Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:49

Na het meelezen, meld ik mij dan ook maar... Mijn merrie van 6 jaar oud deed al enige tijd dwars. Vooral linksom deed ze erg moeilijk in de bochten. Het zadel zakte extreem naar rechts. Stug op rechts. Ze wilde niet opgericht lopen. En ze was erg sloom. Dus begonnen met werken aan rechtrichten. Dat ging beter. Maar de ene dag was ze dwarser dan de andere dag. Ook was haar rug erg stug. Normaal hoor je erin te kunnen duwen en dan veert de rugspier een beetje terug. Haar rug was als een plank. Fysio erbij. Deze gaf aan dat ze in haar gehele lijf vastzat. ook vond deze fysio dat ze onregelmatig liep en noemde haar zelfs kreupel op rechtsvoor. Het paard is helemaal losgemaakt, van top tot teen. Dit verergerde de kreupelheid aan haar rechter voorbeen. Dus op naar Bodegraven. Daar bleek dat ze een gat had in haar collateraalband rechts en links aan de binnenzijde. Beide bandjes in de voorknieën waren hierdoor geïrriteerd. Advies: boxrust en stappen. In overleg en vanwege haar leeftijd heb ik gekozen voor weilandrust. Na 8 weken 'rust' terugkomen voor inspuiting. Beide voorknieën en voeten ingespoten. 6 weken later terug: rechtsom klinisch goed. Linksom nog niet. Inspuiting in rechter voorknie en rechter voet. 6 weken later paard terug van weiland en 2 weken erna terug: klinisch goed en op echo waren gaten in beide collaterale bandjes dicht. Advies: starten met opbouwen. 1 a 2 uur wandelen op rechte stukken.
Hiermee begonnen en week later zadel laten aanpassen. Bij het zadelpassen was ze kreupel... Linksom en rechtsom zette ze haar rechter voorbeen voorzichtiger en korter neer. Bij nalopen van mn merrie bleek dat ze behoorlijk had staan schoppen tegen een schot, want ze had zichzelf rechtsachter een piephak geslagen... Vervolgens door onze staldierenarts behandeld met antibiotica want haar hele rechterachterbeen was van onder tot boven dik en warm. Uiteraard ook Bodegraven gebeld ivm haar kreupelheid en wat nu te doen. Ze noemde deze terugval zorgwekkend. Advies was wel om verder te gaan met opbouwen. Heb in ieder geval een week gestapt, van een aantal keer per dag een minuut of tien naar een half uur tot 45 min over het harde. Gister een kort stukje draf op het harde. Klonk niet goed... Aanstaande woensdag terug om te kijken wat de stand van zaken is.

Wat mij opvalt aan al jullie verhalen is dat alle paarden met deze blessure jong zijn. Klopt dat? Ook lijken al jullie paarden moeilijk met rijden?
De voorhoeven zijn stijl. Klopt dat ook?
Helaas lijkt de prognose slecht. Tot nu toe heb ik nog maar weinige verhalen gelezen van paarden waarbij de blessure volledig is genezen.. Klopt dat ook?

TiaraBungy

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:56

Die van mij is 7, heeft niks aangegeven met rijden, was nog superbraaf. Heb het gelukkig op tijd gemerkt dat ze niet goed liep en gelijk gestopt met rijden.
Ze staat ook niet stijl.

Die van mij gaat waarschijnlijk over 2 weken voor 3/4 maanden het land op.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:40

Aukelizzy, hoe is het gegaan gisteren?

TiaraBungy, dat is de interosseus/tussenpees (is inderdaad eigenlijk een ligament), mijn paard heeft dit ook en volgensmij waren er meerderen in dit topic. Het schijnt dat dit ligament heel vaak geirriteerd raakt wanneer een paard een bandenblessure heeft.

Klinkt inderdaad positief WL!

