[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:58

.. kan zo snel geen link vinden, maar ook vwb. het koelen met ijskoud water en/of ijs verschillen de meningen bij behandelaars inmiddels omdat koelen de bloedvaten vernauwd en dat is juist níet goed en/of gewenst en ja, het verdoofd even om vervolgens daarna de pijn door het terug verwijden van bloedvaten juist weer heftiger ervaren.
Als men HB voeten al wil 'koelen' dan wordt er tegenwoordig door vernieuwers juist lauwig water geadviseerd

Míjn paard gaf iig, zéér duidelijk aan dat hij het koelen als zeer onprettig ervoer ... hij is nooit bang geweest voor water en stampte altijd gerust door elke plas of wat dan ook heen ... maar dat is na de HB voorbij : als ik bv. water uit de drinkwater kruiwagen klots dan gaat hij er direct vandoor en de waterplassen vermijdt hij.

Hormonen kunnen wel degelijk een rol spelen bij HB ( veroorzaker cushing / PPID is ook een hormonen 'verhaal') maar ook stress van bv. reizen of ojagen ( ..)
Ik persoonlijk denk dat de oorzaak van HB vaak een opeenstapeling van factoren zal zijn waardoor de stofwisseling ( want daar ligt uiteindelijk de oorzaak van HB, een verstoorde stofwisseling door welke oorzaak dan ook ... ziekte, ongeval, stress, etc. , maar zoals gezegd : vaak een combi van factoren) van slag raakt met zware gevolgen in het lichaam.
Overigens kunnen diverse factoren al langer spelen maar getriggerd worden door nóg een factor erbij ... de bekende druppel die de emmer doet over lopen.

Nb., röntgen foto's van de voeten kunnen evt. schade en stand van zaken zichtbaar maken, maar wat er nu niet ( te zien ) is kan alsnog komen .. blijven moment opname's :\

Nb. 2, link naar duidelijk filmpje over piepschuim hulpmiddel ... uiteraard niet genezend, maar bij ons iig. duidelijk pijn verlichtend , niet te lang achtereen laten zitten ivm. afsluitende werking : https://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE

Sterkte en succes met behandelen / herstel JoSav ...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:13

Ik ga zooltjes regelen! Goed, stevig schuimrubber dus? Dan kan ik intussen wachten tot de hoefpads aankomen. Misschien dat ik ook de frog supports bestel, dat regel ik vanavond dan. Weet niet wat beter is. Straal en zool zelf gaf ze geen krimp, maar het is een harde tante.
En ik denk erover iets van hoefschoenen aan te schaffen, zodat ze iig een aantal uur per dag wat wordt ontlast. Mijn merrie heeft wel echt kleine hoeven, meer ponyvoetjes - de AT heeft in verhouding voor het formaat paard kleine, maar keiharde hoeven.
Deze leken me wel wat: https://www.hoofwear.com/hoefschoenen/m ... ultra.html
Iemand ervaring mee? Ik moet ze zelf bij haar aan kunnen doen en heb bij tijd en wijle niet zoveel kracht dus moet niet een hoop geploeter zijn.
Maat gok ik breedte hoef ong. 11 cm, lengte 12 cm maar zal ik nog precies nameten. Geen idee hoe dat vertaalt naar maatvoering maar dat zal ik sowieso nog bekijken.

Paard is wel een harde dus pijn zie ik over het algemeen alleen aan een iets veranderde blik in de ogen. Gisteren veranderde die blik kort na injectie alweer.

