[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:12

Ik lees, hoop en huil nog altijd stilletjes mee met dit topic. Maar wou nu iedereen hier nog 1 maal op het hart drukken te waken voor winterbevangenheid. Modena staat sinds zaterdag al uit voorzorg met schoenen aan en vannacht gaan ook de stalbandages aan.

Wsl wist iedereen het al, maar goed als ik er ook maar 1 stille meelezer mee help...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:33

Tancreda4 schreef:
Hoe is het gegaan lotus?

Ik heb mijn hoefschoentjes al besteld. Wel met in gedachte dat ze ze aan kan voor als ze weer goed genoeg gaat zijn om voor de wagen te gaan.

Senior priores is dus relatief veilig?

Lief dat je het vraagt.
Ijzers eraf halen was een drama. Dat vond ze echt niet leuk.

Samen met de hoefsmid voeten opgemeten en zo meteen de goede hoefschoenen bestellen.

Ik had voor nood Medical hoof boots besteld, is er vandaag maar 1 geleverd {:)-:(
Die aangetrokken en de andere voet dik in de watten en verbonden.

Ze kon er enigzins mee lopen en staat nu in de stal en ik hoop dat donderdag de andere schoenen te hebben.

Mijn shet loopt echt lekker rond te stappen met zijn hoefschoentjes :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:01

Oh balen dat er maar 1 is geleverd! Wanneer komen de andere nieuwe? Wel fijn dat je wat hebt kunnen vinden.

Gypsy thanks. Ik moet er nog wat beter over inlezen, maar heb dr snachts nu wel binnen ondanks dat ze dat echt 100x niets vind. Wil de staldeur eruit gaan slopen en een balk plaatsen dat ze wat kan zien. Dat zal wss al veel schelen voor haar qua rustiger staan.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:26

Tancreda4 schreef:
Oh balen dat er maar 1 is geleverd! Wanneer komen de andere nieuwe? Wel fijn dat je wat hebt kunnen vinden.

Gypsy thanks. Ik moet er nog wat beter over inlezen, maar heb dr snachts nu wel binnen ondanks dat ze dat echt 100x niets vind. Wil de staldeur eruit gaan slopen en een balk plaatsen dat ze wat kan zien. Dat zal wss al veel schelen voor haar qua rustiger staan.

Als het goed is komt noodschoen nummer 2 morgen en de Easy Boot Cloud schoenen 2 tot 5 werkdagen.
Dus hoop op 2 werkdagen...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:07

Hoe gaat het bij jullie?

Mijn shet lijkt als nieuw met zijn schoenen.. het verschil is onvoorstelbaar

Voor mijn merrie komen vandaag de EasyBoots.. gelukkig maar want ik ben helemaal niet zo blij met de medical hoof boots die ze nu heeft voor nood.
De demping ervan is wel goed, er zit een dikke zachte pad in maar jeetje wat een enorme zweetdingen zijn dat.
Maar goed, ze zijn voor nood..
Nu hopen dat de EasyBoots echt zo goed zijn als dat ze zeggen.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:17

Hier gaat het wel redelijk. Eergister is ze volledig uit der plaat gegaan door de sneeuw: bokken, rennen, steigeren... Heel fijn dat ze zich zo goed voelt, maar tegelijk is het ook weer spannend.
Ze staat helaas nog wel steeds op buut en aspirine maar durf het eigenlijk nu niet zo goed af te bouwen met de kou. Ze staat dus op de kokossnippers en deze bevriezen niet. Gister de schoenen aangedaan vanwege de sneeuw maar ze heeft zo'n trauma opgelopen dat als je maar naar de voeten kijkt, ze al begint te steigeren. Dus ik zit een beetje in dubio of ik nou wel of niet die schoenen wil aan doen bij der.
Bij die van mij blijft het een raadsel waarom ze bevangen is geraakt, aangezien ze pas 2 is. EMS zou kunnen maar onderzoek kan nu nog niet vanwege pijn en daarnaast veranderd het niks aan de behandeling. Want EMS is dus eigenlijk niet te behandelen, behalve reductie van suikers, wat we altijd al hebben gedaan.

Wat fijn dat die van jou het zo goed doen op de schoenen. Het kost wat maar als je dan zoveel verschil ziet, is het dubbel en dwars waard.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:19

De shet blijft goed gaan hier en is ook van medicatie af. Gister met mijn paard naar de kliniek geweest voor beslag, maar dat is echt teveel geweest. Ze wil niet op rechts staan bijna, dus die weer op bute en ascal. Vannacht opgesloten in een box met halsdeken en stalbeschermers om. Vanmorgen wilde ze er niet uit

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:42

Fijn dat de schoenen zo goed werken!

Afbeelding
Wij staan te wachten op onze beurt voor de smid

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:00

Lotus fijn dat het zo'n verschil geeft voor het shet!

Lauret fijn dat hij zich iig goed voelt. Vervelend als je de oorzaak niet weet. Hier was de druppel de verkeerde voordroogbaal. Maar de da zei dat het wss al van eerder is de kanteling en dat is dan voor mij gissen omdat ik al voorzichtig met gras ben. Ik wil de voor chushing testen maar idd nog even wachten.