Emy2009, mijn paard was 8 toen ze de blessure opliep, ze is nu 9. Ze is niet echt moeilijk met rijden en ze heeft geen lastig karakter, maar het is wel echt een volbloedje, heel sensibel en vlug. Ze was overigens ook nog maar net onder het zadel, vermoedelijk is de blessure in de winter ontstaan (in die periode konden we niks doen vanwege de sneeuw en vorst), zodra ik weer ging rijden was ze wel erg kijkerig en ze had inderdaad veel moeite om rechtsom te buigen. Ze was wel anders dan voor de blessure.
Yade heeft geen stijle hoeven, eerder wat lage verzenen, maar verder sterke en goede voeten (gelukkig!!).
Over de prognose.. mij gaven ze in eerste instantie een goede prognose, gewoon een dikke kans dat ze weer volledig bruikbaar zou zijn voor mijn doel (en dat is endurance, evt. TREC, dressuurmatig wat basiswerk en lekker buiten rijden, ik ben geen echte springer :D ). Helaas gaat de genezing bij mijn paard nu toch wel langzaam, dus ik denk dat die kans wel wat kleiner is geworden, maar heb dat niet durven vragen. Op de echo's geneest ze goed maar klinisch wil ze niet 100% rad worden op de harde volte. Ik ken wel een aantal paarden die volledig hersteld zijn. Overigens werd het bij mijn paard volgensmij geen gat genoemd, maar een flinke overrekking (niet gescheurd).

Mijn paard is 1 maand het land op geweest en dat was absoluut geen succes, ze liep toen namelijk vrijwel rad en kwam er weer kreupel vanaf.. Heel jammer, ik had zo veel liever gehad dat ze gewoon op het land kon herstellen. Met 2 keer per dag stappen en een dagdeel in de paddock, verder op stal ging/gaat het wel goed.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:58

WolinLotte schreef:
Allereerste lees ik hier dat Bodegraven erg snel inspuit, ik ben het daar gedeeltelijk mee eens. Een onsteking kan ontzettend veel schade aan het weefsel brengen en die ontsteking wil je graag z.s.m. stoppen! De een doet dit door cortisonen in te spuiten, de ander doet dit door middel van lichaamseigen ontstekingsremmer, zoals de IRAP, die in de regel toch wel beter is voor weefsels, máár.. ook vrij duur is qua methode. Bij elke keer inspuiten, ongeacht met welk middel, maak je een wondje en dit betekent inderdaad littekenweefsel, etc. Het punt is alleen: als een paard een poosje niet goed loopt, dan moet je een keer de ontstekingsreactie stoppen, zodra dit stopt, kan namelijk genezing beginnen.

Hmm, ben ik niet helemaal met je eens WL! Een ontstekingsreactie is een reactie van het lichaam op schade, het is een symptoom van het feit dat er ergens schade is. De ontstekingsreactie zelf kan geen schade aanbrengen aan het lichaam, de reactie (het wordt dik/warm/pijnlijk) is zelfs nuttig, het zorgt dat het paard het ontlast, de zwelling beschermt het gewricht, extra doorbloeding zorgt ervoor dat afvalstoffen afgevoerd worden en reparatiestoffen aangevoerd. Daarom is het koelen bij peesblessures eigenlijk ook zo dubieus, in de sportfysiotherapie (bij mensen ;) ) wordt dat nog nauwelijks gedaan (tenzij bij acuut letsel, dan heeft het wel zin), in de diergeneeskunde is het nog heel normaal.
Na de ontstekingsfase volgt normaal gesproken de proliferatiefase (= vormen van nieuw weefsel) en organisatiefase (= vezels in de juiste trekrichting leggen). Ik dacht dat IRAP vooral was om het vormen van nieuw gezond weefsel te stimuleren, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Als een paard maar in een ontstekingsfase blijft hangen dan kan ik me voorstellen dat je een keer met corticosteroide inspuit om te proberen die circel te doorbreken. Ik dacht ook weer ergens gelezen te hebben dat het inspuiten met corticosteroide bij blessures aan de collateraalbanden geen positief effect had, maar kan dat niet meer terugvinden helaas en weet ook niet meer waarom :=

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:36

Aukelizzy: hoe is het gegaan in bodegraven? heb je nieuws?