Dat het van transport kan komen had ik ook begrepen. DA zei dat we het in dit geval dan veel eerder hadden gemerkt, want dit was dinsdagavond en zaterdagavond kwam ze terug van transport. Iets stijf van het lange balanceren, maar meer niet. Dag erna nog met haar gewandeld over verschillend terrein. Dag daarna gewerkt, liep ze gevoelig, maar niet schrikbarend.
Transport heeft het ongetwijfeld niet beter gemaakt, dat sowieso, maar of het echt de veroorzaker is terwijl ik weet hoe gevoelig ze is op suiker... vraag me af waarom er dan nog 2-3 dagen tussen zitten eer ze ineens achterover staat. Maar misschien idd de spreekwoordelijke druppel dat ze van mooi kruidenhooi rantsoen, transport naar stresswei en kuil is gegaan, misschien zelfs wel brok, want ik was niet bij het voeren aanwezig en gezien de kuil al niet de afspraak was... of het zomaar in het land... vrees ik daarin ook het ergste. En dan nog drachtig. Het kan een hele rits van combinerende factoren zijn geweest. Ze krijgt van mij al nooit een hele wortel en appels ook uit den boze, is allemaal veel te suikerrijk.
Met suikerrijk voer pas ik sowieso zelf enorm op, aangezien dit ras erom bekend staat in deze contreien gevoelig te zijn voor HB.

Fijn dat men hier meteen zo meedenkt en ook zo uitgebreid en gericht.
Wat betreft het koelen twijfel ik dus ook of ijswater wel zo verstandig is. Lijkt me zo'n opdonder geven... lauw water adviseren ze bij brandwonden ook, juist zodat het niet naar binnen slaat en door de kou de huid/vaten worden afgesloten. Daar ga ik dus even verder in duiken!

Dank, allen!

GDG

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:27

Geluk bij een ongeluk dat ze niet hoogdrachtig is, dan werkt al dat extra gewicht namelijk niet mee. Wel ontzettend balen en extra zorgen, HB is al zorgelijk genoeg zonder dat het paard in kwestie drachtig is. Ik hoop dat het allemaal goed gaat herstellen.

Hoe lang was het transport?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:33

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:44

@ JoSav : wij gebruikten geen schuimrubber maar piepschuim isolatieplaten van zo'n 5-7 cm. dik ( bouwmarkten) en afplakken met duct tape ( gewoon bij de Action)
Als je wilt kan ik foto's uploaden hoe dat er bij Noah uitzag.

Hoefschoenen hebben wij ook aangeschaft maar hielpen bij Noah niet voldoende ( schuimblokken wel, zelfs ook nadat hij beslagen was) , maar deden alweer meer dan niets en inderdaad mooi voor als ontlasting/hulp snel nodig is.

Er zijn 'aanmeters' die voor diverse leveranciers van hoefschoenen werken, voor ons helaas geen succes omdat de door ons aangewezen aanmeter vertelde dat zulke grote hoefschoenen niet zouden bestaan ( grote Fries ) .... uhhh, bestaan dus wél.
Wij zijn uiteindelijk bij Equi Schoen terecht gekomen en zij hebben geadviseerd hoe te meten ( staat daar ook te lezen http://www.equischoen.com/nl/hoef-opmeten ) en welke maat te bestellen + de juiste inleg.
Wij zijn gegaan voor de RX Easycare http://www.equischoen.com/nl/10993692/rx-easycare met rode pads.
Zeer makkelijk aan en uit te doen, licht in gewicht maar tegelijkertijd stevig genoeg om aan te blijven op stal, tijdens lopen, weide/paddock gang ... uiteraard niet om mee te rijden en ik persoonlijk ben van mening niet 24/7

'Juiste' schoen is uiteraard een persoonlijke keuze/kwestie, geen enkele hoef is het zelfde .. misschien dat anderen ook hun ervaring kunnen delen en her en der advies vragen.
Overigens : hoeven veranderen, juist ook bij HB dieren : wat nu past kan over een half jaar wel helemaal niet meer passen, het is dus echt een aanschaf voor nu.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:39

Die easycare pads heb ik na 2 dagen weggegooid.
Dat vond ik zo ontzettend zonde van het geld, slecht product.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:50

... en zo heeft ieder zijn eigen ervaring en mening ;)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:01

