[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:51

|( dit gaat door merg en been bij mij....wat vreselijk.
Ook hoe ze opstaat |(
Ik vraag mij af of je al die medicijnen er niet voor niets instopt,wat ik zo zie doet het niet echt veel.
Terwijl buut toch meteen effect zou moeten hebben?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:51

Oh bah JP, wat beweegt ze beroerd :(:)
Dat opstaan...kreeg gewoon pijn in m'n buik, als dat geen pijn is weet ik het ook niet meer, wat kl*te zeg!

flavlip

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:04

Ah gossie, inderdaad echt sneu om te zien... ;( Ik snap dat je het niet droog houdt. Ze heeft gelukkig wel de mogelijkheid om zo goed als het gaat rond te scharrelen en gelukkig is de ergste vorst uit de grond.

Heel veel sterkte :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 17:23

Het is behoorlijk dramatisch ja.. ik hoop op een wondertje.
De twijfel begint aan me te knagen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:25

Jeetje ik schrik van de filmpjes. Arm paard.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:42

Om eerlijk te zijn schrik ik minder hard van de filmpjes, althans als ik ze vergelijk met wat hier af en toe te zien is; al staat buiten kijf dat het niet goed is natuurlijk wat je laat zien.
Het eerste wat me opvalt is dat ze op mij overkomt of ze helemaal stoned is. Zoals ze opstaat lijkt wel of ze dronken is en moeite heeft met haar evenwicht, ook in stilstand heeft ze de neiging om in slaap te vallen.
Tweede wat opvalt is dat ze niet staat te wiebelen op de voorbenen in stilstand.
Derde wat ik zie is dat ze bij lopen de hoef juist hoog optilt en dan eerst de teen neer wil zetten ipv de hiel. Ze schuifelt niet als een bevangen paard.
Maw ... ik zie eigenlijk niet direct een paard wat bevangen is aan 4 hoeven als ik eerlijk mag zijn.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:06

JP tranen staan in mijn ogen als ik je filmpjes bekijk.

Weet je al wat je gaat doen , in laten gipsen of foto's of iets anders?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:07

Ik dacht het zelfde als Isapaardje, maar ik dacht, laat ik mijn mond maar houden.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:16

Het viel me wel op dat Paulie heel voorzichtig haar voeten neerzet, maar na Isapaardje's berichtje ben ik nog eens goed gaan kijken (en vergelijken met mijn oude filmpjes..) en dan vallen inderdaad andere dingen op. Flavio hield zijn benen heel erg gestrekt en maakte gewoon aparte stappen (op zijn hiel) en het opstaan deed hij ook altijd wel heel langzaam (en met veel gekreun), maar niet dat hele wiebelige. Ook stond hij de eerste tijd redelijk naar achter geleund en ontlastte zijn voetjes beurtelings. Dit zie ik bij Paulie niet.

Ieder HB paard is natuurlijk weer anders en Flavio heeft nooit medicijnen gehad. Kan ook zijn dat Paulie daardoor wat wiebeliger is en 'anders' loopt.. Moeilijk moeilijk. Zeker vanaf een filmpje. JP, jij kent je meissie het beste. Wij denk allemaal alleen maar mee.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:24

Hm....ik vind Paulie niet stoned overkomen, ik lees wel de pijn in haar ogen.
En stoned in de zin van pijnstilling of pijn??? Ik vind haar namelijk attent op de omgeving, ze kijkt met oortjes erop naar "iets" in een filmpje, reageert op JP tijdens filmpjes en geluidjes dus ik vind het meevallen.
Wel misschien kijkt ze stoned en lees ik daaruit dus de pijn maar niet wat gedrag betreft.

Ik vind haar ook niet typisch bevangen staan wat beenstand betreft, maar wel zie ik wat Chico ook deed: in met name de filmpjes met close-up van de voeten zie je het beurtelings ontlasten wel terugkomen.Dus heeft ze pijn.
Wat ik het ergst vind is het lange liggen....hoeveel pijn hebben ze als ze dat blijven doen....veel denk ik.

Ik hoop dat het gauw beter gaat JP!!! en heel veel sterkte met haar.
Mocht je ergens heen moeten of een moeilijke beslissing moeten nemen wil ik met alle liefde met je meegaan en je helpen/bijstaan.

sterkte!!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:35

Ze bedoelt stoned in de zin van ongecoordineerd, balans kwijt enzo, denk ik

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:38

JP@ ik heb de filmpjes niet gezien want mijn internet is echt te traag nu.
maar ik heb misschien nog wel een tip voor je.
ik heb een tinker gehad met de ziekte van lyme.
die kreeg veel last van zijn benen en stond te wippen met een beeld van bevangenheid [maar dat was hij niet]
doet er verder niet toe maar mijn punt is dat hij buut kreeg en dit niet werkte.
ik heb hem over moeten zetten op paarden metacam en ik zag met een dag al verbetering.
een paar dagen later liep hij als een treintje [wel nog onder de metacam]
volgens mijn arts zit er net iets verschil in de werkzame stoffen wat dit verschil kan maken.....
het is te proberen.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:05

@JP Heel veel sterkte, wat zal het moeilijk voor je zijn om je paard zo te zien!