Emmy 2009: welkom, helaas niet heel fijn dat je in dit topic beland bent.
Mijn paard is 5, en zijn hoeven staan niet stijl maar wat gezakt, vooral weggezakt naar binnen, dus hij hangt een beetje in zn collaterale banden. Nu zijn we bezig om de stand correct te krijgen.
Paardje was helemaal niet moeilijk met rijden, maar heb helaas maar kort op hem kunnen rijden omdat hij toen ik hem kreeg eigenlijk meteen al momenten liet zien dat hij niet rad liep.
Het herstel valt tot nu toe tegen, we zijn nu 5 maanden aan het stappen. Hij loopt nu klinisch wel goed maar de scan valt tegen.
18 november weer terug naar Bodegraven.
Laten we hopen dat het voor jouw paardje meevalt...

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:38

@ Wolinlotte: hoe is het nu met je paard? Je staat trouwens wel op een geweldige stal! Mijn merrie heeft daar 4,5 maand op het land gestaan achter de boerderij samen met de koeien en dat heeft haar enorm goed gedaan. Ook mijn veulen staat daar. Als ik het tenminste goed gezien heb aan de foto van de nieuwe paddock, maar dat kan haast niet missen. Ik vind het jammer dat ze daar geen winterweiland hebben, want dan zou ik het wel weten!
Je gaf aan dat je paard al eerder een probleem heeft gehad in de ondervoet..? De blessure die nu speelt, is die hetzelfde?

@ Needje: wat betreft het inspuiten heb ik veel paarden erna aanzienlijk zien opknappen. In eerste instantie was ik ook huiverig, maar het versnelt het genezingsproces. Dat heb ik aan den lijve ondervonden.

@ de rest: hoe is het met jullie paarden?

Ik ga overmorgen naar Bodegraven voor een tussentijdse beoordeling, omdat ze ineens weer kreupel liep nadat ze klinisch en volgens de echo goed was... Ik heb voornamelijk gewandeld, aantal keren per dag een half uur. Gister was ze behoorlijk alert en fris tijdens het wandelen. Ik heb haar nog even losgezet met een oude merrie en ze stapte op de zachte bodem rad. Dus ik heb weer hoop, maar ben me ook aan het voorbereiden op een nare uitslag. Wat dat betreft is dit topic erg fijn, want ik merk dat we veel steun aan elkaar kunnen hebben.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:24

Dierenarts komt vandaag. We zullen zien..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:36

Ik mag echt in mijn handjes klappen met mijn paard.

Hij is nog steeds rustig in de omgang en hierdoor kan hij een dagdeel in een kleine paddock buiten staan (3x5).

Ook met stappen doet hij het super goed.

Het is nu 2weken na het inspuiten en ik kan mijn ogen nu al niet geloven wat een verandering ik zie... Hij stapt! Niet dat hij anders niet wilde stappen maar hij telgangde en maakte voor heel snel een misstap. Achetaf zwikte hij door de banden.
Maar nu stapt hij ruim en in de juiste takt!

Ik mag hem ook onder het zadel stappen en ook hier is het verschil enorm.
Ruime stap en ruggebruik... Weet niet wat ik meemaak :+

28november weer terug maar voor nu ben ik erg hoopvol!
Zijn pees was alweer zo goed als helemaal ok, ongelovelijk..

Volgende week mogen we een klein drafje maken, spannend moment, hoe zal het voelen??

Hij is van zichzelf enorm soepel dus wordt gelukkig niet stijf van het alleen stappen (vrouwtje wel haha)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:37

TiaraBungy schreef:
Dierenarts komt vandaag. We zullen zien..

