[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:44

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:02

Ok mij DA had nog niet eens gesproken over de injectie in het gewricht en de tildrenbehandeling samen. Ik ga ook dat voorstellen, mogelijk is dat idd een goede oplossing.
Grappig dat er zulke grote verschillen in meningen zijn over wat wel of niet goed is.
Ik denk dat we er allemaal beter van worden dat we onze ervaringen en gevallen goed omschrijven en dit aan elkaar laten weten, SUPER topic dus!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:08

Ik heb helaas deze zomer mijn paard van 5 af moeten laten maken vanwege spat. Hij had het eerst rechtsachter en toen heeft ie 2 keer een tildrininfuus gehad en was het helemaal super, maar na 2 maanden begon ie weer te kreupelen, gelijk foto's laten maken en het bleek dat het linksachter ook zat. De kliniek in Emmeloord en onze DA konden niet garanderen dat hij er pijnloos uit zou komen. Ook was deze spat veel agressiever dan rechtsachter, binnen 2 weken kon hij niet meer normaal lopen of staan. Verschrikkelijk

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:15

Storm2006 schreef:
Ok mij DA had nog niet eens gesproken over de injectie in het gewricht en de tildrenbehandeling samen. Ik ga ook dat voorstellen, mogelijk is dat idd een goede oplossing.
Grappig dat er zulke grote verschillen in meningen zijn over wat wel of niet goed is.
Ik denk dat we er allemaal beter van worden dat we onze ervaringen en gevallen goed omschrijven en dit aan elkaar laten weten, SUPER topic dus!

Zeker een supertopic. Ik heb er in het begin zeker heel veel aan gehad.
En wat betreft garanties bij een Tildreninfuus: die zijn er niet, dat is wat ook mijn DA zei. Bij het ene paard slaat het goed aan, bij het andere niet. Het is dus een (dure) gok maar ik wilde persoonlijk alles gedaan hebben wat in mijn macht lag om hem beter te krijgen. En de schade die er zit kan er niet helemaal mee ongedaan worden gemaakt, maar het proces wordt wel tot stilstand gebracht als het aanslaat en als de gewrichtsvloeistof weer goed is en blijft, dan blijft het stabiel.
Ik geef er nu wel uit voorzorg glucosamine bij als supplement. Ook heel goed om de kwaliteit van de gewrichtsvloeistof optimaal te houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:51

Glucosamine geven wij idd ook, en Raimaer doet het er goed op.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:03

@Storm, ik heb Selena wel op spatbeslag staan (ze heeft spat vanaf, even denken hoor, haar 5e jaar). Ook de oplossingsvorm agv een scheef bekken. Ze heeft destijds 2x Tildren gehad. Ze is bijna 9.

Vorig jaar heb ik haar een tijdje van het beslag afgehad, maar dat was geen succes. Inmiddels staat ze dus alweer een tijd op en doet het er goed. Zelfs nu ze al vanaf september niet meer getraind wordt (ben druk aan het verbouwen).

En ook wij zijn door een heel diep dal gegaan, maar er wel weer uitgekomen. Na de spat (eigenlijk tildren Knipoog ) zijn we van L1+0 naar M1+5 in 1,5 gegaan (ik rijd geen indoorwedstrijden). Eigenlijk net zo'n succes story als bij Raimer (Lielle).

Oh ze krijgt geen suplementen oid.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:21

Ha dames, wist niet dat het topic weer actief was. Kreeg geen mailtjes meer in mijn inbox dat er nieuwe berichten waren. Zeker een keer vergeten in te loggen Bloos .

Zit op dit moment een beetje in dubio. Ik overweeg een nieuw baasje te zoeken voor mijn pony. Heb ongeveer 4 maanden geleden weer eens foto's laten maken en daar kwam uit dat het gewricht behoorlijk in beweging is. Het leek erop dat het wel zou vergroeien. Inmiddels sta ik op een nieuwe stal waar ze elke dag in de molen kan. Dus dacht dat die extra beweging haar wel goed zou doen. Na nog geen 1.5 maand goed gelopen te hebben begon ze weer te manken. Wat een teleurstelling was dat zeg... Huilen . Begin er toch zo langzamerhand wel achter te komen dat ik wat meer ambities heb dan alleen maar stap rondjes. Beslissing is nog niet definitief gevallen, want ben nog steeds dol op haar. Twee paardjes zit er om diverse redenen niet in. Wel heel lastig hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:09

moeilijk Pollewops, maar mss dat de stapmolen (op zijn kleien volte) juist niet goed is. Ik weet dat onze merrie altijd slechter uit de molen kwam dan ze erin ging.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:56

Da's zeker een goed punt Lielle. Mij is ook altijd verteld dat het beter is om op het harde te stappen/draven.

