:22

Geen woorden voor... leef van harte met je mee..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:50

Jeetje....wat vreselijk....je loopt op het pad waar ik nooit hoop te komen met mijn hoefbevangen paard....heel veel sterkte en wat je zegt is zó waar: ze heeft geen pijn meer. Je hebt de dapperste en moeilijkste beslissing genomen die je als eigenaar kan nemen....uit liefde loslaten.... :(:) respect...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:04

:(:) :(:) :(:)
@ Aisie

Lieve Geeke,
ik had zo gehoopt op een wonder voor jou en Aleida.
^&$%#@!!#$$%%^&** het is ook zo'n k*t ziekte, hoefbevangenheid. Het heeft helaas niet zo mogen zijn.
Heel veel sterkte Y;(
Liefs Corinne

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:27

Aisie@
Ik heb het filmpje bekeken.....ongelofelijk...inderdaad een kerngezond paard.

Wat een pracht beest!

(ik heb ook een fries,vandaar het zwak voor friezen...)

Het blijft onbegrijpelijk,hoe snel iets kan gaan....ik word weer even met mijn neus op de feiten gedrukt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:58

Nogmaals gecondoleerd, ik hoop dat Aaltsje niet te lang van streek blijft. De ruin staat er wel naast?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:10

Aisie, wat vreselijk, zo ineens is het over.... Heel veel sterkte met je verlies van je prachtige merrie :(:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:22

Ik had het je al via Pb gezegd, maar ook namens mij veel sterkte met het verlies van Aleida.
Klinkt misschien raar, maar ik heb Isabella al heel wat knuffels gegeven omdat ik zo blij ben dat dit ons niet is overkomen, want besef dan weer hoe kort wij (zij) er langs is gegaan ... het is een rotziekte, met alle nare bijwerkingen erbij.

Want dat is iets waar je echt weinig over kunt vinden ..
Hoe en wat NA een zware hoefbevangenheid.
Over voeding en hoefbekapping is best wel wat te vinden, maar de mogelijke, vaak zelfs ernstige bijwerkingen die na een tijdje kunnen ontstaan, of na verder onderzoeken en sukkelen aan het licht komen, daar vind je nog altijd zo weinig over.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:15

Tnx allemaal...ze is vanmorgen opgehaald dus nu is ze echt weg |( Ik ben nog steeds helemaal van de kaart, dit is echt zo erg. Maar ja, we moeten hier doorheen.
Gelukkig gaat het met moeder Aaltsje wel goed. Ik heb het geitje gisteravond in Aleida haar stal gezet, zo heeft ze wat afleiding. Mn ruin hoef ik er niet naast te zetten, die haat haar en klimt alleen maar in de tralies en probeerd haar constant te bijten. Ze zijn nu lekker op de wei en het gaat goed.

Ik hoop dat jullie dit idd bespaard blijft! Als ik er aan denk hoe ze er de laatste uren bij stond dan draait mn maag weer om...allemachtig wat een rotziekte. Ik hoop dit ook echt nooit meer mee te maken.

Bedankt allemaal voor de pb's en de liever berichtjes hier. Dat troost me toch wel een beetje.
Iedereen die nu met een hoefbevangen paard zit wens ik heel veel sterkte toe!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:10

Aisie, heel veel sterkte, wat lijkt mij dit moeilijk te dragen. ;(

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:56

de osteopaat is vandaag geweest en ze kon niets aan marco vinden!! hij is gewoon lekker los in zijn lijf dus dat is weer een goed bericht! ook stoppen we zaterdag met de pro dynam dus ik benheel erg benieuwd hoe hij het zonder gaat doen.. als het dan goed gaat krijgt hij een kuur van compositum drainage om alles even op te schonen.
Bovendien krijgt hij ook weer een beetje magnesium door zijn voer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:59

....... en bij mij is de chiropractor geweest. Grappig genoeg vond zij heel wat rugplekjes die op hun beurt weer overeenkwamen met de thermoscans. Er zijn heel wat wervels weer op hun plaats gezet. Het gaat helaas nog steeds niet goed - misschien moet ik meer geduld hebben...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:36

JP .. zolang die hoefzweren nog niet door zijn, zal Pauli last houden. Door de pijn in de hoeven zal ze ook haar hele lichaam verkeerd blijven belasten en dus heeft een rug losmaken niet zo enorm veel effect; het zit binnen de kortste keren weer vast

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:25

Dat was ook mijn twijfel.. desondanks is ze wel helemaal behandeld en het leek of ze het heerlijk vond. Het leek me toch een manier om haar van wat extra pijn af te helpen, een optimaal resultaat verwachtte ik ook niet.
Maar mijn hemel.. wat duurt het lang voordat die zweren openbarsten. De hoef voelt helemaal niet warm aan ( een klein beetje maar) - ik kan die dingen er wel uit kijken.
Ik heb al 10 x het verhaal van Image gelezen op Hoofcare omdat ik me toch enigzins zit voor te bereiden op het openmaken van de hoefwand - wat een wonderbaar verhaal is dat toch.
Oh ja, en het ene moment denk ik.. het zit rechts, en dan weer links.. arrgghhhhh...