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:39

De laatste tijd ging het bij ons eindelijk beter, en vandaag hadden we dan ook de osteopaat laten komen om salsa even helemaal te laten controleren. Helaas zijn onze vermoedens bevestigt en ook zij zei dat salsa veel pijn heeft, dat ze erg hard voor zichzelf is en dat ze dat natuurlijk niet kan vertellen: maar het eigenlijk niet meer eerlijk is naar salsa toe, eigenlijk gewoon zielig en ze kwam met het advies om in te slapen. Wel zei ze dat we met de dierenarts kunnen overleggen wat er nog mogelijk is, bv pijnstillers, maar eerlijk is gezegd is dat uitstel van executie.. We zullen zeker goed overleggen met de dierenarts en hoefsmid voordat we een keuze maken. Al houden we weinig keuze over: liever te vroeg dan te laat, en we willen niet egoïstisch zijn want salsa kan ons niet vertellen hoeveel pijn ze heeft. Het is misschien zelfs al aan de late kant voor salsa, maar we gaan er erg veel overna denken, Al verwachten wij dat het niet lang meer zal duren..

Haar rechtervoorhoefje belast ze zo min mogelijk dus daar is sowieso veel pijn. Zijn pijnstillers nog eerlijk om te proberen? En heeft een foto maken nog zin puur dat ik weet hoe het er aan toe is?

Dit is niet de eerste keer hoefbevangen en ze is al oud en aardig aan de dunne kant is ze niet gewoon op? Het is toch wel bevestigend en tegelijker tijd een hele harde klap om te horen dat er weinig aan te doen is...

Iemand nog een gouden tip die we op ze minst kunnen proberen? Of houdt ons pad hier dan toch echt op? Wat zou de dierenarts nog voor ons kunnen betekenen? Anders zou ze zaterdag naar de hoefsmid gaan, zal ik dit nog laten doen of eerst de dierenarts en evt al inslapen...?

Te veel vragen en het idee dat er geen oplossingen verder zijn: ze loopt dus wel weer maar ontlast 1 been zoveel mogelijk. Hoever wil ik nog gaan?

Edit: ze dus ook verder niet behandelt de osteopaat heeft gevoelt en gekeken maar vond t niet eerlijk naar haar toe om te behandelen als ze zoveel pijn voor had

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:17

Heb je haar laten testen op PPID? Hoe lang is ze al HB? En als ze nog steeds pijn heeft, dan zou ik haar pijnstilling blijven geven. Net zolang totdat die pijn weg is. Foto's maken heeft zeker zin. Dan weet je of het hoefbeen is gekanteld en/of gezakt, en in welke mate. Deze foto's kunnen weer gebruikt worden voor een juiste bekapping.

Voor mij zou het afhangen hoe lang ze al bevangen is, wat je er in die periode aan hebt kunnen doen en of er hier verbetering door is gekomen en de mate van kanteling (al zegt dit niet zo heel veel over het herstel). Gezien je paard al op leeftijd is (hoe oud?), en als ze al een tijd HB is zonder enige vooruitgang ondanks de juiste maatregelen, dan zou het voor mij genoeg zijn en inslapen met de dierenarts bespreken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:46

Deni, hoe dan ook meteen pijnstillers erin gooien wat mij betreft! Nadenken is prima, maar ze heeft nu erge pijn dus er moeten vandaag nog pijnstillers in.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:32

@GDG ga zo de da bellen, is goed

@meert ze is getest op ppid en is hier vrij van, ir is onwaarschijnlijk aangezien ze nooit te dik is en eerde te schraal. Momenteel wordt ze op water en 2x daags beetje kuil gehouden (kan momenteel niet anders..) ze is eind januari hoefbevangen geworden, en is toen eerst op metacam geweest maar dat hielp niks en had ze nog steeds veel pijn, dus toen op sedatie middel, bloed verdunners en pijnstillers (buut oa) gezet voor 2/3 weken, wat hielp. Daarna afgebouwd en ging het beter dan eerst. Nu staat ze al een tijdje zonder pijnstilling en sinds een kleine maand is ze echt zichtbaar vooruit gegaan: minder liggen, beter lopen etc. Ondanks dat belast ze dus dat ene rechter voorbeen nog steeds niet veel maar loopt ze wel weer mee naar de poetsplaats etc.
3 maanden terug waren mijn ouders bij de hoefsmid toen het in hun ogen écht heel slecht ging, maar ondanks dat was de hoefsmid juist goed erover te spreken en had veel erger gezien. De osteopaat daarin tegen vond het vandaag dus dusdanig slecht en zei dat ze nog veel pijn had dat inslapen beter is, en had het idee dat ze nooit meer de oude kan worden... (Altijd al niet de snelste geweest maar beetje loom kwa uitdrukking etc)

