Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:56

ik zit trouwens met je mee te lezen, even ter info, zodat je niet het idee hebt dat je hier alleen maar in jezelf zit te praten Knipoog

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:38

Hoe doe je die oefeningen aan de hand voor de lengte buiging?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:23

oh gelukkig arabesk Haha! .

-door oefeningen in lengtebuiging, moet die lengte(rug/nek) spier zo lenig worden dat zij hem als het ware niet makkelijk meer omhoog kan houden. Dit is dus de gedachte erachter.

Ik doe deze oefening door haar aan de hand te laten lopen op voltes en met schoudervoor met haar hoofd naar beneden. Ik geef dus steeds met lichte druk aanwijzing om te zakken. DE eerste 10 minuten is even tegenspartelen, want zij wil haar hoofd het liefst omhoog. Maar na die10 minuten heeft ze het door en hoef ik alleen maar te corrigeren. ( Ik wil er nog bijzeggen , dat ik geen kaptoom heb, ik heb deze oefeningen in het begin met het hoofstel gedaan en daan met de teugels haar omlaag gevraagd. Helaas lukte me dit totaal niet. Instructrise vertelde toen; het paard bij de neusriem van het hoofstel te nemen en daar lichte druk op naar beneden toe te geven. Nu lukte het wel Knipoog )

-Onder het zadel zou dit betekenen dat ze gewoon met lange hals moet lopen, ontspannen over de rug dus. Helaas is dit helemaal moeilijk, daar ze een sterre kijker is en dus het liefst met haar kopje omhoog loopt.
Laatst bijgewerkt door santos op 16-09-08 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 23:25

wellicht is het ook interessant om eens slow motion opnames te maken van HKO paarden bedenk ik me net

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:39

Arabesk schreef:
wellicht is het ook interessant om eens slow motion opnames te maken van HKO paarden bedenk ik me net

Ik kan me herinneren dat ik die wel eens ergens op internet tegen gekomen ben.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:26

@Santos: bedankt voor je informatie

@Arabesk: Wat denk je te zien dan in slomotion?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:41

cynthiar schreef:
@Santos: bedankt voor je informatie

@Arabesk: Wat denk je te zien dan in slomotion?

je kunt dan zien of een paard op zijn toon of op zijn hielen landt bijvoorbeeld

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 23:41

slow motion opnames zijn altijd interressant om te bekijken. Zijn die ergens te vinden, al??

Vraag me wel af of je in een bak, wel goed de landing op toon of hielen zou kunnen zien??

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:39

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:22

Ik heb daar regelmatig naar gekeken bij mijn paard maar die land keurig op achterkant van zijn hoef. Ik zag vd week een paard die heel erg duidelijk op de buiten zijkant van zijn hoef land. Heel raar gezicht.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:21

jammer, zulke korte filmpjes. Maar wat lijkt dat been een klap te krijgen zeg, bij de landing Bloos

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:45

Achteraf de lengte buiging niet goed overgebracht Bloos Bloos Bloos .

Heb de dvd van marijke de jong weer eens uitgebreid bekeken en beluisterd en zij zegt, dat met de lengte buiging die ik beschijf ook het stretsen van de li en re kant hoort. Was dus niet volledig. Bloos Bloos

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:32

hmm eerlijk gezegd heb ik nog niet gelet op welk deel van de hoef onze HKO paard land nu en ervoor... Jammer want 'k wil eigenlijk wel eens weten of er verschil is dmv het natuurlijk bekappen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:53

We liggen een beetje stil op dit moment.

Tess gaat nog steeds redelijk goed met de training. loopt nog steeds niet onregelmatig oid. Ik rijd nu nog steeds boomloos, omdat dat beter zou zijn voor haar rug, maar 8 oktober word er een wintec zadel aangepast, dan hoop ik weer eens een buiten ritje te maken. Dit durf ik niet goed op dit boomloos, want je zit er k............op. Huilen