@Pollewops; je zegt te overwegen om een nieuw baasje te zoeken. Dan rijst bij mij de vraag wie wil er nou een pony die dit heeft. Voor de sport en mogelijk voor de recreatie is ze niet geschikt. Mogelijk heeft ze een goede afstamming en zou ze voor de fokkerij in gezet kunnen worden?

Ik ben altijd bang dat de nieuwe eigenaren toch weer van alles van zo'n dier vragen, omdat ze haar lichamelijke gebreken onderschatten. Misschien is het ook een overweging om er dan definitief een punt achter te zetten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:11

Dat ben ik helemaal met Alani eens. Ik zou een 'twijfelgeval' nooti verkopen, dan wil ik zelf de zeggenschap houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:17

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:02

Jeetje, wat een reacties hier zeg, fantastisch. Wel ook hele vervelende situaties natuurlijk, maar goed zoals ik al zei, het is alleen maar goed om met elkaar ervaringen te delen.

We zijn vanmorgen naar de kliniek in Bodegraven geweest. De DA raadde ons aan om 1 keer te proberen het gewricht in te spuiten. Als daar geen verbetering door komt, heeft verder behandelen helaas geen enkele zin.
In Bodegraven doen zij bijna niet meer aan de tildrenbehandeling, omdat zij nu uit ervaring weten dat het in de meeste gevallen niet tot nauwelijks werkt en er dus ook echt geen enkele garantie aan zit dat het beter wordt en met name blijft.
(ja het is wat tegenstrijdig mbt sommige van jullie ervaringen, maar goed dit was dus in het geval van Storm)
Hij heeft de foto's dus bekeken en adviseerde dus niet de tildrenbehandeling te doen in het geval van Storm.
Dus als het inspuiten werkt, dan na 6 weken nogmaals en eventueel nogmaals herhalen. Maar zodra dan de verbetering stopt, heeft niets dus meer zin.
Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat we hem in ieder geval een keer laten inspuiten om hem alle kansen te bieden.
Weet iemand toevallig ook hoeveel zo'n inspuiting kost?

@pollewops: ik zou hem ook niet verkopen of weggeven, je weet nooit wat iemand ermee van plan is, doorverkopen aan een handelaar die hem vervolgens inspuit met troep zodat niemand er wat van merkt de eerste 2 maanden? Je kan het echt niet tegenhouden dat iemand zoiets doet, want dan is jouw paardje niet meer van jou.
Voor mij staat het belang van het paard voorop, als dat betekent dat hij beter een spuitje kan krijgen, dan kun je dat beter doen vind ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:05

Joh, dat is eigenlijk niet het nieuws waar je op zit te wachten. Ik snap dat je idd gaat inspuiten, als het hyaluron/adequan is (daarvan verbetert het gewrichtsvocht en remt het de ontsteking) moet je aan ik meen zo'n 150 euro denken. Ik blijf verbaasd over hun Tildren ervaringen, mss dat het voor de woekerende variant niet effectief is, dat zou ik nog wel kunnen begrijpen. Sterkte!

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:11

Nee niet echt goed nieuws nee. Moet idd een gewrichtsinspuiting zijn die de ontsteking afremt en die de gewrichts-smeer bevordert.
150 euro is nog wel te overzien, die kans pakken we zeker!
Ja het had te maken met de plek en de grootte van de botoplossing, waardoor de tildren geen uitwerking zou hebben.
Ik begrijp dat Tildren in het beginstadium wel goed kan werken, maar in een verder gevorderd stadium dus veel minder tot niet.