Ik zal voor je duimen!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:49

Ireen_ schreef:
WolinLotte schreef:
Allereerste lees ik hier dat Bodegraven erg snel inspuit, ik ben het daar gedeeltelijk mee eens. Een onsteking kan ontzettend veel schade aan het weefsel brengen en die ontsteking wil je graag z.s.m. stoppen! De een doet dit door cortisonen in te spuiten, de ander doet dit door middel van lichaamseigen ontstekingsremmer, zoals de IRAP, die in de regel toch wel beter is voor weefsels, máár.. ook vrij duur is qua methode. Bij elke keer inspuiten, ongeacht met welk middel, maak je een wondje en dit betekent inderdaad littekenweefsel, etc. Het punt is alleen: als een paard een poosje niet goed loopt, dan moet je een keer de ontstekingsreactie stoppen, zodra dit stopt, kan namelijk genezing beginnen.

Hmm, ben ik niet helemaal met je eens WL! Een ontstekingsreactie is een reactie van het lichaam op schade, het is een symptoom van het feit dat er ergens schade is. De ontstekingsreactie zelf kan geen schade aanbrengen aan het lichaam, de reactie (het wordt dik/warm/pijnlijk) is zelfs nuttig, het zorgt dat het paard het ontlast, de zwelling beschermt het gewricht, extra doorbloeding zorgt ervoor dat afvalstoffen afgevoerd worden en reparatiestoffen aangevoerd. Daarom is het koelen bij peesblessures eigenlijk ook zo dubieus, in de sportfysiotherapie (bij mensen ;) ) wordt dat nog nauwelijks gedaan (tenzij bij acuut letsel, dan heeft het wel zin), in de diergeneeskunde is het nog heel normaal.
Na de ontstekingsfase volgt normaal gesproken de proliferatiefase (= vormen van nieuw weefsel) en organisatiefase (= vezels in de juiste trekrichting leggen). Ik dacht dat IRAP vooral was om het vormen van nieuw gezond weefsel te stimuleren, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Als een paard maar in een ontstekingsfase blijft hangen dan kan ik me voorstellen dat je een keer met corticosteroide inspuit om te proberen die circel te doorbreken. Ik dacht ook weer ergens gelezen te hebben dat het inspuiten met corticosteroide bij blessures aan de collateraalbanden geen positief effect had, maar kan dat niet meer terugvinden helaas en weet ook niet meer waarom :=

In eerste instantie is een ontstekingsreactie niet erg. De redenen waarom zijn de punten die jij noemt. Daarom is stappen en rust ook gewoon goed in de beginfase. Als dit geen verbetering oplevert, zul je toch stappen moeten ondernemen om de ontstekingsreactie en pijn te verminderen. Op de lange termijn is een onsteking wel schadelijk, veel afvalstoffen die daar ophopen belemmeren het herstel.. Daarnaast gaan paarden compenseren en een andere manier van bewegen ontwikkelen, wat het herstel ook zeker niet ten goede komt. Daarom moet dit doorbroken worden voor een zo snel mogelijke normalisatie van de situatie van de blessure..

IRAP is een lichaamseigen ontstekingsremmer, de Interleukines die ingespoten worden stoppen de ontstekingsreactie en bieden stoffen om inderdaad mooier weefsel aan te maken, iets wat niet gebeurt bij het inspuiten van cortico´s.

Quote van kliniek Wolvega
Citaat:
Recent is er een nieuwe therapie ontwikkeld op basis van een ontstekingsremmer vanuit het eigen bloed van het paard. Interleukin Receptor Antagonist Protein (IRAP) grijpt in op de enzymen welke de ontsteking in het gewricht veroorzaken. Daarnaast hebben deze eiwitten ook een kraakbeenbeschermende werking.

Heel mooi stuk over IRAP!!
http://www.vetmed.ufl.edu/extension/doc ... al_000.pdf

Wolin is namelijk ook aan haar knietje behandeld met IRAP i.v.m. lichte artrose, mogelijk door de stand van de voeten.

