[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoannevZ

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:26

Die van mij staat ook zonder. Haar hoeven groeien heel erg langzaam. Verder hoeft ze ook eigenlijk niets meer te doen. Heel af en toe kruip ik er eens op en probeer ik het rustig aan te doen, omdat paardlief het nog leuk vind om af en toe nog wat te mogen doen.
Vorig jaar kreeg mijn paard een hele rare bult op haar voorknie. Dierenarts erbij gehaald. Paard aan de bute en ik moest een paar keer per dag die bult insmeren met een zalfje. Dit is nooit meer goed gekomen. Nu sinds enkele weken begint die bult weer te groeien. Ze lijkt er geen last van te hebben, maar deze bult heeft nu zeker wel de grote van een pingpong bal!!! Kennen jullie dat?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:13

Mijn haflinger heeft een jaar op break over beslag gestaan. Maar nu doet hij het alweer een half jaar blootvoets super, dus hij mag lekker blootsvoets blijven zolang dit goed gaat :)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:23

de mijne stond al rondom op ijzers, want z'n hoeven groeien meer naar voren waardoor het van onder te snel slijt en hij te veel op de verzenen komt te staan en dan wat achterover zou kantelen... moeilijk uit te leggen, haha

Nu de voorijzers wel inclusief een open zooltje voor de demping. dat verschil merkte ik goed.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:24

JoannevZ schreef:
Die van mij staat ook zonder. Haar hoeven groeien heel erg langzaam. Verder hoeft ze ook eigenlijk niets meer te doen. Heel af en toe kruip ik er eens op en probeer ik het rustig aan te doen, omdat paardlief het nog leuk vind om af en toe nog wat te mogen doen.
Vorig jaar kreeg mijn paard een hele rare bult op haar voorknie. Dierenarts erbij gehaald. Paard aan de bute en ik moest een paar keer per dag die bult insmeren met een zalfje. Dit is nooit meer goed gekomen. Nu sinds enkele weken begint die bult weer te groeien. Ze lijkt er geen last van te hebben, maar deze bult heeft nu zeker wel de grote van een pingpong bal!!! Kennen jullie dat?

is het een vochtbult of hard? mijn paard heeft ook dikke knieen en overvulde sprong gehad, trok vanzelf weer weg. hij heeft ook meerdere schiefels te pakken ;(, maar ja, dat trekt niet meer weg.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:20

Javayo: jij hebt toch de behandeling van het inspuiten laten doen? Hoe gaat dat nu?

Op dit moment rij ik zes maal per week, redelijk intensief en dat gaat erg goed. Maar zit al wel verder te kijken voor de toekomst.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 01:34

Hoe geven jullie dat duivelsklauw. Als plantje of in druppelvorm of zo? En hoe snel ging het werken?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:28

Javayo schreef:
JoannevZ schreef:

is het een vochtbult of hard? mijn paard heeft ook dikke knieen en overvulde sprong gehad, trok vanzelf weer weg. hij heeft ook meerdere schiefels te pakken ;(, maar ja, dat trekt niet meer weg.

Het is een vochtbult.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:24

Gisteren voor het eerst sinds een half jaar weer op m'n merrie (artrose in linkerknie plus verwoeste kniebanden) gereden *\o/* Ze was zo enthousiast! Lekker wat losgewerkt, overgangetjes gedaan en zelfs een paar galopjes gedaan. Eerste paar passen waren nog stijf en stug, maar daarna galoppeerde ze echt lekker door. Ben er zo blij mee!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:51

Bloodymary schreef:
Hoe geven jullie dat duivelsklauw. Als plantje of in druppelvorm of zo? En hoe snel ging het werken?

Devils relief van de paardendrogist.
In vloeibare vorm.

Ik geef het in wat musli, met een beetje appelmoes erbij, want die van mij eet t anders niet op.
Normaal is onderhoudsdosis geloof ik 25ml, maar iris doet het super op 10 ml.

Het werkte bij mij zeer snel. Ik had binnen een paar dagen resultaat.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:52

Berdien schreef:
Gisteren voor het eerst sinds een half jaar weer op m'n merrie (artrose in linkerknie plus verwoeste kniebanden) gereden *\o/* Ze was zo enthousiast! Lekker wat losgewerkt, overgangetjes gedaan en zelfs een paar galopjes gedaan. Eerste paar passen waren nog stijf en stug, maar daarna galoppeerde ze echt lekker door. Ben er zo blij mee!

Dat zijn de leuke dingen!
Wat kan je dan blij zijn he? :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:02

eowyn04 schreef:
Bloodymary schreef:

Devils relief van de paardendrogist.
In vloeibare vorm.

