Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WolinLotte schreef:Allereerste lees ik hier dat Bodegraven erg snel inspuit, ik ben het daar gedeeltelijk mee eens. Een onsteking kan ontzettend veel schade aan het weefsel brengen en die ontsteking wil je graag z.s.m. stoppen! De een doet dit door cortisonen in te spuiten, de ander doet dit door middel van lichaamseigen ontstekingsremmer, zoals de IRAP, die in de regel toch wel beter is voor weefsels, máár.. ook vrij duur is qua methode. Bij elke keer inspuiten, ongeacht met welk middel, maak je een wondje en dit betekent inderdaad littekenweefsel, etc. Het punt is alleen: als een paard een poosje niet goed loopt, dan moet je een keer de ontstekingsreactie stoppen, zodra dit stopt, kan namelijk genezing beginnen.
Ireen_ schreef:WolinLotte schreef:Allereerste lees ik hier dat Bodegraven erg snel inspuit, ik ben het daar gedeeltelijk mee eens. Een onsteking kan ontzettend veel schade aan het weefsel brengen en die ontsteking wil je graag z.s.m. stoppen! De een doet dit door cortisonen in te spuiten, de ander doet dit door middel van lichaamseigen ontstekingsremmer, zoals de IRAP, die in de regel toch wel beter is voor weefsels, máár.. ook vrij duur is qua methode. Bij elke keer inspuiten, ongeacht met welk middel, maak je een wondje en dit betekent inderdaad littekenweefsel, etc. Het punt is alleen: als een paard een poosje niet goed loopt, dan moet je een keer de ontstekingsreactie stoppen, zodra dit stopt, kan namelijk genezing beginnen.
Hmm, ben ik niet helemaal met je eens WL! Een ontstekingsreactie is een reactie van het lichaam op schade, het is een symptoom van het feit dat er ergens schade is. De ontstekingsreactie zelf kan geen schade aanbrengen aan het lichaam, de reactie (het wordt dik/warm/pijnlijk) is zelfs nuttig, het zorgt dat het paard het ontlast, de zwelling beschermt het gewricht, extra doorbloeding zorgt ervoor dat afvalstoffen afgevoerd worden en reparatiestoffen aangevoerd. Daarom is het koelen bij peesblessures eigenlijk ook zo dubieus, in de sportfysiotherapie (bij mensen) wordt dat nog nauwelijks gedaan (tenzij bij acuut letsel, dan heeft het wel zin), in de diergeneeskunde is het nog heel normaal.
Na de ontstekingsfase volgt normaal gesproken de proliferatiefase (= vormen van nieuw weefsel) en organisatiefase (= vezels in de juiste trekrichting leggen). Ik dacht dat IRAP vooral was om het vormen van nieuw gezond weefsel te stimuleren, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Als een paard maar in een ontstekingsfase blijft hangen dan kan ik me voorstellen dat je een keer met corticosteroide inspuit om te proberen die circel te doorbreken. Ik dacht ook weer ergens gelezen te hebben dat het inspuiten met corticosteroide bij blessures aan de collateraalbanden geen positief effect had, maar kan dat niet meer terugvinden helaas en weet ook niet meer waarom
Citaat:Recent is er een nieuwe therapie ontwikkeld op basis van een ontstekingsremmer vanuit het eigen bloed van het paard. Interleukin Receptor Antagonist Protein (IRAP) grijpt in op de enzymen welke de ontsteking in het gewricht veroorzaken. Daarnaast hebben deze eiwitten ook een kraakbeenbeschermende werking.
Gimli_ schreef:Dames, als TS kom ik even mijn neus laten zien.
Ik zie veel nieuwe gezichten helaas, hopelijk hebben jullie wat aan dit topic, in ieder geval veel herkenning en steun!
Mijn paard is bijna een jaar helemaal goed, dus ik heb wat afstand genomen van dit onderwerp.
In ieder geval voor iedereen veel sterkte en succes met de revalidatie!
Aukelizzy schreef:Met Zhuf is het helaas helemaal niet goed. Haar blessure in haar rechtervoorbeen is terug en daarbij is de peesblessure in haar knie nu echt een chronische blessure. Er is dus helaas niet zo heel veel meer aan te doen, ze zal iig nooit meer helemaal beter worden. We hebben besloten om haar nog een keer in te spuiten met ontstekingsremmer en daarnaast krijgt ze drie keer een shockwave behandeling met tussenposes van 2 á 3 wekenm, waarvan ze afgelopen vrijdag de eerste gehad heeft. Dit doen we met het doel om haar zoveel mogelijk pijnvrij te krijgen zodat ze nog goed genoeg is om straks jaren op de wei te slijten en hopelijk een paar mooie veulens te geven. Dus ze is nu met pensioen. Ben er wel echt helemaal schijtziek van. We hebben nu 3 jaar gerevalideerd en heb alles volgens de regels gedaan. Heb haar nooit los gezet, nooit gek laten doen maar ze kan gewoon simpelweg de belasting van het werk niet aan. We hadden haar nu misschien nog "goed" kunnen krijgen zodat ik in een paar maanden nog naar het M/Z kon rijden, maar dan zou ze daarna echt op zijn en dat wil ik niet. Bovendien had ik haar voor de hogere sport en dat is gewoon niet haalbaar omdat ze geen langdurige belasting aankan. En ze heeft alle kansen gehad, is op alle mogelijke manieren behandeld die je maar kunt verzinnen en dan houdt het op een gegeven moment gewoon op.
Ik wil trouwens nog wel even vermelden dat ze in Bodegraven bevestigd hebben dat dit absoluut niet door onze manier van training komt, een gezond paard had dit makkelijk aan moeten kunnen. Wou ik toch even zeggen zodat daar iig geen roddels over in de wereld komen.