Al met al, bijna 6 maanden verder en pony heeft nog steeds pijn en in het proces van genezen, in hoeverre dat mogelijk is.
We bellen straks even de da en dan horen we wel wat die gaat zeggen, en even de hoefsmid laten kijken zaterdag, in hoeverre die denkt dat we er voor staan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:04

Kent deze osteopaat je pony goed? Is die vanaf het begin betrokken geweest bij het hele proces?
Is het echt kuil als in koeienkuil of voordroog? Ik heb pas wat voordroog laten testen en dat was juist heel erg geschikt voor HB/IR/PPID-paarden. Let wel op dat je voldoende voert. 1,5% van het lichaamsgewicht per dag. Als je twijfel hebt over de hoeveelheid suiker, kan je het een uur weken in water. Eventueel aanvullen met een vit/min-supplement. Ik zou met de dierenarts overleggen over het maken van foto's van de voorhoeven. Dan weet je meer over wat er in die hoeven gaande is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:50

deni11
Het is zo naar om machteloos te kijken hoe je paard probeert te herstellen. Ik denk dat je het beste foto's kan laten maken van de hoeven om te kijken hoe groot de schade is aan de binnenkant van de hoef. De veearts kan dan ook beter beoordelen wat de status is. Verder kan de hoefsmid aan de hand van de rontgenfotos proberen om nog meer de teen te ontlasten. Dit is echt teamwerk. Ik zou de veearts en de hoefsmid het liefst gelijktijdig laten beoordelen en dan gemeenschappelijk een plan maken wat het beste is voor jouw pony.
Beterschap

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:33

@meert dit is de eerste keer zover ik weet dat er een osteopaat bij is gehaald bij pony in kwestie, dus ze kende hem verder niet. Het kuil zit in ronde balen en zou het eerlijk gezegd niet weten wat voor soort het is.. supplementen geven of dingen met het kuil doen wordt moeilijk want er wordt 2x daags gevoerd en meer 'gedoe' wil de stal eigenaar niet.

@jankuk
Woensdag 9:00 worden we bij de dierenarts verwacht, dan worden er fotos gemaakt en de dierenarts zei zelf ook dat we dan in een keer weten waar we aan toe zijn.
Nu zeiden mijn ouders alleen dat we misschien wel naar de stal eigenaar moeten gaan dat we hem woensdag meenemen en ze misschien niet terug komt... hier stond ik eerlijk gezegd wel van te kijken.
Want als ik een paar senarios zou kunnen bedenken:
- kanteling, zou dmv teamwork dus hersteld kunnen worden
- hevig kanteling, zou toch ook wel wat mogelijk zijn
- zoolbreuk en kanteling, veel energie en tijd maar mogelijk

Want als ik het zo zie, is hoefbevangenheid te genezen, altijd. Maar het is net hoever je wil gaan en hoever je de pony er nog "doorheen" willen zeulen.

Stel er wordt gezegd dat ze veel pijn heeft en de revalidatie lang duurt, zou ik zeker alle opties in gedachten nemen en evt inslapen overwegen aangezien ze al erg oud is en het al lang genoeg heeft geduurd.

Eerlijk gezegd weet ik het dus niet zo goed, want ter plekke inslapen vind ik dan wel weer heel drastisch. Want wat als er bv een ernstige kanteling is, kan dit goed komen etc etc

Wat zouden jullie doen als de uitslag van de fotos bv heel slecht of goed is...? Ik ga er graag wel voorbereid heen dat ik weet wat ik kan verwachten en wat wel of niet haalbaar zou zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 07:33