Bedankt in elk geval!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:32

Storm2006 schreef:
Nee niet echt goed nieuws nee. Moet idd een gewrichtsinspuiting zijn die de ontsteking afremt en die de gewrichts-smeer bevordert.
150 euro is nog wel te overzien, die kans pakken we zeker!
Ja het had te maken met de plek en de grootte van de botoplossing, waardoor de tildren geen uitwerking zou hebben.
Ik begrijp dat Tildren in het beginstadium wel goed kan werken, maar in een verder gevorderd stadium dus veel minder tot niet.

Bedankt in elk geval!

Storm, daar zijn de meningen van de artsen heel verschillend over. Selena had ook de oplossingsvariant en juist daar was Tildren heel goed voor. In Duitsland is het al zeker 10 jaar op de markt en in Nederland zo'n jaar of 7. Ze zeiden destijds tegen mij dat er een slagingspercentage was van 75 tot 90%.

Wat was hun alternatief (buiten de inspuiting om).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:13

Bij onze Victor was de botoplossende vorm van spat idd nog in een beginstadium. Daarom raadde onze DA ook aan om die Tildren te doen. Omdat het niet zo is dat met Tildren de schade volledig hersteld kan worden maar wel het proces tot staan gebracht kan worden. Hij gaf ook aan dat we, als we Tildren te duur vonden, alleen die inspuiting in het gewricht konden doen, maar dat de kans op herhaling van die spuit binnen 3 maanden zeker aanwezig was. Was idd ook voor de verbetering van de gewrichtsvloeistof en tegen de ontsteking. Maar omdat de spat in beginstadium was en het paard nog zo jong, hebben we een combinatie van beide gedaan. Die inspuiting was idd iets tussen de 100 en 150 euro.

Wat mij opviel na die inspuiting was dat ie met draven opeens veel beter zijn benen ook optilde, ik had hem nog nooit zo zien draven. Na een maand of twee werd dat wel minder maar hij bleef wel regelmatig. Ik ben toen glucosamine gaan voeren en het lijkt erop dat dat meer elastische weer terug aan het komen is. Jammergenoeg kan ik het zelf niet voelen omdat ik op het moment met een gebroken vinger en kraakbeenontsteking zit en dus helaas niet kan rijden. Dat kwam echt op een slecht moment want hij begon net weer lekker te lopen en spieren te krijgen. Hij moet het nu dus doen met training aan de pessoa. Niet aan de longe overigens want ik wil hem niet teveel belasten op een kleine volte. Hij moet eerst vanachter maar eens wat sterker worden.

En idd wat Alani ook al zei: veel op het harde. Daar komen die spatijzers ook tot hun recht. Die doen hun werk in een zandbak veel minder natuurlijk.

Storm, ik hoop voor je paard en jou dat die inspuitingen ook op langere termijn hun werk blijven doen maar je zult ons vast wel op de hoogte houden Knipoog

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:41

Bij Tildren weet je nooit of het werkt, zowel in het begin of bij langere tijd last. Ik kreeg toendertijd 3 keuzes: 1) Inspuiten met pijnstillers die om de zoveel maanden herhaalt moesten worden 2) opereren, wat hij echter afraadde ivm de zwaarte van de operatie en de nasleep of 3) een infuus. Ik ben toen voor het infuuus gegaan onder het mom "baat het niet dan schaadt het niet". Erger kon het toch niet worden en hij had er blijkbaar al langere tijd last van (zelf nooit niets van gemerkt, dat arme beest...)
Het is idd een financieel risico wat je neemt omdat het geen garaties geeft. Maar welke behandeling geeft dat wel?

Ik zou ook niet de zeggenschap van Beauty weggeven als de behandelingen niet aan hadden geslagen. Afhankelijk van de pijn had ik in de buurt een weilandje gezocht waar hij 12 maanden per jaar op kon of hem in laten slapen.
Het verschilt ook natuurlijk nog of het een merrie of een ruin is. Vaak hoor je ook dat ze een merrie laten dekken en dan op het land zetten tot het veulen er is, om daarna te kijken hoe het gaat.

Beauty staat wel op spat beslag, ook op aanraden van de DA. Net voordat dit allemaal begon had ik hem juist van de ijzers gehaald omdat ik was gestopt met wedstrijden.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:58

He idee achter de stapmolen is juist dat ze meer beweging krijgt. Ze kan bij ons op stal niet de hele dag naar buiten en is in de stapmolen een extraatje. En het gekke is dat ze in stap 99% van de tijd goed loopt en zelfs heel ruim over stapt. Dus denk niet dat ze daar slechter van wordt. Bodem is goed stevig dus het is ook niet te zwaar.