Wolin had juist een platvoet, waardoor ze eigenlijk continue haar bandjes teveel belastte! Eigenlijk wat Am-vanes beschrijft: ze hing een beetje in haar bandje. Ze moest dus ook echt elke VIJF WEKEN naar de smid, anders werd haar voet gewoonweg te lang! Ze begon toen echt te struikelen. Daarom merk ik zoveel verschil met dit beslag.
Wel was zij lastig met rijden, zij had gewoon pijn en zij heeft het karakter dat heel hard NEE! roept en niet van plan is om door te lopen :) .

Wat leuk Emy2009! Stal Kaptein inderdaad, officieel De Vrijhoeve. Had jij een zwart paard toevallig? Leuk he, zo tussen de koeien! Vind dat echt een karakteristiek beeld geven. Ja het is echt een fijne stal, waar veel bespreekbaar is. Dat zijn inderdaad de nieuwe paddocks, waar ze in staat op de foto. Ja Wolin heeft al eerder deze blessure gehad, zelfde voet. Bart heeft toen ook al geopperd dat Wo haar voeten wat stijler moeten, ze heeft hele moeilijke voeten. Wouter Daanen is inmiddels mijn 6e hoefsmid :o .. Wat een ellende die smeden.. Smid die ik hiervoor had durfde het alleen niet echt aan om, ze stijler te zetten. In de lente had ze een hoefbalbetrapping die via de hoef eruit groeide, ze miste toen aan de achterkant een stuk hoef waar ze door heen was gaan zakken en het voetje dus nóg platter werd. Ze is toen aan de kletter gegaan in het land op een harde en hobbelige ondergrond en dat konden die bandjes dus even niet meer verdragen ;( .. Nu de voeten stijler zijn vermoed Bart dat dit voor Wolin heel veel gaat schelen. Ik merk echt dat ze veel makkelijker loopt en dat is voor haar bandjes ook goed natuurlijk. Succes deze week op de kliniek!

Tiara Bungy, succes vandaag! Ben benieuwd.

Auke-Lizzy, is er al nieuws?

Pfoe... Gister was Wo weer bezig.. Had haar op de poetsplaats gezet en toen stond ze een partij te etteren, heen en weer lopen en zenuwachtig doen, want ons andere paard kwam er nog niet aan (ze kennen elkaar vanaf half september..). Toen ik haar terugtrok de poetsplaats op, dacht ze even leuk te kunnen hangen.. Dus touw stuk en Wolin op een drafje door de hele stal. Eerst het ene gangpad, toen overgestoken naar het andere gangpad.. ik er achteraan.. Vandaag was mevrouw ook een beetje een dwarse deur.. Eergister ging ze als een malloot over het erf, waardoor ze half uitgleed met de achterbenen..
Ze voelt zich goed, maar wordt ondertussen soms echt gek hiervan :( . Ik kreeg toevallig de rekening binnen van de kliniek :o en ben al zo voorzichtig met revalideren en de bodems waarop we lopen.. Snapt dat paard natuurlijk niet :+ , dat begrijp ik ook wel hahahaha.. Maar ze is zo onvoorzichtig met zichzelf }:0 . Ze komt gewoon los in de paddock, zoveel mogelijk twee keer.
Vanmorgen even aan de hand gewandelt, nu even kijken of ze te porren is voor een rustig buitenritje.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 14:58

Dames, als TS kom ik even mijn neus laten zien. :)
Ik zie veel nieuwe gezichten helaas, hopelijk hebben jullie wat aan dit topic, in ieder geval veel herkenning en steun!
Mijn paard is bijna een jaar helemaal goed, dus ik heb wat afstand genomen van dit onderwerp.

In ieder geval voor iedereen veel sterkte en succes met de revalidatie!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:05

Gimli_ schreef:
Dames, als TS kom ik even mijn neus laten zien. :)
Ik zie veel nieuwe gezichten helaas, hopelijk hebben jullie wat aan dit topic, in ieder geval veel herkenning en steun!
Mijn paard is bijna een jaar helemaal goed, dus ik heb wat afstand genomen van dit onderwerp.

In ieder geval voor iedereen veel sterkte en succes met de revalidatie!