Deni11 schreef:
Woensdag 9:00 worden we bij de dierenarts verwacht, dan worden er fotos gemaakt en de dierenarts zei zelf ook dat we dan in een keer weten waar we aan toe zijn.
Nu zeiden mijn ouders alleen dat we misschien wel naar de stal eigenaar moeten gaan dat we hem woensdag meenemen en ze misschien niet terug komt... hier stond ik eerlijk gezegd wel van te kijken.
Want als ik een paar scenario's zou kunnen bedenken:
- kanteling, zou dmv teamwork dus hersteld kunnen worden
- hevig kanteling, zou toch ook wel wat mogelijk zijn
- zoolbreuk en kanteling, veel energie en tijd maar mogelijk

Want als ik het zo zie, is hoefbevangenheid te genezen, altijd. Maar het is net hoever je wil gaan en hoever je de pony er nog "doorheen" willen zeulen.

Stel er wordt gezegd dat ze veel pijn heeft en de revalidatie lang duurt, zou ik zeker alle opties in gedachten nemen en evt inslapen overwegen aangezien ze al erg oud is en het al lang genoeg heeft geduurd.

Eerlijk gezegd weet ik het dus niet zo goed, want ter plekke inslapen vind ik dan wel weer heel drastisch. Want wat als er bv een ernstige kanteling is, kan dit goed komen etc etc

Wat zouden jullie doen als de uitslag van de fotos bv heel slecht of goed is...? Ik ga er graag wel voorbereid heen dat ik weet wat ik kan verwachten en wat wel of niet haalbaar zou zijn.

HB is niet altijd te genezen deni, bij bijvoorbeeld een ernstige zoolbreuk kun je soms niet anders dan inslapen. Maar voor zoiets heb je natuurlijk geen foto nodig, dat kun je gewoon zo zien (dus dat weet je dan al voordat je naar de DA voor foto's gaat).

Verder: ja er is héél veel mogelijk en best kans dat ook jouw pony hier goed van kan genezen. Maar even hard en eerlijk: zoals je je pony nu steeds huisvest is die kans m.i. gewoon heel klein. Dingen als teveel op het gras, kuil (wat op je huidige plek dus gevoerd wordt) en allerlei rotzooi bijvoeren (zoals brood etc. op de zorgboerderij) vallen voor mij onder slechte verzorging in geval van een HB pony.

Dus ja: het kán maar dan zul je het ook echt over een heel andere boeg moeten gaan gooien Deni. Je gaf een paar maanden geleden aan dat je een chip en paspoort ging regelen zodat je wel op een andere plek kunt gaan staan, maar ik heb het vermoeden dat je dat nog steeds niet geregeld hebt. Ik hoop dat ik het mis heb en je nu dus de mogelijkheid hebt om je pony wel op een geschikte plek te zetten en haar de juiste verzorging te kunnen bieden. Zoniet, dan is het misschien toch de beste keus om haar te laten gaan want ''roeien met de riemen die je hebt'' is niet in het beste belang van de pony.

Ik voel trouwens wel dat je echt heel erg om je pony geeft en het beste voor haar wil. Je bent ook nog behoorlijk jong geloof ik, dus het is allemaal niet niets om het in je eentje zo te regelen en je ouders zijn er toch een stuk minder mee begaan als ik het zo interpreteer. Dus ik begrijp echt wel dat het niet makkelijk is, maar als de moeilijke weg te moeilijk is voor je moet je wel eerlijk naar je pony kijken en de consequenties dragen. Sterkte.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:42

Momenteel staat ze niet meer op het gras maar in een paddock/longeerbak met water en 2x daags kuil, waarop het zichtbaar beter gaat.
Ze stond eerst ergens waar er wel nog iets van heel kort gras stond en er te veel mensen waren die 'stiekem' even voerden wat waarschijnlijk de oorzaak was van de hb, maar daarna kwam ze op de huidige stalling maar ook op een half paddock half kaal gegeten land stukje wat een No go was, en nu staat ze dus op water, kuil in een paddock en wordt er niks bijgevoerd.

