[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:14

djuulsie schreef:
die van mij heeft al 2 rubberen kapot gekauwd...

haha, fijn zeg! dan heb ik toch wel een "makkelijk" exemplaar in de wei staan ;)

Marcella

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:17

Die van mij heeft vorig jaar 24/7 voorjaar, zomer en najaar met grasmasker gestaan. Nu andere stal en ander soort dieet.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:50

Als de temperaturen goed blijven, mag hij em binnenkort af...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:51

Vergeet de droogte niet die bij goede temperaturen horen he. Dan zit er ook veel suiker in het gras.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:53

hou de fructaan-index in de gaten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:54

Die zegt ook niet alles ;)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:02

nee, weet ik... maar zoals al eerder gezegd is de mijne niet bevangen geraakt omdat ie er gevoelig voor is...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:54

djuulsie schreef:
nee, weet ik... maar zoals al eerder gezegd is de mijne niet bevangen geraakt omdat ie er gevoelig voor is...

Kun je voor mij beschrijven wat wel of niet gevoelig is voor HB? Bedoel je dat je de oorzaak niet weet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:57

djuulsie schreef:

iedergeval is die gevoeligheid er meestal wel na 1x bevangenheid...ken je het spreekwoord niet....na een bevangenheid volgen er vaak meer ;)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 06:46

EstherHegt schreef:
djuulsie schreef:

Kun je voor mij beschrijven wat wel of niet gevoelig is voor HB? Bedoel je dat je de oorzaak niet weet?

Ja, juist wel... En als ik hem in beweging hou en hij de afvalstoffen goed kwijt kan, is er weinig tot geen risico!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:14

Djuulsie: de oorzaak was bij jouw paard toch dat hij kreupel werd, en toen HB?

Hou in het achterhoofd dat veel DA's zelf de aandoening HB niet begrijpen. Feitelijk maakt het niet uit, waar de HB door kwam. De meesten kregen het van te dik zijn, en veel suiker/zetmeel. De mijne was niet overmatig dik, net iets meer dan normaal. Kreeg hooguit 3 uur in de middag weidegang, samen met paddock, en 1 kilo KV, met normale arbeid per dag. De 1e aanval was geen HB vond de DA, ze was eerst ook alleen stijf, na de weidegang. Hield ik haar thuis, verbeterde het. Geen warme hoeven en pulsatie. Na 1 week weer proberen op het land. Weer stijf lopen, en er kwam steeds meer kreupelheid bij. Na 2 weken was ik het zat, dus naar de kliniek. DA wilde er nog steeds niet aan, want, geen warme hoeven ed. Op de foto's vond hij een hoefzweer, dus was dat het. Zweer uitsnijden, en later terug komen. Ze bleef licht kreupel, vooral op harde grond. DA dacht aan scheurtje in het hoefbeen, maar wist het niet eigenlijk.

Ondertussen had ik het voer al aan gepast, en de weidegang gestopt, ben haar als HB gaan behandelen. DA sloot het nog steeds uit. Heb een osteopaat erbij gehaald, die instabiele darmwerking vond, met name de blinde darm, werkte nagenoeg niet. Na behandeling was daar een grote verbetering, maar ze viel in het voorjaar steeds terug in HB.Ik leg het niet helemaal meer uit; om een lang verhaal kort te maken, ik heb drie jaar gezocht, en dit is het 1e jaar dat het goed gaat. HB is nog steeds ondefineerbaar. Veel weten we, veel ook niet. Feit is, dat eenmaal HB, dan blijft de gevoeligheid ervoor, ongeacht de aanloop reden. Sommoge paarden zijn jaren vrij, en dan keert het terug, sommigen vallen ieder jaar terug. Je moet ze altijd als HB paard blijven behandelen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:54

Citaat:
Dan heb je een DA die helderziend is..

Die wil ik ook! :D :D

witje789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:11

bij mijn verzorgpaardje is nu ook hoefbevangenheid ontdekt
maar een lichte vorm, ze krijgt nu pillen en voorlopig 5 dagen rust dan komt de dierenarts opnieuw en zien we verder :(
hoop dat het snel overgaat want mn vorig verzorgpaardje is naar het slachthuis vanwege HB

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:41

djuulsie schreef:
Ja, juist wel... En als ik hem in beweging hou en hij de afvalstoffen goed kwijt kan, is er weinig tot geen risico!