Groot gelijk heb je! Nu lekker genieten van je paardje! :D Succes nog!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:21

@WL, ik moest stiekem even gniffelen om je verhaal.
Adorno deed vorige week een mispas en ik snauwde tegen hem: Doe voorzichtig er zit voor honderden euro's spuiten in je benen!

Ben in staat om na iedere mispas Sander te bellen maar dan wordt hij vast gek van me haha

Wel een goed teken dat jouw paard zich zo lekker voelt!

Als ik het goed begrijp is mijn paard in zijn voordeel met zijn stijle voetjes??

@Gimli, heel begrijpelijk dat je weg blijft maar heel fijn om even een succesverhaal te horen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:31

Ik heb haar gister gedraafd en ze liep vrijwel goed. Na wat gestuiter hahaha

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:23

Wat heerlijk om al deze positieve geluiden te horen!

Het is een hardnekkige blessure die veel rust vergt. Het is dan heel fijn als je paard rustig blijft. Die van mij wordt erg druk aan de hand als ze zich beter gaat voelen. Ze wordt dan alert en zet de oortjes erop en maakt zich groot. Ze wil dan nog wel eens wegspringen. In het begin vond ik dat verschrikkelijk, maar nu denk ik: ach, het is een paard! Ik doe echt mijn best, maar soms kun je een uitspatting niet voorkomen.

Helaas hebben we ook paarden onder ons die erg druk worden als ze zich beter voelen. Dat geeft hele grappige, leuke en herkenbare situaties. Helaas maakt dit ook voor sommigen de situatie heel verdrietig. Ondanks verwoede pogingen kan het herstel blijven hangen. Ik heb echt respect voor paardeneigenaren die al hun liefde in hun paard blijven stoppen en geduld blijven bewaren of een andere bestemming aan hun paard geven dan sport.

Inderdaad heb ik een zwarte merrie met een wit kolletje. Ze ging met een redelijk gewicht naar de Vrijhoeve en kwam 'obese', maar wel nagenoeg hersteld terug. Ik had er daardoor een probleem bij... Ze moet eerst afvallen en conditie krijgen!
Ik heb er al wel even op gezeten, maar het gevoel wat jij had Kelly_Taco had ik niet helaas. Ik vond haar juist stijver, strammer en slomer geworden. Maar dat kan ook met haar gewicht te maken hebben...

Ik heb niet veel hoefsmeden versleten. Wel geef ik de smeden duidelijke instructie en vraag ik ze om mee te denken. Mijn paard heeft rechtsvoor een zogenaamd graasvoetje. Haar kogelgewricht (of hoe je het ook noemt) is in dat been steiler dan in haar andere been. Dat hebben ze in Bodegraven op de foto laten zien. De smid moet dat respecteren en dat gaat tot nu toe goed. Bodegraven was tevreden over het werk van mijn smid.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:53

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:59

Voor zover ik heb begrepen komt de blessure door een verzwikking. Dat wil zeggen een sliding stop vanuit de galop (door een ongeoefend paard) gevolgd door een abrupte draai. Als ik de verhalen zo lees, hebben veel van onze paarden een afwijkende hoefstand, waardoor ze meer druk hebben op de hoefbandjes en deze dus al iets zwakker zijn. Ik zal woensdag de DA eens goed aan de tand voelen. Misschien dat ze een patroon zien.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:08