krassekraats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:45

Ik wil hier ook graag mijn verhaal doen en enkele vragen stellen.
Afgelopen maart is bij mijn 20 jarige merrie HKO fase 3 vastgesteld (beide voorbenen), daarbij heeft ze slechte pezen met littekenweefsel (oude blessures) en broze sesambeentjes. Huilen
Ik heb haar nu 13 jaar en nog nooit kreupel geweest en zo ineens was ze stokkreupel, ironisch genoeg nadat ik met rechtrichten aan de hand was begonnen. Degene waar ik les van had raadde me aan om haar op Cytek ijzers te laten zetten. De dierenarts vond dit onzin, ze moest het reguliere beslag voor HKO en op rust, als ze niet meer kreupel was mocht ik weer rijden maar dan alleen puur recreatief, het liefst buiten op de rechte lijnen. Ze mocht beslist geen M/Z oefeningen meer doen.
Ik heb toch besloten om haar op die Cytek ijzers te zetten, zo van ik zie het wel. Toen ik dat gedaan had zag ik in ene op internet allemaal nare dingen over die ijzers en ben erg geschrokken. Ik heb toen rondvraag gedaan en hoorde dus evenveel goede als slechte dingen erover. Ook heb ik er nog eens goed met de nieuwe hoefsmid(se) over gepraat en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat ik het aankijk hoe mijn paard erop reageert. Tot nu toe is dat goed want ze is niet meer kreupel en ik ben weer een beetje voorzichtig aan het rijden.
Zijn er meer mensen met goede/slechte ervaringen met deze ijzers?
Voor mij is het niet duidelijk of ik nu verder moet gaan met dat rechtrichten aan de hand aangezien je dan toch ook zeg maar schouderbinnenwaarts, travers enzo doet? De dierenarts zegt van niet, mensen van de klassieke rijkunst zeggen van wel. Verward Tis allemaal een beetje nieuw voor me dus reacties zijn zeer welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:49

Belangrijk is dat je begeleiding krijgt van iemand die je kan helpen je paard goed recht en op eigen benen te laten lopen, of je dat nu erop of ernaast doet.
Cytekbeslag vind ik echt 10x niks... Verder hou ik mn mond maar over Cytek beslag... Lips are sealed Ik raad je aan een goede gediplomeerde hoefsmid te zoeken en samen te kijken waar je paard het t beste op doet... Mijn merrie loopt inmiddels al weer 4 jaar helemaal goed op breakoverbeslag!

krassekraats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:08

Dank je wel voor je snelle reactie! Oei dus jij bent ook niet te spreken over Cytek, maar waarom loopt ze dan toch goed nu? Ik had ook al gelezen over dat breakoverijzer maar volgens mij zei mijn hoefsmid dat de werking ongeveer hetzelfde is. Verder zeg ik maar niets over wat ik daar over te horen kreeg. Ik vind dit allemaal zo moeilijk, wie moet je nou geloven No Cheer Ik zou dan ook moeten uitzoeken of er een hoefsmid hier in de buurt is die ze gebruikt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:11

Er zijn zo ontzettend veel verschillende meningen over hoefbeslag bij HKO (zelfs over wel of niet beslaan), ik denk dat je zelf moet kijken naar waar jouw paard het goed mee doet. Er is niet maar 1 waarheid....

Verder zou ik niet verder gaan met schouderbinnenwaarts en travers enzo omdat dat de voeten extra belast, maar ik denk dat je ook wat dat betreft gewoon heel goed zelf naar je paard moet kijken.

krassekraats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:26

Ja daarom heb ik er in principe ook voor gekozen om te zien hoe zij er op reageert.
Maar het is een paardje met zo'n gouden karakter, doet ondanks alles de dingen nog zo braaf, ik zou het vreselijk vinden om haar te kort of pijn te doen door mijn onwetendheid. Met rijden ook als ik per ongeluk me been ietsje verleg is zij al weer allerlei oefeningen aan het doen, ik ben het ook zo gewend Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:35

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:38

Ik ken dat beslag niet.

Mijn fjord staat sinds januari 2007 op Equi Liberium het het gaat nog steeds super met hem. Misschien is dat ijzer wat?

krassekraats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:46

Ik ken dat beslag niet wat is dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:47

Dat is ook een soort breakover ijzer. Heb het ook gezien. Het ijzer is alleen een stuk dikker en heeft een veel mindere opzet dan echt breakover beslag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:54

Als je de link van Arabesk bekijkt, kun je zien wat het is en hoef je dat niet te vragen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:04

Goof schreef:
Als je de link van Arabesk bekijkt, kun je zien wat het is en hoef je dat niet te vragen Knipoog

De link van Arabesk geeft het Cytek beslag. Equi Librium is weer wat anders. Ja