Ik hoop het voor je. ;)

Witje789 beterschap met je verzorgpaard. :(:)
Laatst bijgewerkt door Marcella op 28-06-11 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:41

Hey, zou iemand me een overzichtje kunnen geven van welke periode's het gevaarlijkst zijn bij HB, en welke weersomstandigheden, maanden.. Ik heb hier al veel gelezen, maar de meningen zijn precies soms verdeeld?Bedankt!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:51

Even een snel vraagje, kom net van kliniek en moet nu gaan werken

Mijn paard(friesje Hilde zie onderschrift) is vorige week met nierfalen in de kliniek opgenomen
Door dit nietfalen zichzeolf vergiftigd en hoefbevangen geraakt, maar ivm de nieren konden ze er niks tegen geven...
Inmiddels wonder boven wonder zijn de nierwaarden goed en is ze al 2 dagen los van het infuus en nu richten ze zich meer op de bevangenheid, als ze stabiel staat en vervoerd kan worden mag ze weer naar huis!
Een wonder op zich!!
(zoek maar op mn brichten voor foto's&het hele verhaal, donderdag kreeg ik nog het advies in te slapen..)

Maar nu het gevaar van de nieren voorbij is, maak ik me toch wat druk om te bevangenheid.
Op de foto's was te zien dat het hoefbeen niet gekanteld of verzakt was, en werd ook niet gedacht dat dit nog zou gebeuren.

Zijn hier paarden die na de bevangenheid weer gewoon gereden worden, en zelfs weer de sport in(Z1 en hoger?)
Als ze dit niet kan hoeft ze niet weg natuurlijk, maar het zou helemaal super zijn als sport dus nog haalbaar is!

Alvast bedankt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:59

Heftig verhaal Renske, fijn dat het nu naar omstandigheden beter gaat. Mijn shet staat nu weer voor de wagen en als haar hoef straks vernieuwd is dan mogen we gewoon weer alles doen.

We zijn trouwens terug uit Roosendaal, hoeven zien er weer netjes uit, dus das goed nieuws :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:01

@renske
Beterschap met je paardje.

Het feit dat er geen kanteling/sincker heeft plaatsgevonden is positief. Maar niet alles zeggend. Ieder geval staat op zich. Het is nu belangrijk dat de acute aanval gestopt wordt. Dan is het afwachten hoe het herstel gaat verlopen.
Natuurlijk ook hoeveel schade je paard intern heeft opgelopen van het nierfalen.

Ja, er zijn hier paarden die weer in de sport lopen na hoefbevangenheid, maar het is niet te vergelijken omdat elk geval op zich staat. Mijn paard heeft een fors gekanteld hoefbeen en loopt ook weer op L niveau dressuur; ze is 21 en met wedstrijdpensioen.

Eerst maar eens proberen je paard stabiel te krijgen en te revalideren. Sport is van latere zorg.

@capopjekop
Fijn dat jullie veilig thuis zijn vanuit Roosendaal. Nog slecht weer gehad onder weg?
Maarten en Antoon tevreden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:10

We hebben wel wat regen en onweer gehad onderweg, maar het viel allemaal mee gelukkig. Maarten heeft niet echt meegekeken, die was met isabella bezig en volgens mij hadden ze het wel druk, stonden heel wat paarden te wachten, waaronder een hengst waar Grietje wel indruk op wilde maken :D Antoon was tevreden over de hoeven, mocht wat hem betreft ook lekker met Grietje blijven mennen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:11

@capopjekop
Fijn nieuws *\o/* dat worden mooie veilige km mennen dan!!
Nu wachten op berichtje van Isapaardje

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:13

Ik blijf het voor de zekerheid nog gewoon rustig aan doen. Gewoon zo nu en dan even 20 minuutjes in de bak aan het werk. Daar doet ze het goed op, dus niks over haasten. Zal zo eens foto's van de voeten uploaden.