Chip en paspoort zijn niet geregeld aangezien we minder belang hebben bij verhuizen nu ze op de paddock staat. En inderdaad ik ben minderjarig en afhankelijk van mijn ouders in deze situatie, en zal niet alles helemaal zelf kunnen en mogen beslissen..
Laatst bijgewerkt door Deni11 op 22-07-17 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:42

HB is niet te genezen hoor. :n := Enige wat wel kan is dat je er vroeg bij ben geweest en dan is het net geen HB geweest. :j

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:43

.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:44

Marcella schreef:
HB is niet te genezen hoor. :n := Enige wat wel kan is dat je er vroeg bij ben geweest en dan is het net geen HB geweest. :j

Zobedoelde ik het ook niet, meer in de zin dat het te verbeteren is :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:51

Dat kan wel maar het blijf de rest van de tijd altijd waakzaam zijn.

Heb hier trouwens het idee dat er toch wel behoorlijk wat spierschade is pony vind rijden niet echt leuk meer, maar af en toen even kroelen/knuffelen met baas is nog wel leuk. Probleem met spierbevangenheid het is niet controleren of wat dan ook. -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 10:43

Ik denk dat er inderdaad eerst gekeken moet worden dmv röntgenfoto's. Zijn er dan nog mogelijkheden dan zou ik toch echt eerst heel snel op zoek gaan naar een andere plek, want dat kuil blijven voeren lijkt me niet bevorderlijk.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:35

Marcella schreef:
HB is niet te genezen hoor. Enige wat wel kan is dat je er vroeg bij ben geweest en dan is het net geen HB geweest.

Niet mee eens. Mijn pony is toch echt genezen van haar laatste HB-aanval vorig jaar en is nu gewoon gezond. De meeste dieren blijven wél gevoelig voor HB (maar dat waren ze dan meestal al, anders waren ze niet HB geworden) en zul je dus altijd op moeten blijven letten. Maar niet hoefbevangen is simpelweg niet hoefbevangen.
Laatst bijgewerkt door GDG op 22-07-17 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:43

Deni11 schreef:
Momenteel staat ze niet meer op het gras maar in een paddock/longeerbak met water en 2x daags kuil, waarop het zichtbaar beter gaat.
Ze stond eerst ergens waar er wel nog iets van heel kort gras stond en er te veel mensen waren die 'stiekem' even voerden wat waarschijnlijk de oorzaak was van de hb, maar daarna kwam ze op de huidige stalling maar ook op een half paddock half kaal gegeten land stukje wat een No go was, en nu staat ze dus op water, kuil in een paddock en wordt er niks bijgevoerd.

Chip en paspoort zijn niet geregeld aangezien we minder belang hebben bij verhuizen nu ze op de paddock staat. En inderdaad ik ben minderjarig en afhankelijk van mijn ouders in deze situatie, en zal niet alles helemaal zelf kunnen en mogen beslissen..

Ten eerste is kuil gewoon slecht voor een HB-pony, zoals je nu helaas ook weer merkt. Ten tweede, als ik het goed onthouden hebt vertelde je dat je pony in oktober weer terug naar die zorgboerderij waar ze op kort gras staat en er weer van alles bijgevoerd krijgt.
Mijns inziens meer dan genoeg belang om die chip en dat paspoort te regelen.

Nogmaals, ik begrijp echt dat het heel moeilijk kan zijn in jouw positie (jong, grootendeels afhankelijk van je ouders die niet heel erg betrokken lijken en een pony die je niet zelf aangeschaft hebt) en je echt je best doet. Maar soms is dat dus niet genoeg en dan gaat het helaas niet op dat de pony daadwerkelijk kan herstellen van de HB omdat de omstandigheden er niet naar zijn (het is al moeilijk genoeg als de omstandigheden er wél naar zijn want helaas lukt het ook dan niet altijd). En dan moet je eerlijk zijn naar de pony.

Ik hoop dat jullie volgende week een goed overleg hebben met de dierenarts over de stand van zaken en over jullie mogelijkheden en onmogelijkheden om de pony goed te verzorgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:09

En wat het paspoort betreft, officieel mag je geen pony houden zonder paspoort(bij controle kan je hoge boetes krijgen! Dit is niet alleen voor het vervoer) en mag de dierenarts niet behandelen.
Het is dus wel iets om actie op te ondernemen!