Ipsilonka wat super naar dat ze niet wil lopen... hopelijk slaan de pijnstillers snel aan.

Gisteren was minder inflacam gegeven ze kwam goed uit haar stal. Ze staat nu met schoenen, vond ze heel vreemd en loopt wat raar. Zonder loopt ze nu ook goed nog. Even spannend met pijnstillers afbouwen.

Verder vind ik dat ze te weinig eet. Ze eet een plak weide hooi en mini beetje gedorsen hooi en steeds een lege buik (dat je die buikspier ziet, wat opgetrokken). Ze krijgt onbeperkt maar ze vind het niet lekker. Meer weidehooi durf ik niet zo goed...

Hoe hebben jullie hoefschoenen opgebouwd?

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:05

Gewoon gelijk aan gedaan en niet meer uit gedaan. Of alleen even uit om te luchten.

Ik had een ander type schoen van hetzelfde merk als jouw pony aan heeft. Ze lijken er ook op. Houd haar koten maar goed in de gaten. Griet kreeg schuurplekken van die schoenen.

Het hooi mengde ik in het begin echt goed door elkaar heen. Heb je dat al geprobeerd?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:11

Ik hoop vooral dat ze ze niet gaat slopen... snachts gaan ze sowieso uit, dan staat ze in een stal met dikke laag vlas.

Mengen zal ik eens proberen. Ik geef het nu naast elkaar...

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:14

capopjekop schreef:
Gewoon gelijk aan gedaan en niet meer uit gedaan. Of alleen even uit om te luchten.

Ik had een ander type schoen van hetzelfde merk als jouw pony aan heeft. Ze lijken er ook op. Houd haar koten maar goed in de gaten. Griet kreeg schuurplekken van die schoenen.

Het hooi mengde ik in het begin echt goed door elkaar heen. Heb je dat al geprobeerd?

Maar heb jij ze dan 24/7 om? Ik wilde ze overdag om en snachts af. Maar als het een strijd is/wordt, laat ik haar maar zonder staan.

Tancreda, ik wil het hooi inderdaad gaan testen. Echter zit ik sinds vorige week met een nieuwe partij. Dus dat is wel lastig als je niet het hele jaar door hetzelfde kan voeren

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:22

Ja idd. Grietje draagt ze 24/7 zonder probleem. Maar ik heb wel softrides. Met andere schoenen zou ik dat niet zo snel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:05

Sed eet gelukkig de seniore priores goed op! Heeft er ook gelijk een stuk meer energie van gekregen! Ik denk/ hoop dat dat ook aan de verhoging van de pijnstillers te danken is.

Dinsdag komt de tandarts, hopelijk krijg ik dan te horen dat zn gebit de oorzaak van het slechte eten is en niet doordat hij al zo lang pijn heeft..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:06

Ipsilonka schreef:
De shet blijft goed gaan hier en is ook van medicatie af. Gister met mijn paard naar de kliniek geweest voor beslag, maar dat is echt teveel geweest. Ze wil niet op rechts staan bijna, dus die weer op bute en ascal. Vannacht opgesloten in een box met halsdeken en stalbeschermers om. Vanmorgen wilde ze er niet uit

Wat jij zegt.. Dat beslaan. Dat is de reden dat mijn dierenarts nu heeft gezegd ijzers eraf. En dus schoenen

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:07

Tancreda4 schreef:
Lotus fijn dat het zo'n verschil geeft voor het shet!

Lauret fijn dat hij zich iig goed voelt. Vervelend als je de oorzaak niet weet. Hier was de druppel de verkeerde voordroogbaal. Maar de da zei dat het wss al van eerder is de kanteling en dat is dan voor mij gissen omdat ik al voorzichtig met gras ben. Ik wil de voor chushing testen maar idd nog even wachten.

Ipsilonka wat super naar dat ze niet wil lopen... hopelijk slaan de pijnstillers snel aan.

Gisteren was minder inflacam gegeven ze kwam goed uit haar stal. Ze staat nu met schoenen, vond ze heel vreemd en loopt wat raar. Zonder loopt ze nu ook goed nog. Even spannend met pijnstillers afbouwen.

Verder vind ik dat ze te weinig eet. Ze eet een plak weide hooi en mini beetje gedorsen hooi en steeds een lege buik (dat je die buikspier ziet, wat opgetrokken). Ze krijgt onbeperkt maar ze vind het niet lekker. Meer weidehooi durf ik niet zo goed...

Hoe hebben jullie hoefschoenen opgebouwd?

[ [url=m/8M4fq2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet opgebouwd hij gaat er super op.. alleen in de gaten houden ivm wondjes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:20

Lotus83 schreef:
Ipsilonka schreef:

Wat jij zegt.. Dat beslaan. Dat is de reden dat mijn dierenarts nu heeft gezegd ijzers eraf. En dus schoenen

Het is puzzelen wat bij je paard werkt. Grietje heb ik op 2010 een poos op hoefschoenen gehad omdat ik liever niet wilde laten beslaan maar uiteindelijk is het ijzertje toch haar redding geweest.