Met Zhuf is het helaas helemaal niet goed. Haar blessure in haar rechtervoorbeen is terug en daarbij is de peesblessure in haar knie nu echt een chronische blessure. Er is dus helaas niet zo heel veel meer aan te doen, ze zal iig nooit meer helemaal beter worden. We hebben besloten om haar nog een keer in te spuiten met ontstekingsremmer en daarnaast krijgt ze drie keer een shockwave behandeling met tussenposes van 2 á 3 wekenm, waarvan ze afgelopen vrijdag de eerste gehad heeft. Dit doen we met het doel om haar zoveel mogelijk pijnvrij te krijgen zodat ze nog goed genoeg is om straks jaren op de wei te slijten en hopelijk een paar mooie veulens te geven. Dus ze is nu met pensioen. Ben er wel echt helemaal schijtziek van. We hebben nu 3 jaar gerevalideerd en heb alles volgens de regels gedaan. Heb haar nooit los gezet, nooit gek laten doen maar ze kan gewoon simpelweg de belasting van het werk niet aan. We hadden haar nu misschien nog "goed" kunnen krijgen zodat ik in een paar maanden nog naar het M/Z kon rijden, maar dan zou ze daarna echt op zijn en dat wil ik niet. Bovendien had ik haar voor de hogere sport en dat is gewoon niet haalbaar omdat ze geen langdurige belasting aankan. En ze heeft alle kansen gehad, is op alle mogelijke manieren behandeld die je maar kunt verzinnen en dan houdt het op een gegeven moment gewoon op.

Ik wil trouwens nog wel even vermelden dat ze in Bodegraven bevestigd hebben dat dit absoluut niet door onze manier van training komt, een gezond paard had dit makkelijk aan moeten kunnen. Wou ik toch even zeggen zodat daar iig geen roddels over in de wereld komen. :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:20

Aukelizzy schreef:
Met Zhuf is het helaas helemaal niet goed. Haar blessure in haar rechtervoorbeen is terug en daarbij is de peesblessure in haar knie nu echt een chronische blessure. Er is dus helaas niet zo heel veel meer aan te doen, ze zal iig nooit meer helemaal beter worden. We hebben besloten om haar nog een keer in te spuiten met ontstekingsremmer en daarnaast krijgt ze drie keer een shockwave behandeling met tussenposes van 2 á 3 wekenm, waarvan ze afgelopen vrijdag de eerste gehad heeft. Dit doen we met het doel om haar zoveel mogelijk pijnvrij te krijgen zodat ze nog goed genoeg is om straks jaren op de wei te slijten en hopelijk een paar mooie veulens te geven. Dus ze is nu met pensioen. Ben er wel echt helemaal schijtziek van. We hebben nu 3 jaar gerevalideerd en heb alles volgens de regels gedaan. Heb haar nooit los gezet, nooit gek laten doen maar ze kan gewoon simpelweg de belasting van het werk niet aan. We hadden haar nu misschien nog "goed" kunnen krijgen zodat ik in een paar maanden nog naar het M/Z kon rijden, maar dan zou ze daarna echt op zijn en dat wil ik niet. Bovendien had ik haar voor de hogere sport en dat is gewoon niet haalbaar omdat ze geen langdurige belasting aankan. En ze heeft alle kansen gehad, is op alle mogelijke manieren behandeld die je maar kunt verzinnen en dan houdt het op een gegeven moment gewoon op.

Ik wil trouwens nog wel even vermelden dat ze in Bodegraven bevestigd hebben dat dit absoluut niet door onze manier van training komt, een gezond paard had dit makkelijk aan moeten kunnen. Wou ik toch even zeggen zodat daar iig geen roddels over in de wereld komen. :)

Ik meld me bij deze ook in dit topic. Mijn paard heeft een blessure aan het annulair ligament. Dus niet in het hoefgewricht zoals bij veel van jullie paarden, maar ik ben eigenlijk alles over banden en bandjes als een gek gaan meelezen toen ik de diagnose heb gekregen nu 10 maanden terug.

Nu ik deze post hierboven van 'oudegediende' AukeLizzy lees voel ik me even geroepen om te reageren.

AL: wat vind ik dit ontzettend sneu voor je! Ondanks alle geduld, tijd en het geld ben je uiteindelijk terug bij af. Wat moet dat verschrikkelijk zuur zijn...
Mijn dierenarts wil me weer laten opbouwen nu, na 3.5 maand weiderust wat hij goed doorstaan heeft. Ook ik zal het been toch weer wat meer moeten gaan belasten en ook voor mijn paard geldt: kijken hoe het gaat. En dat heeft dan niks met de manier van rijden te maken maar simpelweg met de ernst van de blessure!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:34

AL wat onwijs kl*te voor je.
Het ergste nieuws..
Nu duimen draaien dat ze iig nog pijnvrij mamma kan spelen.