Voor:
Afbeelding

Na, ze heeft al lekker gerold en rondgebanjerd door de blub. Dus dat is wat je ziet aan de zijkant en onderkant.
Afbeelding

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:20

capopjekop schreef:
We hebben wel wat regen en onweer gehad onderweg, maar het viel allemaal mee gelukkig. Maarten heeft niet echt meegekeken, die was met isabella bezig en volgens mij hadden ze het wel druk, stonden heel wat paarden te wachten, waaronder een hengst waar Grietje wel indruk op wilde maken :D Antoon was tevreden over de hoeven, mocht wat hem betreft ook lekker met Grietje blijven mennen.

Altijd leuk om een goed bericht te lezen!!

Een vraagje over haar hoefvorm: waarom wordt er een v-tje uit de voorzijde van de hoef gehaald? Is er een reden waarom ze niet rondvijlen of is dat inmiddels niet meer te zien ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:29

Ja ikke was ook met Isabella. Maarten heeft haar onderzocht, hield het toch echt op overbelasting door zere voorhoeven door chronische bevangenheid. Knie ging wel snel op slot, en verder begon hij met termen te gooien richting Ellen die meekeek (acupunturiste en dierenarts) die ik niet kan herhalen omdat ik niet weet hoe ze te schrijven. Kwam neer op een scheve rug door vastzittende linker rugspierstrekker. Osteopathie oid raadde hij mij zeer aan. Ook verdere controle op insuline resistentie, want daar vond hij haar ook wat van weg hebben, maar toen ik het huidige dieet besprak, vond hij ook dat er weinig echt aan te veranderen was als ze IR zou hebben, mogelijk nog wat minder voeren dan ik nu doe. Spieren waren wel erg ondermaats en hij raadde aan om myoplast bij te gaan voeren. Folders waren op, moet ik nog gaan zoeken.
Terwijl wij daar over aan het praten waren, boog Antoon zich over de hoeven. Na afname linker ijzer hoorde ik een 'hé' en werd Maarten geroepen. Er bleek in de linker toon een fistel te zitten. Er kwam bloed en pus uit. Er is wat gepeuterd en geduwd en gekeken door beide heren. Hoewel ze even daar voor niet op de visiteertang van Maarten reageerde, bleek er dus toch wel iets gaande in de zool. Gelijk voetje bekapt en nog mooier, ze ging er ook gelijk goed op staan. Rechts stond ze toen om hoog te houden, volgens Antoon de meest bevangen voet. Maar na afname hoefijzers een tweede verrassing ... nog een fistel, maar nu aan de binnenzijde. Deze was smeriger met wat meer bloed en pus en was wat beter uit te knijpen.
Nadat dat weggehaald was, de röntgenkamer in en Antoon klapte een keer in zijn handen en ze ging zowaar over in draf (wel houterig hoor), maar wel over de stenen dus ... ik was super verbaasd.
Eenmaal met ijzers onder, liep ze naar mijn idee eigenlijk eindelijk voor het eerst serieus veel beter. Ook achter.
Eigenlijk was iedereen verbaasd, behalve Antoon. Die stond er lachend bij alsof hij wilde zeggen, dat heb ik toch maar mooi voor elkaar gekregen. Ik moest nu gaan lopen en heb hem gezegd dat ik de ijzers er onderuit ga lopen. Daar moest ik me aan houden volgens hem :D

Filmpje van eenmaal thuis:
http://www.youtube.com/watch?v=RZGBYfnu9wk

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:36

wuswa schreef:
capopjekop schreef:

Altijd leuk om een goed bericht te lezen!!

Een vraagje over haar hoefvorm: waarom wordt er een v-tje uit de voorzijde van de hoef gehaald? Is er een reden waarom ze niet rondvijlen of is dat inmiddels niet meer te zien ;)

Een vtje waar zie je die?

Isabella deed het echt goed vandaag, ze liep sowieso al een stuk beter dan de eerste keer visdonk. Nadat ze beslagen was ging ze in een groter tempo naar de trailer toe dan dat ze er vanaf liep vanochtend :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:37

Goh.... Ik dacht dat paarden van een hoefzweer echt stokkreupel werden. Wat een bikkel(tje) zeg! Ik vind haar op het filmpje goed lopen hoor.

@capopjekop: uit de toon of lijkt dat maar zo???