Alani, op je vraag wie er dan zo'n pony zou willen heb ik geen antwoord. Mss iemand die een maatje zoekt voor zijn paard of alleen lekkere stap ritjes buiten wil maken. Want dat gaat nog prima. Ze heeft een goede conditie en is nog heel vrolijk en opgewekt.

Een spuitje geven is dan ook zeker geen optie. Daar is ze nog veel te levendig voor en kan je nog best wat met haar. Op sommige dagen zoals afgelopen week weer, dan loopt ze gewoon goed en kan je best lekker rijden. Jammer genoeg heb ik geen papieren bij haar anders zou ze idd als fokmerrie heel geschikt zijn. Al zeg ik het zelf ze is heel mooi (beetje kruising arabier/welsh) ontzettend lief en zorgzaam. Heb een veulen van haar gehad. Maar zoals ik al zei heb nog geen beslissing gemaakt. En natuurlijk zou ik haar nooit zomaar aan een handelaar mee geven. Dat nooit! Uiteraard zou ik een nieuw baasje met heel veel zorg zoeken.

Dames geven jullie je paarden eigenlijk voedingssupplementen hier voor. En zo ja wat dan. Ik heb het een tijdje geprobeerd met superflex 5 star en glucosamine. Had niet het idee dat het echt super werkte.

Storm, succes met de inspuitingen. Hopenlijk heeft dit het gewenste effect, want dat is best heftig nieuws wat je gekregen hebt. Misschien niet iets waar je nog over wilt nadenken, maar dat heb je vast al wel gedaan. Wat ga je doen als het niet dus danig opknapt?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:14

Ik heb even niet naar het topic gekeken en heb nu heel wat bij te lezen zeg

pollewops Ik zou dan ook een tehuis zoeken met waar hij als weidemaatje kan staan, en soms bereden kan worden (recreatief).
Dat is het eerste waar ik aan denk zo.

Lielle Fijn zeg dat je springwedstrijd zo goed is gegaan echt super!

Storm2006 Dat is geen fijn nieuws, maar ik zou het toch proberen om hem ook in laten spuiten.
Iemand bij ons op stal heeft dit ook bij een paard laten doen en het werkt aardig (deze heeft haar paard wel 2 x in laten spuiten).

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:07

@Pollewops: Ik begrijp je heel goed. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje met Twister, zoals in de eerdere berichten staat. Gelukkig was ik destijds in de financiele situatie om er wel een paard bij te kopen waar ik meer mee kon doen. Alleen gaat die situatie binnenkort veranderen en dan wordt 2 paarden op en pensionstal wel duur. Vandaar dat ik aan de hengstenwei dacht. Misschien kan je gewoon is rondkijken of er een goed plekje voor je merrie is. Dan kan je altijd nog beslissen. Ik ben bang dat er weinig goede adressen zijn. Ik heb ze nog niet gevonden. Maar iemand die ik ken heeft wel haar paard naar een boerderij kunnen brengen, waar hij het heerlijk heeft.

@Storm: Ik wist niet dat Tildren niet meer helpt in een vergevorderd stadium. Om nu een 3e oppinion te vragen gaat ook wat ver he. Maar misschien helpt het inspuiten bij je paard gewoon wel! Al heeft het bij de mijne onvoldoende geholpen. Althans onvoldoende om fanatiek te rijden, maar wel voldoende om hem pijnvrij op de wei te zetten Pling

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:58

pollewops schreef:
Dames geven jullie je paarden eigenlijk voedingssupplementen hier voor. En zo ja wat dan. Ik heb het een tijdje geprobeerd met superflex 5 star en glucosamine. Had niet het idee dat het echt super werkte.

Evita krijgt Glucosamine complex van de groene os, komt bij haar als beste uit de test Haha! Ik heb een keer Radical van de veearts meegekregen en heb een keer glucosamine voor mensen geprobeerd, maar daarmee ging het een stuk minder.