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:17

helaas) Kan ik mij ook hier melden..
25 jarig paard, ineens van de een op andere dag kreupel en na 2 dagen bijna niet meer willen lopen.
DA erbij, en hij kon gelukkig nog niet ontdekken dat het hoefbeen gekanteld was. hij heeft een week in het natte zand gestaan met 2x per dag pijnstillers. En ja hoor, hij knapte weer op! het was nog niet over maar hij liep weer en keek weer helder uit zn ogen. Hij mocht van de DA het land weer in, omdat het gevroren had zouden de fructosemieden (?) uit het gras zijn. en de pijnstillers werden gehalveerd, 1x per dag.
Maar het wordt niet beter, eerder weer minder. baal echt als een stekker :\

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:35

ik dacht juist dat het fructaan hoog was als het gevroren had of heb ik dat zomaar weer verzonnen?

@ inge: welkom hier, nouja het is natuurlijk niet leuk je hier te moeten melden om die reden maar ik hoop dat je hier genoeg informatie kan krijgen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:56

Jammer dat je je moet melden hier, maar wel nuttig denk ik, want er zit hier veel ervaringskennis. Zoals: Nachtvorst en zon geeft juist een extreme fructaanproductie!
zie
http://www.hoefnatuurlijk.nl/misc/fructihelp.htm
Je moet fructaan zien als een natuurlijk antivries (zoals ze vroeger aanraadden om de vogels suikerwater te geven in de winter omdat dat minder snel bevriest).

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:08

er was hier laatst een gesprek over dat lamitis clinic ofzo toch? daaruit bleek dat lucerne heel goed is voor ze.
Nu heb ik de lucerne-mix van hartog. de osteopaat raadde deze lucerne af maar toen ik keek had het toch niet meer dan 10% suikers en zetmeel en dat mag dan toch wel?

Voedingswaarden
Ruw eiwit 12.00 %
Ruw vet 2.40 %
Ruwe celstof 32.00 %
Ruw AS 10.90 %
Suikers 7.00 %
Suikers & zetmeel 10.00 %
EWPa 0.58 %
VEP 552.00 %
VREp 82.00 g
DS 90.00 %

Ik was namelijk eindelijk blij dat hij het at want hij is al zo moeilijk! en dan hoor je weer dat hij het toch niet mag hebben.
Het klopt dat er melasse inzit maar gelukkig hebben ze het geminderd toen ze de lucerne-mix hebben uitgebracht.

Dus wie kan me helpen, mag hij dit wel of beter van niet?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:09

Ik denk dat je beter de lucerne van Subli kunt nemen - daar is geen melasse aan toegevoegd zoals bij die van Hartog.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:19

Wat is het verschil in het gegeven rijtje tussen de suikers 7% en de suikers & zetmeel 10%? Als je dat optelt kom je toch op 17% uit.
Die van Subli, zonder melasse, is gezonder voor 'm. Ze vinden het om die reden niet altijd even lekker. Als jij gewend bent aan thee met suiker, dan is zónder ook echt even schrikken.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:25

klopt de lucerne van subli eet hij gewoon weg niet......

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:30

Wat je kan doen is: mengen. Zo zoetjes aan (leuke woordspeling ;-) ) steeds wat meer van Subli en wat minder van Hartog. Zo kan je paard wennen aan de andere smaak. Als je dat subtiel doet (meten is wegen, kleine stapjes) dan ben je met één zak erdoorheen misschien?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:32

__inge__ schreef:
helaas) Kan ik mij ook hier melden..
25 jarig paard, ineens van de een op andere dag kreupel en na 2 dagen bijna niet meer willen lopen.
DA erbij, en hij kon gelukkig nog niet ontdekken dat het hoefbeen gekanteld was. hij heeft een week in het natte zand gestaan met 2x per dag pijnstillers. En ja hoor, hij knapte weer op! het was nog niet over maar hij liep weer en keek weer helder uit zn ogen. Hij mocht van de DA het land weer in, omdat het gevroren had zouden de fructosemieden (?) uit het gras zijn. en de pijnstillers werden gehalveerd, 1x per dag.
Maar het wordt niet beter, eerder weer minder. baal echt als een stekker :\

heeft hij geen cushing?
Dat hij daardoor bevangen is geraakt? 70% van de paarden boven de 20 lopen kans om cushing te krijgen.
(ik heb even in je profiel gekeken...)