[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:27

Ik zag hem in de nieuwe folder die ik vorig weekend meenam toen ik daar wat kocht. Hij staat inderdaad niet op hun internetshop. Maar het is vermoed ik wel de liksteen die je bedoeld, gezien de info die ik erover vond op onderstaande site:
http://www.vanbenthemminerals.nl/nederl ... shield.php

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:19

voordat ik toch 38 euries uitgeef aan een liksteen moet er eerst Gekke Gerritje op m'n voorhoofd geschreven staan Haha!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 12:07

hoe krijgen paarden eigenlijk hoefbevangen heid?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:39

ponymoenira schreef:
hoe krijgen paarden eigenlijk hoefbevangen heid?

Dat staat zeer uitgebreid uitgelegd op pagina 1 van dit topic.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:06

Update Image
Er is zoveel gebeurd de laatste dagen. Image is sinds 18.8.07 gediagnosticeerd met hoefbevangenheid. En ze heeft goede dagen en slechte dagen. Op 28.8 werd geconstateerd met foto's dat haar hoefbeen gekanteld was. Van alles geprobeerd: alleen hooi, magnesiumchelaat, omgekeerde ijzers, geen ijzers, gipsvoet, rust, buiten in het zand stappen, nat zand, koelen, etc. etc. Woensdag heb ik opnieuw foto's laten maken door de Kliniek, mobiel thuis.

Diagnose was slecht: een ontstoken hoefbeen, gekanteld, drukkend op de bolle zool. Advies: laten inslapen, te pijnlijk en weinig vooruitzichten op herstel. Voetje toch in het gips laten zetten, omdat ik een paar dagen nodig had om een beslissing te nemen.

Donderdag liep ze redelijk goed met haar gipsenvoet, ze eet goed en wil graag iedere morgen de bak in naar buiten, zodat ik een paar dagen respijt had. De foto's voorgelegd aan de heer Nassau van Hoofcare. En hij bevestigde de diagnose, maar hij wilde er voor gaan (afhankelijk van wat hij aantrof als hij de hoef open zou maken) samen met Kliniek Visdonk in Roosendaal.

Twijfel, twijfel, twijfel. Doe ik dit mijn paard nog aan, 1,5 u op de wagen en ik ken deze mensen niet. Het moet wel fair blijven voor Image. Maar thuis laten staan, zou uiteindelijk inslapen betekenen. Samen besloten haar een kans te geven, ook omdat ze zelf ondanks de pijn elke dag naar buiten wil.

Gisteren is Image behandeld en in lekentaal (niet gehinderd door enige vorm van medische kennis) : de hoef is geopend, alle ontstekingen weggeschraapt, hoefbeen schoongeschraapt, speciaal beslag eronder en hoef in het verband.
Ik ben al zo blij dat ze er voor willen gaan met ons en nu is het afwachten. Verwachting is dat ze over 3 weken naar huis mag, als er geen complicaties optreden.

Nu zij alles schoon hebben gemaakt, is het aan het lichaam van Image om te herstellen. En ze is sterk en heeft in al die maanden niet op willen geven. Dus wij ook niet.

wordt vervolgd

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:14

Pfieuw wat een verhaal. Ben er even stil van. Dat ze zelf wil blijven leven is inderdaad een heel goed teken.
Heel veel sterkte en vooral veel beterschap toegewenst voor Image.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:58

Jeetje Janouk, wat een tegenslag Ach gut
Ik duim voor jou en Image dat het weer helemaal goedkomt.
Veel sterkte, dit moet een rotperiode voor je zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:08

Jeetje, wat een verhaal. Ik wens jou en je paard heel veel sterkte.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:37

He janouk,wij hebben al contact gehad via pb maar wil je toch sterkte wensen bij het herstel.
Je pardje is een taaie zoals de mijne,ze komt er wel.
Je weet dat ik met je meehuil en met je meeduim dus het moet goedkomen.Het is ook niet niks wat je paardje heeft moeten doorstaan.
Heel veel succes bij het herstel en zet hem op dames.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:56

He Janouk, wat een verhaal! Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je paardje hier goed door heen komt!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:18

Jeetje Janouk wat erg zeg!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:54

Janouk; eerder schreef je dat er een fikse hoefzweer bij de hoefballen zat. Heeft deze er nog iets mee te maken dat het hoefbeen ontstoken is geraakt?
Of is het een en/en verhaal bij Image?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:26

Mooi besluit dat je haar toch die kans nog geeft, dan heb je er iig alles aangedaan mocht het niet helpen. Maar ik ga hard duimen dat het goed gaat komen met je paardje, veel sterkte!