Ik plaats eigenlijk nooit wat, maar lees sinds mijn paardje d'r hoefbevangeheid wel regelmatig mee. Natuurlijk ook veel sterkte voor de andere paardjes die op het moment niet zo lekker gaan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:20

niet vergeten dat pauli bevangen is aan vier hoeven...dan wordt het 'achteroverhangen' een veel minder of zelfs afwezig symptoom.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:48

Ik moet brullen.... Het is wel heel erg JP... Wat een klote filmpjes... Ze heeft pijn; bel JW er moet toch iets zijn om die pijn weg te halen? Desnoods injecties met het 1 of het ander; dan komen ze maar iedere dag. Dit is to much.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:04

Ja, dit is erg, maar voorzover ik het vanaf de filmpjes kan zien, nog niet uitgeblust en aan het eind van haar latijn. Bovendien doet ze nú wat meer dan afgelopen week, toen ze alleen maar in d'r stal stond, toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:24

wuswa schreef:
Ik moet brullen.... Het is wel heel erg JP... Wat een klote filmpjes... Ze heeft pijn; bel JW er moet toch iets zijn om die pijn weg te halen? Desnoods injecties met het 1 of het ander; dan komen ze maar iedere dag. Dit is to much.

ik kan mij herinneren dat de eerste bevangenheid van Pablo hij ook zo was,ook aan vier hoeven....buut hielp niet.
Hij kreeg drie zakjes per dag.
De dierenarts heeft toen intraveneus iets ingespoten..ik vermoed finadyne,maar zeker weten doe ik het niet,te lang geleden.
Maar dat hielp wel,hij liep weer.
Maar de eerste crisis heeft vrij lang geduurd...hij lag meer dan dat hij stond....een week of drie.
Als dat hem nu zou overkomen hoef ik geen twee seconden na te denken,maar toen was het een paard van vijf of zes jaar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:35

Die van mij was toevallig gelijk bevangen met die van een paar andere mensen die ik ken (eentje had er zelfs vier tegelijk bevangen) en ze duurden allemaal zo'n 6 weken dat het echt erg was, en daarna knapten ze steeds meer op. Alleen de mijne bleef 9 maanden van de ene crisis in de andere rollen. Vermoed achteraf dat dat nasleep in de vorm van zweren is geweest.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:18

Die van mij werd ook intraveneus gespoten en daarna op Metacam.
Pff, Pauli, wat verschrikkelijk. Zij kijkt net zo uit haar ogen als de pony die ik gister zag (met zware koliek), vermoeid.

Vesceron, een halve baal voor een paard vind ik niet veel. Ik voer mijn pony's gemiddeld per pony al meer dan een halve baal.
Een hooibaaltje weegt vaak nog geen 20kilo als die goed droog is, is mijn ervaring.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 06:34

wuswa schreef:

JW wil wel elke dag komen hoor, als je maar betaald. Hier kwamen ze om de dag, maar zo erg als Pauli was mijn dynamiek niet eens, je ziet pauli echt liggen om haar gewicht van haar benen te ontlasten doormiddel van te gaan liggen, dan hebben ze echt pijn.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 06:42

mysa schreef:
Ja, dit is erg, maar voorzover ik het vanaf de filmpjes kan zien, nog niet uitgeblust en aan het eind van haar latijn. Bovendien doet ze nú wat meer dan afgelopen week, toen ze alleen maar in d'r stal stond, toch?

Dat wil niks zeggen dat lopen. Mijn dynamiek liep beter als Pauli, kom je op de kliniek om in te gipsen en fotos te maken was het hoefbeen zo gekanteld dat de punt zowat door de zool drukte, mijn bikkeltje had schijnbaar een hoge pijngrens. Ik ben blij dat ik de keuze voor mijn paard kon maken, en haar gelijk te laten gaan "houden van is ook los kunnen laten". De moeilijkste keuze was dat van mijn leven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:09

@JP heb je contact gehad met Maarten en Rob? Hebben zij de nieuwste filmpjes al gezien?
Ik ben erg benieuwd naar hun oordeel.

Het is zo rot om je paard zo te zien :(:) ook omdat je niet in de toekomst kan kijken. Je weet niet hoe zich dit ontwikkelt. Ik kan alleen maar zeggen dat je niet alleen bent :(:) op deze rollercoaster. Ik weet hoe je je voelt. Het angstige gevoel vooral s morgens vroeg als je moet kijken hoe ze erbij staat na de nacht. En dan vooral hopen dat ze al staat.
Image liep nog beroerder in de acute fase. Ik had met haar afgesproken, dat zolang zij 's morgens de moed en kracht had om op te staan en naar buiten te strompelen, zolang zou ik volhouden.

Dit is zo'n rot ziekte die in ieder geval anders is. Percentages tellen niet. Ieder individu is anders, iedere aanval is anders.

Hele hele hele dikke knuffel van ons uit Hoofddorp

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:38

Flavio was ook bevangen aan 4 benen en had wel die typische achteroverhangende stand, maar wat ik al zei, ieder paard is anders. Die eerste periode duurt altijd lang, voor je gevoel zeker... Flavio kwam in de paddock nauwelijks van zijn plek en op stal lag hij vaak uitgestrekt. Het is ontzettend sneu om te zien, maar zo worden de pijnlijke voetjes wel echt ontlast. Waarom nog meer medicijnen? Ik denk dat ze er 'even doorheen' moet. Jp doet alles wat ze kan en ik denk dat het nu even tijd nodig heeft.

Probeer het per dag te bekijken JP, met kleine stapjes gaat Paulie vooruit...er is vooruitgang en anders, beter 'stilstand' dan achteruitgang. Hoe gaat het vandaag met Paulie? Is deze aanval zoveel erger dan haar vorige?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:38

Janouk, zo bekeek ik het ook, en verder vind ik dat het topic een gevaarlijke wending neemt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:48

laten we gewoon duimen dat pauli opknapt....dat kan zomaar van de een op de andere dag gebeuren hoor.
Daarna is het zo moeilijk om nog een aanval te voorkomen,omdat ze IR heeft.
Dan luistert voeren heel nauw....en dat is erg moeilijk...ik weet er alles van.
En soms helpt dieet alleen niet eens.