Ik geef het in wat musli, met een beetje appelmoes erbij, want die van mij eet t anders niet op.
Normaal is onderhoudsdosis geloof ik 25ml, maar iris doet het super op 10 ml.

Het werkte bij mij zeer snel. Ik had binnen een paar dagen resultaat.

Dank je, dat klinkt goed! Ik was na wat zoeken ook al bij Devils relief uitgekomen. Ik ga dat bestellen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:36

Ik heb nog devil's relief te koop .....

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:42

Maris schreef:
Ik heb nog devil's relief te koop .....

Jammer dat ik dat niet eerder wist. Heb net een 5 liter kan gekocht....
Jij gebruikt het helemaal niet?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:35

Momenteel wil de ontsteking maar niet weg gaan in zijn hoefgewricht. Weet even niet goed wat ik er mee aan moet. Ga in ieder geval de Devils Relief proberen.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:38

Ook niet leuk... wat voor ontsteking is het?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:50

Hoe bedoel je? De ontsteking die met de artrose gepaard gaat.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:52

Hoeft niet per definitie zo te zijn. Of ben ik nu blont?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:57

Oh, ik weet er ook niet alles van hoor. Maar mijn paard is in september kreupel geworden met een ontsteking, op de foto bleek artrose in zijn hoefgewricht (in lichte mate) en door de ontsteking liep hij kreupel. Toen op makkelijke ijzers, ontstekingremmer en de kreupelheid is weg. De artrose houden we rijdbaar met glucosamine en makkelijke ijzers. Maar nu is de ontsteking al een paar weken terug (en dus kreupel) en die wil maar niet weggaan.

Ik dacht eigenlijk dat artrose altijd begint met een ontsteking (artritis) en die veroorzaakt dan de botwoekering en de slijtage.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:04

Naar mijn weten niet en is artrose iets anders dan artritis. Bij artrose is het kraakbeen aangetast door ouderdom, erfelijkheid of verkeerd bewegen. Tevens zal er minder synovia (smeermiddel) aanwezig zijn in de gewrichten. Ik weet dat er bij mensen wel een variant bestaat van artrose icm ontstekingen. Bij paarden weet ik het niet.
Wat zegt je DA van die ontsteking? Lijkt me erg lastig en ook pijnlijk voor je paard. Heb je in de tussentijd nog iets anders geprobeerd voor die ontsteking?
Het is allemaal niet leuk al dat gepuzzel om het beste voor je paard te willen...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:20

Nee dat is echt vervelend. Het paard is pas 11. De eerste keer ging de ontsteking snel weg met de nieuwe ijzers en een paar dagen Metacam. Nu dus niet. Er is ook ontstekingsremmer in het hoefgewricht gespoten, maar dat heeft helemaal niets geholpen. Omdat de Metacam wel helpt (alleen nu niet om de ontsteking "voorgoed" weg te krijgen) wil ik nu Devil's Relief proberen een natuurlijke ontstekingsremmer en pijnstiller. Maar door de artrose kan er een ontstekingsreactie ontstaan in het gewricht en dat heet dan artritis. Met de artrose alleen kan ik hem goed rijden, maar als het gewricht ontstoken is, dan is hij echt kreupel.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:38

aha, zit dat zo! Dacht dat je bedoelde dat er altijd ontsteking was bij artrose, Kan ik mijn google pogingen hierover ook weer staken :P
Zeker erg vervelend. Maar dan zou devils relief idd nog weleens uitkomst kunnen bieden. Gevaar is wel dat hij zo erg wordt verdoofd dat hij niet meer aangeeft dat hij last heeft van de ontsteking.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:45

Nou, ik hoop vooral dat de ontsteking dan weg gaat, voorgoed of in ieder geval voor langere tijd. Ben benieuwd.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:23

Succes, hoop het ook voor je!

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:22

Heel veel succes Bloodymary, ik hoop dat de ontsteking weer snel weg is bij je paardje.

Hier is alles momenteel rustig. Mevrouw is nog nooit zo baldadig en ondeugend geweest als de afgelopen weken dus zie dit als een goed teken :)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:34

Hallo Meiden,

Helaas kan ik vanaf gisteren me aansluiten bij jullie groepje....
Foto's laten maken van mijn meisje en artrose in de kogels geconstateerd.
Rechts achter medium / voor licht en links achter niet.

Het is een Andalusier / 13 jaar.

Morgen komt de hoefsmid om schokdempend beslag eronder te zetten.
Wat ik me nu afvraag, wat is het schokdempendste beslag wat je eronder kunt krijgen?

Glucosamine heb ik gisteren gekocht en duivelsklauw. Dat gaat ze vanaf vandaag krijgen.
Ik hoop dat ze door het nieuwe beslag nog een tijdje mee op buitenrit kan.

Iemand goede tips betreffende beslag?

Groetjes Carmen