Bij die van mij is de hoef herstelt voor zover mogelijk is. De smid kon niks meer aan de hoef zien dat ze bevangenheid heeft gehad, dus dat vond ik erg fijn om te horen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:06

@ Isapaardje
Weet je, ik ben eigenlijk nu wel opgelucht. Want al die tijd heb ik getwijfeld aan de diagnose Hoefbevangen. Het is nog niet zeker dat ze niet licht ook hoefbevangen is. In ieder geval is er veel meer aan de hand. De puzzel valt nu eindelijk in elkaar toen ik de heer Nassau zijn diagnose hoorde stellen. Ik deed alles wat ze zeiden en toch knapte Image niet op. Er moest meer aan de hand zijn. Telkens ontstekingen, zweren, etc. Heel wisselend beeld: soms redelijk lopend, soms achteroverhangend van de pijn.

Het is naar mijn idee een kip en het ei verhaal: is Image hoefbevangen geraakt, zijn lamellen ontstoken en is daardoor het hoefbeen losgeraakt en gekanteld. Of is het hoefbeen ontstoken, heeft daarna de lamellen aangetast en is toen losgeraakt en gekanteld.
Het resultaat is hetzelfde: het hoefbeen is gekanteld en drukt op de zool en hier en daar de nodige ontstekingen.

Ik heb vanmorgen contact gehad met de kliniek en ze maakt het redelijk. Ze eet en drinkt goed, geen koorts, en belast in rust af en toe het been. Alleen bij het lopen over de stenen is ze pijnlijk, maar dat is volgens verwachting. Morgen is de verbandwissel en dan weten we hoe het er dan uitziet.

volgens mij is ongeveer dit bij Image uitgevoerd; http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... titis.html
let op: het zijn geen gezellige foto's, maar als Image haar hoef er zo weer uit mag zien over 5 maanden, daar teken ik voor.
Ik heb er vertrouwen in en de kliniek en hoefsmid zijn tevreden, dus voorlopig goed nieuws.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:29

Wat een operatie!!!
Hartstikke fijn dat het momenteel redelijk met haar gaat.

Ik weet zeker dat iedereen hier heel hard voor je paardje aan het duimen is.

Ik kan alleen maar heel erg dankbaar zijn dat het met Indiana zo ontzettend goed gaat. Dat wens ik julle allemaal toe.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:49

dynamiek schreef:
Sinds gisteren staat dynamiek zonder kit Nagelbijten / Gniffelen nog wel met een lerenzooltje mijn smid heeft het zo gemaakt dat het een hoefvorm is zodat ik haar rotstraal nu kan behandelen, kit doet geen goed voor pootjes heb gelijk rotstraal, nu kan het weer lekker luchten en ik kan het goed behandelen, nu maar hopen dat ze goed blijft lopen zonder kit.

Hoe gaat het nu met Dynamiek? Al verbetering?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:15

ook mijn paard is hoefbevangen.

De Da die ik eerst had zei dat het met een dieet wel te genezen was, maar het duurde mij te lang. ben naar een andere DA toe gegaan, en heb foto`s laten maken. Blijkt mijn paard (2,5 jaar) aan beide voor voeten een sincker te hebben. De hoefsmit heeft speciaal beslag er onder gezet en hij heeft pijnstillers en bloedverdunners gehad. je zag gelijk resultaat hij voelde zich beter en liep ook beter. Nu is hij al weer een tijdje van de medicijnen af, maar hij gaat niet meer vooruit. hij voelt zich nog steeds goed, heeft geen koorts meer enz.

Maar hij loopt nu al weken op rechte stukken goed en in de bochten loopt hij nog steeds kreupel. Ik vraag mij af hoe lang het gaat duren voor dat hij weer goed loopt. Maar ben ook heel erg bang dat bij voor altijd blijft lopen zo als hij nu loopt, en hij is nog zo jong.

Wat is jullie ervaring hoe lang het duurd en of het nog goed komt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:22

claubrink, is je paard dan ook anders op zn voeten gezet? ik bedoel, in een andere stand? Anders blijft dat hoefbeen toch gezakt in de hoef zitten?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:41

een sincker is niet meer terug te draaien. hij heeft ijzers met een opzetje en een zooltje daaronder zit een soort silicone. dit moet de druk van zijn tenen afhalen, en het silicone moet tegen druk geven, tegen het zakkende hoefbeen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:15

Ik kan niet precies uit je verhaal opmaken hoelang geleden je paard bevangen is geweest maar gezien de sincker zou ik er maar van uit gaan dat het toch snel een paar maanden duurt voordat je paard weer rad loopt. Op zich positief dat hij op de rechte stukken alweer goed loopt, maar door eenzijdige belasting (wat je hebt in een wending) wordt de binnenvoet meer belast en waarschijnlijk heeft dat nog wat langer nodig voordat alle pijn uit de voeten is verdwenen.