De veearts zei bij mij dat Tildren wel zin heeft bij de botoplossende variant, maar meestal niet bij de botwoekeringsvariant.. Bij mijn pony heeft vooral de hoefsmid heel veel goeds gedaan! Ze staat niet op spatbeslag, maar is gewoon op ijzers langzaamaan wat meer binnendoor gezet. We hadden tildren nog achter de hand, maar het bleek niet eens nodig... Evita loopt inmiddels weer zuiver, terwijl ze behoorlijk kreupel was. Helaas zijn we nooit aan opbouwen toegekomen. Toen het met haar spat beter ging kreeg ze een scheur in haar pijpbeen. Dat is ook goed genezen, maar we zijn nu weer in het volgende beland, ze wordt namelijk verdacht van de ziekte van Cushing. Verdrietig Ongelooflijk hoe ze 7 jaar lang nooit een veearts nodig heeft gehad, nu gaat het aan 1 stuk door!

Pollewops, lijkt me een moeilijke beslissing.. Als je iemand kan vinden die haar een goed tehuis kan bieden zou ik die kans grijpen, maar helaas zijn zulke plekjes zeldzaam. Jammer dat ze geen papieren heeft inderdaad.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:34

Jennyxx, balen dat je nu uiteindelijk ook voor deze beslissing staat. Jij had toen toch een goed aanbieding van een soort kinderboerderij. Wel moeilijk hoor. Heb het ook nog niet op internet gezet. Die stap is nog even te groot, maar overweeg het serieus.

Ireetjuh, jij hebt ook geen mazzel he. Maar je hebt gelijk, als ze eenmaal wat hebben... Boos!

En natuurlijk worden de aanbieders eerst helemaal gescreend Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:34

pollewops schreef:
Jennyxx, balen dat je nu uiteindelijk ook voor deze beslissing staat. Jij had toen toch een goed aanbieding van een soort kinderboerderij. Wel moeilijk hoor. Heb het ook nog niet op internet gezet. Die stap is nog even te groot, maar overweeg het serieus.
En natuurlijk worden de aanbieders eerst helemaal gescreend Knipoog

De kinderboerderij ging helaas niet door. Het weiland was erg klein en heel schuin. Bovendien past Twister niet in hun Shetlander-schuilstal Clown

Zelf heb ik Twis nooit op internet durven zetten. Toch bang dat er gehaaide mensen op af komen. Ik heb alleen hier op bokt gekeken of iemand een gezelschapspony zocht en zelf een keer een topic geopend. De plekken zijn helaas erg schaars..

Wel mag Twister op een hengstenwei voor weinig. Maar ik twijfel nog steeds Bloos Hij loopt nu namelijk redelijk goed en is gek op aandacht. Misschien dat ik eerst probeer een betalende bijrijder te zoeken die niet te fanatiek rijdt. En dan kijken of Twis goed blijft. Zo kan ik hem nl wel elke dag in de gaten houden..

Lastig hè.. Ach gut

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:46

Met internet bedoelde ik eigenlijk ook hier op bokt Clown . Zou al heel blij zijn denk ik met zo'n oplossing als een hengstenwei. Maar het is idd lastig. Aan de ene kant wil ik haar niet kwijt aan de andere kant wil ik heel graag fanatiek rijden... .

Maar jou paardjes stonden toch gezellig samen op een landje?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:06

pollewops schreef:
Maar jou paardjes stonden toch gezellig samen op een landje?

Mijn pony's staan inderdaad heel gezellig overdag samen op het land. Ze kunnen bij ons helaas niet 24/7 buiten, omdat er geen schuilstal is. Dus staan ze snachts op stal en dat maakt de kosten vrij hoog. Hetgeen voor mij een probleem is/wordt... En bovendien staat Twister eigenlijk in een te kleine stal. En hij is wel verliefd op mijn merrie (en andersom Haha! ), maar ze spelen haast niet samen. En dat heeft Twis eigenlijk wel nodig. Als hij wat meer zou kunnen doen, dan zal hij dat wel wat minder missen. Maar een betalende bijrijder vinden schijnt ook niet zo makkelijk te zijn... Het liefst wil ik ook een bekende, zodat ik weet dat ze niet te lang rijdt (als dat uberhaupt kan) en lief is..