Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Klara16 schreef:Ik heb niets tegen de NB-methode op zich. Waar ik het tegen heb is het idee van "iedereen kan bekappen".
Dat is gewoon niet waar. Je kan het zelf nooit beter doen dan een professional, en dat moet je ook niet willen proberen. Als je het geld ervoor niet kan opbrengen moet je geen paard willen.
Klara16 schreef:Ik verdenk jullie er echt niet van dat je achter zulke martelpraktijken staat.
Waar ik het over heb is onkundig inhakken op de hoeven door mensen die daar niet voor opgeleid zijn. Dat richt ook schade aan.
Citaat:Hoefsmid is een vrij beroep... aan beide kanten zullen er rotte appels rondlopen. Dat ontkent niemand.... daar over doorgaan is niet zinvol.
Angela schreef:@ klara16: Of zit jij in je hoofd met Strasser?? Dat is een methode die helemaal los staat van NB en waar het idd vaak zo is dat het paard (veel) slechter loopt na een bekapping. Dit noemen ze dan een medische bekapping, die een (of twee) malig is, en waarin de hoef op een rigoreuze manier wordt gemaakt tot wat het in hun ogen zou moeten zijn.
Ik, en vele NB-ers en TB-ers met mij, zijn het hier helemaal niet mee eens. Het staat dan ook helemaal LOS van BEIDE stromingen.Klara16 schreef:Ik heb niets tegen de NB-methode op zich. Waar ik het tegen heb is het idee van "iedereen kan bekappen".
Dat is gewoon niet waar. Je kan het zelf nooit beter doen dan een professional, en dat moet je ook niet willen proberen. Als je het geld ervoor niet kan opbrengen moet je geen paard willen.
heel irri dat het zo hard gaat nu... maar goed
Bij NB wordt ook niet gezegd dat iedereen kan bekappen. Geprobeert wordt om je te leren (onder begeleiding van een prof.) om de hoeven van je eigen paard bij te houden. Op een gegeven moment kan het ertoe leiden dat je gedurende de tijd prof. wordt in het bijhouden van de hoeven van je EIGEN paard. Van de hoeven van een ander paard weet je echter niets, en daar moet je dan ook niet aan willen beginnen. Daarin ben je dan een absolute amateur...
janderegelaa schreef:En jij beschouwd A&A als proffesionals!? Zij geven die cursussen....
Citaat:A&A is het vooral om de theoretische kennis over te brengen
Angela schreef:janderegelaa schreef:En jij beschouwd A&A als proffesionals!? Zij geven die cursussen....
Geen idee, ik heb ze nooit aan het werk gezien. Ik trek geen conclusies over mensen die ik nauwelijks ken.
Bovendien geven ze idd de cursus, maar zijn ze niet degene die je daarna ook met je eigen paard verder helpen. Dat doet je eigen hoefsmid, of een van de bekende NB-ers (die vaak ook een TB opleiding genoten hebben). Aan A&A is het vooral om de theoretische kennis over te brengen, en iemand te leren met het materiaal om te gaan. En daarvoor hoef je geen prof. bekapper te zijn.
Goof schreef:Citaat:A&A is het vooral om de theoretische kennis over te brengen
Ik vind het bewerken en omvormen van een bokhoef tijdens een cursus niet echt theoretische kennis.....
suleilitha schreef:Hoog tijd dat dit soort cursussen, berust op zelfstudie, een halt wordt toegeroepen. Iemand die cursussen hoefverzorging geeft op basis van zelfstudie, is geen prof maar een soort kwakzalver.
Klara16 schreef:Maar A&A zijn helemaal geen profs!
Als je het naleest op hun site zal je zien dat ze allebei iets anders hebben gestudeerd en dat hun kennis vooral uit boeken over NH komt. Op heel die cursus is dus niemand aanwezig die een gedegen hoefsmederijopleiding gehad heeft. Ook de lesgevers niet.
Dat ze dan ook nog eens proberen om hun werkterrein verder te leggen dan alleen maar de normale paardenhoef is helemaal om te huilen.
janderegelaa schreef:Arabesk zegt anders een vriezer vol paardenvoetjes te hebben. Maken ze daar saté van ofzo? Wel handig, er hoeft niet eens een stokje doorheen...
suleilitha schreef:Mijn hoefsmid zou me beslist niet verder helpen als ik eerst een cursus zou hebben gedaan bij A&A.
janderegelaa schreef:@ Angela: de vergelijking tussen iemand die theorie geeft of praktijk lessen is wel een hele grote. Mijn tandarts haalt toch ook geen blindedarmen weg en zegt "ik kan toch verdoven dus het komt wel goed?" Jij hebt net zo'n plaat voor je kop als A&A en Opala. Edit: vind ik dan.
suleilitha schreef:Om even een vergelijking te trekken, ik ben instructrice en geef les in een bepaalde sport. Daartoe diende ik eerst ook een gedegen opleiding te volgen nádat ik had laten zien dat ik beschikte over voldoende vaardigheden bij het uitoefenen van de sport zelf.
En iemand die zichzelf met zelfstudie heeft leren bekappen kan gewoon les geven aan anderen??? Kom op zeg...
janderegelaa schreef:@Angela, zodra ze je leren hoe je een vijl moet vasthouden geef je dus praktijk en geen theorie....
Klara16 schreef:Angela: die cursus heeft toch de bedoeling mensen te leren hoe ze moeten bekappen of niet? Dat gaat dan toch verder dan theorie?
Zou jij graag je tanden laten doen door iemand die een dag cursus gevolgd heeft bij iemand die een paar boeken gelezen heeft over tandheelkunde? Als jij met je mond open in de stoel gaat zitten voor zo iemand mag je zelf je paard bekappen na zo'n cursus.