Wel vervelend, zo'n jong beest en nu al 2 sickers Ach gut

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:35

Kymalin schreef:
Ik kan niet precies uit je verhaal opmaken hoelang geleden je paard bevangen is geweest maar gezien de sincker zou ik er maar van uit gaan dat het toch snel een paar maanden duurt voordat je paard weer rad loopt. Op zich positief dat hij op de rechte stukken alweer goed loopt, maar door eenzijdige belasting (wat je hebt in een wending) wordt de binnenvoet meer belast en waarschijnlijk heeft dat nog wat langer nodig voordat alle pijn uit de voeten is verdwenen.

Wel vervelend, zo'n jong beest en nu al 2 sickers Ach gut

hij is al 3,5 maanden kreupel, het duurde wat lang voordat de diagnose hoefbevangenheid gesteld werd omdat hij niet de specifieke stand had, hij heeft al 6 weken bloedverdunners gehad. Heb net de DA nog even gesproken en die vind dat we nog maar eens 4 weken aan de bloedverdunners moeten, en als er dan nog geen verbetering is nog maar een keer op de foto. ik vraag me alleen af in hoe verre het nut heeft om nog een keer foto`s te laten maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:36

claubrink schreef:
een sincker is niet meer terug te draaien. hij heeft ijzers met een opzetje en een zooltje daaronder zit een soort silicone. dit moet de druk van zijn tenen afhalen, en het silicone moet tegen druk geven, tegen het zakkende hoefbeen

Daar zijn de meningen over verdeeld, vandaar dat ik het vroeg. Bloos
Misschien lager op de hielen zetten waardoor het hoefbeen meer horizontaal komt te liggen?
(maar goed, ik ben geen expert)

Op deze site staan ook voorbeelden, ook van een sincker, erg interessant, en met rontgenfoto's
http://www.hoofrehab.com/rehabilitations1.htm

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:57

Een pony van onze stichting had een paar jaar geleden naast 2 sinkers aan beide voorhoeven, ook zichtbaar een hoedenrand aan het hoefbeen. Twee dingen die niet "zomaar" op te lossen zijn omdat het een vergroeiing aan het hoefbeen is. Het heeft lang geduurd eer ze de ergste pijn kwijt was. Nog langer eer de hoeven weer wat normale vorm begon te krijgen. Maar ze kon er wel al mee lopen, zeker op rechte stukken. Het is geen wedstrijdpony, dus echt in draf bochtje om hoefde ze toch niet.
Ze is licht gebruikt voor aangespannen werk, soms een kindje op haar rug. En nu wordt ze weer normaal getraind. Wordt ook weer ingespannen en loopt zelfs op blote voeten weer goed over iedere bodem heen. Niemand die ziet dat ze 2 jaar geleden zo vreselijk ziek is geweest.
wel blijft ze gevoelig voor "verkeerd" voedsel, wat zich de laatste tijd vnl. uit met koliekverschijnselen.

Mijn eigen pony is in maart bevangen geraakt, in april en mei was er weinig verbetering, in juni kreeg ze 2 hoefzweren voor en vermoedelijk een peesontsteking erbij. Nu, november, loopt ze goed over iedere bodem; ook in draf. Zelfs een grote volte gaat nog wel, maar een kleine volte of een bocht kan ze niet zonder te kreupelen. Waar het probleem precies zit is nog niet duidelijk. Maar aangezien het slechte stuk van de hoef pas op de helft is uitgegroeid, wachten we dat eerst even af (er zitten nu veel scheuren in en de zool is nog niet zoals het zijn moet). Een compleet nieuwe hoef heeft 9 tot 12 maanden nodig om aan te groeien.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:16

Kymalin schreef:
dynamiek schreef:
Sinds gisteren staat dynamiek zonder kit Nagelbijten / Gniffelen nog wel met een lerenzooltje mijn smid heeft het zo gemaakt dat het een hoefvorm is zodat ik haar rotstraal nu kan behandelen, kit doet geen goed voor pootjes heb gelijk rotstraal, nu kan het weer lekker luchten en ik kan het goed behandelen, nu maar hopen dat ze goed blijft lopen zonder kit.

Hoe gaat het nu met Dynamiek? Al verbetering?

Ja ze loopt goed erop, ik zit alleen al 1,5 week te tubben met dynamiek dan staat ze weer nat op stal dan weer droog dan weer nat, ik heb maandagavond de da erbij gehaalt en ze heeft parafine gehad en ik heb gelijk maar bloed laten trekken, uitslag ervan was goed, ik vind dat ze nog niet oke is, gistermiddag stond ze weer nat op stal, terwijl het koel is op stal, ik zit een beetje met mijn handen in het haar, wat het nu precies wel is Bloos

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:46

Goed nieuws vandaag over Image
Ze is zaterdag geopereerd aan haar hoef en vandaag is het verband eraf gehaald. De wond is schoon en rustig en het belangrijkste; het meisje loopt.
Deze goede dag hebben wij alvast.