Overigens heeft het toen 2 weken geduurd voordat ze beter ging lopen. Tot die tijd lag ze veel. Daarna ging ze met sprongen vooruit

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:46

Dat verschilt ook per paard, mijne deed het eerder wel goed op speciaal beslag. Nu helaas niet meer en lijkt beslaan nu al een paar keer een trigger te zijn tot ellende.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:46

Hier zijn we stabiel en daar ben ik eigenlijk gewoon even 'blij' mee, vooral met dit weer is stabiel waarschijnlijk even het hoogst haalbare.

Hier momenteel geen hoefschoenen, omdat het lijkt alsof haar knieën achter daar slechter van worden.

Paddock sneeuwvrij gemaakt, kan ze in ieder geval nog even een beetje buiten staan.

Afbeelding

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:40

Mijn paard begint er ook langzaam bovenop te komen. Staat nu sinds twee dagen van de buut af. Ik heb ook vanalles laten testen. Alle waardes waren goed, alleen zat hij laag in magnesium. Daar was ik gelukkig zelf al begonnen met Equilin Basic voor te voeren. Heb zelf toch het idee dat het bij hem door magnesiumtekort kwam.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:33

Lotus83 schreef:
Morgen komt bij mij mijn lieve hoefsmid de ijzers eraf halen. Samen de juiste maat voor hoefschoenen bepalen...

Vandaag mijn shet ook op hoefschoenen gezet
Bij hem kon ik zelf heel goed de maat bepalen en hij heeft nu die glitterdingen van Cavallo.
Hij stapte er zo op weg.

Voor mijn merrie ga ik toch andere kopen. Heb heel veel gelezen en vergeleken en ik hoef nu geen schoenen waar je ook actief mee kan wandelen en rijden. Dat is totaal geen prioriteit.
Daarnaast wil ik schoenen die makkelijk aan en uit te trekken zijn en het worden de Easy Boot Cloud schoenen.

Ben ook heel tevreden over de Cloud, makkelijk aan/uit te doen en mega zacht zooltje.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:34

Homiafortuna schreef:
Mijn paard begint er ook langzaam bovenop te komen. Staat nu sinds twee dagen van de buut af. Ik heb ook vanalles laten testen. Alle waardes waren goed, alleen zat hij laag in magnesium. Daar was ik gelukkig zelf al begonnen met Equilin Basic voor te voeren. Heb zelf toch het idee dat het bij hem door magnesiumtekort kwam.

Zelf voer ik nu ook Equilin en de vitamine E olie van de Blauwe hengst.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:38

Hier even een update van mijn HB pony waarvan de dierenarts meende rond kerst hem in te laten slapen vanwege de pijn.

IJzers zijn er af en iedere 4 weken komt een hoefverzorger/smid en past zijn hoeven aan.
Zijn zool is in de afgelopen maand dikker geworden (hoefbeen was bijna door de zool).

Voer aangepast en rust.

Hij mag nu iedere 2-3 uur in de kleine paddock voor zijn stal met zijn easyboot cloud en in de stal een dikke laag houtkrullen.

Sinds een week van de bute af. Soms nog wat pulsatie links, maar van inslapen is momenteel geen sprake GELUKKIG. Hebben nog een lange weg te gaan, maar ik geniet iedere dag dat ik hem heb.
Maandag is ook bloed afgenomen om te kijken of hij EMS heeft.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:42

lauret schreef:
Hier gaat het wel redelijk. Eergister is ze volledig uit der plaat gegaan door de sneeuw: bokken, rennen, steigeren... Heel fijn dat ze zich zo goed voelt, maar tegelijk is het ook weer spannend.
Ze staat helaas nog wel steeds op buut en aspirine maar durf het eigenlijk nu niet zo goed af te bouwen met de kou. Ze staat dus op de kokossnippers en deze bevriezen niet. Gister de schoenen aangedaan vanwege de sneeuw maar ze heeft zo'n trauma opgelopen dat als je maar naar de voeten kijkt, ze al begint te steigeren. Dus ik zit een beetje in dubio of ik nou wel of niet die schoenen wil aan doen bij der.
Bij die van mij blijft het een raadsel waarom ze bevangen is geraakt, aangezien ze pas 2 is. EMS zou kunnen maar onderzoek kan nu nog niet vanwege pijn en daarnaast veranderd het niks aan de behandeling. Want EMS is dus eigenlijk niet te behandelen, behalve reductie van suikers, wat we altijd al hebben gedaan.

Wat fijn dat die van jou het zo goed doen op de schoenen. Het kost wat maar als je dan zoveel verschil ziet, is het dubbel en dwars waard.

Echt spannend en balen! De mijne is ook maar 3,5 jaar en hoefbeen was bijna door zool. Dit is gebeurd na druk doen op bevroren grond met metacam (en ook wat gras gegeten), dus pas ajb op met bewegen met hoge dosering pijnstillers. Zou echt pas laten rennen als hij 48 uur van de pijnstiller is.

Ik hoorde vandaag dat ze Hilton and Herbs NAF X Gold for Horses adviseren voor betere doorbloeding bij winterbevangheid.... misschien een tip? ik heb het net besteld

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:45