Ik hoop niet dat je mijn bericht opgevat heb dat ik vindt dat je je paard kapot rijdt op de manier van je filmpjes want zo was het absoluut niet bedoeld. a

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:39

Gulpje: Het is idd ontzettend zuur en ik vind het ook erg moeilijk om mij er bij neer te leggen. Ik hoop van harte dat jouw paard de belasting wel aan kan. Sterkte en succes met het opbouwen, je gaat echt een super spannende en stressvolle periode in.

Kelly_Taco: Nee hoor zo had ik het ook niet opgevat, maar ik weet niet wie er allemaal meelezen en mensen trekken soms nogal snel hun conclusies. Vandaar.

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:45

AL, je hebt echt alles voor je paardje gedaan. Zelfs nu je dit bericht hebt gekregen doe je nog alles voor haar. Als er iets fijn is voor een merrie is het wel mamma zijn! Ook daar kun je samen ontzettend van genieten. Maar dat doet niets af aan het feit dat dit een vreselijk bericht is voor je.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:25

Jeetje AL, wat een vreselijk klote nieuws!! Ik leef met je mee en als ze een fijne mama kan worden snap ik dat je daarvoor kiest. Maar dat is natuurlijk niet wat je wilde... Heel veel sterkte met de acceptatie van dit nieuws, ik hoop dat de toekomst/een ander paard/een schitterend veulen van je Zhuf meer succes voor je in petto heeft!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:28

Ik denk dat Zhuf idd super blij gaat worden van een veulentje! :j Het is denk ik echt een goede moeder. Ze is iig dol op veulens van andere merries. :)

Gelukkig heb ik nu nog een jonge 3,5 jarige topper op stal staan die nu een paar maandjes zadelmak is. Het is natuurlijk geen Zhuf, maar wel een ontzettend gaaf beest en ik hoop echt dat ik met deze meer geluk mag hebben. Zhuf is namelijk al mijn derde paard waarmee het mis gaat ( pony werd oud en raakte geblesseerd, vorige paard brak haar been op de wei ) dus ik vind dat ik mijn portie pech nu wel gehad heb.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:39

Jeetje Aukelizzy... wat een Kl*te nieuws zeg! je was alweer zo lekker met haar bezig :(:) Gelukkig kan ze nu nog genieten van het mama zijn.

Dat bewijst maar weer eens dat dit echt een hele nare blessure is.
Mijn paard heeft afgelopen weekend mijn dochter het ziekenhuis in geschopt |( hij was zo jolig van dat stappen, en ontplofde terwijl zij met hem aan het stappen was, hij haalde uit en sloeg vol op haar ribben.. ze is wappie gegaan en met de ambulance afgevoerd.... gelukkig was het "alleen zwaar gekneusd" maar toch wel heel erg geschrokken!
Over 2 weken moeten wij weer naar bodegraven, ik hoop ook zo dat er meer verbetering inzit na de ACP behandeling :\ , anders vrees ik ook het ergste.

We houden ons keurig aan ons stapschema, en over het algemeen genomen blijft Flo heel braaf.

Mijn andere paard uit mijn profiel ( ragnar ) is inmiddels weer een maand in training. Die is wel 100 kg afgevallen op de wei dus die moet even aansterken, maar verder doet hij het zo goed! na 7 maanden rust opstappen en wegrijden. geen pas verkeerd gezet en vind het heerlijk dat hij weer op stal is en lekker zn aandacht krijgt. Dit bevestigd voor mij dat dit geen paard is om zijn leven op de wei te slijten. Mocht hij weer niet goed worden dan is de keuze voor mij duidelijk, maar moet eerlijk zeggen dat hij vanaf dag 1 op de wei geen stap meer kreupel is geweest. heeft helaas wel erg mok die nu gelukkig bijna weg is.

Kelly Taco : goed nieuws!